En ymmärrä nykyajan äitejä
En ihan oikeasti ymmärrä nykyajan äitejä.
Monet ovat kotona vain siihen asti että lapsi on n. vuoden ikäinen. Sitten lapsi kuskataan sirkukseen (laadukas varhaiskasvatus) ja vielä pahimmassa tapauksessa lapsi on siellä 8-10 tuntia päivässä.
Lehdissä lukee haastatteluja kun tuore äiti ihmettelee ettei äitiys ollutkaan sitä mitä ajatteli. Heti ei pääsekkään salille ja kaikenmaailman kissanristiäisiin. Kuvitteleeko joku oikeasti että vauvan voisi vain jättää kuntosalin lapsiparkkiin tms.
Jos et nauti kotona olosta ja kotitöistä miksi edes teet lapsia? Meillä ainakin mies hoitaa taloudellisen vastuun ja minä saan keskittyä vauvan hoitamiseen kotona ja kotitöihin. Ja ihan oikeasti nautin aivan valtavan paljon elämästäni. (Ja elämäni on turvattu jos mies minut sattuisi jättämään niinkuin kohta joku kommentoi😀 Avioehtoa ei ole eli saisin mahdollisessa erotilanteessa puolet ja minulla myös sijoituksia).
Ei ole ihme että syntyvyys laskee kun nykyajan äidit yrittävät olla kauheita uratykkejä. Miten joku voi kokea uran tärkeämpänä kuin oman perheen.
Ja tällä en tarkoita niitä uratykkejä jotka päättävät olla perustamatta perhettä. Silloin asia on ihan ymmärrettävä.
Kommentit (221)
Jos äiti on noin ajdasmielinen kuinnsinä ap niin sääli että ei pääse päiväkotiin. Haitallinen kasvatusilmapiiri teillä.
Oletko ap vähän vajaaälyinen? Siksi ne pienet viedään hoitoon kun ei ole varaa jäädä kotiin. Kaikki ei elä miestensä rahoilla. Että jatka sinä sitä per..ees kasvattamista siellä sohvalla. Ei kukaan halua viedä pientä päiväkotiin ja ne vanhemmat joiden on pakko mennä töihin tuntevat kyllä surua siitä, että pieni on päivän vieraiden ihmisten hoidettavana. Jatka toki sitä kruunus kiillottamusta. Opit sitten kun mies jättää ja joudut itse töihin ja viemään lapset päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap vähän vajaaälyinen? Siksi ne pienet viedään hoitoon kun ei ole varaa jäädä kotiin. Kaikki ei elä miestensä rahoilla. Että jatka sinä sitä per..ees kasvattamista siellä sohvalla. Ei kukaan halua viedä pientä päiväkotiin ja ne vanhemmat joiden on pakko mennä töihin tuntevat kyllä surua siitä, että pieni on päivän vieraiden ihmisten hoidettavana. Jatka toki sitä kruunus kiillottamusta. Opit sitten kun mies jättää ja joudut itse töihin ja viemään lapset päiväkotiin.
Kukas katkera miehen jättämä köyhä siellä huutelee 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa 60-70-lukujen lapsista vietiin hoitoon 3-6kk ikäisinä.
Oli pakko sanoutua irti kokonaan työstä, jos aikoi jäädä kotiin, ei ollu ptkää hoitovapaata.
Ihan ihmisiä niistäkin lapsista tuli.Suurimpaa osaa taisi silloinkin hoitaa isovanhemmat.
Uskoisin myös että sen ajan päiväkodit ovat olleet paljon rauhallisempia ja inhimillisempiä paikkoja kuin nyt.
Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa! Työskentelen varhaiskasvatuksessa ja näen tuon karun totuuden päivittäin.
Isovanhemmat hoiti, kun päiväkotiin, mikäli niitä jossain oli, ei ollut tavallisen peeheen lapsilla mitään mahdollisuutta. Usko, mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kaikilla ei ole noin karu elämä kun sulla. Fun fact: kaikki pariskunnat ei eroa sillä osa valitsee puolisonsa tarkkaan ennen lapsia :) Ihan vaan vinkkinä sullekkin.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis maksullinen. Miehesi elättää sinua kun jaat reikääsi, luovut nimestäsi ja teet itsestäsi naurunaiheen. Minä en tajua teitä perinteisiä akkoja, kukaan ei arvosta teitä, elätte itse kuin vauvoina jotka saa nimen isännältä eikä omaa elantoakaan ole. Teette paskaduunia jota kukaan ei arvosta ja josta ei saa mitään palkkaa. Miehet haluavat vain poikia jatkamaan nimeä, siinä palkkanne. Te kotiakat vain heikennätte kaikkien naisten asemaa. Sinäkin olet vain naisten kimpussa.
Mikset ihmettele miehiä? Mikseivät he jää kotiin? Miksi mies saa aina nimen perheelle? Miksi miehet kääntää nimensä naisia vastaan? En tajua teitä halpoja, puhkipantuja kotipatjoja.
Voi helvetti, taas ne on lakeneet tään vapaaksi! En kestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä myös nautin kotona olosta lasten kanssa. Moni tuttu vienyt omat lapset tosi pieninä hoitoon ja olen aina mielessäni sitä ihmetellyt. Miksi edes tehdä lapsia jos heidän kanssaan ei halua viettää aikaa?
Aika väsynyt kommentti. En tiedä mistä kaupan hyllyltä sä lapsesi valikoit tarkoin, mutta kun ne oikeat lapset mitä sieltä synnyttää ei välttämättä ole sellaisia mitä olisi kuvitellut. Vaikka aivan päinvastainen temperamentti kuin itsellä tai todella vaativa luonne.
Sitäpaitsi juuri kukaan aikuinen ihminen ei vietä saman ihmisen kanssa 24/7 aikaa, etenkin jos kyse on pitkälti suhteesta jossa palvellaan toista (sehän on pitkälti työtä). Eihän sellaista kukaan jaksa. Eikä kai ole tarkoituskaan. En usko että kovin monessa maailmanajassa on nyhvätty kotona lapsen kanssa kolmea-viittä vuotta sanoittamassa tunteita ja tarjoamassa kehitystahdin mukaisia virikkeitä. Ei siihen ole ollut edes mahdollisuutta mutta harva sitä olisi halunnutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä myös nautin kotona olosta lasten kanssa. Moni tuttu vienyt omat lapset tosi pieninä hoitoon ja olen aina mielessäni sitä ihmetellyt. Miksi edes tehdä lapsia jos heidän kanssaan ei halua viettää aikaa?
Aika väsynyt kommentti. En tiedä mistä kaupan hyllyltä sä lapsesi valikoit tarkoin, mutta kun ne oikeat lapset mitä sieltä synnyttää ei välttämättä ole sellaisia mitä olisi kuvitellut. Vaikka aivan päinvastainen temperamentti kuin itsellä tai todella vaativa luonne.
Sitäpaitsi juuri kukaan aikuinen ihminen ei vietä saman ihmisen kanssa 24/7 aikaa, etenkin jos kyse on pitkälti suhteesta jossa palvellaan toista (sehän on pitkälti työtä). Eihän sellaista kukaan jaksa. Eikä kai ole tarkoituskaan. En usko että kovin monessa maailmanajassa on nyhvätty kotona lapsen kanssa kolmea-viittä vuotta sanoittamassa tunteita ja tarjoamassa kehitystahdin mukaisia virikkeitä. Ei siihen ole ollut edes mahdollisuutta mutta harva sitä olisi halunnutkaan.
No jos ei halua niin sitten ei varmaan lapsia kannata hankkia?
Hienoa, että Suomessa on niin paljon työssäkäyviä naisia ja veronmaksajia.
Jos kaikki naiset vaan jäisi kotiin lapsia hoitamaan, niin miten tämä hyvinvointiyhteiskunta toimisi. Lasten koulutus, tuet työttömille, vanhusten ja sairaiden hoito ym. Ei taitaisi oikein hyvinvointiyhteiskunta pyöriä, kun nytkin jo kiristetään kaikesta. Verovaroihin tulisi ammottava loukko. Eihän työssäkäynti estä äitiä olemasta rakastava ja hyvä äiti. Eihän lasta heitteille jätetä vaan hoitoon työpäivän ajaksi. Illat, viikonloput, lomat on yhteistä aikaa.
Ei nainen ole mikään lapsiparkki. Lapsella on kaksi vanhempaa ja he yhdessä hoitavat asioitansa.
En voi uskoa että 2022-luvulla täällä nahistellaan kotiäitiyden ja ura-äitiyden väliltä🤣
Mummini oli kotiäiti ja sanoi minulle aikanaan yhden hyvän opetuksen. ”Älä jää kotiin”. Missä naisen eläke on kun istunut lasten kanssa kotona? Mitä jos avioliitto hajoaa? Missä rahat? Elämä pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Mummini oli kotiäiti ja sanoi minulle aikanaan yhden hyvän opetuksen. ”Älä jää kotiin”. Missä naisen eläke on kun istunut lasten kanssa kotona? Mitä jos avioliitto hajoaa? Missä rahat? Elämä pilalla.
Ajatko autolla? Mitä jos ajatkin kolarin ja kuolet (ennen eläkettä....)?
Käytkö talvisin pihalla? Saatat liukastua, lyödä pääsi ja kuolla.
Käytkö uimassa kesäisin? Saatat hukkua!
Koko elämä on yhtä riskiä. Aivan hirveää siitä elämästä tulee jos alkaa kaikkea mahdollista pelkäämään ja murehtimaan. TOKI on fiksua varautua erinäisiin asioihin, huolehtia turvallisuudesta ja esim. säästää rahaa silloin kun mahdollisuus on. Mutta ei elämää eletä pelkäämällä milloin eroa ja milloin mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä että lapset laitetaan sinne nuorena hoitoon niin kasvaa sosiaalisuus paremmin ku äidin kanssa kotona joka päivä kökkiminen.
9 kuukauden ikäinen ei vielä mitään sosiaalisuutta kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytkö uimassa kesäisin? Saatat hukkua!Koko elämä on yhtä riskiä. Aivan hirveää siitä elämästä tulee jos alkaa kaikkea mahdollista pelkäämään ja murehtimaan. TOKI on fiksua varautua erinäisiin asioihin, huolehtia turvallisuudesta ja esim. säästää rahaa silloin kun mahdollisuus on. Mutta ei elämää eletä pelkäämällä milloin eroa ja milloin mitäkin.
Joihinkin asioihin voi varautua kuten omaan eläkkeeseensä ja tulotasoonsa. Voit itse päättää menetkö töihin ja ansaitsetko eläkettä vai et. Itse ainakin mielummin valitsen uran kuin kotiäitiyden ja tyhjätaskuisuuden ja eläkkeettömyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytkö uimassa kesäisin? Saatat hukkua!Koko elämä on yhtä riskiä. Aivan hirveää siitä elämästä tulee jos alkaa kaikkea mahdollista pelkäämään ja murehtimaan. TOKI on fiksua varautua erinäisiin asioihin, huolehtia turvallisuudesta ja esim. säästää rahaa silloin kun mahdollisuus on. Mutta ei elämää eletä pelkäämällä milloin eroa ja milloin mitäkin.
Joihinkin asioihin voi varautua kuten omaan eläkkeeseensä ja tulotasoonsa. Voit itse päättää menetkö töihin ja ansaitsetko eläkettä vai et. Itse ainakin mielummin valitsen uran kuin kotiäitiyden ja tyhjätaskuisuuden ja eläkkeettömyyden.
Parin vuoden lovi (jos ajatellaan että on 1 lapsi) eläkekertymässä ei maata kaada. Työelämään palattuaan voi tuota vajetta kompensoida säästämällä palkasta rahastoihin tmv sopivia summia.
Kaiken kukkuraksi eläkepäivistä ei ole meistä kellään takeita.
Nykyisinhän ollaan niin tasa-arvoisia. Kuluu myös jokaisen itsensä elättää. Oli äiti tai isä.
Vierailija kirjoitti:
Päivähoidossa ne lapset on ennenkin hyvin kasvaneet. Ei vain ole taloudellisesti kannattavaa vaimon olla ylimääräistä kotona. Töistään tienaa 4500e/kk, tukia ei saisi puoliakaan siitä pidemmän aikaa. Lisäksi urakehitys (tulevat ansiotason korotukset) lykkääntyy.
Kyllä se lapsikin kiittää kun perheellä on varaa ostaa mökki, viedä sitä muksua ulkomaille ja avittaa taloudellisesti elämän taipaleella. Kaikkeen tähän usean vuoden kotona olo tekee pitkässä juoksussa melko tuntuvan loven. Jokainen euro jonka tienaat ja säästät (sijoitat) tänään on viisi tai kymmenen euroa silloin kun sitä lasta alkaa sellainen asia kuin raha kiinnostamaan.
VMP! Tyypillisen nousukkaan, rahan kiilto silmissä pyyhältävän wanna be -jupin ajatuksen juoksua; raha, raha ja raha. Pitää olla kulissit kunnossa; instabebe vaimona, uusi auto parin vuoden välein, kaks lasta (tyttö ja poika), lapsilla mahdollisimman paljon harrastuksia, mutta ainakin poika pelaa jäkistä ja tyttö taitoluistelee ja soittaa jotain instrumenttiä. Eletään helvetin leveästi niin, että varmasti kaikki näkee, ettei köyhiä olla. Velkaa otetaan tarvittaessa surutta, että saadaan kaikki vimpan päälle.
Lapset kasvaa ja alkaa voimaan huonosti, kun vanhemmilla ei ole ollut heille aikaa olla aidosti läsnä ja kuunnella, kun se ura ja kaikki helvetin edustuskekkerit on ollut tärkeämpiä, ja elämää on vaan suoritettu, ei eletty. Pikkuhiljaa alkaa vanhemmatkin väsyä kulissien ylläpitoon, kun mikään ei enää tunnu riittävän tai tunnu miltään, kun koko ajan pitää saada enemmän ja parempaa. Tulee sivusuhteita ja päihdeongelmaa, kun yritetään paeta siitä itse kyhäämästään vankilasta.
Samaan aikaan "köyhän" perheen lapsi, joka on elänyt ilman ulkomaanmatkoja, kalliita harrastuksia ja varakkaita vanhempia, ihastelee kukkia niityn laidalla, osaa nauttia elämästään ja tuntea itsensä rakastetuksi, kun on saanut vanhemmiltaan sitä tärkeintä: aikaa ja kykyä olla aidosti läsnä, elää eikä suorittaa elämäänsä. Raha on tärkeä siinäkin perheessä, että talous pysyy hallinnassa, mutta siellä on ymmärretty, ettei sen perusteella todellakaan tehdä elämässä niitä isoimpia päätöksiä, vaan ihminen hallitsee rahaa, eikä raha ihmistä ❤
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa 60-70-lukujen lapsista vietiin hoitoon 3-6kk ikäisinä.
Oli pakko sanoutua irti kokonaan työstä, jos aikoi jäädä kotiin, ei ollu ptkää hoitovapaata.
Ihan ihmisiä niistäkin lapsista tuli.
Mistä sä ton tiedon revit? Mä menin hoitoon 5v. ja broidi meni 6v.
Ihan hyvä että lapset laitetaan sinne nuorena hoitoon niin kasvaa sosiaalisuus paremmin ku äidin kanssa kotona joka päivä kökkiminen.