Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä nykyajan äitejä

Vierailija
22.01.2022 |

En ihan oikeasti ymmärrä nykyajan äitejä.

Monet ovat kotona vain siihen asti että lapsi on n. vuoden ikäinen. Sitten lapsi kuskataan sirkukseen (laadukas varhaiskasvatus) ja vielä pahimmassa tapauksessa lapsi on siellä 8-10 tuntia päivässä.

Lehdissä lukee haastatteluja kun tuore äiti ihmettelee ettei äitiys ollutkaan sitä mitä ajatteli. Heti ei pääsekkään salille ja kaikenmaailman kissanristiäisiin. Kuvitteleeko joku oikeasti että vauvan voisi vain jättää kuntosalin lapsiparkkiin tms.

Jos et nauti kotona olosta ja kotitöistä miksi edes teet lapsia? Meillä ainakin mies hoitaa taloudellisen vastuun ja minä saan keskittyä vauvan hoitamiseen kotona ja kotitöihin. Ja ihan oikeasti nautin aivan valtavan paljon elämästäni. (Ja elämäni on turvattu jos mies minut sattuisi jättämään niinkuin kohta joku kommentoi😀 Avioehtoa ei ole eli saisin mahdollisessa erotilanteessa puolet ja minulla myös sijoituksia).

Ei ole ihme että syntyvyys laskee kun nykyajan äidit yrittävät olla kauheita uratykkejä. Miten joku voi kokea uran tärkeämpänä kuin oman perheen.
Ja tällä en tarkoita niitä uratykkejä jotka päättävät olla perustamatta perhettä. Silloin asia on ihan ymmärrettävä.

Kommentit (221)

Vierailija
41/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi, onneksi minun äitini laittoi minut päiväkotiin ja keskittyi myös omaan uraansa ja hyvinvointiinsa. Äitikin on ihminen ja voi saada sekä työn, vapaa ajan että lapsen :) Meillä toimi oikein hyvin, äidilläni kolme lasta. Kaikki olemme erittäin läheisiä!

N25

Ja tätäkö ei voi saada, jos on 3-6 vuotta kotona? Haloo taas.

Vierailija
42/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompas täällä vanhanaikaisia äitejä ketjussa kun haukutaan uraankeskittyviä äitejä!

Mun äiti on lääkäri ja olin aina päiväkodissa. Hyvin kasvoi minustakin tervejärkinen ihminen!

Aika kapeakatseista elämänkatsomusta koko ketju täynnä!

Minä olen lääkäri ja silti olen ollut kotona lasteni kanssa. Miksi en olisi ollut?

Niin no miksi pitäisi olla kotona? Ne jäää ketkeä haluaa, ne ei ketkä ei halua. Mitä se teitä hysteerikkomammoja haittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ensiksi veloille sanon että elämä ei tosiaan muutu miksikään kun saa lapsia, ihan kaikkea voi tehdä kun ennenkin. Sitten te uraäidit oikein hävettää puolestanne kun ette valmistaudu siihen elämänmuutokseen minkä lapsi tuo

T (katkera) kotiäiti jonka lapset on ihan parasta (somemateriaalia)

Vierailija
44/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks te välitätte näin paljon muiden äitien tekemisistä?😁 Katkeruutta kun vaihdellut pelkkiä vaippoja kuusi vuotta ja nyt yritetään todistella muuta täällä haukkumalla urakeskeisiä äitejä? Säälittävää.

Vierailija
45/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vieläkin kotiäitinä.Lapsistani nuorin on 23 vuotta ja vanhin täyttää 30v.Ihana kuoria heille öerunat kun tulevat kotilomille.Tytärtäni palvelen kuin prinsessaa.Hän on 27v.

Vierailija
46/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täällä on näin paljon aggressiivisia kotiäitejä? Alkaako se kotielämä sittenkin puuduttaa kun pitää alkaa muita haukkumaan tylsyyttään?

Vierailija
47/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihminen joka aidosti nauttii elämästään ei koe tarvetta mollata muiden tapaa elää :) Ihan ap vinkkinä!

Vierailija
48/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain ei välttämättä ole taloudellisesti mahdollista heittäytyä elätettäväksi ja jotkut ei sitä edes halua

Vai elätettäväksi 🙄 Perheen perustaminen on yhteinen päätös, ei kotona oleva äiti ole mikään elätettävä. Jos ei ole varaa lapsiin, niitä ei tehdä.

Tätä en tajua myöskään ap:n viestissä. MIKSI ihmeessä juuri äidin pitäs jäädä kotiin??? Miksei yhtälailla isän, lapset on yhteisiä. Käytännössä vuorotellen. Mistä tulee tuo outo käsitys, ettei isällä ole samaa velvollisuutta ja oikeutta olla kotona lapsensa kanssa.

Tuota en ikinä voi ymmärtää enkä hyväksyä.

Vierailija
49/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivähoidossa ne lapset on ennenkin hyvin kasvaneet. Ei vain ole taloudellisesti kannattavaa vaimon olla ylimääräistä kotona. Töistään tienaa 4500e/kk, tukia ei saisi puoliakaan siitä pidemmän aikaa. Lisäksi urakehitys (tulevat ansiotason korotukset) lykkääntyy.

Kyllä se lapsikin kiittää kun perheellä on varaa ostaa mökki, viedä sitä muksua ulkomaille ja avittaa taloudellisesti elämän taipaleella. Kaikkeen tähän usean vuoden kotona olo tekee pitkässä juoksussa melko tuntuvan loven. Jokainen euro jonka tienaat ja säästät (sijoitat) tänään on viisi tai kymmenen euroa silloin kun sitä lasta alkaa sellainen asia kuin raha kiinnostamaan.

Säälittävää että näet urakehityksen tärkeämpänä kuin oman lapsen hyvinvoinnin.

Pieni lapsi ei edes osaa kaivata mitään mökkejä ja ulkomaanmatkoja. Eikä kaikkea tarvitse omistaa, voi vaikka vuokrata kivan mökin viikonlopuksi.

Minusta on säälittävää, että aikuisen ihmisen luetun ymmärtäminen on noin heikolla tasolla. Selvästi et ymmärtänyt sanomaani. Lisäksi sinulla taitaa olla jokin muukin huonosti, kun koit tarpeelliseksi vastata noin hyökkäävään sävyyn.

Meidän perheemme ei koe että äidin kotiin jäämisestä seuraisi mitään sellaista hyötyä, josta olisi tarpeellista maksaa tuhansia euroja kuussa ja kymmeniä tuhansia euroja varallisuutta lapsen elinaikana. Päiväkodissa lapsi sosialisoituu muiden lasten kanssa ja hänestä pidetään huolta. Kotona äiti tekee samaa sitten sen lopun ajan sekä kaikki vapaapäivät ja lomat. Molempien parhaat puolet tästä mielestänne saadaan sekä tietysti se on taloudellisestikin erittäin järkevää.

Ja turha yrittää demonisoida sellaista kuka myös talouspuolta ajattelee. Ei raha ole kaikki kaikessa mutta kyllä minä annan arvoa sille että lapsella on mahdollisuus esimerkiksi harrastaa mitä haluaa, vaikka se olisi moottoriurheilua joka maksaa tuhansia euroja kuukaudessa. Tai että voin tarjota lapselle opiskeluvaiheessa oman asunnon jotta saa keskittyä opintoihin. Jne. Eikä tämä täysin tietystikään ole äidin kotona olosta kiinni, mutta kyllä se vaikuttaa. Jos jää saamatta esimerkiksi kolmessa vuodessa 40000te ansiotulot, tekee se maltillisella 5% tuotto-odotuksella jo yli 70 000euroa silloin kun lapsi on 10 vuotias. Ja siihen menetetyt palkankorotukset ja eläke päälle. Se on aika paljon rahaa mitä voi lapsen elämään myöhemmin sijoittaa.

Vierailija
50/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah varmaan yks tulenarimmista keskustelunaiheista. Raha on tärkeää ja niin on myös vanhemman (äidin) läsnäolo varsinkin alle kaksi vuotiaalle lapselle. Maailmassa tarvii tehdä valintoja ja puntaroida mikä on tärkeää. Veikkaan että jokainen tekee lapsensa suhteen parhaan mahdollisen ratkaisun. Jokainen itse tietää oman tilanteensa parhaiten, siksi ne valinnat voi ulkopuoliselle näyttää ei niin hyvältä.

Vierailija
51/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on isäkin! :)

Vierailija
52/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis maksullinen. Miehesi elättää sinua kun jaat reikääsi, luovut nimestäsi ja teet itsestäsi naurunaiheen. Minä en tajua teitä perinteisiä akkoja, kukaan ei arvosta teitä, elätte itse kuin vauvoina jotka saa nimen isännältä eikä omaa elantoakaan ole. Teette paskaduunia jota kukaan ei arvosta ja josta ei saa mitään palkkaa. Miehet haluavat vain poikia jatkamaan nimeä, siinä palkkanne. Te kotiakat vain heikennätte kaikkien naisten asemaa. Sinäkin olet vain naisten kimpussa.

Mikset ihmettele miehiä? Mikseivät he jää kotiin? Miksi mies saa aina nimen perheelle? Miksi miehet kääntää nimensä naisia vastaan? En tajua teitä halpoja, puhkipantuja kotipatjoja.

Vierailija
53/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella lapsella on oikeus tulla varhaiskasvatetuksi.

Varhaiskasvatus on lasta itseään varten, toisin kuin entisajan päivähoito joka oli sitä varten, että vanhemmat saivat lapsen hoitoon työpäivänsä ajaksi. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatuksen saanti parantaa oleellisesti lapsen tulevaa koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä.

T: vakaope

No jep. Lähtökohtaisestihan kaikissa perheissä voidaan pahoin eivätkä vanhemmat ole kykeneviä (varhais)kasvattamaan itse omia lapsiaan.

Mitähän yli-ihmisiä meidänkin menestyvistä lapsista oli kasvanut, jos olisivat päässeet nauttimaan paikallisten päiväkotien laadukkaasta kasvatuksesta. Laatu oli nimittäin niin korkealla, ettei edes varhaiskasvattajat itse halunneet laittaa lapsiaan siitä nauttimaan ennen kuin oli ihan pakko.

Jos lapsesi ovat jo aikuisia niin siihen aikaan ei ollut varhaiskasvatusta vaan pelkkä päivähoito, kun he olivat pieniä.

Puhun koulumenestyksestä, kuten edellinenkin. Lapsistani nuorin on toisella luokalla.

Vierailija
54/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis maksullinen. Miehesi elättää sinua kun jaat reikääsi, luovut nimestäsi ja teet itsestäsi naurunaiheen. Minä en tajua teitä perinteisiä akkoja, kukaan ei arvosta teitä, elätte itse kuin vauvoina jotka saa nimen isännältä eikä omaa elantoakaan ole. Teette paskaduunia jota kukaan ei arvosta ja josta ei saa mitään palkkaa. Miehet haluavat vain poikia jatkamaan nimeä, siinä palkkanne. Te kotiakat vain heikennätte kaikkien naisten asemaa. Sinäkin olet vain naisten kimpussa.

Mikset ihmettele miehiä? Mikseivät he jää kotiin? Miksi mies saa aina nimen perheelle? Miksi miehet kääntää nimensä naisia vastaan? En tajua teitä halpoja, puhkipantuja kotipatjoja.

No nyt. 🤣🤣🤣👍🏻👍🏻👍🏻

Vierailija
55/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vain miehensä hyväksikäyttämä kotipiika ja pnoreikä, josta syntyy lapsia.

Onneksi olkoon ap! En kadehdi sun elämää.

Vierailija
56/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!!

Nämä kotiäidit ovat sovinistisia itsekin. Haukkumassa täälläkin naisia, vaikka voisivat miettiä että miksi eivät koe samaa ärsytystä miehiin ja iseihin.

Vierailija
57/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus on lasta itseään varten, toisin kuin entisajan päivähoito joka oli sitä varten, että vanhemmat saivat lapsen hoitoon työpäivänsä ajaksi. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatuksen saanti parantaa oleellisesti lapsen tulevaa koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä.

Jos olet vakaope tiedät varmaan alan karun totuuden. Jokaisella lapsella olisi myös oikeus syliin ja turvalliseen kasvuympäristöön. Tätä ei nykyinen varhaiskasvatus tarjoa jossa henkilökuntaa on liian vähän ja työntekijät vaihtuvat jatkuvasti.

Hän juuri tietää sen totuuden, eivätkä nämä jeesustelijat jotka eivät ole päiväkotia nähneetkään.

Aloittaja on trolli tai elää todella sitkeässä porvarikuplassa. Siitä näkee huonosti ulos.

Vierailija
58/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla nyt vaan tuli aika pitkäksi ja halusi tulla haastamaan riitaa.

Elä ja annan toisten elää.

Vierailija
59/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet vakaope tiedät varmaan alan karun totuuden. Jokaisella lapsella olisi myös oikeus syliin ja turvalliseen kasvuympäristöön. Tätä ei nykyinen varhaiskasvatus tarjoa jossa henkilökuntaa on liian vähän ja työntekijät vaihtuvat jatkuvasti.

Tuolla logiikalla päiväkotiryhmää pyörittämään kannattaisi mieluummin palkata kymmenen työtöntä 9 euron päiväpalkalla kuin kolme koulutettua varhaiskasvatuksen asiantuntijaa. Sillä onhan 10 syliä ja silmäparia enemmän lukumäärältään kuin kolme.

Niinhän se on että pienten kasvatus ja hoito on sitä sylin tarvetta ja auttamista jokaisessa asiassa. Voi olla pari vauvaakin viemässä yhden aikuisen. Käsipareja ja sylejä tosiaan tarvis vaikka pedagoginen vastuu onkin opettajalla/hoitajilla.

Vierailija
60/221 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä myös nautin kotona olosta lasten kanssa. Moni tuttu vienyt omat lapset tosi pieninä hoitoon ja olen aina mielessäni sitä ihmetellyt. Miksi edes tehdä lapsia jos heidän kanssaan ei halua viettää aikaa?

Ehkä ei ole halusta kiinni. Ei vaan tule muuten taloudellisesti toimeen. Kaikki eivät ole isopalkkaisia. Kaikki eivät voi myöskään jäädä tukien varaan, koska mistä raha ja maksajat?

Kuluja pienimmäksi. Hyvinkin alhaisilla tuloilla pärjää jos haluaa.

Ei siinä omat halut vaikuta, kun ruuasta ja asumisesta pitää maksaa se mitä on määrätty.