En ymmärrä nykyajan äitejä
En ihan oikeasti ymmärrä nykyajan äitejä.
Monet ovat kotona vain siihen asti että lapsi on n. vuoden ikäinen. Sitten lapsi kuskataan sirkukseen (laadukas varhaiskasvatus) ja vielä pahimmassa tapauksessa lapsi on siellä 8-10 tuntia päivässä.
Lehdissä lukee haastatteluja kun tuore äiti ihmettelee ettei äitiys ollutkaan sitä mitä ajatteli. Heti ei pääsekkään salille ja kaikenmaailman kissanristiäisiin. Kuvitteleeko joku oikeasti että vauvan voisi vain jättää kuntosalin lapsiparkkiin tms.
Jos et nauti kotona olosta ja kotitöistä miksi edes teet lapsia? Meillä ainakin mies hoitaa taloudellisen vastuun ja minä saan keskittyä vauvan hoitamiseen kotona ja kotitöihin. Ja ihan oikeasti nautin aivan valtavan paljon elämästäni. (Ja elämäni on turvattu jos mies minut sattuisi jättämään niinkuin kohta joku kommentoi😀 Avioehtoa ei ole eli saisin mahdollisessa erotilanteessa puolet ja minulla myös sijoituksia).
Ei ole ihme että syntyvyys laskee kun nykyajan äidit yrittävät olla kauheita uratykkejä. Miten joku voi kokea uran tärkeämpänä kuin oman perheen.
Ja tällä en tarkoita niitä uratykkejä jotka päättävät olla perustamatta perhettä. Silloin asia on ihan ymmärrettävä.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa 60-70-lukujen lapsista vietiin hoitoon 3-6kk ikäisinä.
Oli pakko sanoutua irti kokonaan työstä, jos aikoi jäädä kotiin, ei ollu ptkää hoitovapaata.
Ihan ihmisiä niistäkin lapsista tuli.Nyt ei ollakaan 60-70-luvuilla. 2022 näkyy olevan nyt vuosiluku. Tervetuloa!
Mitä sen vuosiluvun väliä? Ei ihminen muutu.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja taalla on paljon kotiaiteja. Ja aiteja jotka toiden lomassa kusaa lapsia leikkitreffeille ja harrastuksiin. Lapsiin panostaminen 100%. Jotenkin itsestaan selvaa, etta sali ja muu jaa tauolle ja ennemmin ollaan lapsen kanssa. Isat kayvat yhtalailla mums &tots kerhoissa siina missa aiditkin.
Niin saanen kysyä missä päin ulkomaita asut?
Sivistyneissä valtioissa koko ajan mennään enemmän ja enemmän siihen suuntaan että äidit pääsevät harrastamaan omiakin harrastuksia ja elämään omaakin elämää lapsiperhearjen keskellä.
Ja hyvä niin.
Ei ole mitenkään ihailtavaa se että on koko ajan lasten kanssa. Ihailtavampaa on se että haluaa pitää omasta kunnostaan huolta vanhempana.
Itse olen yh, hyväpalkkainen työ. Lapset menneet hoitoon 1v-1,4v yhtään kauempaa en olisi pystynyt taloudellisesti olla kotona. Lisäksi kotona olemisen vuodet syö tulevaa vanhuseläkettä. Pitkään kotona olevalle vanhemmalle se on olematon. Varsinkin jos useampi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja taalla on paljon kotiaiteja. Ja aiteja jotka toiden lomassa kusaa lapsia leikkitreffeille ja harrastuksiin. Lapsiin panostaminen 100%. Jotenkin itsestaan selvaa, etta sali ja muu jaa tauolle ja ennemmin ollaan lapsen kanssa. Isat kayvat yhtalailla mums &tots kerhoissa siina missa aiditkin.
Sivistyneissä valtioissa koko ajan mennään enemmän ja enemmän siihen suuntaan että äidit pääsevät harrastamaan omiakin harrastuksia ja elämään omaakin elämää lapsiperhearjen keskellä.
Ja hyvä niin.
Ei ole mitenkään ihailtavaa se että on koko ajan lasten kanssa. Ihailtavampaa on se että haluaa pitää omasta kunnostaan huolta vanhempana.
Briteis. Elama on erilainen. Lapset otetaan mukaan ja huomioon. Lapset ei ole rasite ja kauheus vaan ihanuus.
Vieraat ihmiset juttelee lapselle, otetaan ravintoloissa huomioon, museoissa, kaupoissa
. Ei menna kenenkaan ehdoilla vaan yhdessa.
Kukaan ei kitises eika Anna hapanta katsetta.
Japanissa on ehka maailman omistautuneimmat aidit. Kannattaa tutustua. He hoivaavat vauvojaan koko sydammesta ja siella kohteliaita ja kunnioittavia, fiksuja ihmisia riittaa.
Aitiys on siella kansankunnan selkaytimeen iskostettu kunnia. Ja kunnioitusta saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hyvä niin.
Ei ole mitenkään ihailtavaa se että on koko ajan lasten kanssa. Ihailtavampaa on se että haluaa pitää omasta kunnostaan huolta vanhempana.Briteis. Elama on erilainen. Lapset otetaan mukaan ja huomioon. Lapset ei ole rasite ja kauheus vaan ihanuus.
Vieraat ihmiset juttelee lapselle, otetaan ravintoloissa huomioon, museoissa, kaupoissa
Kukaan ei kitises eika Anna hapanta katsetta.Japanissa on ehka maailman omistautuneimmat aidit. Kannattaa tutustua. He hoivaavat vauvojaan koko sydammesta ja siella kohteliaita ja kunnioittavia, fiksuja ihmisia riittaa.
Aitiys on siella kansankunnan selkaytimeen iskostettu kunnia. Ja kunnioitusta saavat.
Nimenomaan. Saavat kunnioitusta äiteinä, eivät naisina ja ihmisinä.
Se yksikin julkkisäiti valittaa miehineen, miten rankkaa on vanhemmuus, heillä on 1kk ennen aikojaan syntynyt keskonen ja kumpikin on, että "ei tätä kestä"...mun esikoinen syntyi 2 kk ennen aikojaan...kun päästiin kotiin, niin vauva nukkui, söi, nukkui...mies ei ollut lapsenhoitoon kovinkaan osallistuvaa tyyppiä, mutta ei tarvinnutkaan, hyvin jaksoin kun oli ihana olla vauvan kanssa, vaikka alku ei niin helppo ollutkaan! Mutta kun minä itte ja mun tärkeät omat menot...huoh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On melkeinpä uhkarohkeaa antaa vauvansa vieraiden käsiin, ja sitoutua heidän kasvatusarvoihinsa (VaSu)
Tämä oli yksi syy, miksi en vienyt lapsiani ennen kuin eskariin. Niitä on neljä, lähekkäin syntyneitä, joten oli seuraa toisistaan. Arvomme ovat erilaiset kuin laitosvarhaiskasvatuksen.
Ei kannata alapeukuttaa, koska emme ole esim. rasisteja, mutta olemme esim. sitä mieltä että biologinen sukupuoli on tärkeämpi kuin sosiaalinen ja että sukupuolta ei voi korjata.
hörhöjä tekin olette vaikka olisitte asian "oikealla puolella"
Tolkun ihmisiä ei moinen keskustelu edes kiinnosta. Jos joku päiväkodissa moisesta hörhöilee niin hörhöilköön. Lapselle kyllä kotona opetetaan miten näihin suhtaudutaan. Välinpitämättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hyvä niin.
Ei ole mitenkään ihailtavaa se että on koko ajan lasten kanssa. Ihailtavampaa on se että haluaa pitää omasta kunnostaan huolta vanhempana.Briteis. Elama on erilainen. Lapset otetaan mukaan ja huomioon. Lapset ei ole rasite ja kauheus vaan ihanuus.
Kukaan ei kitises eika Anna hapanta katsetta.Japanissa on ehka maailman omistautuneimmat aidit. Kannattaa tutustua. He hoivaavat vauvojaan koko sydammesta ja siella kohteliaita ja kunnioittavia, fiksuja ihmisia riittaa.
Missään maassa en ole tavannut niin huonokäytöksisiä lapsia kuin briteissä. Sukuloidaan siellä (ennen koronaa) paristi vuodessa ja joka kerta ihmettelen sitä menoa. Lapset riekkuu ravintolassa miten haluaa pöytien välissä juosten ja tulevat norkoilemaan toisten pöytiin rumasti irvistellen. Vanhemmat ystävineen keskenään istua tönöttää, eivätkä yhtään katso lasten perään. Yleisellä leikkipaikalla ei oo kerta tai kaks kun oma muksu on saanut nyrkistä tai hampaista vieraalta lapselta. Siis kerta kaikkiaan ihan eläimellistä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hyvä niin.
Aitiys on siella kansankunnan selkaytimeen iskostettu kunnia. Ja kunnioitusta saavat.Missään maassa en ole tavannut niin huonokäytöksisiä lapsia kuin briteissä. Sukuloidaan siellä (ennen koronaa) paristi vuodessa ja joka kerta ihmettelen sitä menoa. Lapset riekkuu ravintolassa miten haluaa pöytien välissä juosten ja tulevat norkoilemaan toisten pöytiin rumasti irvistellen. Vanhemmat ystävineen keskenään istua tönöttää, eivätkä yhtään katso lasten perään. Yleisellä leikkipaikalla ei oo kerta tai kaks kun oma muksu on saanut nyrkistä tai hampaista vieraalta lapselta. Siis kerta kaikkiaan ihan eläimellistä menoa.
Britit on kaikki ihan juntteja, ei se muuta sitä tosiasiaa, että siellä lapset hoidetaan itse ja lapsia arvostetaan lapsina eikä heitä tarvitse laittaa ruotuun kuin Suomessa. Britit käyttäytyy vauvasta vaariin kuin apinat.
Minulla on kolme lasta ja korkeakoulutus. Meidän perheen valinta ja vanhempien yhteinen päätös on ollut se, että minä (äiti) hoidan lapset kotona ja palaan työelämään kun minusta siltä tuntuu. Meille tämä ratkaisu on taloudellisesti mahdollista ja olen nauttinut kotivuosista lasten kanssa valtavasti. Siltikään en lähtisi kummastelemaan ja arvostelemaan niitä perheitä, joissa lapset laitetaan ihan pieninä hoitoon, oli syy sitten äidin kaipuussa palata töihin tai taloudellisissa syissä. Jokainen perhe varmasti tekee nämä ratkaisut niinkuin parhaaksi näkevät.
Vierailija kirjoitti:
Se yksikin julkkisäiti valittaa miehineen, miten rankkaa on vanhemmuus, heillä on 1kk ennen aikojaan syntynyt keskonen ja kumpikin on, että "ei tätä kestä"...mun esikoinen syntyi 2 kk ennen aikojaan...kun päästiin kotiin, niin vauva nukkui, söi, nukkui...mies ei ollut lapsenhoitoon kovinkaan osallistuvaa tyyppiä, mutta ei tarvinnutkaan, hyvin jaksoin kun oli ihana olla vauvan kanssa, vaikka alku ei niin helppo ollutkaan! Mutta kun minä itte ja mun tärkeät omat menot...huoh!
Eiköhän tuon julkkisparin ongelma ole juuri se, ettei heidän vauvansa nuku. Mikäs se on nukkuvan vauvan kanssa ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hyvä niin.
Aitiys on siella kansankunnan selkaytimeen iskostettu kunnia. Ja kunnioitusta saavat.Missään maassa en ole tavannut niin huonokäytöksisiä lapsia kuin briteissä. Sukuloidaan siellä (ennen koronaa) paristi vuodessa ja joka kerta ihmettelen sitä menoa. Lapset riekkuu ravintolassa miten haluaa pöytien välissä juosten ja tulevat norkoilemaan toisten pöytiin rumasti irvistellen. Vanhemmat ystävineen keskenään istua tönöttää, eivätkä yhtään katso lasten perään. Yleisellä leikkipaikalla ei oo kerta tai kaks kun oma muksu on saanut nyrkistä tai hampaista vieraalta lapselta. Siis kerta kaikkiaan ihan eläimellistä menoa.
Britit on kaikki ihan juntteja, ei se muuta sitä tosiasiaa, että siellä lapset hoidetaan itse ja lapsia arvostetaan lapsina eikä heitä tarvitse laittaa ruotuun kuin Suomessa. Britit käyttäytyy vauvasta vaariin kuin apinat.
Niin ehkä jotain kannattaisi sielläkin tehdä erilailla ja laittaa lapsia ruotuun niin kuin Suomessa.
Jos kaikki käyttäytyvät kuin apinat, kasvatusmetodeissa olisi kehitettävää.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Pitäisikö lapsen synnyttyä vain unohtaa oma elämänsä ja hyvinvointinsa ja elää tissi kiinnni vauvassa?
Ei pidä. Sinä olet vapaa elämään tuota marttyyriäiti elämääsi. Älä syötä sitä muille ja hauku muita.
Tässäkin huomaa kuinka syytät taas lähtökohtaisesti äitiä. Eipä se tosin ihme kun itsekin olet jäänyt yksin kun miehesi ei auta sinua vauvanhoidossa. Surullista sanoisin. Suurin osa haluaa vauvalleen isän, joka on yhtälailla läsnä tänäpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuon julkkisparin ongelma ole juuri se, ettei heidän vauvansa nuku. Mikäs se on nukkuvan vauvan kanssa ollessa.
Ja ihan kuin ei saisi v*tuttaa se todellinen vauva-arki. Nämä kotiäidit tietysti voivatkin huoletta herätä yöllä vaikka kymmenen kertaa, kun ovat työttömiä ja oma elämä jäi vauvan synnytttyä.
En minä ainakaan nauti siitä jos herään keskellä yötä yhtään mihinkään ääniin. Vauva ei ole poikkeus. Ja tällä julkkisparillakin on varmasti duuninsa johon pitää herätä.
Kotiäideillä selvästi ollut tylsää kun pitänyt täällä vinkua ja valittaa muiden äitien elämästä. Noloa😂
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta en myöskään ymmärrä nykyajan yhteiskuntaa. Työt on tärkeitä ja joillekin ilman niitä tuoreen perheen elättäminen ei oo mahdollisuus. Ne mitkä vaihtoehdot yhteiskunta on antanut, ei oo välttämättä ykskään lapsen tai vanhemman edun mukainen. Luulis että lapsiin just kannattais panostaa, mutta ei siltä näytä.
Tämä. Meidän on ainakin molempien vanhempien pakko käydä töissä, jotta lapsille on mahdollista tarjota harrastuksia, loma-ajan tekemistä jne. Ei vuosikausia kotona oleminen ole mikään vaihtoehto. Sitten voisi Ap kysyä, että onko sinusta lapsiperheköyhyys parempi vaihtoehto kuin työssä käyminen? En usko, että tämä on kenenkään mielestä lapsen etu.
Ap tykkää siiis elää miehensä rahoilla. Selkis. Onko kivaa kun miehesi on taloudenhoitajasi? Miten eroat lapsestasi? Yhtä lapsi olet sinäkin. Olet vain vanhempi versio hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä myös nautin kotona olosta lasten kanssa. Moni tuttu vienyt omat lapset tosi pieninä hoitoon ja olen aina mielessäni sitä ihmetellyt. Miksi edes tehdä lapsia jos heidän kanssaan ei halua viettää aikaa?
Miksi miehelle ei sanota tätä samaa: kuin sä lapsia sait, etkä sitten haluakaan hoitaa niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta en myöskään ymmärrä nykyajan yhteiskuntaa. Työt on tärkeitä ja joillekin ilman niitä tuoreen perheen elättäminen ei oo mahdollisuus. Ne mitkä vaihtoehdot yhteiskunta on antanut, ei oo välttämättä ykskään lapsen tai vanhemman edun mukainen. Luulis että lapsiin just kannattais panostaa, mutta ei siltä näytä.
Tämä. Meidän on ainakin molempien vanhempien pakko käydä töissä, jotta lapsille on mahdollista tarjota harrastuksia, loma-ajan tekemistä jne. Ei vuosikausia kotona oleminen ole mikään vaihtoehto. Sitten voisi Ap kysyä, että onko sinusta lapsiperheköyhyys parempi vaihtoehto kuin työssä käyminen? En usko, että tämä on kenenkään mielestä lapsen etu.
Miksi tehdä lapsia, jos heihin ei ole varaa?
Ei kannata alapeukuttaa, koska emme ole esim. rasisteja, mutta olemme esim. sitä mieltä että biologinen sukupuoli on tärkeämpi kuin sosiaalinen ja että sukupuolta ei voi korjata.