Miten ihmeen paljon ihmiset käyttää rahaa elämiseen?
Aina kuulee näitä juttuja että lapsi piti laittaa päiväkotiin vuoden ikäisenä kun rahat ei riitä. Olisi mielenkiintoista kuulla että kuinka paljon ihmiset oikein sitten tarvitsevat rahaa elääkseen. Jos on esimerkiksi perhe jossa äiti on kotona kotihoidontuella eli saa ehkä noin 400 € kuussa käteen (kotihoidontuki ja lapsilisä) ja mies on töissä ja saa käteen vaikka 1800 € (moni varmaan paljon enemmänkin, otin tarkoituksella pienehkötuloisen esimerkin) niin perheen tulot on kuussa 2200 € käteen. Jos asuminen maksaa vaikka 1200 € (monella ei varmaan maksa niin paljoa) niin käteen elämiseensä jää 1000 euroa, eikö tonni kuussa ihan oikeesti monen mielestä riitä elämiseen kahdelle aikuiselle ja esim 1-3 lapselle?
Mihin teillä sitä rahaa niin hirveästi kuluu? Onko kyse siitä että ihmisillä on asuntolainan lisäksi monia muita lainoja ja luottoja ja osamaksuja joihin rahaa menee satamäärin kuussa?
En ymmärrä että miten ei voi esim tonni kuussa riittää jos ei kauheasti muita lainoja asuntolainan lisäksi ole? Miksei nykyään osata tai haluta ihan vaan nauttia siitä lapsen ja perheen kanssa olemisesta, edullisia ajanvietetapojahan on paljon ja 1-3 vuotias lapsi ei niin ihmeitä tarvitse, ei varsinkaan mitään ulkomaanmatkoja, niitähän kerkeää sitten taas tehdä kun lapsi on vähän isompi ja molemmat vanhemmat taas töissä.
Voisiko joku, jonka on ollut ”pakko palata töihin kun rahat ei riitä” vähän avata näitä lukuja? Kyse siis kahden vanhemman perheistä.
Musta tuntuu että kyse on vähän siitä että nykyään kun kaikki voi aika huonosti niin jotenkin äitienkin pakko palata töihin asap paetakseen jotain sitä mikä sisällä tuntuu tyhjältä.
En ymmärrä myöskään jatkuvaa jauhamista isien kotona olosta, kuinka oman lapsen kanssa oleminen voi olla joillekin äideille niin vaikeaa että se pitää ihan vaatia jakamaan _tasan_ isän kanssa. Miehet eivät ole luontaisesti niin hoivatyyppejä kuin naiset, yksilöllisiä eroja toki on paljon mutta kyllä sukupuolissa ihan oikeasti on eroja kun katsotaan suuria joukkoja, ihan jo aivoissa on suurehkoja eroja. Lapsi kasvaa äitinsä sisällä ja äiti on biologisesti katsoen lapsen ensisijainen hoivaaja pikkuvauva-aikana ja on luonnollista että niin lapsella kuin äidilläkin on halu olla melko tiiviisti yhdessä vielä tämän pikkulapsiajan jälkeenkin. Nykynaisista kun yritetään tehdä puolimiehiä niin kaikki nämä ihmisen luonnolliset käyttäytymistavat yritetään muuttaa väkisin.
Kommentit (180)
Ihmettelevä ap kirjoitti:
Totean jälkeen että tässä ei ole pointtina minun kitkuttelemiseni tai tuloni vaan se että itselläni on käsitys että ”Rahan takia pakko laittaa 1-vee päiväkotiin” on vain tekosyy tai aivopesun tulos tai henkilöllä on aivan liikaa velkaa, luulen että money ihmiset eivät vaan ole yhtään valmiita joustamaan totutusta elintasosta, ei edes väliaikaisesti, ei edes lapsen vuoksi. Tämä on tulkintani mutta saatan olla myös väärässä, siksi halusin kuulla että millaisia tuloja/menoja ihmisillä sitten on kun kerta ”rahat ei riitä”.
Tottakai se on pointti, kun itsesi olet esimerkiksi nostanut ja haluat muita neuvoa ylimelisesti.
Sinun tarinasi ei vaan toimi, se on puppua eli olet huono muita neuvomaan ja toisten elämää arvostelemaan.
Tietenkään tonni ei riitä jos on sitä ja tätä ja tota, kyse oli lähinnä siitä että esikoislapsi laitetaan 1-vuotiaana päiväkotiin ”kun on pakko rahan takia”. Ymmärrän että jos on isompia lapsia tai kovin monta lasta niin tilanne on eri mutta jos on pari alle pikkulasta niin niihin ei paljoa rahaa mene.
No kerro nyt ihmeessä miten oikeasti elät sillä 240e:lla? Täällä viestistä toiseen ihmettelet toisten menoja mutta kertaakaan et ole vielä kertonut miten tuon rahan oikein budjetoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Olen toki kotirouva, mutta sen verran misogynististä soopaa suollat että iltapäiväkahvit meinasivat lentää näppikselle. Minä laitoin lapseni päiväkotiin 2,5v ja 1,5v vaikka olin itse kotona.
Mutta rahaa menee kuukaudessa:
Vastike + kotivakuutus 900e
Ruokaan menee n 2500e sisältäen wolttaukset ja viinit ja koiranruoan
Puhelimiin, netteihin ja suoratoistoihin noin 500e
Autopaikkaan 200e
Siivoojaan 400e
Kampaajiin 300e
Auton vakuutuksiin yms bensoihin ja pesuihin 500e
Matkakortteihin 200e
Apteekkiin 300e
Hammaslääkäreihin ja lääkäreihin yms arviolta 200e
Koiranhoitajaan 100e, joskus enemmän joskus vähemmän, sisältää ulkoilutusta pelkästään
Urheilyfyssari + hieroja 200e
Yhteismökin kustannuksiin 200e
Lasten harrastuksiin 300e
Miehen harrastuksiin 200e
Eli yhteensä reilun 7k.Pakko kysyä; mitä syötte? 2500€ kuussa kun saa meneen, niin veikkaan että kaviaaria ja hummereita?
Tämä kysymys kuvastaa juuri pienituloisten "kiva se on rikkaiden sitä ja tätä"- asennetta kun kuvittelevat että muutaman tonnin kuussa tienaavilla on sama elämäntyyli kuin miljonääreillä.
Ei 2500 eurolla syödä kaviaaria ja hummereita.
Lue "wolttaukset ja viinit".
Tuo on aivan tolkuton summa rahaa. Moni ei saa tuota summaa ikinä työurallaan edes puhtaana käteen.
No ei kai tällä tavalla rahaa käyttäisi jos siitä olisi pulaa. Mutta miksei saa syödä niinkuin haluaa jos se ei ole mistään pois?
Missä kohtaa olen sanonut ettei noin saisi toimia? 😂 Olen ihmetellyt, mihin se raha menee, se ei liene kiellettyä kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Olen toki kotirouva, mutta sen verran misogynististä soopaa suollat että iltapäiväkahvit meinasivat lentää näppikselle. Minä laitoin lapseni päiväkotiin 2,5v ja 1,5v vaikka olin itse kotona.
Autopaikkaan 200e
Siivoojaan 400e
Kampaajiin 300e
Matkakortteihin 200e
Apteekkiin 300e
Koiranhoitajaan 100e, joskus enemmän joskus vähemmän, sisältää ulkoilutusta pelkästään
Eli yhteensä reilun 7k.Pakko kysyä; mitä syötte? 2500€ kuussa kun saa meneen, niin veikkaan että kaviaaria ja hummereita?
Tämä kysymys kuvastaa juuri pienituloisten "kiva se on rikkaiden sitä ja tätä"- asennetta kun kuvittelevat että muutaman tonnin kuussa tienaavilla on sama elämäntyyli kuin miljonääreillä.
Tuo on aivan tolkuton summa rahaa. Moni ei saa tuota summaa ikinä työurallaan edes puhtaana käteen.
Kyllä, mutta siitä ei ollutkaan kyse. Vaan siitä miten saa menemään syömisiin 2500 euroa kuussa.
Ihan helposti jos ei tee ruokiaan itse, kuten kerrottu.
Kateus sokaisee, ja alapeukkuja sataa, ymmärrän.
Ja minä en edes ole tuo jolla on tuohon varaa, kunhan vain vastasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autopaikkaan 200e
Siivoojaan 400e
Kampaajiin 300e
Matkakortteihin 200e
Apteekkiin 300e
Kyllä, mutta siitä ei ollutkaan kyse. Vaan siitä miten saa menemään syömisiin 2500 euroa kuussa.
En ole pätkääkään kateellinen, sillä minulla on kaikki mitä tarvitsen.
Erikoista, kun tuo kateuskortti vedetään heti esiin. 🤔
Mä olen ihmetellyt ihan samaa asiaa sinänsä kun ap, että miten ihmiset ei muka tule toimeen esimerkiksi sitä puolta vuotta vain toisen palkalla. Sen sijaan en lähtisi mitenkään ”sheimaanaan” niitä jotka laittavat lapsen aikaisin päiväkotiin. Mietin vaan, että onko se syy oikeasti se ettei rahallisesti olisi mahdollista. Moni myös puhuu, että pitää säästää valtavia summia vanhempainvapaata varten.
Meillä miehen tulot on selvästi keskipalkkaa suuremmat, mutta ei olla kuitenkaan mitenkään rikkaita. Pärjättiin vallan mainiosti pelkästään miehen palkalla (kht) minun ollessani kotona lapsen kanssa. Ymmärrän että keskipalkkaa pienemmällä palkalla tekee tiukkaa, mutta kun usein nekin joiden mies on hyväpalkkaisissa töissä sanovat etteivät voi rahan takia olla kotihoidontuella. Ja toisaalta jos ne tulot on pienemmät niin oletettavasti esimerkiksi asuntolainakin on pienempi. Jos siis lainanhoitokuluihin ja asumismenoihin menee vaikkapa 1000€/kk, niin ihan keskipalkallakin kaikkeen muuhun jää yli 1000€/kk. Lisäksi tietysti kht ja lapsilisä. Niin en myöskään ihan ymmärrä että miten esimerkiksi puolta vuotta ei tuolla rahalla tulisi toimeen. Totta kai jos sattuu joku isompi yksittäinen meno, niin ei ehkä ole pystynyt tältä ajalta laittamaan sukanvarteen. Mutta tuskin sen puolen vuoden aikana juuri tarvitsee tehdä vessaremonttia tai ostaa uutta autoa. Meillä minä palasin töihin kun lapset olivat 1v 9kk, mutta en palannut siksi että olisi ollut taloudellinen pakko. Ihan suoraan voin myöntää, että en halunnut olla tämän pidempää kotona. Mutta en myöskään pidä sitä lapselle haitallisena että menee tuon ikäisenä hoitoon.
Aloitukseni jälkimmäinen osio ei ole mitään trollausta, olen aivan tosissani ja keskustelen asiasta aina mielellään livenäkin ihan kaikkien kanssa. Tämä on vaan tätä nykyajan soopaa mihin on kaikki saatu mukaan, uskon että tulevaisuudessa tulee asiat taas muuttumaan ja perinteisten sukupuoliroolien arvo taas ymmärretään ja siitä tulee sitten uusi trendi. Minä en ainakaan kaipaa miestä joka 50/50 kulkee pöyhuiskan kanssa ja lapsia hoitaa, en itse olen millään lailla esim autoista tai viemäreiden hajulukoista kiinnostunut enkä kaipaa minkäänlaista tasa-arvoa niiden hoitamiseen. Ihmetelkää vaan miksi kaikilla on niin paha olla, miksi kaikilla on masennusta ja itsetunto-ongelmia nuorilla ja naisilla ja ennen kaikkea, miksi parisuhteista loppuu nuorillakin seksi ja muutenkin menee huonosti ja eroja on niin paljon.
Tästä tulee ihan keisarin uudet vaatteet mieleen. Tyttölapselle ei saa enää ostaa nukkeja eikä pojalle autoja ja kaikki vaan nyökyttelee eikä kukaan uskalla sanoa totuutta mikä kuitenkin aika monella mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autopaikkaan 200e
Siivoojaan 400e
Kampaajiin 300e
Matkakortteihin 200e
Apteekkiin 300e
Ja minä en edes ole tuo jolla on tuohon varaa, kunhan vain vastasin.En ole pätkääkään kateellinen, sillä minulla on kaikki mitä tarvitsen.
Erikoista, kun tuo kateuskortti vedetään heti esiin. 🤔
Joo sori, ilmaisin huonosti. Tarkoitin noita alapeukkuja niihin vastauksiin joissa on kerrottu mihin se raha menee ja että tuolla rahalla ei syödä pelkkää kaviaaria ja hummeria koko kk.
Ja se on tosiasia. Kateus laukaisee monessa sellaisen reaktion että paheksutaan tai alapeukutetaan vaikkei oikeasti ehkä ole syytä.
Vierailija kirjoitti:
35 euroa käytin viimekuussa elämiseen. Siitä 27 euroa oli puhelin lasku. Mulla ei oo elämässä muita kuluja.
Mihin sä sen 8 eroa törsäsit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä laskuja nyt ihan alvariinsa postilaatikkoon kolahda, kotivakuutus, sähkö, autovakuutus ja autovero, aikakauslehti, muita laskuja ei tule ja nuohan tulevat muutaman kerran vuodessa.
Täh? Vakuutukset tulee meillä joka kuukausi. Toki ne voi ottaa harvemminkin. Sähkökin tupsahtaa ihan joka kuukausi ja autovero 4 kertaa vuodessa. Näin meillä.
Monessa laskussa laskutusvälin saa valita itse, ja vaikka te haluatte maksaa laskut kerran kuussa niin joku toinen voi valita toisin. Itse maksan esimerkiksi vakuutusmaksut kerran vuodessa, koska siinä tulee hiukan maksutapasäästöä. Sähkölaskut olen puolestaan tilannut kahden kuukauden välein vaikka ne saisi halutessaan harvemminkin.
Toki, mutta ei ne summat silti pienene yhtään. Itse taas olisin todella tiukoilla, jos maksaisin vaikka kerran vuodessa tai kaksi kertaa vuodessa vakuutukset tai sähkön. Tietenkään sillä sähkölaskulla ei ole mitään merkitystä, jos maksat 100 euroa /3 kk versus 400 euroa /3 kk tai enemmän.
Kyllä ne summat pienenee, ainakin vakuutuksista otan mieluusti maksutapa-alennuksen, kun maksan ne yhdessä erässä. Toki olen sopinut vakuutusyhtiön kanssa, että vakuutukset erääntyvät pitkin vuotta, eivät kaikki samassa kuussa, autovakuutus, auton kasko, mopon vakuutus, kotivakuutus ja lapsen vakuutus, henkivakuutus nyt on niin pieni ettei sen erääntymisellä ole väliä. Mutta siis parin kuukauden välein tulee yksi vakuutuslasku, välikuukaudet on sitten enemmän rahaa. Myös autovero on halvempaa maksaa kerran vuodessa, sähkö, sähkönsiirto ja vesilasku erääntyvät mulla 3 kk välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autopaikkaan 200e
Siivoojaan 400e
Kampaajiin 300e
Matkakortteihin 200e
Apteekkiin 300e
En usko, että alapeukut kertoo kateudesta.
Itse hämmennyn noiden kotirouvwn menojen jakaantumista. Selvää steretypiaa haettu. Ne ei ole missään linjassa. Esim miehen harrastukset 200 ja lasten 300.
Noi menot on aivan liian pienet.
Ihmettelijä ap kirjoitti:
Aloitukseni jälkimmäinen osio ei ole mitään trollausta, olen aivan tosissani ja keskustelen asiasta aina mielellään livenäkin ihan kaikkien kanssa. Tämä on vaan tätä nykyajan soopaa mihin on kaikki saatu mukaan, uskon että tulevaisuudessa tulee asiat taas muuttumaan ja perinteisten sukupuoliroolien arvo taas ymmärretään ja siitä tulee sitten uusi trendi. Minä en ainakaan kaipaa miestä joka 50/50 kulkee pöyhuiskan kanssa ja lapsia hoitaa, en itse olen millään lailla esim autoista tai viemäreiden hajulukoista kiinnostunut enkä kaipaa minkäänlaista tasa-arvoa niiden hoitamiseen. Ihmetelkää vaan miksi kaikilla on niin paha olla, miksi kaikilla on masennusta ja itsetunto-ongelmia nuorilla ja naisilla ja ennen kaikkea, miksi parisuhteista loppuu nuorillakin seksi ja muutenkin menee huonosti ja eroja on niin paljon.
Tästä tulee ihan keisarin uudet vaatteet mieleen. Tyttölapselle ei saa enää ostaa nukkeja eikä pojalle autoja ja kaikki vaan nyökyttelee eikä kukaan uskalla sanoa totuutta mikä kuitenkin aika monella mielessä.
Nyt niputit kyllä aika monta asiaa yhteen. Ei jaksa edes aloittaa.
Yksinkertainen vastaus, kaikilla ei ole samanlainen elämäntilanne kuin sulla.
Eri tulotaso, sairaudet, asuinpaikat, tarpeet, vaikka mitä. Et osaa katsoa kuplasi ulkopuolelle etkä sisäistä kaikkea sulle kerrottua vaan takerrut kiinni omiin mielipiteisiisi ja "periaatteisiisi" niin sokeasti ettet ole edes valmis ymmärtämään toisten näkökantoja tai perusteluja.
Jätän siis tämän ketjun. Kaikkea hyvää sulle!
T 24
Vierailija kirjoitti:
No kerro nyt ihmeessä miten oikeasti elät sillä 240e:lla? Täällä viestistä toiseen ihmettelet toisten menoja mutta kertaakaan et ole vielä kertonut miten tuon rahan oikein budjetoit.
Eikä mistä ne rahat tulee.
100 € lapsilisä, 300 kotihoidontuki, elatusmaksu?, asumistuki?
Vierailija kirjoitti:
Keskusteluun ei ole tullut lainkaan aloituksen älyttömistä kohtaa eli loppua. Ap siis ajattelee:
En ymmärrä myöskään jatkuvaa jauhamista isien kotona olosta, kuinka oman lapsen kanssa oleminen voi olla joillekin äideille niin vaikeaa että se pitää ihan vaatia jakamaan _tasan_ isän kanssa. Miehet eivät ole luontaisesti niin hoivatyyppejä kuin naiset, yksilöllisiä eroja toki on paljon mutta kyllä sukupuolissa ihan oikeasti on eroja kun katsotaan suuria joukkoja, ihan jo aivoissa on suurehkoja eroja. Lapsi kasvaa äitinsä sisällä ja äiti on biologisesti katsoen lapsen ensisijainen hoivaaja pikkuvauva-aikana ja on luonnollista että niin lapsella kuin äidilläkin on halu olla melko tiiviisti yhdessä vielä tämän pikkulapsiajan jälkeenkin. Nykynaisista kun yritetään tehdä puolimiehiä niin kaikki nämä ihmisen luonnolliset käyttäytymistavat yritetään muuttaa väkisin
Minä olen kauhistunut, miten se voi olla yksinhuoltaja tällaisella asenteella. Se on luonnon vastaista! Perhe on äiti, isä ja lapset.
Muu on väärin.
Peräkammarinpojan huvittomat ja naisettomat menot ovat vuodessa noin 25-27 tuhatta euroa veroineen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä laskuja nyt ihan alvariinsa postilaatikkoon kolahda, kotivakuutus, sähkö, autovakuutus ja autovero, aikakauslehti, muita laskuja ei tule ja nuohan tulevat muutaman kerran vuodessa.
Täh? Vakuutukset tulee meillä joka kuukausi. Toki ne voi ottaa harvemminkin. Sähkökin tupsahtaa ihan joka kuukausi ja autovero 4 kertaa vuodessa. Näin meillä.
Monessa laskussa laskutusvälin saa valita itse, ja vaikka te haluatte maksaa laskut kerran kuussa niin joku toinen voi valita toisin. Itse maksan esimerkiksi vakuutusmaksut kerran vuodessa, koska siinä tulee hiukan maksutapasäästöä. Sähkölaskut olen puolestaan tilannut kahden kuukauden välein vaikka ne saisi halutessaan harvemminkin.
Toki, mutta ei ne summat silti pienene yhtään. Itse taas olisin todella tiukoilla, jos maksaisin vaikka kerran vuodessa tai kaksi kertaa vuodessa vakuutukset tai sähkön. Tietenkään sillä sähkölaskulla ei ole mitään merkitystä, jos maksat 100 euroa /3 kk versus 400 euroa /3 kk tai enemmän.
Kyllä ne summat pienenee, ainakin vakuutuksista otan mieluusti maksutapa-alennuksen, kun maksan ne yhdessä erässä. Toki olen sopinut vakuutusyhtiön kanssa, että vakuutukset erääntyvät pitkin vuotta, eivät kaikki samassa kuussa, autovakuutus, auton kasko, mopon vakuutus, kotivakuutus ja lapsen vakuutus, henkivakuutus nyt on niin pieni ettei sen erääntymisellä ole väliä. Mutta siis parin kuukauden välein tulee yksi vakuutuslasku, välikuukaudet on sitten enemmän rahaa. Myös autovero on halvempaa maksaa kerran vuodessa, sähkö, sähkönsiirto ja vesilasku erääntyvät mulla 3 kk välein.
Pointti on jakaa vuoden laskut kuuksusisummiin ja kerätä se raha etukäteen. Ei haittaa milloin laskut tulee!
Ihmettelijä ap kirjoitti:
Nyt kyllä hämmentää, miksi Sinä olet yksinhuoltaja!?
Jossain kohtaa on sinunkin elämä lähtenyt väärään suuntaan. Suorastaan luonnonvastaiseksi.
Perhe olkoon äiti, isä ja lapset mutta todellisuudessa perheitä onkin erilaisia. Erilaisia kuten ovat kaikki yksilötkin, on ronskimpia naisia ja pehmeämpiä miehiä, on herkempiä poikia ja rasavillimpiä tyttöjä, se ei silti poista sitä että sukupuolet ovat erilaisia ja hyvä niin, siihen on ihan ihan tärkeät syy että naaraat ja urokset niin ihmisissä kuin eläimissä eroavat toisistaan. Kukin olkoon miten tuntee olevansa mutta on väärin tuputtaa ja aivopestä siihen että naisen pitäisi jo synnytyslaitokselta lähtien kaivata omaa aikaa ja heti vaan reippaasti töihin kun lapsi on vuoden ja toisaalta että miehen pitäisi lämmöstä hehkuen innosta puhkuen jäädä vuodeksi kotiin ja kaiken lisäksi että asiasta ei TASA-ARVON vuoksi saa pari päättää itse.
No ei kai tällä tavalla rahaa käyttäisi jos siitä olisi pulaa. Mutta miksei saa syödä niinkuin haluaa jos se ei ole mistään pois?