Palstan vegevihaajat, katsokaa kuinka paljon itse syötte soijaa
Palstan vegevihaajat rääkyvät joka ikisessä kasvissyöntiä käsittelevässä topikissa kuinka kasvissyöjät syövät ihan perkeleellisesti ulkomailta rahdattua soijaa ja kuinka epäekologista ja epäterveellistä se on, etc etc etc.
Voisitte ihan huviksenne katsoa, kuinka paljon ITSE syötte soijaa syödessänne lihaa, kalaa, juustoa, munia, maitoa sun muuta: http://hiddensoy.panda.org (Eurooppalaisen ihmisen keskimääräinen soijankulutus on 61 kg/vuosi).
Sivustolta käy myös ilmi, että vuosina 2013/2014 75 % maailman soijatuotannosta meni eläinten rehuksi. Tuolta löytyy myös mielenkiintoisia esimerkkejä soijantuotannon vaikutuksista maapallolle.
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:56"]
Mitä vegaani vastasi anonyyminä kun kysyttiin hänen riitaisuudestaan???? "mua ei haittaa paskaakaan vaikka seassa olisi soijaa. Ei ME lihansyöjät nyt pelkkaa lihaa vedetä vitun porkkananpurija.
Jäit jo valehtelusta ja nyt muiden panettelemisesta kiinni. Edelleen onko kaikki kunnossa?
[/quote]
Niin vai - hui - voisiko olla, että vastaaja oli todellakin lihansyöjä? Hänen puolestaan en toki osaa sanoa, onko hänellä kaikki kunnossa. Aggressio viittaisi, ettei, mutta en tosiaalta ole mikään psykologi.
Miksi vegaanius on riidanhaastamista koska mihinkään muuhun tuokaan "lihaani" kirjoitus ei perustu. Mitä luulette saavuttavanne tuolla asiattomalla käyttäytymisellänne vai onko pointtinne jos et ole mukanamme olet meitä vastaan? Muita vaihto-ehtoja ei ole, surullista oikeasti. Miten vegaanius tulisi tulkita? Vihaa muita kohtaan vai? Tältä se näyttää keräilijä, viljelijä, säilöjä, pyydystäjän silmin.
Jollet ole puolellamme olet meitä vastaan on se asenne joka suorastaan vyöryy silmille!! Miksi?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:09"]
Miksi vegaanius on riidanhaastamista koska mihinkään muuhun tuokaan "lihaani" kirjoitus ei perustu. Mitä luulette saavuttavanne tuolla asiattomalla käyttäytymisellänne vai onko pointtinne jos et ole mukanamme olet meitä vastaan? Muita vaihto-ehtoja ei ole, surullista oikeasti. Miten vegaanius tulisi tulkita? Vihaa muita kohtaan vai? Tältä se näyttää keräilijä, viljelijä, säilöjä, pyydystäjän silmin.
[/quote]
Miksi minua pitäisi ensinnäkään kiinnostaa, miltä näytän sinun silmin? Olet minulle mitätön, ventovieras ihminen.
Ja miksi sinua kiinnostaa, että pidän sinua julmana ja epäeettisenä ihmisenä?
En vihaa vegejä, mutta heillä on paha tapa luulla ja uskoa enemmän kuin tietää.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:21"]
En vihaa vegejä, mutta heillä on paha tapa luulla ja uskoa enemmän kuin tietää.
[/quote]
Sama pätee toisinpäin. Lisäksi ottaa päähän se vähättelevä asenne ja se, että pitäisi olla kanta jokaiseen asiaan. "Ai oot vegaani, no MITEN PERUSTELET SEN ETTÄ OSTAT MITÄÄN UUTENA JA MITES TOI ÖLJYNTUOTANTO JA SEN ONGELMAT ENTÄ KUINKA SUOJELLAAN ELÄINLAJIT SUKUPUUTOLTA JOS ELÄINTUOTANTOA EI SAA OLLA" jne. jne. Anteeks, olen vain yksi tavallinen ihminen, joka on valinnut syödä vegaanisesti, en osaa ratkaista samaan hengenvetoon kaikkia maailman ongelmia.
Koska itse pyrin moraalisiin ratkaisuihin ja kestävään elämään en riitelyyn, tämä on minusta järkevää. Toisen joka jo kertoo ymmärtävänsä kasvis ruokavalion järkevyyden esittäminen ihmisenä joka ei ymmärtäisi sitä on turhaa vänkäämistä sellaisen kanssa joka voisi opastaa sinua paremmaksi ihmiseksi. Mikä on sinun pointtisi?
Villapaita ei käy mutta keinokuitu käy vegaanille. Minä neulon villapaitoja hyi minua. Jos vain syöt kasviksia ET ole vegaani!
Ja se on hienoa jos et ole vegaani vaan kasvisyöjä ja mielummin muutenkin omin aivoin ajatteleva sellainen.
Olen itse elämässäni huomannut, että harva vegaani on valmis edes keskustelemaan kompromisseista lihantuotannon suhteen. Ei hyväksytä metsästystä, eikä edes harkita mitään karjaeläinten olojen parantamista. Ei, vaan kaikki liha on pahasta, kaikki karjanpito eläinrääkkäystä.
Toki on poikkeuksia, ja aivan varmasti tähänkin tulee heti pieni rykmentti vegaaneja ja kasvissyöjiä vannomaan omaa kompromissinhalukkuuttaan.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:27"]
Villapaita ei käy mutta keinokuitu käy vegaanille. Minä neulon villapaitoja hyi minua. Jos vain syöt kasviksia ET ole vegaani!
[/quote]
En tiedä kelle horiset, minä ainakin kommentoin ettei vegaaninen RUOKAVALIO sulje villapaitaa pois, mutten toisaalta ole vegaani väittänyt olevanikaan.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:30"]
Ja se on hienoa jos et ole vegaani vaan kasvisyöjä ja mielummin muutenkin omin aivoin ajatteleva sellainen.
[/quote]
miksi on hienompaa olla sellainen, joka riistää enemmän eläimiä (maidon ja munan tuotanto) kuin vegaani joka koittaa elää nimenomaan niin ettei eläimiä käytettäisi tehotuotannossa? minusta se on tavoittelemisen arvoista! :)
Hienoa et ole vegaani silloin vaan kasvis-syöjä onneksi olkoon. Saatteko tarpeeksi d vitamiinia ja omegoita kun monta sivua ja edelleen joku väittää etten tietäisi eroa vaikka he eivät itse tiedä. Vegaanius on kehittymätön uskonnon kaltainen tila joka on haitaksi ihmisen itsensä älykkyydelle ja vapaalle tahdolle kuten muutkin uskonnot.
Maidon ja munan? Perustele miksi niitä olisi käytettävä kasvis ruokavaliossa?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:37"]
Olen itse elämässäni huomannut, että harva vegaani on valmis edes keskustelemaan kompromisseista lihantuotannon suhteen. Ei hyväksytä metsästystä, eikä edes harkita mitään karjaeläinten olojen parantamista. Ei, vaan kaikki liha on pahasta, kaikki karjanpito eläinrääkkäystä.
Toki on poikkeuksia, ja aivan varmasti tähänkin tulee heti pieni rykmentti vegaaneja ja kasvissyöjiä vannomaan omaa kompromissinhalukkuuttaan.
[/quote]
PRÖÖÖT, väärin arvattu. Tulin nimen omaan kertomaan, että en ole valmis mihinkään kompromisseihin, tästä syystä en voi promota tai tukea esim. mitään luomutuotantoa. Miksi tukisin jotain, joka edelleen hyväksikäyttää eläimiä ja näkee ne vain ruoanlähteenä, kun nimen omaan en ajattele niin.
Lyhyt oppimäärä eläinoikeuksista: Eläinten oikeudet on käsitys, jonka mukaan eläinten intressit, kuten intressi välttää kärsimystä, pitäisi ottaa huomioon yhtä vakavasti kuin ihmisten intressit. Vaikka eläinten oikeuksien kannattajat lähestyvät asiaa erilaisista filosofisista näkökulmista, he ovat karkeasti ottaen samaa mieltä siitä, että eläimiä ei pitäisi kohdella enää omaisuutena, käyttää ruokana, tutkimuskohteina tai viihteenä.
Tämä on minun elämäni ohjenuora, jota pyrin noudattamaan niin hyvin kuin pystyn. Huomaa, NIIN HYVIN KUIN PYSTYN, en väitä olevani täydellinen vegaani, varmasti kasvisruokani eteen monikin kirva ja hyppiäinen menettää henkensä, nielen hyttysiä pyöräillessäni siinä kuin huomamaattani ajan kastematojen yli yms. Tämä on kuitenkin isossa mittakaavassa saivartelua, kun puhutaan esim. eläinten massatuotannosta ruoaksi.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:44"]
Maidon ja munan? Perustele miksi niitä olisi käytettävä kasvis ruokavaliossa?
[/quote]
No ihan perus etuliite-kasvissyöjäthän välttävät lihan syömistä, mutta hyväksyvät maidon- ja munantuotannon. Eivät syö eläimiä, syövät vain niiden tuottamia hyödykkeitä. Vaikka ne toki ovatkin ihan yhtä lailla kytköksissä eläintuotantoon, kuin sen ruhonkin hyödyntäminen ruoaksi.
Tietenkään munia ja maitoa ei tarvita ruokavaliossa, tietäähän sen erkkikin! =)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 01:34"]
Olen vegaani enkä syö grammaakaan soijaa.
[/quote]
kuvaile tyypillistä päivä ruokavaliotasi?
Edelleen tässä paistaa tämä toinen epäkohta jossa kukaan ei tunne yhtään eettistä munan tuottajaa koska kaupassa ei niitä ole niin olet syyllinen siihen mitä kaupassa on tarjolla vaikka saisit omasta kanalasta munasi tai naapurin tai tutun. Off topic pikkaisen mutta suomalaista lampaanvillaa ei haluta koska markkinoilla on paljon halpaa tänne lennätettyä villaa. Minulta juuri kysyttiin haluaisinko lampaanvillaa(pesemätöntä) ilmaiseksi?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:52"]
Edelleen tässä paistaa tämä toinen epäkohta jossa kukaan ei tunne yhtään eettistä munan tuottajaa koska kaupassa ei niitä ole niin olet syyllinen siihen mitä kaupassa on tarjolla vaikka saisit omasta kanalasta munasi tai naapurin tai tutun.
[/quote]
Tietysti kotikanalassa on paremmat edellytykset kanojen voida hyvin, kuin näissä tehokanaloissa. Silti siihenkin toimintaan liittyy vahvasti 50 % kuolleisuus: yhtä kanaa kohden syntyy keskimäärin yksi kukko, ja koska ne eivät tuota eikä niitä voi määräänsä enempää kanalaumassa olla, niin ne tapetaan vain sukupuolensa vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:52"]
En yhtään ihmettele avaajan riitaa provosoivaa otsikkoa. Oliko tämä salakirjoitusta(otsikko) kun ketjussa paljastukin että vegaanit on niitä jotka vihaa ei heitä kukaan näytä vihaavan, vaan kyseenalaistavan ja vastaukseksi tulee asiatonta raivoa ja vihaa vain vegaanien taholta. Mikä pointti tällä riidanhaastamisellla joka suuntaan on jos sillä mikään on? Onko kaikki muuten hyvin, jos ei puhuta aatteesta?
[/quote]
Minä en ainakaan vegaanina vihaa ketään. Kieltämättä nämä keskustelut on vaan aika uuvuttavia, vaikka lähden mukaan ihan asiallisella vastausmeiningillä, mutta kun mikään vastaus ei tunnu kelpaavan, ja sitten tulee noita "vtun porkkananpurija"-vastauksia, niin äkkiä siinä menee maku. Jossain vaiheessa jaksaa vastata asiallisesti - ei, emme ole päästämässä lehmiä vapaaksi yms., mutta kun nämä samat laulut lukee kerta toisensa jälkeen, niin ehkä siinä omakin ote alkaa lipsua. En silti mene ikinä henkilökohtaisuuksiin, en sano ketään idiootiksi, tyhmäksi, "vitun" miksikään.