Miten ihmeen paljon ihmiset käyttää rahaa elämiseen?
Aina kuulee näitä juttuja että lapsi piti laittaa päiväkotiin vuoden ikäisenä kun rahat ei riitä. Olisi mielenkiintoista kuulla että kuinka paljon ihmiset oikein sitten tarvitsevat rahaa elääkseen. Jos on esimerkiksi perhe jossa äiti on kotona kotihoidontuella eli saa ehkä noin 400 € kuussa käteen (kotihoidontuki ja lapsilisä) ja mies on töissä ja saa käteen vaikka 1800 € (moni varmaan paljon enemmänkin, otin tarkoituksella pienehkötuloisen esimerkin) niin perheen tulot on kuussa 2200 € käteen. Jos asuminen maksaa vaikka 1200 € (monella ei varmaan maksa niin paljoa) niin käteen elämiseensä jää 1000 euroa, eikö tonni kuussa ihan oikeesti monen mielestä riitä elämiseen kahdelle aikuiselle ja esim 1-3 lapselle?
Mihin teillä sitä rahaa niin hirveästi kuluu? Onko kyse siitä että ihmisillä on asuntolainan lisäksi monia muita lainoja ja luottoja ja osamaksuja joihin rahaa menee satamäärin kuussa?
En ymmärrä että miten ei voi esim tonni kuussa riittää jos ei kauheasti muita lainoja asuntolainan lisäksi ole? Miksei nykyään osata tai haluta ihan vaan nauttia siitä lapsen ja perheen kanssa olemisesta, edullisia ajanvietetapojahan on paljon ja 1-3 vuotias lapsi ei niin ihmeitä tarvitse, ei varsinkaan mitään ulkomaanmatkoja, niitähän kerkeää sitten taas tehdä kun lapsi on vähän isompi ja molemmat vanhemmat taas töissä.
Voisiko joku, jonka on ollut ”pakko palata töihin kun rahat ei riitä” vähän avata näitä lukuja? Kyse siis kahden vanhemman perheistä.
Musta tuntuu että kyse on vähän siitä että nykyään kun kaikki voi aika huonosti niin jotenkin äitienkin pakko palata töihin asap paetakseen jotain sitä mikä sisällä tuntuu tyhjältä.
En ymmärrä myöskään jatkuvaa jauhamista isien kotona olosta, kuinka oman lapsen kanssa oleminen voi olla joillekin äideille niin vaikeaa että se pitää ihan vaatia jakamaan _tasan_ isän kanssa. Miehet eivät ole luontaisesti niin hoivatyyppejä kuin naiset, yksilöllisiä eroja toki on paljon mutta kyllä sukupuolissa ihan oikeasti on eroja kun katsotaan suuria joukkoja, ihan jo aivoissa on suurehkoja eroja. Lapsi kasvaa äitinsä sisällä ja äiti on biologisesti katsoen lapsen ensisijainen hoivaaja pikkuvauva-aikana ja on luonnollista että niin lapsella kuin äidilläkin on halu olla melko tiiviisti yhdessä vielä tämän pikkulapsiajan jälkeenkin. Nykynaisista kun yritetään tehdä puolimiehiä niin kaikki nämä ihmisen luonnolliset käyttäytymistavat yritetään muuttaa väkisin.
Kommentit (180)
Ihmettelevä ap kirjoitti:
49 opettelee laskemaan. Tietenkään 90 €:llä ei syödä monipuolisesti mutta parilla sadalla jo syö
Jos sulla jää 240e ja siitä olet sähkön maksanut niin sulla jää 90e.
Vierailija kirjoitti:
Tonnilla Eeva-Riitta ja Tommi eivät kustanna kumpaakaan noista vaihtoehdoista. Varsinkaan jos esim. omakotitalo tai eivät asu siellä keskustassa.
Musta tuntuu ettet ehkä ihan käsitä kustannuksia ja rahan merkitystä joissain asioissa?
Sori, tarkoitin kahdellakaan tonnilla.
1800 netto ”pienehkö” esimerkki?
Keskusteluun ei ole tullut lainkaan aloituksen älyttömistä kohtaa eli loppua. Ap siis ajattelee:
En ymmärrä myöskään jatkuvaa jauhamista isien kotona olosta, kuinka oman lapsen kanssa oleminen voi olla joillekin äideille niin vaikeaa että se pitää ihan vaatia jakamaan _tasan_ isän kanssa. Miehet eivät ole luontaisesti niin hoivatyyppejä kuin naiset, yksilöllisiä eroja toki on paljon mutta kyllä sukupuolissa ihan oikeasti on eroja kun katsotaan suuria joukkoja, ihan jo aivoissa on suurehkoja eroja. Lapsi kasvaa äitinsä sisällä ja äiti on biologisesti katsoen lapsen ensisijainen hoivaaja pikkuvauva-aikana ja on luonnollista että niin lapsella kuin äidilläkin on halu olla melko tiiviisti yhdessä vielä tämän pikkulapsiajan jälkeenkin. Nykynaisista kun yritetään tehdä puolimiehiä niin kaikki nämä ihmisen luonnolliset käyttäytymistavat yritetään muuttaa väkisin
Tommilla ja Eeva-Riitalla on nettotulot 2200 € /kk. Asumiskulut on 1200 € ja elämiseen jää tonni kuussa ja se ei muka riitä jonkun mielestä? HUOM esimerkissäni työssäkäyvän nettotulot on 1800 €/kk ja Suomessa kyllä aika monella on nettotulot oikeesti huomattavasti enemmän.
Ja nämä ”lomarahoilla ja säästörahoilla eläminen” -kommentit on ihan höpöä. Valtaosa ihmisistä saa lomarahoja ja tai veronpalautuksia, niin työssäkäyvä puoliso kuin kotihoidontuellakin oleva, kaikilla näihin on mahdollisuus, paitsi tietysti työttömällä mutta suurin osa jää äitiyslomalle töistä ja puhun nyt heistä.
Toisilla myös tuloihin nähden aivan liian hintavat autot. Toisten ego ei vain kestä ajella "vanhalla" käytetyllä autolla, vaan pitää olla max 2-3 vuotta vanha auto. Sitten ollaan ihan lirissä autolainojen kanssa. Tuttavapiiristä löytyy esimerkki tästä.
Itse olen todella tyytyväinen autooni, 17 vuotta vanha, mutta huollettu & pidetty hyvin, ostin muutama vuosi sitten käytettynä ekalta omistajalta. Arvo rahallisesti ehkä 2-2,5 tonnia nykyään, mutta ei ole tarkoitus autolla koreillakkaan.
Viisihenkinen perhe, kaikki laskut 1500-2000 / kk sisältäen talon juoksevat kustannukset, lasten harrastukset, sähköisen- ja printtimedian tilaukset ja kahden vanhan auton kulut. Pikkukaupungissa asutaan. Lainoja(lyhennyksiä) ei ole. Ruokakauppoihin yms. menee noin tonni/kk. Talo ei ole uusi, eli välillä tulee jotain satunnaisia korjauskustannuksia.
Nettotulot reilu 7000/kk yhteensä, sis. pääomatulot. Joskus ”tuhlataan”, eli syödään perheenä ulkona ja ollaan kotimaassakin mukavissa hotelleissa tms. Yleensä pyritään kuitenkin saamaan kuitenkin vähintään 1500-2000/ kk säästöön/sijoitettavaksi. Lapsille on lahjoitettu rahaa myös - siitä verot on maksettu. Tiedostan hyväosaisuutemme, mutta en sitä häpeile. Puolisoni ja minä olemme pitkään opiskelleet ja teemme paljon töitä.
Ymmärrän ettei kaikkia kommentteja jaksa lukea niin totean jälleen kerran että säännöllisiä tuloja on asumiskulujen jälkeen 240 € mutta teen myös kotona satunnaisia töitä joista saan lisätuloja noin parisataa kuussa, mainitsin heti alussa asian mutta myöhemmässä nettotuloja koskevassa kysymyksessä en huomannut asiasta mainita.
Et selvästikään lue tai sisäistä vastauksia.
Tuo tonni ei riitä jos on useampi lapsi ja omakotitalo, ja vaikka tila-auto.
Osaatko kertoa miten saisit sen riittämään?
Plus että suurimman osan tulot eivät ole 1800 netto, mistä ihmeestä tietosi oot kaivanut?
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Olen toki kotirouva, mutta sen verran misogynististä soopaa suollat että iltapäiväkahvit meinasivat lentää näppikselle. Minä laitoin lapseni päiväkotiin 2,5v ja 1,5v vaikka olin itse kotona.
Mutta rahaa menee kuukaudessa:
Vastike + kotivakuutus 900e
Ruokaan menee n 2500e sisältäen wolttaukset ja viinit ja koiranruoan
Puhelimiin, netteihin ja suoratoistoihin noin 500e
Autopaikkaan 200e
Siivoojaan 400e
Kampaajiin 300e
Auton vakuutuksiin yms bensoihin ja pesuihin 500e
Matkakortteihin 200e
Apteekkiin 300e
Hammaslääkäreihin ja lääkäreihin yms arviolta 200e
Koiranhoitajaan 100e, joskus enemmän joskus vähemmän, sisältää ulkoilutusta pelkästään
Urheilyfyssari + hieroja 200e
Yhteismökin kustannuksiin 200e
Lasten harrastuksiin 300e
Miehen harrastuksiin 200e
Eli yhteensä reilun 7k.
Pakko kysyä; mitä syötte? 2500€ kuussa kun saa meneen, niin veikkaan että kaviaaria ja hummereita?
Vierailija kirjoitti:
Keskusteluun ei ole tullut lainkaan aloituksen älyttömistä kohtaa eli loppua. Ap siis ajattelee:
En ymmärrä myöskään jatkuvaa jauhamista isien kotona olosta, kuinka oman lapsen kanssa oleminen voi olla joillekin äideille niin vaikeaa että se pitää ihan vaatia jakamaan _tasan_ isän kanssa. Miehet eivät ole luontaisesti niin hoivatyyppejä kuin naiset, yksilöllisiä eroja toki on paljon mutta kyllä sukupuolissa ihan oikeasti on eroja kun katsotaan suuria joukkoja, ihan jo aivoissa on suurehkoja eroja. Lapsi kasvaa äitinsä sisällä ja äiti on biologisesti katsoen lapsen ensisijainen hoivaaja pikkuvauva-aikana ja on luonnollista että niin lapsella kuin äidilläkin on halu olla melko tiiviisti yhdessä vielä tämän pikkulapsiajan jälkeenkin. Nykynaisista kun yritetään tehdä puolimiehiä niin kaikki nämä ihmisen luonnolliset käyttäytymistavat yritetään muuttaa väkisin
Koska se oli niin älytön loppuunkaluttu trolli.
Niin no sä itse puhut höpöjä, että pärjäät muka sillä muutamalla satasella kuukaudessa, kun et pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Olen toki kotirouva, mutta sen verran misogynististä soopaa suollat että iltapäiväkahvit meinasivat lentää näppikselle. Minä laitoin lapseni päiväkotiin 2,5v ja 1,5v vaikka olin itse kotona.
Autopaikkaan 200e
Siivoojaan 400e
Kampaajiin 300e
Matkakortteihin 200e
Apteekkiin 300e
Koiranhoitajaan 100e, joskus enemmän joskus vähemmän, sisältää ulkoilutusta pelkästään
Eli yhteensä reilun 7k.Pakko kysyä; mitä syötte? 2500€ kuussa kun saa meneen, niin veikkaan että kaviaaria ja hummereita?
Tämä kysymys kuvastaa juuri pienituloisten "kiva se on rikkaiden sitä ja tätä"- asennetta kun kuvittelevat että muutaman tonnin kuussa tienaavilla on sama elämäntyyli kuin miljonääreillä.
Ei 2500 eurolla syödä kaviaaria ja hummereita.
Lue "wolttaukset ja viinit".
Totean jälkeen että tässä ei ole pointtina minun kitkuttelemiseni tai tuloni vaan se että itselläni on käsitys että ”Rahan takia pakko laittaa 1-vee päiväkotiin” on vain tekosyy tai aivopesun tulos tai henkilöllä on aivan liikaa velkaa, luulen että money ihmiset eivät vaan ole yhtään valmiita joustamaan totutusta elintasosta, ei edes väliaikaisesti, ei edes lapsen vuoksi. Tämä on tulkintani mutta saatan olla myös väärässä, siksi halusin kuulla että millaisia tuloja/menoja ihmisillä sitten on kun kerta ”rahat ei riitä”.
Ihmettelijä ap kirjoitti:
Ymmärrän ettei kaikkia kommentteja jaksa lukea niin totean jälleen kerran että säännöllisiä tuloja on asumiskulujen jälkeen 240 € mutta teen myös kotona satunnaisia töitä joista saan lisätuloja noin parisataa kuussa, mainitsin heti alussa asian mutta myöhemmässä nettotuloja koskevassa kysymyksessä en huomannut asiasta mainita.
Mistä ne sun tulot muodostuu? Paljonko mitäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autopaikkaan 200e
Siivoojaan 400e
Kampaajiin 300e
Matkakortteihin 200e
Apteekkiin 300e
Eli yhteensä reilun 7k.Pakko kysyä; mitä syötte? 2500€ kuussa kun saa meneen, niin veikkaan että kaviaaria ja hummereita?
Tämä kysymys kuvastaa juuri pienituloisten "kiva se on rikkaiden sitä ja tätä"- asennetta kun kuvittelevat että muutaman tonnin kuussa tienaavilla on sama elämäntyyli kuin miljonääreillä.
Ei 2500 eurolla syödä kaviaaria ja hummereita.
Lue "wolttaukset ja viinit".
Tuo on aivan tolkuton summa rahaa. Moni ei saa tuota summaa ikinä työurallaan edes puhtaana käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autopaikkaan 200e
Siivoojaan 400e
Kampaajiin 300e
Matkakortteihin 200e
Apteekkiin 300e
Paljon tilataan kotiin, aika vähän meillä kukaan kokkaa. 4hlö perhe. Kaviaari ja hummeri ei ole oikein kenenkään makuun meidän perheessä. Mutta esim tänään meillä haettiin aamupala läheisestä kahvilasta: 25e, lounas woltattiin 45e, ruoka on tilattuna kello kuudeksi ja hintaa tuli 80 + 30e viini meinattiin avata ruoan kanssa. Iltapalatarpeet löytyy kaapista, mutta ehkä hintaa sille tulee karkeasti arvioituna 15e?
Ihmettelevä ap kirjoitti:
Totean jälkeen että tässä ei ole pointtina minun kitkuttelemiseni tai tuloni vaan se että itselläni on käsitys että ”Rahan takia pakko laittaa 1-vee päiväkotiin” on vain tekosyy tai aivopesun tulos tai henkilöllä on aivan liikaa velkaa, luulen että money ihmiset eivät vaan ole yhtään valmiita joustamaan totutusta elintasosta, ei edes väliaikaisesti, ei edes lapsen vuoksi. Tämä on tulkintani mutta saatan olla myös väärässä, siksi halusin kuulla että millaisia tuloja/menoja ihmisillä sitten on kun kerta ”rahat ei riitä”.
Voitko kertoa miten se tonni laitetaan riittämään 4-5 hengen taloudessa omakotitalossa, vaikka 10 km keskustasta?
Ja mistä löysit tiedon "suurimman osan tulot ovat 1800 netto"?
Autopaikkaan 200e
Siivoojaan 400e
Kampaajiin 300e
Matkakortteihin 200e
Apteekkiin 300e
Eli yhteensä reilun 7k.