Miten ihmeen paljon ihmiset käyttää rahaa elämiseen?
Aina kuulee näitä juttuja että lapsi piti laittaa päiväkotiin vuoden ikäisenä kun rahat ei riitä. Olisi mielenkiintoista kuulla että kuinka paljon ihmiset oikein sitten tarvitsevat rahaa elääkseen. Jos on esimerkiksi perhe jossa äiti on kotona kotihoidontuella eli saa ehkä noin 400 € kuussa käteen (kotihoidontuki ja lapsilisä) ja mies on töissä ja saa käteen vaikka 1800 € (moni varmaan paljon enemmänkin, otin tarkoituksella pienehkötuloisen esimerkin) niin perheen tulot on kuussa 2200 € käteen. Jos asuminen maksaa vaikka 1200 € (monella ei varmaan maksa niin paljoa) niin käteen elämiseensä jää 1000 euroa, eikö tonni kuussa ihan oikeesti monen mielestä riitä elämiseen kahdelle aikuiselle ja esim 1-3 lapselle?
Mihin teillä sitä rahaa niin hirveästi kuluu? Onko kyse siitä että ihmisillä on asuntolainan lisäksi monia muita lainoja ja luottoja ja osamaksuja joihin rahaa menee satamäärin kuussa?
En ymmärrä että miten ei voi esim tonni kuussa riittää jos ei kauheasti muita lainoja asuntolainan lisäksi ole? Miksei nykyään osata tai haluta ihan vaan nauttia siitä lapsen ja perheen kanssa olemisesta, edullisia ajanvietetapojahan on paljon ja 1-3 vuotias lapsi ei niin ihmeitä tarvitse, ei varsinkaan mitään ulkomaanmatkoja, niitähän kerkeää sitten taas tehdä kun lapsi on vähän isompi ja molemmat vanhemmat taas töissä.
Voisiko joku, jonka on ollut ”pakko palata töihin kun rahat ei riitä” vähän avata näitä lukuja? Kyse siis kahden vanhemman perheistä.
Musta tuntuu että kyse on vähän siitä että nykyään kun kaikki voi aika huonosti niin jotenkin äitienkin pakko palata töihin asap paetakseen jotain sitä mikä sisällä tuntuu tyhjältä.
En ymmärrä myöskään jatkuvaa jauhamista isien kotona olosta, kuinka oman lapsen kanssa oleminen voi olla joillekin äideille niin vaikeaa että se pitää ihan vaatia jakamaan _tasan_ isän kanssa. Miehet eivät ole luontaisesti niin hoivatyyppejä kuin naiset, yksilöllisiä eroja toki on paljon mutta kyllä sukupuolissa ihan oikeasti on eroja kun katsotaan suuria joukkoja, ihan jo aivoissa on suurehkoja eroja. Lapsi kasvaa äitinsä sisällä ja äiti on biologisesti katsoen lapsen ensisijainen hoivaaja pikkuvauva-aikana ja on luonnollista että niin lapsella kuin äidilläkin on halu olla melko tiiviisti yhdessä vielä tämän pikkulapsiajan jälkeenkin. Nykynaisista kun yritetään tehdä puolimiehiä niin kaikki nämä ihmisen luonnolliset käyttäytymistavat yritetään muuttaa väkisin.
Kommentit (180)
Tarkoitukseni ei varsinaisesti ollut kehitellä keskustelua ihan minimituloilla ja -menoilla eöämisestä, vaan siitä että mielestäni esimerkkini mukainen ”tonni elämiseen” budjetti ei ole ihan niin pieni että sen takia joutuisi töihin palaamaan ja lapsi vuotiaana päiväkotiin.
Tarkoitin että laskujahan ei ainakaan minulle tule mitenkään valtoimenaan ihan koko ajan ja joka kuukausi. Nyt tässä kuussa on esim sähkölaskut noin 150 € niin maksan ne ja kituuttelen mutta ensi kuussa ei sitten varmaan ole isoja laskuja. Meillä ainakin on aina pakkaset ja kaapit täynnä ruokaa eikä ole ongelma jos nyt vaikka 1-2 viikkoa pitäisi elää ihan muutamalla kympillä, ruokaa kun riittää niin sillä pääsee jo pitkälle.
Eihän lastenvaatteita jatkuvasti ostella, mä olen ainakin käyttänyt tuhansia euroja lastenvaatteisiin ja -tarvikkeisiin ollessani äitiyslomalla, jolloin tulot olivat suuremmat. Pitkälti niillä silloin ostetulla vaatteilla pärjäillään nytkin kun lapsi on pari vuotias vaikka toki joskus jotain ostetaankin. Olen aina ostanut lapselle vaatteita jo varastoon silloin kun vastaan on tullut hyviä vaatteita hyvään hintaan. Vaipat nyt ei ole mielettömän kalliita ja käytämme myös kestovaippoja osittain. Ruoan teemme itse ja syömme kyllä varsin monipuolisesti (ravintoasiat on mulle hyvin tärkeitä) ja paljon kasviksia ja hedelmiä, vaikkei tokikaan ihan halujen mukaan vaan sitä ostetaan mikä on edullista kasviksissa ja hedelmissä mutta kaupathan nykyään pursuaa tarjouksia niin kyllä sitä ihan hyvin syödä saa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelevä ap kirjoitti:
Ei kai niitä laskuja nyt ihan alvariinsa postilaatikkoon kolahda, kotivakuutus, sähkö, autovakuutus ja autovero, aikakauslehti, muita laskuja ei tule ja nuohan tulevat muutaman kerran vuodessa.
Täh? Vakuutukset tulee meillä joka kuukausi. Toki ne voi ottaa harvemminkin. Sähkökin tupsahtaa ihan joka kuukausi ja autovero 4 kertaa vuodessa. Näin meillä.
Monessa laskussa laskutusvälin saa valita itse, ja vaikka te haluatte maksaa laskut kerran kuussa niin joku toinen voi valita toisin. Itse maksan esimerkiksi vakuutusmaksut kerran vuodessa, koska siinä tulee hiukan maksutapasäästöä. Sähkölaskut olen puolestaan tilannut kahden kuukauden välein vaikka ne saisi halutessaan harvemminkin.
Mutta teitä on sinä ja vauva siis ja elätte hyvin yksinkertaisesti ja edullisesti. Et voi mitenkään soveltaa teidän tyyliä vähääkään isompaan perheeseen, tai sellaisiin jotka esim. asuvat omakotitalossa.
Tarkoitukseni ei varsinaisesti ollut kehitellä keskustelua ihan minimituloilla ja -menoilla eöämisestä, vaan siitä että mielestäni esimerkkini mukainen ”tonni elämiseen” budjetti ei ole ihan niin pieni että sen takia joutuisi töihin palaamaan ja lapsi vuotiaana päiväkotiin.
Toki sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Olen säästänyt pienistä tuloistani, joten en ole aivan höveli rahan käyttäjä, mutta meillä jo pelkästään asumiseen menee tonni. Itse asiassa talvella vielä enemmän. Sen lisäksi ruoka, harrastukset, vaatteet silloin tällöin, lääkkeet, vakuutukset, netti, puhelinlaskut, polttoaineet, linkkukortti...
Missä ap pääsee matkustamaan ilmaiseksi bussilla?
Katsos ap kaikki ei ole kuin teidän kituperhe. Voi vaatia 2 autoa vaikka olisi hoitovapaalla. On asuntolainaa, voi olla autolainaa, useampi lapsi, vakuutuksia, silmälasien ostoa, vaateostoja, kenkäostoja, jne. Täytyy käydä lääkärissä, eikä se ole ilmaista, hammaslääkärit yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä laskuja nyt ihan alvariinsa postilaatikkoon kolahda, kotivakuutus, sähkö, autovakuutus ja autovero, aikakauslehti, muita laskuja ei tule ja nuohan tulevat muutaman kerran vuodessa.
Täh? Vakuutukset tulee meillä joka kuukausi. Toki ne voi ottaa harvemminkin. Sähkökin tupsahtaa ihan joka kuukausi ja autovero 4 kertaa vuodessa. Näin meillä.
Monessa laskussa laskutusvälin saa valita itse, ja vaikka te haluatte maksaa laskut kerran kuussa niin joku toinen voi valita toisin. Itse maksan esimerkiksi vakuutusmaksut kerran vuodessa, koska siinä tulee hiukan maksutapasäästöä. Sähkölaskut olen puolestaan tilannut kahden kuukauden välein vaikka ne saisi halutessaan harvemminkin.
Toki, mutta ei ne summat silti pienene yhtään. Itse taas olisin todella tiukoilla, jos maksaisin vaikka kerran vuodessa tai kaksi kertaa vuodessa vakuutukset tai sähkön. Tietenkään sillä sähkölaskulla ei ole mitään merkitystä, jos maksat 100 euroa /3 kk versus 400 euroa /3 kk tai enemmän.
Meillä lapset jo vähän isommat, mutta esim. tällaiset kulut osuneet viimeisen parin vuoden aikana.
- Silmälääkärit + silmälasit: 1500 euroa. (3 hengellä lasit ja ei pelkkiä "perushaasteita" silmien kanssa.)
- Hampaan juurihoito: n. 1000 euroa
- Autoon uudet talvirenkaat + tuulilasi hajosi + muuta korjattavaa: 1500 euroa
- Pesukone hajosi, uusi n. 400 euroa
- Lapsi katkaisi jalkansa: Taksimatka sairaalaan, pysäköintimaksuja siellä, sairaalamaksut ja kaikkea sekalaista: En laskenut, mutta varmaan satanen tai pari
- Matka sukulaisen hautajaisiin: n. 300 euroa.
- Kotiin etätöitä varten sähköpöytä (sain hirveät päänsäryt huonolla ergonomialla töitä tehdessä): n.200 e
Näiden päälle tietty kaikki normaalikulut:Ruoka, apteekki, vaatteet, vakuutukset, bensa, katsastukset jne. Nämäkin vain pikaisesti mieleen tulleita aika pakollisia, mutta normaali elämisen päälle tulleita kuluja.
Tarkoitin että laskujahan ei ainakaan minulle tule mitenkään valtoimenaan ihan koko ajan ja joka kuukausi. Nyt tässä kuussa on esim sähkölaskut noin 150 € niin maksan ne ja kituuttelen mutta ensi kuussa ei sitten varmaan ole isoja laskuja. Meillä ainakin on aina pakkaset ja kaapit täynnä ruokaa eikä ole ongelma jos nyt vaikka 1-2 viikkoa pitäisi elää ihan muutamalla kympillä, ruokaa kun riittää niin sillä pääsee jo pitkälle.
Eihän lastenvaatteita jatkuvasti ostella, mä olen ainakin käyttänyt tuhansia euroja lastenvaatteisiin ja -tarvikkeisiin ollessani äitiyslomalla, jolloin tulot olivat suuremmat. Pitkälti niillä silloin ostetulla vaatteilla pärjäillään nytkin kun lapsi on pari vuotias vaikka toki joskus jotain ostetaankin. Olen aina ostanut lapselle vaatteita jo varastoon silloin kun vastaan on tullut hyviä vaatteita hyvään hintaan. Vaipat nyt ei ole mielettömän kalliita ja käytämme myös kestovaippoja osittain. Ruoan teemme itse ja syömme kyllä varsin monipuolisesti (ravintoasiat on mulle hyvin tärkeitä) ja paljon kasviksia ja hedelmiä, vaikkei tokikaan ihan halujen mukaan vaan sitä ostetaan mikä on edullista kasviksissa ja hedelmissä mutta kaupathan nykyään pursuaa tarjouksia niin kyllä sitä ihan hyvin syödä saa.
Jos sulla on jäänyt 90e koko kuukaudeksi niin sillä ei todellakaan syödä monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta ei ne summat silti pienene yhtään. Itse taas olisin todella tiukoilla, jos maksaisin vaikka kerran vuodessa tai kaksi kertaa vuodessa vakuutukset tai sähkön. Tietenkään sillä sähkölaskulla ei ole mitään merkitystä, jos maksat 100 euroa /3 kk versus 400 euroa /3 kk tai enemmän.
No minulla vakuutusmaksussa tulee alennus, jos sen maksaa yhdessä erässä, koska OP tarjoaa 2,5 % maksutapa-alennuksen. Eihän se nyt montaa euroa tee, mutta säästöä silti. Jos tuntuu mahdottomalta maksaa kerralla niin voihan summan säästää etukäteen erilliselle tilille.
No ei meillä riitä yhden palkka millään. Toki voitaisiin tinkiä tästäkin elintasosta, myydä kämppä, autot, koirat ja lopettaa lasten harrastukset. Kuitenkin eletään hyvin maltillisesti, talo on vanha ja kohtuullisen edullinen (laina alunperin 170.000€). Autot on vanhahkoja 2004 ja 2008, vain toisesta lainaa.. ei matkustella eikä osteta mitään kalliita turhuuksia. En ravaa kampaajalla tai ota ripsien pidennyksiä jne.
Meidän säännölliset kuukausimenot ovat 2200€/kk. Tämä sisältää mm asuntolainan, autolainan, vakuutukset, auton kulut, sähkö ja sähkönsiirto, vesi, jätehuolto, netti, puhelimet, kiinteistöveron, päivähoitomaksun, lapsen harrastuksen..
Ruokaan budjetoidaan 450€/kk
Bensaan 100€ / kk ( nyt kun olen kotona)
Koiriin 60€/kk
Puolisoni palkka on tuon 1800€ nettona. Lapsilisät 200€. Kotihoidontuki on jotain 300€?
Näillä saataisiin siis maksettua vain kuukauden laskut, ei ruokaa tai bensaa saati mitään muuta.
Viime vuonna mulla meni apteekkiin ja lääkäriin 1600€, eli yli satanen kuussa. Yksi kuukauden lääkeannos maksaa 330€. Toki helmikuussa menee sitten lääkekatto täyteen. Tarvitsen myös hyvinvointiini hierojaa ja vyöhyketerapiaa, niihin menee 120€/kk. Ilman näitä kalliita lääkkeitä ja itsehoitoa en ole työkykyinen enkä kyllä pysty pitämään lapsistakaan huolta.
Olen nyt äitiyslomalla ja putoan syksyllä kotihoidontuelle. Saadaan pidettyä lapsi kotona, ajatuksena 2v asti. Mies tekee lisää keikkaa, teen itse miehen vapaapäivinä keikkaa ja teen kotoakäsin yrittäjänä töitä. Näin ei onneksi tarvitse vauvan mennä vielä hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset jo vähän isommat, mutta esim. tällaiset kulut osuneet viimeisen parin vuoden aikana.
- Silmälääkärit + silmälasit: 1500 euroa. (3 hengellä lasit ja ei pelkkiä "perushaasteita" silmien kanssa.)
- Hampaan juurihoito: n. 1000 euroa
- Autoon uudet talvirenkaat + tuulilasi hajosi + muuta korjattavaa: 1500 euroa
- Pesukone hajosi, uusi n. 400 euroa
- Lapsi katkaisi jalkansa: Taksimatka sairaalaan, pysäköintimaksuja siellä, sairaalamaksut ja kaikkea sekalaista: En laskenut, mutta varmaan satanen tai pari
- Matka sukulaisen hautajaisiin: n. 300 euroa.
- Kotiin etätöitä varten sähköpöytä (sain hirveät päänsäryt huonolla ergonomialla töitä tehdessä): n.200 eNäiden päälle tietty kaikki normaalikulut:Ruoka, apteekki, vaatteet, vakuutukset, bensa, katsastukset jne. Nämäkin vain pikaisesti mieleen tulleita aika pakollisia, mutta normaali elämisen päälle tulleita kuluja.
Unohtui vielä taloyhtiön remontti 7000 euroa. Muitakin on tullut, mutten nyt muista.
Ihan turha tulla sanomaan, ettei näitä lasketa, kun eivät ole säännöllisiä. Saman verran sieltä tililtä lähtee rahaa, jakoi sen millaisiin eriin vain.
Väännetään nyt vielä. Ihmettelen että Eeva-Riitta sihteerikkö ja Tommi-duunari vievät Jameksen päiväkotiin 13-kuukauden ikäisenä koska ”rahan takia on pakko”, koska aviomies Tommin 1800 € nettotulot + Eeva-Riitan kotihoidontuki 400 € eivät riitä kahden aikuisen ja pikkutaaperon elättämiseen vaikka asumiskulujen (1200 €)?jälkeen elämiseen jäisi 1000 €/kk?
Onko kyse siitä että Eeva-Riitta ja Tommi ovat tottuneet leveään elämäntyyliin ja haluavat käydä kampaajalla, kuntosalilla, illallisella, matkoilla ja palkata lastenhoitajan tarvittaessa, syödä mitä haluavat ja ostella kalliita vaatteita silloin kun haluavat
Vai
Onko kyse siitä että Eeva-Riitalla ja Tommilla on velaksi ostettu asuntolainan lisäksi kaksi autoa, kodin sisustus ja telkkari, tietokone ja puhelimet sekä parin tonnin edestä vaatteita ym sählää Klarnalla
Vai siitä että Tommi ei halua jäädä lapsen kanssa kotiin koska se ei tunnu hänelle luontevalta ja myöskään Eeva-Riitta ei halua jäädä lapsen kanssa enää kotiin koska kaipaa tai luulee kaipaavansa jo sitä joka tuutista tuputettavaa omaa aikaa ja haluaa tuntea merkityksellisyyttä töissä mutta koska ei kehtaa asiaa sanoa niin verhoaa sen tähän ”Rahan takia pakko mennä töihin” kommenttiin
Vai mahdollisesti joku muu syy?
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Ihmetyttää todella paljon perheet, joissa lapsia hankitaan tyyliin 3 tai enemmän ja sitten ihmetellään että milläs tää katras elätetään? Tuntuu oikeasti olevan monella perheellä todellinen ongelma, ettei osata suhteuttaa lapsien määrää tulotasoon.
Olet ollut onnekas, jos olet ollut 10 vuoden ajan hyvätuloinen. Olet siinä ajassa kerennyt ostaa kotiin (ja mökille...) kaiken tarvittavan. Ehkä olet kerinnyt myös ostella pakastimen ja kaapit täyteen ruokaa, lapsille uudet vaatteet yms. Helppohan siitä tilanteesta on alkaa laskemaan, että olet seuraavan vuoden vähemmillä tuloilla.
51/53 Hieno esimerkki siitä että raha saadaan riittämään kun lasta ei haluta viedä vielä vuosikkaana hoitoon!
Meillä ei ole enää pieniä lapsia mutta on elämä. Vakuutukset tonnin vuodessa, autovakuutukset päälle. 4 kännykkäliittymää pitää olla koska lapset jo niin isoja ja jokaisella oma. Tekee 84e kuukaudessa. Uudet puhelimet 3-4 vuoden välein. Vaatteita ei saa pikkulasten hinnoilla, teinin huppari 50-80e, farkut saman, verkkarit 40e. Talvikengät alesta 70e. Talvitakki 100e. Sähkölasku joulukuulta 250e. Vesilasku 60e. Jne.
Tonnilla Eeva-Riitta ja Tommi eivät kustanna kumpaakaan noista vaihtoehdoista. Varsinkaan jos esim. omakotitalo tai eivät asu siellä keskustassa.
Musta tuntuu ettet ehkä ihan käsitä kustannuksia ja rahan merkitystä joissain asioissa?
49 opettelee laskemaan. Tietenkään 90 €:llä ei syödä monipuolisesti mutta parilla sadalla jo syö
Väännetään nyt vielä. Ihmettelen että Eeva-Riitta sihteerikkö ja Tommi-duunari vievät Jameksen päiväkotiin 13-kuukauden ikäisenä koska ”rahan takia on pakko”, koska aviomies Tommin 1800 € nettotulot + Eeva-Riitan kotihoidontuki 400 € eivät riitä kahden aikuisen ja pikkutaaperon elättämiseen vaikka asumiskulujen (1200 €)?jälkeen elämiseen jäisi 1000 €/kk?
Onko kyse siitä että Eeva-Riitta ja Tommi ovat tottuneet leveään elämäntyyliin ja haluavat käydä kampaajalla, kuntosalilla, illallisella, matkoilla ja palkata lastenhoitajan tarvittaessa, syödä mitä haluavat ja ostella kalliita vaatteita silloin kun haluavat
Vai
Onko kyse siitä että Eeva-Riitalla ja Tommilla on velaksi ostettu asuntolainan lisäksi kaksi autoa, kodin sisustus ja telkkari, tietokone ja puhelimet sekä parin tonnin edestä vaatteita ym sählää Klarnalla
Vai siitä että Tommi ei halua jäädä lapsen kanssa kotiin koska se ei tunnu hänelle luontevalta ja myöskään Eeva-Riitta ei halua jäädä lapsen kanssa enää kotiin koska kaipaa tai luulee kaipaavansa jo sitä joka tuutista tuputettavaa omaa aikaa ja haluaa tuntea merkityksellisyyttä töissä mutta koska ei kehtaa asiaa sanoa niin verhoaa sen tähän ”Rahan takia pakko mennä töihin” kommenttiin
Vai mahdollisesti joku muu syy?
Etkä osaa lukea mihin ihmisten rahat menee?
Useimmilla ne 2 autoa on pakko olla. Sitten ruoka, lääkkeet, lääkärimaksut, hammaslääkärit sun muut mitä täällä on sulle kerrottu jo monta kertaa.
Eli ap rahoittaa elämänsä säästöillään ja tuilla ja ihmettelee miten paljon muut oikein käyttää rahaa elämiseen kun eivät pärjää.