Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan vegevihaajat, katsokaa kuinka paljon itse syötte soijaa

Vierailija
25.05.2015 |

Palstan vegevihaajat rääkyvät joka ikisessä kasvissyöntiä käsittelevässä topikissa kuinka kasvissyöjät syövät ihan perkeleellisesti ulkomailta rahdattua soijaa ja kuinka epäekologista ja epäterveellistä se on, etc etc etc.

Voisitte ihan huviksenne katsoa, kuinka paljon ITSE syötte soijaa syödessänne lihaa, kalaa, juustoa, munia, maitoa sun muuta: http://hiddensoy.panda.org (Eurooppalaisen ihmisen keskimääräinen soijankulutus on 61 kg/vuosi).

Sivustolta käy myös ilmi, että vuosina 2013/2014 75 % maailman soijatuotannosta meni eläinten rehuksi. Tuolta löytyy myös mielenkiintoisia esimerkkejä soijantuotannon vaikutuksista maapallolle.

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:48"]Heippa. Olen pohtinut lopettavani kaupan lihan ostamisen ja siirtymisen lähi luomutilan lihojen ostoon. On noin kolmesti kalliimpaa hakea sieltä kuin kaupasta niin ajatuksena olisi syödä max kerran kahteen viikkoon lihaa. Mutta, mitä lihan tilalle? Soijaa en kestä suolistosairauteni takia. Pähkinät ja mantelit kiellettyjen listalla allergioiden takia.. Onko jotain eettistä vaihtoehtoa millä korvata lihan lisäämättä ruokaan soijaa/pähkinöitä?
[/quote]

Lopetat sen lihan syönnin kokonaan! Ei luulis olevan vaikeeta jos syöt vaan kaks kertaa kuussa. Älä tue lihateollisuutta
[/quote]

Ei! Ei näin. Pitäisi enemmänkin kehua tuota ratkasua. Se, että siirtyy pois tehotuotetusta lihasta ja vähentää sitä on jo ihan mahtavaa!

Vierailija
102/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:48"]

Heippa. Olen pohtinut lopettavani kaupan lihan ostamisen ja siirtymisen lähi luomutilan lihojen ostoon. On noin kolmesti kalliimpaa hakea sieltä kuin kaupasta niin ajatuksena olisi syödä max kerran kahteen viikkoon lihaa. Mutta, mitä lihan tilalle? Soijaa en kestä suolistosairauteni takia. Pähkinät ja mantelit kiellettyjen listalla allergioiden takia.. Onko jotain eettistä vaihtoehtoa millä korvata lihan lisäämättä ruokaan soijaa/pähkinöitä?

[/quote]

Heippa hei! Esim. täältä löydät tietoa ja voit valita sinulle ja elimistöllesi sopivia tuotteita, joista voit muodostaa monipuolisen ruokavalion. Soijaa välttää moni vegaanikin, ei sovi läheskään kaikille. Jo tuo lihan vähentäminen on upea teko! =) http://vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/ruokavalion-koostaminen
[/quote]

Kiitos tästä t.95 :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"LIhansyöjät muistavat joka välissä toitottaa että luuletteko että maailma muuttuu kasvissyöjäksi, minä en ainakaan ja menenkin tästä nyt ostamaan pihviä. No heitän vastakysymyksen: luuletteko, että moiset pihvinpurentakommentit saati porkkananpurijaksi haukkuminen ikinä IKINÄ saisi mua luopumaan vegaanisesta elämäntavastani?? Kaiken kaikkiaanhan kaikki tämä keskustelu on siinä mielessä täysin hyödytöntä ajan tappamista koska kumpikaan ei ole tulossa toista osapuolta vastaan. "

Sä teet alkeellisen päätelmävirheen. Koska vegaanit ovat niin uskonnollisia veganismissaan, että heillä on valtava tarve käännyttää muita ihmisiä vegaaneiksi, oletat, että lihansyöjät haluavat käännyttää vegaaneja liahaaneiksi. Aivan naurettavaa. Useimmilla sekasyöjillä ei ole mitään mielenkiintoa toisten käännyttämiseen omalle ruokavaliolleen, siitä huolimatta että joutuvat jatkuvasti perustelemaan ja olemaan puolustustkannalla vegaaneille omista ruokatavoista. Me sekasyöjät emme ole kiinnostuneita mitä muut syövät niin kauan kun eivät tuputa aatteitaan meille.

"tämän olen sisäistänyt ihan hyvin joten miksipä en siis käyttäisi tätä aikaa vaikka huvikseni ihan avoimesti näyttämällä halveksuntani teidän elintapojanne kohtaan."

Tyypillinen vegaani siis. Voin sekasyöjänä sanoa ihan saman: te vegaanit olette kuvottavia, oksettavia uskontofanaatiikkoja. Näytän halveksuntani teitä kohtaan ihan avoimesti.

Ja koska en ole väkivallattomuuden kannattaja, niin jos mulle päin naamaa syömisistäni vittuillaan, vedän tarvittaessa turpaan.

"Miksi minun vegaanina pitäisi siis osoittaa jotain ylenpalttista kunnioitusta ja hyväksyntää teitä lihansyöjiä kohtaan, KUN EN SEMMOISTA TUNNE?? En arvosta lihansyöjiä, verenhimoisia ruumiin mässyttäjiä paskan vertaa joten en ole aikeissa nöyristellä tai selittää periaatteitani mitenkään ylevin rimpsuin. "

Turha odottaa meiltäkään kunnioitusta. Vegaanivaihtoehtoja ei ole eikä tulee missään järjestämissäni juhlissa. Deal with it.

"Ole otettu että jaksan edes vastata tähänkään keskusteluun. Ihan kiva että osa täällä jaksaa ja respect vaan niille. Jos sinä lihansyöjälukija olet niin uuno että sun ymmärryskyky ei riitä tajuamaan että minä ja mun kyllästyminen teitä kohtaan ei ole yhtä kuin kaikki maailman vegaanit ja niiden maailmaasyleilevä asenne, niin oothan sä vähän dille. mut kiitti kunniasta! :DDDDD"

No en mä nyt tiedä... mun mielestä te vegaanit vaikutatte kaikki samanlaisilta aggressiivisilta uskontosekopäiltä. Kun on keskustellut yhden vegaanin kanssa, on keskustellut kaikkien vegaanien kanssa. En ole maailmaasyleilevää vegaania tavannutkaan, kaikki olette nyrkkiä heiluttelvia, vihaisia, katkeria kusipäitä.

Vierailija
104/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:48"]Heippa. Olen pohtinut lopettavani kaupan lihan ostamisen ja siirtymisen lähi luomutilan lihojen ostoon. On noin kolmesti kalliimpaa hakea sieltä kuin kaupasta niin ajatuksena olisi syödä max kerran kahteen viikkoon lihaa. Mutta, mitä lihan tilalle? Soijaa en kestä suolistosairauteni takia. Pähkinät ja mantelit kiellettyjen listalla allergioiden takia.. Onko jotain eettistä vaihtoehtoa millä korvata lihan lisäämättä ruokaan soijaa/pähkinöitä?
[/quote]

Lopetat sen lihan syönnin kokonaan! Ei luulis olevan vaikeeta jos syöt vaan kaks kertaa kuussa. Älä tue lihateollisuutta
[/quote]

Ei! Ei näin. Pitäisi enemmänkin kehua tuota ratkasua. Se, että siirtyy pois tehotuotetusta lihasta ja vähentää sitä on jo ihan mahtavaa!
[/quote]

Kiitos sinullekkin, vai olitko sama vastaaja ketä jo äsken kiitin?

Ideana tosiaan on se, kun vasta nyt oikeasti sisäistin millainen ero on tehokasvatuksessa sekä luomukasvatuksesta kun olin vuorotellen työharjoittelussa ensin "normi" lihakasvattamossa sekä seuraavaksi luomu tilalla. Tahdon tukea jos jotain lihateollisuutta pitää tukea niin juuri tuota lähitilaa. Ihan vain siksi, kun ne eläimet voivat siellä paremmin. Ei koneellista siementämistä taikka vasojen vieroittamista. Mielummin vähennän reilusti lihaa ja ostan kalliimmalla sieltä..

Vierailija
105/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo länsimainen yltäkylläisyys mahdollistaa pellemäisen snobbailun ruualla. Mä ajattelen varmasti sua enemmän muita ja paljon syvällisemmin. Kun nyt ruuasta puhutaan niin sen haaskaus ottaa mua päähän. Samalla kun me länsimaissa dumpataan ruokaa roskiin moni näkee nälkää. Selitä siinä sitten niille kasvissyönnin muka eettistä ja/tai moraalista valintaa.

Hei, et voi mitenkään faktisesti väittää ajattelevasi minua enemmän tai syvällisemmin, koska et ensinnäkään tunne minua ja toimintatapojani ja toiseksi, ajattelun syvyydelle tuskin on mitään luotettavaa mittaria. =D

Voit ajatella minusta ihan mitä haluat. Arvaa kiinnostaako yhtään? Mä en ainakaan nyrpistä nenää mistään maistamatta ensin. Monesti koen olevani vähän etuoikeutettu että voin valita mitä syön. Siihen ei todellakaan ole kaikilla mahdollisuutta. Tiedän ja tunnen mailman epäreiluuden ja vääristymät. Enemmän käytetään rahaa aseisiin kuin esim. siihen että kaikille olisi ruokaa.

Ilmeisesti kiinnostaa juuri yhtä paljon kuin minua kiinnostaa, mitä sinä vieras ihminen minusta ajattelet. Kumpikin sorruimme perustelemaan aika kattavasti omia elintapojamme, joka kertoo, että ilmeisesti meitä molempia kuitenkin hieman kiinnosti. =) Koen myös olevani etuoikeutettu ja tiedän myös ihan "jotain" maailman vääryyksistä. Jännä kyllä, vegaaninen ruokavalio voisi tutkimusten mukaan auttaa myös nälänhädän poistamisessa (http://www.theguardian.com/environment/2010/jun/02/un-report-meat-free-diet), jos tämä olisi sellainen epäreiluus, jota vastaan olet.

Laskeudu pikkusen alas sieltä parempi kuin sinä asenteesta. Ihminen on lopulta eläin ja eläimet syö toisiaan. Voit koittaa neuvotella karhun kanssa syökö se porkkanoita vai sinut? Lopputuloksen tietää. Eikä se eläin tee sitä pahuuttaan vaan vaiston ohjaamana. Vegeillä ja muillakin pelleillä unohtuu usein perus jutut. Nälkä ei mieti moraalia.

Elän niin kuin minusta on kestävin elintapa niin oman itseni, kuin eläinten ja ympäristönkin kannalta. Miksi en tuntisi olevani hyvä ihminen ainakin tämän suhteen, kun elän niin kuin maailmankatsomukseni antaa myöden? En ole väittänyt olevani parempi ihminen kuin sinä, aika jännä että tämmöisestä usein syytetään vegaaneja ihan surutta. Ehkä koette vain itse huonommuutta, en tiedä. (http://yle.fi/uutiset/tutkimus_lihansyojat_esineellistavat_elaimia_vahaisin_tunnontuskin/8002067)

Olen mielestäni koko ajan sanonut, että meillä on mahdollisuus tehdä valintoja, meillä on ymmärrys ja moraali, jotka mahdollistaisivat olla syömättä eläimiä. Ei tätä voi ulottaa suoraan karhuun, lapsellinen ajatuskin. En minä eikä kukaan vegaani ole ikinä missään väittänyt, että karhut eivät saisi syödä lihaa! =D Jos niin tykkäät rinnastaa itsesi karhun kaltaiseksi olennoksi, niin menepä samantien sitten ilman aseita kohtaamaan se karhu, kerran olette niin vertaisia. Karhu syö lihaa, niin sinäkin syöt lihaa.

Huoh, onhan tämä taas niin nähty. Yritin ojentaa kättäni lihansyöjän suuntaan, mutta sieltä tulee nämä vanhat tutut kliseet vastoin kasvoja, että miksi nähdä vaivaa.

Vierailija
106/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:08"]

"LIhansyöjät muistavat joka välissä toitottaa että luuletteko että maailma muuttuu kasvissyöjäksi, minä en ainakaan ja menenkin tästä nyt ostamaan pihviä. No heitän vastakysymyksen: luuletteko, että moiset pihvinpurentakommentit saati porkkananpurijaksi haukkuminen ikinä IKINÄ saisi mua luopumaan vegaanisesta elämäntavastani?? Kaiken kaikkiaanhan kaikki tämä keskustelu on siinä mielessä täysin hyödytöntä ajan tappamista koska kumpikaan ei ole tulossa toista osapuolta vastaan. "

Sä teet alkeellisen päätelmävirheen. Koska vegaanit ovat niin uskonnollisia veganismissaan, että heillä on valtava tarve käännyttää muita ihmisiä vegaaneiksi, oletat, että lihansyöjät haluavat käännyttää vegaaneja liahaaneiksi. Aivan naurettavaa. Useimmilla sekasyöjillä ei ole mitään mielenkiintoa toisten käännyttämiseen omalle ruokavaliolleen, siitä huolimatta että joutuvat jatkuvasti perustelemaan ja olemaan puolustustkannalla vegaaneille omista ruokatavoista. Me sekasyöjät emme ole kiinnostuneita mitä muut syövät niin kauan kun eivät tuputa aatteitaan meille.

"tämän olen sisäistänyt ihan hyvin joten miksipä en siis käyttäisi tätä aikaa vaikka huvikseni ihan avoimesti näyttämällä halveksuntani teidän elintapojanne kohtaan."

Tyypillinen vegaani siis. Voin sekasyöjänä sanoa ihan saman: te vegaanit olette kuvottavia, oksettavia uskontofanaatiikkoja. Näytän halveksuntani teitä kohtaan ihan avoimesti.

Ja koska en ole väkivallattomuuden kannattaja, niin jos mulle päin naamaa syömisistäni vittuillaan, vedän tarvittaessa turpaan.

"Miksi minun vegaanina pitäisi siis osoittaa jotain ylenpalttista kunnioitusta ja hyväksyntää teitä lihansyöjiä kohtaan, KUN EN SEMMOISTA TUNNE?? En arvosta lihansyöjiä, verenhimoisia ruumiin mässyttäjiä paskan vertaa joten en ole aikeissa nöyristellä tai selittää periaatteitani mitenkään ylevin rimpsuin. "

Turha odottaa meiltäkään kunnioitusta. Vegaanivaihtoehtoja ei ole eikä tulee missään järjestämissäni juhlissa. Deal with it.

"Ole otettu että jaksan edes vastata tähänkään keskusteluun. Ihan kiva että osa täällä jaksaa ja respect vaan niille. Jos sinä lihansyöjälukija olet niin uuno että sun ymmärryskyky ei riitä tajuamaan että minä ja mun kyllästyminen teitä kohtaan ei ole yhtä kuin kaikki maailman vegaanit ja niiden maailmaasyleilevä asenne, niin oothan sä vähän dille. mut kiitti kunniasta! :DDDDD"

No en mä nyt tiedä... mun mielestä te vegaanit vaikutatte kaikki samanlaisilta aggressiivisilta uskontosekopäiltä. Kun on keskustellut yhden vegaanin kanssa, on keskustellut kaikkien vegaanien kanssa. En ole maailmaasyleilevää vegaania tavannutkaan, kaikki olette nyrkkiä heiluttelvia, vihaisia, katkeria kusipäitä.

[/quote]

LOL, oot naurettava. Sanoin jo mitä mieltä olen teistä ruumiinmässääjistä, mulle on ihan sama kuinka vihaisia korulauseita kotat mun päälle sylkeä, teet vaan itsestäs entistä enemmän pellen.

Vierailija
107/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni maku siinä lemmikkieläin keskustelussa vegaaneihin ketkä siellä huusi kurkku suorana kuinka kissojen omistajien ei tarvitse kissoilleen lihaa syöttää kun ne pärjäävät hyvin myös vegaaniruokavaliolla

Vierailija
108/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:08"]

[/quote]

LOL, oot naurettava. Sanoin jo mitä mieltä olen teistä ruumiinmässääjistä, mulle on ihan sama kuinka vihaisia korulauseita kotat mun päälle sylkeä, teet vaan itsestäs entistä enemmän pellen.

[/quote]

Loppuivatko argumentit jälleen kerran kesken? En ole tuo vastaaja, mutta kyllä tämä vegaanihullu on se joka tässä keskustelussa pelleltä vaikuttaa....

T. ulkopuolinen tarkkailija

Vierailija
109/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole sama juu... :DDD Mulle on ihan oikeesti sama, vaikka vaikuttaisin sun silmiin kuinka hullulta, mut kerro ihmeessä lisää. hauska nähdä miten tää käy teillä suoraan tunteisiin! :D Oon näitä keskusteluja aikanaan käynyt niin paljon ettei mulla ole näihin enää mitään muuta antia kuin nauraa vasten ruumiinmässääjien rumaa naamaa.

Vierailija
110/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:54"]

Mä ajattelen varmasti sua enemmän muita ja paljon syvällisemmin.

...

Laskeudu pikkusen alas sieltä parempi kuin sinä asenteesta.[/quote]

Ihan ystävällinen ja ketään tuomitsematon neuvo: Kukaan ei halua pitää itseään samanvertaisena ihmisen kanssa, joka suoraan sanoo pitävänsä muita naurettavina ja itseään heitä huomioonottavampana ja syvällisempänä olentona.

Tuollainen ristiriita kertoo lähinnä näin ajattelevan sisäisestä alemmuuskompleksista, johon muiden sanoilla, teoilla ja olemassaololla on hyvin vähän merkitystä.

Vierailija
111/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputulema vegaaniutta ei voi loogisesti perustella eikä koskaan ole voinutkaan. Se ei siltikään muuta sitä että tietous ja ympäristö asenteet muillakaan olisi sen realistisemmat. Karhut syö esim 90% kasviksia ja 10% lihaa joka suurimmaksi osaksi on raatoja tai kalaa. Viitaten syökö karhu porkkanan vai sinut. Monilla nuorilla ainakin on heikko tietämys puolin ja toisin kunnes kasvavat ja rauhoittuvat riidanhalustaan. Myös veri lasketaan eläimesta ulos ja veren voi erikseen käyttää ravinnoksi.

Vierailija
112/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No katsos, tässä se olennaisin ero: minua ei voisi vähempää vittu kiinnostaa mitä mieltä olet minusta tai lihansyönnistäni. Sun mielipide minusta ja ruokavaliostani ei vaikuta mun elämään, syömisiin tai mielialaan millään tavalla. On täysin yhdentekevää olenko mielestäsi "pelle" tai "ruumiinmässääjä" tai "naurettava". Sun mielipiteet on mulle merktiyksettömiä. Osoitat jo vegaanisuudellasi sen, että olet taipuvainen fanatismiin ja ääriliikkeisiin ja sun kaltaisten ihmisten mielipiteet on mulle ns. nollamielipiteitä.

Jota mä ottaisin itseeni jonkun ihmisen mielipiteen tai solvausyrityksen, mun pitäisi edes jollain alkeellisella tavalla arvostaa tuota ihmistä tai pitää häntä edes täyspäisenä ja varteenotettavana. Sä et vegaanifriikki täytä tätä määritelmää.

Vierailija
113/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:20"]Mulla meni maku siinä lemmikkieläin keskustelussa vegaaneihin ketkä siellä huusi kurkku suorana kuinka kissojen omistajien ei tarvitse kissoilleen lihaa syöttää kun ne pärjäävät hyvin myös vegaaniruokavaliolla
[/quote]

Jep ja samassa keskustelussa lynkattiin lasten tekeminen "kuolevaan maapalloon" mutta koirien ja kissojen jalostus sekä kasvatus oli tosi jees. Kunhan ei tukenut lihateollisuutta eläinten ruokinnassa. Ristiriitaista. Pistetään kissat ja koirat kärsimään koska omistaja ei halua ruokkia niitä niinkuin kaikissa ohjeissa sanotaan. Eläinrääkkäystä

Vierailija
114/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:31"]

[/quote]

No katsos, tässä se olennaisin ero: minua ei voisi vähempää vittu kiinnostaa mitä mieltä olet minusta tai lihansyönnistäni. Sun mielipide minusta ja ruokavaliostani ei vaikuta mun elämään, syömisiin tai mielialaan millään tavalla. On täysin yhdentekevää olenko mielestäsi "pelle" tai "ruumiinmässääjä" tai "naurettava". Sun mielipiteet on mulle merktiyksettömiä. Osoitat jo vegaanisuudellasi sen, että olet taipuvainen fanatismiin ja ääriliikkeisiin ja sun kaltaisten ihmisten mielipiteet on mulle ns. nollamielipiteitä.

Jota mä ottaisin itseeni jonkun ihmisen mielipiteen tai solvausyrityksen, mun pitäisi edes jollain alkeellisella tavalla arvostaa tuota ihmistä tai pitää häntä edes täyspäisenä ja varteenotettavana. Sä et vegaanifriikki täytä tätä määritelmää.

[/quote]

ai sä kuitenkin jatkat vielä, täähän on hauskaa viihdettä. :DD Se vaan että...

[ ] kiinnostaa

[x] ei kiinnosta

ja kiitti jo etukäteen vastauksestasi mikä sieltä eittämättä on tulossa mutta arvaas kun en oo enää lukemassa näitä, höpönassu.

Vierailija
115/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:16"]

Juuri tuo länsimainen yltäkylläisyys mahdollistaa pellemäisen snobbailun ruualla. Mä ajattelen varmasti sua enemmän muita ja paljon syvällisemmin. Kun nyt ruuasta puhutaan niin sen haaskaus ottaa mua päähän. Samalla kun me länsimaissa dumpataan ruokaa roskiin moni näkee nälkää. Selitä siinä sitten niille kasvissyönnin muka eettistä ja/tai moraalista valintaa.

Hei, et voi mitenkään faktisesti väittää ajattelevasi minua enemmän tai syvällisemmin, koska et ensinnäkään tunne minua ja toimintatapojani ja toiseksi, ajattelun syvyydelle tuskin on mitään luotettavaa mittaria. =D

Voit ajatella minusta ihan mitä haluat. Arvaa kiinnostaako yhtään? Mä en ainakaan nyrpistä nenää mistään maistamatta ensin. Monesti koen olevani vähän etuoikeutettu että voin valita mitä syön. Siihen ei todellakaan ole kaikilla mahdollisuutta. Tiedän ja tunnen mailman epäreiluuden ja vääristymät. Enemmän käytetään rahaa aseisiin kuin esim. siihen että kaikille olisi ruokaa.

Ilmeisesti kiinnostaa juuri yhtä paljon kuin minua kiinnostaa, mitä sinä vieras ihminen minusta ajattelet. Kumpikin sorruimme perustelemaan aika kattavasti omia elintapojamme, joka kertoo, että ilmeisesti meitä molempia kuitenkin hieman kiinnosti. =) Koen myös olevani etuoikeutettu ja tiedän myös ihan "jotain" maailman vääryyksistä. Jännä kyllä, vegaaninen ruokavalio voisi tutkimusten mukaan auttaa myös nälänhädän poistamisessa (http://www.theguardian.com/environment/2010/jun/02/un-report-meat-free-diet), jos tämä olisi sellainen epäreiluus, jota vastaan olet.

Laskeudu pikkusen alas sieltä parempi kuin sinä asenteesta. Ihminen on lopulta eläin ja eläimet syö toisiaan. Voit koittaa neuvotella karhun kanssa syökö se porkkanoita vai sinut? Lopputuloksen tietää. Eikä se eläin tee sitä pahuuttaan vaan vaiston ohjaamana. Vegeillä ja muillakin pelleillä unohtuu usein perus jutut. Nälkä ei mieti moraalia.

Elän niin kuin minusta on kestävin elintapa niin oman itseni, kuin eläinten ja ympäristönkin kannalta. Miksi en tuntisi olevani hyvä ihminen ainakin tämän suhteen, kun elän niin kuin maailmankatsomukseni antaa myöden? En ole väittänyt olevani parempi ihminen kuin sinä, aika jännä että tämmöisestä usein syytetään vegaaneja ihan surutta. Ehkä koette vain itse huonommuutta, en tiedä. (http://yle.fi/uutiset/tutkimus_lihansyojat_esineellistavat_elaimia_vahaisin_tunnontuskin/8002067)

Olen mielestäni koko ajan sanonut, että meillä on mahdollisuus tehdä valintoja, meillä on ymmärrys ja moraali, jotka mahdollistaisivat olla syömättä eläimiä. Ei tätä voi ulottaa suoraan karhuun, lapsellinen ajatuskin. En minä eikä kukaan vegaani ole ikinä missään väittänyt, että karhut eivät saisi syödä lihaa! =D Jos niin tykkäät rinnastaa itsesi karhun kaltaiseksi olennoksi, niin menepä samantien sitten ilman aseita kohtaamaan se karhu, kerran olette niin vertaisia. Karhu syö lihaa, niin sinäkin syöt lihaa.

Huoh, onhan tämä taas niin nähty. Yritin ojentaa kättäni lihansyöjän suuntaan, mutta sieltä tulee nämä vanhat tutut kliseet vastoin kasvoja, että miksi nähdä vaivaa.

Te veget kyllä olette sitä mitä syötte, vihanneksia. Onko koskaan tullut mieleen että vanhoissa kliseissä on paljon totuutta? Ihmettelen miten väännätte lihan syömisen pahaksi. Karhun otin vertaukseksi kun sekin on sekasyöjä. Sori mutta mä pidän teitä ihan vitseinä, huonoina vitseinä.

Mä arvostan elämää kaikissa muodoissa. Ihmisenä tietenkin toista ihmistä. Se että jollakin on mahdollisuus valita mitä syö ei tod tee siitä parempaa. Vaikka haukun vegejä pelleiksi niin tietyllä tavalla arvostan vakaumusta. Sentään vähän parempi aate kuin uskonnot joissa palvotaan satuolentoja.

Se että teette samaa kuin uskikset, eli nostatte itseänne ja koitatte olla muka parempia tekee teistä naurettavia. Loppuun ajan mukainen ruoka vinkkin. Kohta saa uusia perunoita ja niiden kanssa purjovoi kastike. Ruisleipä siihen mukaan ja silliä niille ketkä tykkää. Veget tietty jättää ne keskisormen hajuiset kalanpalat syömättä.

Vierailija
116/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:48"]

Heippa. Olen pohtinut lopettavani kaupan lihan ostamisen ja siirtymisen lähi luomutilan lihojen ostoon. On noin kolmesti kalliimpaa hakea sieltä kuin kaupasta niin ajatuksena olisi syödä max kerran kahteen viikkoon lihaa. Mutta, mitä lihan tilalle? Soijaa en kestä suolistosairauteni takia. Pähkinät ja mantelit kiellettyjen listalla allergioiden takia.. Onko jotain eettistä vaihtoehtoa millä korvata lihan lisäämättä ruokaan soijaa/pähkinöitä?

[/quote]

Kotimainen kala, ei viljelty vaan pyydetty. Paras jos pyydät itse. Ei taimenta/lohta, koska ovat uhanalaisia ja istutusten varassa. Istutuskirjolohet myös rehulla kasvatettu. Hauki, ahven, kuha, särki, siika, säyne, lahna, talvisin made. Noista muodostuu pääosa omasta proteiininsaannista ja on taatusti eettistä ja ekologista. 

Lisäksi itse syön tuttavan kotikanalasta tulevia maalaismunia ja ehkä kerran tai pari kuussa punaista lihaa, joka on yleensä riistaa mutta joskus myös esim hevosta. Metsästän itse pienriistaa, lintuja ja jäniksiä.

T:Änkyrävihreä

Vierailija
117/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:09"]

Miksi vegaanius on riidanhaastamista koska mihinkään muuhun tuokaan "lihaani" kirjoitus ei perustu. Mitä luulette saavuttavanne tuolla asiattomalla käyttäytymisellänne vai onko pointtinne jos et ole mukanamme olet meitä vastaan? Muita vaihto-ehtoja ei ole, surullista oikeasti. Miten vegaanius tulisi tulkita? Vihaa muita kohtaan vai? Tältä se näyttää keräilijä, viljelijä, säilöjä, pyydystäjän silmin.

[/quote]

Aloitukseni on sellainen kuin se on, koska olen tällä palstalla saanut niin paljon lokaa silmilleni vegaaniketjuissa joissa olen ihan asiallisesti esim. vinkannut resepteistä, ruuista ja vegaanituotteista. Ketjujen aloituksissa on siis pyydetty vinkkejä em. asioista ja joka jeesuksen kerta ketjut on menneet siihen, että sinne on lihansyöjät tulleet haukkumaan meidät vegaanit pystyyn todella törkein sanankääntein ja mielenterveytemme kyseenalaistaen. Lisäksi on haukuttu epäekologisiksi omaan napaan tuijottajiksi jotka pilaavat koko maailman syömällä soijaa (niin, minäkään en syö soijaa kilpirauhasvaivojen vuoksi), ja ruokaa joka tulee Euroopan ulkopuolelta. (Syömäni pavut, linssit ja muut on pääasiassa kotimaisia (en asu Suomessa) ja tulevat joka tapauksessa Euroopan rajojen sisältä, ja riisikin tulee Italiasta, pasta on kotimaista, samoin kasvismaidot jne). 

Että jos tuon kaiken haukkumisen jälkeen, mitä olen saanut vastaanottaa, joku lihansyöjä loukkaantuu aloituksestani ja pitää minua vihankylväjänä, niin ihan vapaasti. Aloitus on ihan asiallinen, etenkin kaiken lihansyöjiltä saadun vihan jälkeen, ja siitä nyt loukkaantuu vaan ne jotka tuntevat piston sydämessään. Mitään haukkumista siinä ei ole, josta voisi loukkaantua.

-ap

Vierailija
118/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat sitaatit. Sitä olet mitä syöt, totta. Itse olen mieluummin vihannes tai vaikkapa banaani kuin sikapossu tai nauta tai kananaivo. Pythagoras joka oli kasvissyöjä, sanoi että ruoka olkoon lääkkeesi. 

“A man can live and be healthy without killing animals for food; therefore, if he eats meat, he participates in taking animal life merely for the sake of his appetite. And to act so is immoral.” 
-Leo Tolstoy

“Until he extends the circle of his compassion to all living things, man will not himself find peace.” 
-Albert Schweitzer

“Animals are my friends...and I don't eat my friends.” 
-George Bernard Shaw

“I have from an early age abjured the use of meat, and the time will come when men such as I will look upon the murder of animals as they now look upon the murder of men.” 
- Leonardo da Vinci

“Now I can look at you in peace; I don't eat you any more.” 
- Franz Kafka

“It is my view that the vegetarian manner of living, by its purely physical effect on the human temperament, would most beneficially influence the lot of mankind.” 
-Albert Einstein

“Non-violence leads to the highest ethics, which is the goal of all evolution. Until we stop harming all other living beings, we are still savages

-Thomas A. Edison

Se että kannattaa tappamattomuutta ja väkivallattomuutta ei välttämättä liity uskontoon, eikä usein liitykään. Empatia ja lähimmäisenrakkaus kuuluu terveeseen ja sivistyneeseen ihmisluonteeseen. Siitä että auttaa toista elävää olentoa ja tekee muille hyvää, elää epäitsekkäästi, siitä tulee oikea sisäinen rauha ja onnellisuus. Näin koen että itselleni tapahtui kun siirryin lihansyöjästä kasvissyöjäksi. Itse koen olevani nyt parempi ihminen kuin lihansyöjänä, elämäntapani oli tuolloin tuhoava sekä maapalloa, elämiä ja itseäni kohtaan. Nyt teen parhaani etten vahingoittaisi muita tai itseäni.

Vierailija
119/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riidan haastaminen ei kyllä selityksillä muuksi muutu. Aloitus perustuun vihaan ja jos olet loukkaantunut "porkkananpurija" niin oikeasti koeta päästä yli siitä. Itse olen ylpeä porkkananpurija ja viherpiipertäjä ja ehdoton antivegaani ollut jo yli 23 vuotta. Vegaanius on ympäristöä tuhoavaa epäsointuisaa elämää jossa ei ymmärretä mitä tarkoittaa kestävä kehitys. Vegaanius on kuin uskonto joka vain vihaa muita tämä on alusta asti ollut fakta. Ala kasvisyöjäksi unohda vegaanius se ei ole viisaan vastuullisen ihmisen tapa elää(kuten ei tehotuotantokaan). Vegaanius oli jo 23 vuotta sitten valmis haastamaan riitaa eikä se ole siitä kehittynyt järkevämpään eikä se tule ikinä kehittymäänkään koska aate on tekopyhä eikä se edes noudata omia oppejaan.. tule takaisin terveiden puolelle. Looginen käyttää harkitusti eläinkunnantuotteita. Vegaani pelkästään selittelee ja turhautuu ja lopulta vetää läskiksi kaiken kun ei muuta voi..... -.- - -

Vierailija
120/127 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:51"]

Te veget kyllä olette sitä mitä syötte, vihanneksia. Onko koskaan tullut mieleen että vanhoissa kliseissä on paljon totuutta? Ihmettelen miten väännätte lihan syömisen pahaksi. Karhun otin vertaukseksi kun sekin on sekasyöjä. Sori mutta mä pidän teitä ihan vitseinä, huonoina vitseinä.

Mä arvostan elämää kaikissa muodoissa. Ihmisenä tietenkin toista ihmistä. Se että jollakin on mahdollisuus valita mitä syö ei tod tee siitä parempaa. Vaikka haukun vegejä pelleiksi niin tietyllä tavalla arvostan vakaumusta. Sentään vähän parempi aate kuin uskonnot joissa palvotaan satuolentoja.

Se että teette samaa kuin uskikset, eli nostatte itseänne ja koitatte olla muka parempia tekee teistä naurettavia. Loppuun ajan mukainen ruoka vinkkin. Kohta saa uusia perunoita ja niiden kanssa purjovoi kastike. Ruisleipä siihen mukaan ja silliä niille ketkä tykkää. Veget tietty jättää ne keskisormen hajuiset kalanpalat syömättä.

[/quote]

Veganismia huonompi vitsi on ihmiset, jotka kuvittelevat osaavansa lukea toisten ajatuksia yleistysten kautta. Et voikaan ymmärtää miksi veget vääntävät lihansyönnin pahaksi siitä yksinkertaisesta syystä, että tämä hassu ja yksinkertaistettu ajatus on syntynyt ja kehittynyt omassa päässäsi. Ei siksi että tämä yhteneväisesti syövä ja ilmeisesti ajatteleva ihmisryhmä jota vegaaneiksi kutsutaan, on lähettänyt jonkin mystisen telepaattisen sähköpostin aivoihisi, jossa lukee "lihansyönti on pahuutta".

Minä en ole uskonnollinen. Ja silti en ajattele uskossa elävän pitävän itseään muita parempana tai olevan naurettava koska ei ajattele kuten minä. Koska minusta tämä kuuluu siihen muiden ihmisten arvostamiseen. Sinunkaan mielipiteesi ei ole minulle naurettava, vaikkakin käsittämättömän epälooginen.