Epätodellinen olo kylässä, kutsuttiinko mut vai tulinko väärään aikaan tms
Olet/olette perheesi kanssa kylässä, jonkun tutun kotiin kutsuttuna. Sulle tulee tunne, että tulitko väärään aikaan, vääränä päivänä, olitko ymmärtänyt jotain väärin. Isäntäväki tai siis pelkkä isäntä/emäntä kohtelee kuin olisit tullut häiritsemään, on kuin sua ei olisikaan, kuin kaduttaisi koko kylään kutsu tms. Olet kuin ilmaa, tai sulle ollaan töykeitä. Haluaisit lähteä heti kotiin, mutta et kehtaa oikein sitäkään tehdä. Tilanne on kiusallinen, hämmentävä. Onko kokemuksia? Mistä nämä ovat johtuneet, onko selvinnyt?
Olin tilanteessa, ja sanoin emännälle puhelimessa kotiin päästyäni: "Hei, jos me tultiin huonoon aikaan tai teille tuli jotain muuta, niin olisitte vaan peruneet tai sanoneet heti. En mä sellaisesta pahastu. Parempi perua koko tapaaminen kuin väkisin tavata."
Tähän emäntä: "No miten sä nyt tolleen otit itseesi, jos ei heti ollut kahvit ja kakut pöydässä!" Jotain tuollaista. Mitään tarjoilua ei siis missään vaiheessa ollut, mikä on aika ankeaa, ei edes lasillista vettä. Touhusi vain omiaan oman lapsensa kanssa ja minä ja leikkimään tullut lapseni istuimme sohvalla kahdestaan hämmentyneinä.
Emme menneet enää sinne, eikä muutenkaan pidetty yhteyttä. Kutsun olimme saaneet ja oikeaan aikaan tulleet heille, siitä ei ollut kyse.
Mutta hirveän vaivautunut olo koko ajan, kun kutsuja ei kertonut ollenkaan, mikä vaivasi ja miksi jätti meidät yksin.
Vastaavia kokemuksia?
Kommentit (1132)
jatkuu
Viimeisellä kerralla hän vihjaili että olisi kiva olla välillä siellä teilläkin, että jos seuraavalla kerralla sitten istuttaisiin teillä. Sanoin että ilman muuta. Paha vain, ettei hänelle/heille koskaan sovi. Jos soitan samalla tavalla kuin hän että miten olisi huomenna, ylihuomenna, niin aina on jo jotain muuta, tai jos ei ole, niin eivät kuitenkaan tule kun "alkoi väsyttämään" tai "otinkin eilen sen verran olutta että nyt on huono olo ja jätänkin kutsusi väliin".
Vierailija kirjoitti:
lmöö ldnm eke fme
Tämän sitten julkaisi, mutta ei viestini loppua :D
Sama
jos kutsun kauem-man ajan ,, vaikka pari viikkoa.
Vastaus on että ei vielä tiedä mitä silloin meinaa tehdä, tai ajankohta sopii, mutta kun pitäisi tulla meille, niin ei enää sovikaan. On myös jättänyt ilmoittamatta kokonaan ettei olekaan tulossa.
Ihmettelen että miten ihmeessä minun pitäisi yrittää hänet/heidät saada meille vastavuoroiseen illanviettoon, kun eivät vain koskaan tule!?! En vain sitten kutsunut enää, ja kun hän kutsui, niin en enää mennyt.
Taikasana oli "lakkasin" kutsumasta synonyymi, alkaa ällällä, ja loppuu ännään. Tämä sensuuri on jotain täysin älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihan tuollaista käynyt, oudolta kuulostaa. Kerran menimme synttäreille kutsussa ilmoitettuna ajankohtana ja olimme ensimmäiset vieraat. Isäntä ja emäntä häipyivät heti oven avaamisen jälkeen keittiöön ja jättivät meidät eteiseen pällistelemään, mutta tähän oli selvä syy: heillä oli tarjoilut vielä ihan vaiheessa, vaikka he eivät sitä suoraan sanoneetkaan ja toimivat siinä minusta vähän tökerösti. Mutta myöhemmin juttu luisti kyllä ihan tavallisesti.
Ap, tunnetko hyvin tuon emännän eli tiedätkö, oliko nuiva käytös hänelle ominaista? Ehkä hän odotti, että olisit tuonut jotain kahvipöytään, kun puhelimessa heti otti esille tarjottavat? Tai ehkä hänelle oli sattunut jokin akuutti harmistus (esim. riita kaverin/sukulaisen kanssa puhelimessa tai oli tullut ilmi jokin iso rahanmeno) juuri ennen kuin tulitte eikä hän ehtinyt/ilennyt enää ilmoittaa teille, että älkää tulkokaan.
Tällaiset etuajassa tulijat vituttaa!
Kerran eräs vieras tuli 40min aikaisemmin H-hetkeä. Koira oli oksennelut pitkin taloa ja siivouksessa oli mennyt aikaa.
Olin vielä suihkussa. Luulis kuitenkin, että suihkussa saa rauhassa käydä vielä reilusti ennen kemuja.
Vähän voisi miettiä kuinka aikaisin sinne kylään mennään. Isäntäväki saattaa tosiaan olla vielä järjestelmässä kemuja. Joku 5-10min aikaisemmin on OK, mutta 40min niin HUHU HUH.
Tämä.
Jotkut tulee puolikin tuntia / tunti aiemmin.
Tuo on epäkohteliasta. Varsinkin kun ei ole mistään pitkänmatkan tulijoista kyse!
Se on todella täysin käytöstapojen vastaista. Niinkuin tuolla jo aiemmin todettiin, hyviin käytöstapoihin kuuluu saapua 5-15 min kutsussa mainitun ajan jälkeen. Eli jos kutsu on klo 13.00, niin vieraat saapuvat 13.05 - 13.15 välisenä aikana. Kaikki muu on moukkamaista, paitsi jos on jokin pakottava syy (esim auton rikkoutuminen viime hetkellä, kolari) ja ilmoittaa heti myöhästyvänsä tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä poikkeaa vähän aiheesta: olin jäänyt yksin lapseni kanssa ja toivuin shokkierosta ja univelkaa ja stressiä oli yllin kyllin. Toki työt, kotihommat ja lapsen kanssa touhut piti normaalisti hoitaa. Minulle rakas ystäväni oli tukena paljon ja tuli usein meille omien lastensa kanssa olemaan ja kahvittelemaan. Siinä samalla lapset leikkivät ja mukavaa oli. Varsinkin, jos hänen miehensä oli omissa menoissaan, hän tuli meille hengähtämään, kun kotona oli kuulemma raskaampaa lasten kanssa yksin. Semmoinen vain on jäänyt vaivaamaan, että minä olin aina yksin ja olisin joskus niin mielelläni tullut kutsutuksi heille hengähtämään ja vain olemaan. Aiemmin meitä oli avioliiton aikana kutsuttu heille pariskuntana ja perheenä heille illanviettoihin, mutta se loppui kuin seinään, kun jäin yksin. Edelleenkin, kun lapset ovat jo isoja ja kaikki on hyvin, ystäväni kutsuu itsensä meille kahville, mutta minua ei koskaan heille. Mukavia ihmisiä ovat muuten, mutta yksipuolista on kyläily ja ehkä koko ystävyys sitten.
Minullakin on ystävä, joka haluaa nähdä aina meillä. En saa mennä hänen luokseen koskaan. Outoa.
Oletko kysynyt miksi? Ehkä hän häpeää kotiaan?
Kohdallani tämä johtui siitä ettei kaveri halunnut että vietän aikaa hänen miehensä kanssa.
Minusta tuo on aivan luonnollista. On ihan eri asia keskustella asioista kahden naisen kesken, kuin silloin, kun läsnä on myös jomman kumman mies. Siinähän menee koko tapaaminen pilalle! Itsekin ajoitan ystävättäreni käynnit luonani silloin, kun mieheni on poissa.
Miten selität sen että sama kaveri kyllä meille tuli mielellään kun minun mieheni oli kotona? ;) Ei haitannut kolmas pyörä silloin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia kokemuksia..
Kyllä tällainen epäsosiaalinen/asosiaalinen käytös on aika suomalainen ilmiö. Monissa paljon köyhemmissä maissa ollaan paljon vieraanvaraisempia ja ystävällisempiä vieraille. Suomessa erityisesti nykyään tämä ilmiö näkyy. Molemmat isoäitini olivat hyvin vieraanvaraisia ja lämpimiä ihmisiä, äitini ei. Minä yritän olla isoäitieni kaltainen edes jossain määrin, vaikka en leivokaan joka viikko kakkuja ja pullia!
Noin karkeasti sanottuna eteläisimmissä kulttuureissa toisia ihmisiä ei pelätä eikä karteta, vaan ihmisten kanssa osataan olla luontevasti, ja ollaan lämpimiä.
-Ap-
Minun on pakko sanoa näin Etelä-Euroopassa asuvana, että samanlaisiin tilanteisiin voi joutua täälläkin. Se on totta, että noin keskimäärin ihmiset rakastavat kyläilyitä ja vieraita, mutta siinäkin on sitten omat "riskinsä" ja taakkansa.
Ensinnäkin olen ollut monesti tilanteissa, joissa toinen puoli pariskunnasta on pyytänyt ex tempore kylään ja toisesta näkee selvästi, ettei vieraita varsinaisesti olisi kaivattu. Lisäksi on noloja tilanteita, että kun kyläillään runsaasti ja myös yllätysvieraat ovat arkipäivää - kyllä, halusit tai et myös korona-aikana - niin tulee tuplabuukkauksia. Ei voida lähteä luvatulle kyläilylle, kun oven takana on yllätysvieraat ja vastaavaa.
Lisäksi kyläilykulttuuriin liittyy paljon velvollisuutta. Etenkin nuorten aikusten oletetaan käyvän vanhemmillaan ja isovanhemmillaan useamman kerran viikossa, eikä tätejä, setiä ja serkkujakaan saa unohtaa. Tosi paljon on siis kyläilyjä ihan vain siksi, että pitää ei siksi että haluttaisiin. Etenkin vanhempi väki voi näyttää aika avoimesti loukkaantumistaan, jos edellisestä vierailusta on kulunut heidän mielestään liian kauan.
Kyllä sovittu meno menee yllätysvieraiden yli. Miten voit edes ajatella ett äon ok jättää menemättä sovittuun kyläilyyn kun tulee yllätysvieraat ovan taakse?? Just sinunlaisesi kanssa ystävyys loppuisi, koska minä olisin hommannut tarjottavat, ja järjestänyt ajan sinun kyläilylle, ja sinä ilmoittaisit että en nyt tulekaan kun meillä on tässä nyt vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein tiedä mistä se johtuu, mutta joka kerta, kun mennään miehen siskon luo esimerkiksi lapsen synttäreille, kutsuttuna joulupöytään tms., niin on todella vaivautunut tunnelma ja tulee todella sellainen epätoivottu olo. Ollaan oltu jo vuosia yhdessä eikä koskaan ole ollut mitään riitoja ja mieheni ja siskonsa kyllä ovat paljonkin tekemisissä ja hyvissä väleissä. Sitten, kun sinne mennään on sisko otsa kurtussa, tiuskii lapsille, ei halua keskustella... Toisaalta olen ymmärtänyt, ettei heillä ehkä mene kovin hyvin miehensä kanssa ja hänelle kaatuu aina se suurin vastuu kaikesta, kun miehensä vaan nauraa hekottaa olohuoneessa eikä seuraa yhtään mitä lapsensa tekevät eikä ole edes keittiössä apuna. Etenkin, jos miehensä äiti on siellä paikalla, niin tunnelma on sähköinen.
Eli sinänsä siis kyllä ymmärrän, että siskoa saattaa ihan aidosti v*****aa, mutta en tiedä olisiko sitten vaan helpompaa, etteivät sitten kutsuisi vieraita, jos se on niin vastenmielistä eikä se tunnu yhtään luontevalta ja mukavalta...
Ehkä ei hallitse monen asian tekoa yhtä aikaa. Vieraiden passaus (ruoan laitto, kahvitus), lastenhoito, vieraiden kanssa seurustelu yhtäaikaa. Stressaantuu. Eikä osaa teeskennellä rauhallista ja iloista. Ajattelee vanhanaikaisesti, että näin nyt vaan kuuluu tehdä ja kutsuu ilmeisesti velvollisuudesta vastavierailulle sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"- Eräs tuttu sanoo "voisin tulla kahville". Minusta ei voi tupata kenellekään vaan mieluummin hän voisi kutsua meitä kahville. (Mitä ei ole tehnyt)"
Tuo on paljon parempi kuin soittaa että tule meille kahville. Ikään kuin viihdytetään ja vaivataan toista lähtemään kotoaan ja tulemaan kahville samalla kun itse maataan sohvalla ja odotellaan seuraa. Paljon mukavampi on soittaa jos on lähistöllä itse, ja kysyä sopiiko piipahtaminen kaffilla.
Ei ole hyvä tuokaan, siinä vastapuoli joutuu hankalaan asemaan jos ei juuri silloin haluakaan nähdä.
Onko sinun hankalaa myös sanoa puhelinmyyjälle että en osta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, niin mahtava ketju ettei mitään järkeä! Käy ihan terapiaistunnosta lukea kaikki sivut läpi.
Itsellä on pari vastaavaa kokemusta. Veljeni kutsui meidät kylään uudelle asunnolle, jonka oli vuokrannut uuden tyttöystävänsä kanssa yhdessä. Tyttöystävä sanoi ovella nopeasti moikat ja meni sitten kyyhöttämään makuuhuoneeseen, jossa kököttikin koko vierailumme ajan. Kunnon juntti.
Toisena kertana olin ystäväni häissä morsiusneitona. Meitä morsiusneitoja oli yhteensä 4, olemme kaikki samaa ystäväporukkaa. Häitä edeltävänä päivänä koko sakki oli kutsuttu juhlapaikalle koristelemaan ja kattamaan pöytiä yms. härdelliä. Jostain syystä kukaan ei puhunut minulle mitään ellei ollut ihan pakko. Kikattelivat keskenään ja ottivat valokuvia, minua ei pyydetty mihinkään mukaan. Jättivät minut ihan ulkopuoliseksi. Todella kurjaa. Miksi me naiset tehdään tälläistä?
Miespuolisen kaverini naisystävä poistui myös aina paikalta kun minä tulin heillä käymään. Asuivat yhdessä n. vuoden verran kunnes erosivat. Aina lähti heti kauppaan tai elnkille tai makkariin lukemaan kirjaa/nettailemaan. Kerran kysyin että miten sinä nyt tas heti lähdet, etkö jäisi kuulumisia vaihtamaan. Totesi vain että saatte olla rauhassa kun poistun. Yhden kerran menin sitten kylään heille erään toisen kaverini kanssa, jonka heistä molemmat tunsivat myös, eipä ollut naisystävällä mihinkään kiire vaan hän jutteli iloisesti tämän toisen kanssa. Kun tämä toinen lähti ennen minua, painui naisystävä heti makkariin mitään sanomatta.
Niin sinä olet nainen?
Kyllä, mutta tämä toinen kaveri jonka kanssa juttu luisti hänellä niin hyvin, oli myös nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lmöö ldnm eke fme
Sama
Vastaus on että ei vielä tiedä mitä silloin meinaa tehdä, tai ajankohta sopii, mutta kun pitäisi tulla meille, niin ei enää sovikaan. On myös jättänyt ilmoittamatta kokonaan ettei olekaan tulossa.
Ihmettelen että miten ihmeessä minun pitäisi yrittää hänet/heidät saada meille vastavuoroiseen illanviettoon, kun eivät vain koskaan tule!?! En vain sitten kutsunut enää, ja kun hän kutsui, niin en enää mennyt.
Tämäkin on ihmeellistä sosiaalista peliä. Todennäköisesti kaverisi tarkoitus olikin tuo lopputulema, että et enää mennyt hänen illanviettoonsa. Miksi siis ei vain lopettanut kutsumasta?!!? Voisiko joku näin toimiva selittää motiivejaan? Siis miksi kutsua jos ei oikeasti halua että tullaan? Ja näissä tapauksissa ei ole kyse siitä, että kutsu olisi vain kohteliasta läppää. Tässäkin ketjussa on vaikka kuinka monta tapausta, joissa on ruinattu käymään. Kyllä suurin osa ihmisistä erottaa kohteliaan lätinän siitä että sovitaan tapaaminen tai vierailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti. Mennään sovittuna kylään ja sitten joku sen ystävä soittaa. Kännykän ääni on niin kovalla, että kuulen kyllä, kun Pirkko sanoo, että soittaa toisella kertaa, kun sulla on tyttären perhe käymässä. Äiti toppuuttelee, ettei haittaa.
Me sitten perheen kanssa istutaan kuuntelemassa tunti sitä maratonpuhelua ja poistutaan kotiin.Yksi entinen tuttuni teki tätä kahvipöydässä. Istutaan siinä porukalla, herran puhelin soi ja alkaa siinä puhua kuin ruuneperi piiiitkän jorinapuhelun. Me muut istumme tuppisuina ja odotamme että puhelu loppuu. Edes vaimonsa ei saanut häntä lopettaan. Tää toistui usein. Muuten mukava mutta tää käsittämätön piirre. Yhteydenpito loppui muista syistä. Ei draamaa ollut.
Kaveri kutsui luoksensa viettämään iltaa. Kello oli siinä 22, kun kaverini yhtäkkiä päätti soittaa työkaverilleen. Siinä istuin puolisen tuntia yksin kun hän naureskeli töyjuttuja työkaverinsa kanssa siinä minun istuessa hiljaa vieressä seuraamassa puhelua. Aloin sitten vetää takkia päälleni, kun kaveri huomasi tämän lopetti puhelun; hei, mun pitää nyt lopetella kun on tässä yksi kaveri kylässä.
Sitten hän alkoi että hei älä nyt vielä lähde, otetaan olutta kaapista, ilta on nuori vielä. Sanoin että en nyt enää jää kun väsyttää niin hirveästi. Olisi oikeasti pitänyt kyllä sanoa että en jää koska en voi tietää kenelle hän seuraavaksi soittaa pitkän puhelun kesken meidän keskustelun.
Meillä mies toisinaan kutsuu tuttaviaan meidän mökille ajatuksella, että mukavaa kun on paljon porukkaa ja tottahan tuttavat pitävät huolen omista ruuistaan ym. No ei ne pidä. Saattavat esim tuoda kassillisen ruokaa kun mies on kommunikoinut että ruokaa pitää tuoda tullessaan, ja jättää ne lojumaan johonkin jääkaapin viereen kommentotuaan, että "tässä olisi tätä ruokaa". Siinä sitten saattaa tunnit vieriä ja ilta pimentyö ennen kun kukaan laittaa niitä tuomiaan ruokia... tunnelma voi olla vähän outo. Mutta olen päättänyt että ystäviä kyllä mielellään kestitään mökillä, mutta näiden tuttavien kanssa en aio suostuo siihen, että muut uivat ja saunovat, ja minä laitan sillä aikaa ruokaa. Mieluummin ruokin itseni ja lapsen eineksillä kun on nälkä ja vietän lopun ajan rannalla. Ja onhan se myös pikkasen huvittava sosiaalinen koe katsoa miten ne asiat hoituvat, kun ei ole "emäntää" passaamassa ja jakamassa tehtäviä.
Tämä tapahtui jo aikoja sitten ja olin ehkä joku 7 vuotias ja sisareni, joka liittyy tarinaan 10v, tarkalleen en enää muista vuosilukua. Elettiin kuitenkin 60-luvun loppua.
Isoveljeni oli jotain 15v ja jo silloin osasi tehdä "rahaa", eli hän tilasi joulukortteja isot pinot ja me sisaren kanssa kävimme myymässä niitä naapureille. Silloin tämä oli vielä ihan tavallista, kaupat oli kaukana ja kylä syrjäinen.
No mentiin sitten yhteen naapuriin ja istuttiin siskon kanssa penkille odottamaan, että joku talonväestä tulee kysymään mitä asiaa meillä on. No, kukaan ei tullut vaan menivät kaikki kamariin ja siellä tiskuivat. Joku ehkä kulki tuvan läpi, mutta ei ollut meitä näkevinäänkään.
Istuttiin siinä sitten siskon kanssa varmaan tunti ja lähdettiin noloina pois. Myöhemmin muistan tuon naapurin nuorten naureskelleen isommille siskoillemme (joiden kavereita olivat) meidän vierailusta.
Silloin hävetti ja luuli, että itse oli ollut se typerä ja kaikki nauraa, mutta myöhemmin tajusi, että tuon tarinan typerykset oli ihan kyllä muut kun nimä ja sisareni.
Aikuisena olen miettinyt, että oliko perheen vanhemmatkin "juonessa" mukana, kun eivät näyttäytyneet, vai olivatko jossakin muualla. Joka tapauksessa perheessä oli lähes aikuisia lapsia useampikin, mutta heistä oli ilmeisesti hauska nolata naapurin kakarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lmöö ldnm eke fme
Sama
Tämäkin on ihmeellistä sosiaalista peliä. Todennäköisesti kaverisi tarkoitus olikin tuo lopputulema, että et enää mennyt hänen illanviettoonsa. Miksi siis ei vain lopettanut kutsumasta?!!? Voisiko joku näin toimiva selittää motiivejaan? Siis miksi kutsua jos ei oikeasti halua että tullaan? Ja näissä tapauksissa ei ole kyse siitä, että kutsu olisi vain kohteliasta läppää. Tässäkin ketjussa on vaikka kuinka monta tapausta, joissa on ruinattu käymään. Kyllä suurin osa ihmisistä erottaa kohteliaan lätinän siitä että sovitaan tapaaminen tai vierailu.
Mulla tuli mieleen että tuo kaveri oli jo pitemmältä ajalta loukkaantunut siitä ettei tule vastakutsua, ja sen takia kosti tällä tavoin mielipahansa, että hyppyytti kaveria turhaan useampaan kertaan.
On kyllä erikoista!
huono emäntä kirjoitti:
Meillä mies toisinaan kutsuu tuttaviaan meidän mökille ajatuksella, että mukavaa kun on paljon porukkaa ja tottahan tuttavat pitävät huolen omista ruuistaan ym. No ei ne pidä. Saattavat esim tuoda kassillisen ruokaa kun mies on kommunikoinut että ruokaa pitää tuoda tullessaan, ja jättää ne lojumaan johonkin jääkaapin viereen kommentotuaan, että "tässä olisi tätä ruokaa". Siinä sitten saattaa tunnit vieriä ja ilta pimentyö ennen kun kukaan laittaa niitä tuomiaan ruokia... tunnelma voi olla vähän outo. Mutta olen päättänyt että ystäviä kyllä mielellään kestitään mökillä, mutta näiden tuttavien kanssa en aio suostuo siihen, että muut uivat ja saunovat, ja minä laitan sillä aikaa ruokaa. Mieluummin ruokin itseni ja lapsen eineksillä kun on nälkä ja vietän lopun ajan rannalla. Ja onhan se myös pikkasen huvittava sosiaalinen koe katsoa miten ne asiat hoituvat, kun ei ole "emäntää" passaamassa ja jakamassa tehtäviä.
No tuohan menee just tuohon kategoriaan *jokainen vastaa itse kutsumistaan veiraista itse*.
Miehen veljen luona syntymäpäiväjuhlissa jätettiin meidän alakouluikäiset lapset ilman tarjoilua. Oli siellä kyllä heidän omia ja rouvan sukukulaisten lapsia, jotka kävivät keittiöstä hakemassa jotain pientä syötävää itselleen. Porukkaa ei ollut kuin jotain 15 henkeä. Arvatkaa, tuliko kotiin päästyä kiire kaivella pakastimesta asti lapsille jotain hieman parempaa. Ehkä se oli joku mielenosoitus tai rangaistus meille. En tiedä mistä. Harmitti lasten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: Mutta kaikissa näissä tapauksissa olisi päästy pois tuosta epätodellisesta ja/tai epämiellyttävästä tilasta, jos se sulkeutunut osapuoli olisi avannut suunsa ja käyttäytynyt niinkuin aikuisen ihmisen tulisi: sanonut suoraan, että nyt ei olekaan oikea hetki, tai pahoitellut, että jäi huono fiilis tai perunut tapaamisen tai ollut muutenkin vaan ystävällinen ihminen toiselle.
Mä en ikinä mene ihmisten edessä tappelevan pariskunnan luokse kylään. Jos ei osaa koota itseään, hillitä tunteitaan ja käyttäytyä sivistyneesti, kun on vieraita kylässä, on parempi, ettei kutsu ketään.
Kaikki tilanteet voi sanoittaa sille osapuolelle, joka jää ikään kuin ulkopuolelle ihmettelemään, missä mennään. Sen verran toista ihmistä pitää kunnioittaa, että kertoo, mistä kyse - ja jos ei voi kertoa varsinaista syytä, kertoo sitten jotain muuta.
SANOITTAA??? Tarkoitat varmaan selittää.
Tämäkö oli nyt se oleellinen asia? Sitä paitsi ihan hyvin voi sanoa, että joku sanoittaa ajatuksiaan. Et taida olla kielellisesti kovin luova.
Mitään luovaahan siinä ei kyllä ole, että tuodaan tuollaista vauvalässytystä aikuisten puheeseen.
Vauvalässytystä? Ihan kasvatusalalla puhutaan esimerkiksi tunteiden sanoittamisesta. Minusta se on hyvin kuvaava termi. Suomen kieli taipuu moneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihan tuollaista käynyt, oudolta kuulostaa. Kerran menimme synttäreille kutsussa ilmoitettuna ajankohtana ja olimme ensimmäiset vieraat. Isäntä ja emäntä häipyivät heti oven avaamisen jälkeen keittiöön ja jättivät meidät eteiseen pällistelemään, mutta tähän oli selvä syy: heillä oli tarjoilut vielä ihan vaiheessa, vaikka he eivät sitä suoraan sanoneetkaan ja toimivat siinä minusta vähän tökerösti. Mutta myöhemmin juttu luisti kyllä ihan tavallisesti.
Ap, tunnetko hyvin tuon emännän eli tiedätkö, oliko nuiva käytös hänelle ominaista? Ehkä hän odotti, että olisit tuonut jotain kahvipöytään, kun puhelimessa heti otti esille tarjottavat? Tai ehkä hänelle oli sattunut jokin akuutti harmistus (esim. riita kaverin/sukulaisen kanssa puhelimessa tai oli tullut ilmi jokin iso rahanmeno) juuri ennen kuin tulitte eikä hän ehtinyt/ilennyt enää ilmoittaa teille, että älkää tulkokaan.
Tällaiset etuajassa tulijat vituttaa!
Kerran eräs vieras tuli 40min aikaisemmin H-hetkeä. Koira oli oksennelut pitkin taloa ja siivouksessa oli mennyt aikaa.
Olin vielä suihkussa. Luulis kuitenkin, että suihkussa saa rauhassa käydä vielä reilusti ennen kemuja.
Vähän voisi miettiä kuinka aikaisin sinne kylään mennään. Isäntäväki saattaa tosiaan olla vielä järjestelmässä kemuja. Joku 5-10min aikaisemmin on OK, mutta 40min niin HUHU HUH.
Tämä.
Jotkut tulee puolikin tuntia / tunti aiemmin.
Tuo on epäkohteliasta. Varsinkin kun ei ole mistään pitkänmatkan tulijoista kyse!
Se on todella täysin käytöstapojen vastaista. Niinkuin tuolla jo aiemmin todettiin, hyviin käytöstapoihin kuuluu saapua 5-15 min kutsussa mainitun ajan jälkeen. Eli jos kutsu on klo 13.00, niin vieraat saapuvat 13.05 - 13.15 välisenä aikana. Kaikki muu on moukkamaista, paitsi jos on jokin pakottava syy (esim auton rikkoutuminen viime hetkellä, kolari) ja ilmoittaa heti myöhästyvänsä tästä syystä.
Huh! Olen tainnut olla moukka, kun vaikkapa aika sovittu kello 13 olen paikalla kello 13.00. Korkeintaan kahta minuuttia yli.
Eipä kyllä kukaan ole täsmällisyydestä valittanut.
Tästä puolin ja toisin kutsumisesta mieleen tullut juttu.
Kaverini saattaa soittaa että onko sulla/teillä mitään huomenna tai ylihuomenna, että jos ei niin tulisitteko istumaan meille iltaa? Vähän grillausta, saunaa, juomaa. Jos mulle sopii, niin menen/mme, jos ei sovi niin emme mene.