Palstan vegevihaajat, katsokaa kuinka paljon itse syötte soijaa
Palstan vegevihaajat rääkyvät joka ikisessä kasvissyöntiä käsittelevässä topikissa kuinka kasvissyöjät syövät ihan perkeleellisesti ulkomailta rahdattua soijaa ja kuinka epäekologista ja epäterveellistä se on, etc etc etc.
Voisitte ihan huviksenne katsoa, kuinka paljon ITSE syötte soijaa syödessänne lihaa, kalaa, juustoa, munia, maitoa sun muuta: http://hiddensoy.panda.org (Eurooppalaisen ihmisen keskimääräinen soijankulutus on 61 kg/vuosi).
Sivustolta käy myös ilmi, että vuosina 2013/2014 75 % maailman soijatuotannosta meni eläinten rehuksi. Tuolta löytyy myös mielenkiintoisia esimerkkejä soijantuotannon vaikutuksista maapallolle.
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 01:16"]
Palstan vegevihaajat rääkyvät joka ikisessä kasvissyöntiä käsittelevässä topikissa kuinka kasvissyöjät syövät ihan perkeleellisesti ulkomailta rahdattua soijaa ja kuinka epäekologista ja epäterveellistä se on, etc etc etc.
Voisitte ihan huviksenne katsoa, kuinka paljon ITSE syötte soijaa syödessänne lihaa, kalaa, juustoa, munia, maitoa sun muuta: http://hiddensoy.panda.org (Eurooppalaisen ihmisen keskimääräinen soijankulutus on 61 kg/vuosi).
Sivustolta käy myös ilmi, että vuosina 2013/2014 75 % maailman soijatuotannosta meni eläinten rehuksi. Tuolta löytyy myös mielenkiintoisia esimerkkejä soijantuotannon vaikutuksista maapallolle.
[/quote]
Jaa että soijaa pukkaa. :D En vihaa vegejä, pidän vain niitä naurettavina. Varsinkin niitä jotka on olevinaan parempia ihmisiä kun eivät syö lihaa. Ihminen on luonnostaan ns. sekasyöjä, lihaa, kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä jne. Ihan pelle vouhotusta jokin rehuilla tai muulla yksipuolisella ruokavaliolla elvistely.
Karppaaminen, hah! Kas kun ei skarppaaminen. Trendipellet on aina naurettavia eikä ruokatrendeiteilijät ole siitä mikään poikkeus. Soija on loppupeleissä hyvä kun sille on monta käyttöä.
En vihaa vegejä, pidän vain niitä naurettavina. Varsinkin niitä jotka on olevinaan parempia ihmisiä kun eivät syö lihaa. Ihminen on luonnostaan ns. sekasyöjä, lihaa, kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä jne. Ihan pelle vouhotusta jokin rehuilla tai muulla yksipuolisella ruokavaliolla elvistely.
Niin, ihminen on sekasyöjä, joka voi myötätunnosta valita olla syömättä eläimiä. Ei se ole mikään välttämättömyys länsimaissa, jossa kaikkea on tarjolla yllinkyllin. Tai lihaakin voi syödä esim. suositusten mukaisesti tai jopa vähemmän, ei joka aterialla.
Saat toki pitää minua naurettavana, kun ajattelen muitakin kuin itseäni. Minä puolestani pidän sinua hieman surullisena ja itsekkäänä hahmona.
Kuolema on kyllä ihan normaalia eletään ja kuollaan kaikki. Joten vaikka kukko syödään on se eettisempää toimintaa kun saa vapaana vipeltää kanat.
Sinulla on se tappamisen ongelma mutta ei ongelmaa synteettistentuotteiden kanssa. Minä olen valmis tappamaan eläimiä ruuakseni, mutta en halua synteettistä mitään. Sinä et et ehkä osaisikaan kalastaa niin että saalis on varma tai hoitaa kanalaa, vaikka tietenkään et halua.
Ongelma ei ole sinun jos minä haluan elää eettisesti jolla tarkoitan kestävää kehitystä en luonnollista tapetaan ravinnokseni meininkiä jota itse kunnioitan. Sinä käsität eettisyyden eritavoin kuin minä kaiken lisäksi minä en voi syöda palkokasveja enkä pähkinöitä manteleita joitakin siemeniä. ÄLÄ suotta voivottele näin on ollut jo pitkään ja tapan sekä kalastan mielelläni ruuaksi kestävästi.
Valitsen sen yli kauppojen tuotteiden koska vaan. Ympäristöämme tulisi käyttää tehokkaammin mutta ostaminen kaupasta estää salaatti tarpeiden keräämisen monilta tai nokkosten tai maitohorsman, kun ei osata eikä vaivauduta on helpompaa ostaa.
Minulle moraali on se että elää mahdollissimman kestävästi. En ole esim ostanut yhtään vaatetta tänä vuonna mutta olen niitä villa langasta kutonut.
Asiallisilla ja silmiä avaavilla keskustelun aloituksilla voisi saada paremmin keskustelua. Hyökkäykseen vastataan kovemmilla panoksilla. Ruokavaliot on hyvä aihe saada ihmiset puolustuskannalle olkoon se sitten vegaaniudesta kertovaa taikka lihansyönnin puolesta puhumista. Syyllistäminen ei saa ketään muuttamaan mielipidettään. Nyky yhteiskunnassa lihansyönti on normaali asia, vaikkei se välttämättä ole hyvä asia. On myös ihmisiä ketkä syövät lihaa mahdollisimman eettisesti. Itse en ole vegaani, enkä todellakaan syö lihaa joka päivä. Meillä on mahdollisuus itse kasvattaa kanat, että munat. Kana jos joudutaan lopettamaan ei sitä heitetä hukkaan. Meillä on myös lemmikkivuohia, että lampaita. Ei kasvateta lihaksi, mutta hyödynnämme lihat kyllä jos lopetus on aiheellinen. Koirille suurinosa, ihmisille vähän. Mutta tämä ideologia ei ole se oikea, se on vain meille sopiva. Erilaisuutta voi yrittää ymmärtää. Vegaaniutta saa ja pitää kyseenalaistaa ihan niinkuin lihan tehotuotantoakin. Keskustella saa, mutta ei osoitella sormella kuka kenenkin mielestä tuhoaa maatamme eniten. Eläinten murhaajaksi syyttäminen ei ole se tapa, millä ihmisiä herätellään. Kaikesta voi joku löytää valitettavaa, se pitää vain kestää. Omat valinnat on parhaimpia, omilla valinnoilla tehdään muutosta :)
Eli vegaaneilla on oikeus halveksua ja vihata muita koska kiukustuivat jonkun JUNTIN sanomasta "meen nyt ostamaan pihviä"? Oikeasti kuinka vanhoja olette? Halutaan riitaa kaikkien kanssa koska joku juntti pahoitti toisen juntin mielen. Onko polut loppuun käytyjä kohdallanne sääntökirjasta voi loppuelämän hakea vastauksiaan.. ja tietenkin taistella kaikkia vastaan junttina koska joku juntti joskus.. olette samaa kolikkoa nimeltä juntti. Minulla ei ole oppikirjaa joka kieltäisi minua sanomasta junttia juntiksi esim. Enkä sellaista haluakkaan.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:32"]Eli vegaaneilla on oikeus halveksua ja vihata muita koska kiukustuivat jonkun JUNTIN sanomasta "meen nyt ostamaan pihviä"? Oikeasti kuinka vanhoja olette? Halutaan riitaa kaikkien kanssa koska joku juntti pahoitti toisen juntin mielen. Onko polut loppuun käytyjä kohdallanne sääntökirjasta voi loppuelämän hakea vastauksiaan.. ja tietenkin taistella kaikkia vastaan junttina koska joku juntti joskus.. olette samaa kolikkoa nimeltä juntti. Minulla ei ole oppikirjaa joka kieltäisi minua sanomasta junttia juntiksi esim. Enkä sellaista haluakkaan.
[/quote]
Sanotko vielä kerran sanan juntti, juntti?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:27"]
Eläinten murhaajaksi syyttäminen ei ole se tapa, millä ihmisiä herätellään.
[/quote]
no ei täällä varmaan eläimiä ole kukaan murhaajaksi syyttänytkään........
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:27"]
Eläinten murhaajaksi syyttäminen ei ole se tapa, millä ihmisiä herätellään.
[/quote]
no ei täällä varmaan eläimiä ole kukaan murhaajaksi syyttänytkään........
[/quote]
Eh he hee.. Kekseliäs
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 01:34"]Olen vegaani enkä syö grammaakaan soijaa. [/quote] Oletko vegevihaaja, vai miksi piti tulla kertomaan mitä juuri sinä syöt?
[/quote]
Kyllä hän on vegevihaaja ja vihaa kaikkia paitsi itseään. Haluaa muuten myös valita synteettisen tuotteen luonnollisen edelle ja jouduttaa kaiken elollisen tuhoa planeetallamme.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:24"]
Kuolema on kyllä ihan normaalia eletään ja kuollaan kaikki. Joten vaikka kukko syödään on se eettisempää toimintaa kun saa vapaana vipeltää kanat.
Sinulla on se tappamisen ongelma mutta ei ongelmaa synteettistentuotteiden kanssa. Minä olen valmis tappamaan eläimiä ruuakseni, mutta en halua synteettistä mitään. Sinä et et ehkä osaisikaan kalastaa niin että saalis on varma tai hoitaa kanalaa, vaikka tietenkään et halua.
Ongelma ei ole sinun jos minä haluan elää eettisesti jolla tarkoitan kestävää kehitystä en luonnollista tapetaan ravinnokseni meininkiä jota itse kunnioitan. Sinä käsität eettisyyden eritavoin kuin minä kaiken lisäksi minä en voi syöda palkokasveja enkä pähkinöitä manteleita joitakin siemeniä. ÄLÄ suotta voivottele näin on ollut jo pitkään ja tapan sekä kalastan mielelläni ruuaksi kestävästi.
Valitsen sen yli kauppojen tuotteiden koska vaan. Ympäristöämme tulisi käyttää tehokkaammin mutta ostaminen kaupasta estää salaatti tarpeiden keräämisen monilta tai nokkosten tai maitohorsman, kun ei osata eikä vaivauduta on helpompaa ostaa.
Minulle moraali on se että elää mahdollissimman kestävästi. En ole esim ostanut yhtään vaatetta tänä vuonna mutta olen niitä villa langasta kutonut.
[/quote]
Kyllä minä voin vegaanina myöntää, että arvostan sinun tapaasi elää ehdottomasti enemmän kuin sellaisen perusmamman (anteeksi perusmammat yleistys), joka hakee sen steriilin muoviin käärityn lihapaketin kaupasta suomatta sille toista ajatusta. =) Ymmärrän myös, että tasapainoisen kasvisruokavalion muodostaminen voi olla joillekin haastavaa, jos ei voi syödä esim. juuri palkokasveja, kuten sinä. Itse koitin avata lähinnä omaa ajatusmaailmaani, jonka mukaan eläimet eivät ole ravintoa sen enempää kuin vaikkapa ihmiset ovat. En söisi kumpaakaan ja minulle tämä valinta ei ole ongelma, koska muutoin olen kaikkiruokainen esim. juuri kasvisproteiinin suhteen, kaikki käyvät. Jos lihaa on "välttämätöntä" saada (laitoin sen kuitenkin sitaatteihin, anteeksi, mutta tulin kuitenkin tuon verran vastaan! =) ), niin tietysti riista/kala on eettisintä, tai vaikka se oma kanala sitten, jossa eläin tapetaan siellä tilalla ilman teurasmatkakärsimyksiä, olettaen tietysti että se tapahtuu nopeasti ja muiden eläinten olematta läsnä.
Kyllä minä sinua ja sinun elämäntapaasi von tulla puolitiehen vastaan. =) Toivoisin kuitenkin ettei myöskään minun elintapojani, joista ei ole kenellekään mitään harmia, haukuttaisi naurettavaksi. En toki ole sama olitko se sama kirjoittaja, jotenkin minulle jäi tämmöinen kuva.
Soijan ongelma on, että se on vahingollista kaikille elollisille. Tuotantoeläimet eivät vaan elä niin kauaa, että vaikutukset ehtisivät näkyä. Ei sovi sen takia ihmistenkään ruuaksi. Sen vältteleminen on vaan tullut todella vaikeaksi, kun seuraa tuoteselosteita. T. Ihan lihansyöjä.
Vegaanius on vaarallista kuten tehotuotantokin. Ollaan valitsemassa ei kestäviä arvoja jotka myrkyttävät planeettamme kaikilta niiltäkin jotka pyrkivät elämään moraalisesti sopusoinnussa. Vaan näiden ääriliikeiden sopusointia ei ole, vaan itsekeskeinen epäloogisuus ja "oman" aatten palvonta menee järjen ja älykkyyden edelle uudestaan ja uudestaan.
Heippa. Olen pohtinut lopettavani kaupan lihan ostamisen ja siirtymisen lähi luomutilan lihojen ostoon. On noin kolmesti kalliimpaa hakea sieltä kuin kaupasta niin ajatuksena olisi syödä max kerran kahteen viikkoon lihaa. Mutta, mitä lihan tilalle? Soijaa en kestä suolistosairauteni takia. Pähkinät ja mantelit kiellettyjen listalla allergioiden takia.. Onko jotain eettistä vaihtoehtoa millä korvata lihan lisäämättä ruokaan soijaa/pähkinöitä?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:19"]
En vihaa vegejä, pidän vain niitä naurettavina. Varsinkin niitä jotka on olevinaan parempia ihmisiä kun eivät syö lihaa. Ihminen on luonnostaan ns. sekasyöjä, lihaa, kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä jne. Ihan pelle vouhotusta jokin rehuilla tai muulla yksipuolisella ruokavaliolla elvistely.
Niin, ihminen on sekasyöjä, joka voi myötätunnosta valita olla syömättä eläimiä. Ei se ole mikään välttämättömyys länsimaissa, jossa kaikkea on tarjolla yllinkyllin. Tai lihaakin voi syödä esim. suositusten mukaisesti tai jopa vähemmän, ei joka aterialla.
Saat toki pitää minua naurettavana, kun ajattelen muitakin kuin itseäni. Minä puolestani pidän sinua hieman surullisena ja itsekkäänä hahmona.
Juuri tuo länsimainen yltäkylläisyys mahdollistaa pellemäisen snobbailun ruualla. Mä ajattelen varmasti sua enemmän muita ja paljon syvällisemmin. Kun nyt ruuasta puhutaan niin sen haaskaus ottaa mua päähän. Samalla kun me länsimaissa dumpataan ruokaa roskiin moni näkee nälkää. Selitä siinä sitten niille kasvissyönnin muka eettistä ja/tai moraalista valintaa.
Voit ajatella minusta ihan mitä haluat. Arvaa kiinnostaako yhtään? Mä en ainakaan nyrpistä nenää mistään maistamatta ensin. Monesti koen olevani vähän etuoikeutettu että voin valita mitä syön. Siihen ei todellakaan ole kaikilla mahdollisuutta. Tiedän ja tunnen mailman epäreiluuden ja vääristymät. Enemmän käytetään rahaa aseisiin kuin esim. siihen että kaikille olisi ruokaa.
Laskeudu pikkusen alas sieltä parempi kuin sinä asenteesta. Ihminen on lopulta eläin ja eläimet syö toisiaan. Voit koittaa neuvotella karhun kanssa syökö se porkkanoita vai sinut? Lopputuloksen tietää. Eikä se eläin tee sitä pahuuttaan vaan vaiston ohjaamana. Vegeillä ja muillakin pelleillä unohtuu usein perus jutut. Nälkä ei mieti moraalia.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:32"]
Eli vegaaneilla on oikeus halveksua ja vihata muita koska kiukustuivat jonkun JUNTIN sanomasta "meen nyt ostamaan pihviä"?
[/quote]
Se, ettei hyväksy tiettyjä tekoja ja tuntee kiukkua kun joku kohdistaa pilkkaa itseesi tai toiseen ihmiseen (ulkonäköön, uskontoon, ruokavalioon, seksuaaliseen suuntautumiseen jne. ominaisuuteen liittyen) ei tarkoita, että vihaa ja halveksuu kaikkia ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:48"]Heippa. Olen pohtinut lopettavani kaupan lihan ostamisen ja siirtymisen lähi luomutilan lihojen ostoon. On noin kolmesti kalliimpaa hakea sieltä kuin kaupasta niin ajatuksena olisi syödä max kerran kahteen viikkoon lihaa. Mutta, mitä lihan tilalle? Soijaa en kestä suolistosairauteni takia. Pähkinät ja mantelit kiellettyjen listalla allergioiden takia.. Onko jotain eettistä vaihtoehtoa millä korvata lihan lisäämättä ruokaan soijaa/pähkinöitä?
[/quote]
Lopetat sen lihan syönnin kokonaan! Ei luulis olevan vaikeeta jos syöt vaan kaks kertaa kuussa. Älä tue lihateollisuutta
Täytyy käydä viskaamaan silakanpäät kompostiastiaan kun haisevat. Olen liianpitkään väijynyt tätä keskustelua. Kun kysyy mikä on sesonki nyt et saa vastauksia ihmisiltä, vaan lisä kysymyksiä se osoittaa kuinka kaukana luonnosta ja sen antimista ollaan..Hyvää jatkoa vegaanivihaajat ja vihaavatvegaanit...
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:48"]
Heippa. Olen pohtinut lopettavani kaupan lihan ostamisen ja siirtymisen lähi luomutilan lihojen ostoon. On noin kolmesti kalliimpaa hakea sieltä kuin kaupasta niin ajatuksena olisi syödä max kerran kahteen viikkoon lihaa. Mutta, mitä lihan tilalle? Soijaa en kestä suolistosairauteni takia. Pähkinät ja mantelit kiellettyjen listalla allergioiden takia.. Onko jotain eettistä vaihtoehtoa millä korvata lihan lisäämättä ruokaan soijaa/pähkinöitä?
[/quote]
Heippa hei! Esim. täältä löydät tietoa ja voit valita sinulle ja elimistöllesi sopivia tuotteita, joista voit muodostaa monipuolisen ruokavalion. Soijaa välttää moni vegaanikin, ei sovi läheskään kaikille. Jo tuo lihan vähentäminen on upea teko! =) http://vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/ruokavalion-koostaminen
"LIhansyöjät muistavat joka välissä toitottaa että luuletteko että maailma muuttuu kasvissyöjäksi, minä en ainakaan ja menenkin tästä nyt ostamaan pihviä. No heitän vastakysymyksen: luuletteko, että moiset pihvinpurentakommentit saati porkkananpurijaksi haukkuminen ikinä IKINÄ saisi mua luopumaan vegaanisesta elämäntavastani?? Kaiken kaikkiaanhan kaikki tämä keskustelu on siinä mielessä täysin hyödytöntä ajan tappamista koska kumpikaan ei ole tulossa toista osapuolta vastaan. "
Sä teet alkeellisen päätelmävirheen. Koska vegaanit ovat niin uskonnollisia veganismissaan, että heillä on valtava tarve käännyttää muita ihmisiä vegaaneiksi, oletat, että lihansyöjät haluavat käännyttää vegaaneja liahaaneiksi. Aivan naurettavaa. Useimmilla sekasyöjillä ei ole mitään mielenkiintoa toisten käännyttämiseen omalle ruokavaliolleen, siitä huolimatta että joutuvat jatkuvasti perustelemaan ja olemaan puolustustkannalla vegaaneille omista ruokatavoista. Me sekasyöjät emme ole kiinnostuneita mitä muut syövät niin kauan kun eivät tuputa aatteitaan meille.
"tämän olen sisäistänyt ihan hyvin joten miksipä en siis käyttäisi tätä aikaa vaikka huvikseni ihan avoimesti näyttämällä halveksuntani teidän elintapojanne kohtaan."
Tyypillinen vegaani siis. Voin sekasyöjänä sanoa ihan saman: te vegaanit olette kuvottavia, oksettavia uskontofanaatiikkoja. Näytän halveksuntani teitä kohtaan ihan avoimesti.
Ja koska en ole väkivallattomuuden kannattaja, niin jos mulle päin naamaa syömisistäni vittuillaan, vedän tarvittaessa turpaan.
"Miksi minun vegaanina pitäisi siis osoittaa jotain ylenpalttista kunnioitusta ja hyväksyntää teitä lihansyöjiä kohtaan, KUN EN SEMMOISTA TUNNE?? En arvosta lihansyöjiä, verenhimoisia ruumiin mässyttäjiä paskan vertaa joten en ole aikeissa nöyristellä tai selittää periaatteitani mitenkään ylevin rimpsuin. "
Turha odottaa meiltäkään kunnioitusta. Vegaanivaihtoehtoja ei ole eikä tulee missään järjestämissäni juhlissa. Deal with it.
"Ole otettu että jaksan edes vastata tähänkään keskusteluun. Ihan kiva että osa täällä jaksaa ja respect vaan niille. Jos sinä lihansyöjälukija olet niin uuno että sun ymmärryskyky ei riitä tajuamaan että minä ja mun kyllästyminen teitä kohtaan ei ole yhtä kuin kaikki maailman vegaanit ja niiden maailmaasyleilevä asenne, niin oothan sä vähän dille. mut kiitti kunniasta! :DDDDD"
No en mä nyt tiedä... mun mielestä te vegaanit vaikutatte kaikki samanlaisilta aggressiivisilta uskontosekopäiltä. Kun on keskustellut yhden vegaanin kanssa, on keskustellut kaikkien vegaanien kanssa. En ole maailmaasyleilevää vegaania tavannutkaan, kaikki olette nyrkkiä heiluttelvia, vihaisia, katkeria kusipäitä.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:09"]
Miksi vegaanius on riidanhaastamista koska mihinkään muuhun tuokaan "lihaani" kirjoitus ei perustu. Mitä luulette saavuttavanne tuolla asiattomalla käyttäytymisellänne vai onko pointtinne jos et ole mukanamme olet meitä vastaan? Muita vaihto-ehtoja ei ole, surullista oikeasti. Miten vegaanius tulisi tulkita? Vihaa muita kohtaan vai? Tältä se näyttää keräilijä, viljelijä, säilöjä, pyydystäjän silmin.
[/quote]
LIhansyöjät muistavat joka välissä toitottaa että luuletteko että maailma muuttuu kasvissyöjäksi, minä en ainakaan ja menenkin tästä nyt ostamaan pihviä. No heitän vastakysymyksen: luuletteko, että moiset pihvinpurentakommentit saati porkkananpurijaksi haukkuminen ikinä IKINÄ saisi mua luopumaan vegaanisesta elämäntavastani?? Kaiken kaikkiaanhan kaikki tämä keskustelu on siinä mielessä täysin hyödytöntä ajan tappamista koska kumpikaan ei ole tulossa toista osapuolta vastaan. tämän olen sisäistänyt ihan hyvin joten miksipä en siis käyttäisi tätä aikaa vaikka huvikseni ihan avoimesti näyttämällä halveksuntani teidän elintapojanne kohtaan.
Miksi minun vegaanina pitäisi siis osoittaa jotain ylenpalttista kunnioitusta ja hyväksyntää teitä lihansyöjiä kohtaan, KUN EN SEMMOISTA TUNNE?? En arvosta lihansyöjiä, verenhimoisia ruumiin mässyttäjiä paskan vertaa joten en ole aikeissa nöyristellä tai selittää periaatteitani mitenkään ylevin rimpsuin. Ole otettu että jaksan edes vastata tähänkään keskusteluun. Ihan kiva että osa täällä jaksaa ja respect vaan niille. Jos sinä lihansyöjälukija olet niin uuno että sun ymmärryskyky ei riitä tajuamaan että minä ja mun kyllästyminen teitä kohtaan ei ole yhtä kuin kaikki maailman vegaanit ja niiden maailmaasyleilevä asenne, niin oothan sä vähän dille. mut kiitti kunniasta! :DDDDD