En ymmärrä nykyajan äitejä
En ihan oikeasti ymmärrä nykyajan äitejä.
Monet ovat kotona vain siihen asti että lapsi on n. vuoden ikäinen. Sitten lapsi kuskataan sirkukseen (laadukas varhaiskasvatus) ja vielä pahimmassa tapauksessa lapsi on siellä 8-10 tuntia päivässä.
Lehdissä lukee haastatteluja kun tuore äiti ihmettelee ettei äitiys ollutkaan sitä mitä ajatteli. Heti ei pääsekkään salille ja kaikenmaailman kissanristiäisiin. Kuvitteleeko joku oikeasti että vauvan voisi vain jättää kuntosalin lapsiparkkiin tms.
Jos et nauti kotona olosta ja kotitöistä miksi edes teet lapsia? Meillä ainakin mies hoitaa taloudellisen vastuun ja minä saan keskittyä vauvan hoitamiseen kotona ja kotitöihin. Ja ihan oikeasti nautin aivan valtavan paljon elämästäni. (Ja elämäni on turvattu jos mies minut sattuisi jättämään niinkuin kohta joku kommentoi😀 Avioehtoa ei ole eli saisin mahdollisessa erotilanteessa puolet ja minulla myös sijoituksia).
Ei ole ihme että syntyvyys laskee kun nykyajan äidit yrittävät olla kauheita uratykkejä. Miten joku voi kokea uran tärkeämpänä kuin oman perheen.
Ja tällä en tarkoita niitä uratykkejä jotka päättävät olla perustamatta perhettä. Silloin asia on ihan ymmärrettävä.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella lapsella on oikeus tulla varhaiskasvatetuksi.
Varhaiskasvatus on lasta itseään varten, toisin kuin entisajan päivähoito joka oli sitä varten, että vanhemmat saivat lapsen hoitoon työpäivänsä ajaksi. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatuksen saanti parantaa oleellisesti lapsen tulevaa koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä.
T: vakaope
Jos olet vakaope tiedät varmaan alan karun totuuden. Jokaisella lapsella olisi myös oikeus syliin ja turvalliseen kasvuympäristöön. Tätä ei nykyinen varhaiskasvatus tarjoa jossa henkilökuntaa on liian vähän ja työntekijät vaihtuvat jatkuvasti.
Tuolla logiikalla päiväkotiryhmää pyörittämään kannattaisi mieluummin palkata kymmenen työtöntä 9 euron päiväpalkalla kuin kolme koulutettua varhaiskasvatuksen asiantuntijaa. Sillä onhan 10 syliä ja silmäparia enemmän lukumäärältään kuin kolme.
Varhaiskasvatusta voi toteuttaa kotonakin ja laadukkaasti. Ryhmässä toimimisen voi opettaa muuallakin kuin päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus on lasta itseään varten, toisin kuin entisajan päivähoito joka oli sitä varten, että vanhemmat saivat lapsen hoitoon työpäivänsä ajaksi. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatuksen saanti parantaa oleellisesti lapsen tulevaa koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä.
No jep. Lähtökohtaisestihan kaikissa perheissä voidaan pahoin eivätkä vanhemmat ole kykeneviä (varhais)kasvattamaan itse omia lapsiaan.
Mitähän yli-ihmisiä meidänkin menestyvistä lapsista oli kasvanut, jos olisivat päässeet nauttimaan paikallisten päiväkotien laadukkaasta kasvatuksesta. Laatu oli nimittäin niin korkealla, ettei edes varhaiskasvattajat itse halunneet laittaa lapsiaan siitä nauttimaan ennen kuin oli ihan pakko.
Eikö teillä miehet ole kykeneviä hoitamaan jälkikasvuaan vai miksi lähtöoletus on 1800-lukulainen ”naiset ja lapset, ja joku isä jossain” ?
Sanoisin että jos ei jaksa olla kotona niin tärkeämpää on löytää mies joka tykkää. En minä nyt sen takia lapsia jättäisi tekemättä kuitenkaan, vähän radikaali ajatus.
Lapset on nykyään statussymboleja, kuuluu asiaan. Ei heidän kanssaan olla, työ ja raha on tärkeämpää. En minäkään ymmärrä miksi lapsia pitää tehdä, jos töihin pitää palata heti kun mahdollista. Meidän lapset on jo 7 ja 9 ja töihin palaan vasta vuoden päästä. Maailman parasta aikaa olla lasten kanssa ennen kouluikää kotona ja nyt koulun jälkeen.
Naisviha leviää! Ilmoitettu asiattomaksi.
Miksi et tehnyt vastaavaa aloitusta uraisistä?
Aina äidin vika. Teki hän mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Ja sen ikäinen on jo paljon isompi lapsi kuin päiväkoti-ikäinen.
Laadukas varhaiskasvatus on kivijalka jolle myöhempi koulupolku rakentuu. Tutkimusten mukaan koulutettu varhaiskasvattaja on huomattavasti sensitiivisempi lasten tarpeille ja osaa tukea heitä paremmin kuin kouluttamaton henkilö.
Nykyajan äidit ovat monella tavalla paljon fiksumpia kuin heidän omat marttyyriäitinsä, jotka haukkuvat heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jep. Lähtökohtaisestihan kaikissa perheissä voidaan pahoin eivätkä vanhemmat ole kykeneviä (varhais)kasvattamaan itse omia lapsiaan.
Mitähän yli-ihmisiä meidänkin menestyvistä lapsista oli kasvanut, jos olisivat päässeet nauttimaan paikallisten päiväkotien laadukkaasta kasvatuksesta. Laatu oli nimittäin niin korkealla, ettei edes varhaiskasvattajat itse halunneet laittaa lapsiaan siitä nauttimaan ennen kuin oli ihan pakko.
Jos lapsesi ovat jo aikuisia niin siihen aikaan ei ollut varhaiskasvatusta vaan pelkkä päivähoito, kun he olivat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan äidit ovat monella tavalla paljon fiksumpia kuin heidän omat marttyyriäitinsä, jotka haukkuvat heitä.
Anteeksi kuinka? Marttyyri on äiti, joka hoitaa lapsensa? Just joo.
Yhä lapsia hankitaan koska on painostettu suvun tai puolison suunnalta, statuksen takia tai aikuistumisriittinä. Syntymän jälkeen ne on vain tiellä, koska niitä ei ole haluttu kuin koristeeksi.
Ompas täällä vanhanaikaisia äitejä ketjussa kun haukutaan uraankeskittyviä äitejä!
Mun äiti on lääkäri ja olin aina päiväkodissa. Hyvin kasvoi minustakin tervejärkinen ihminen!
Aika kapeakatseista elämänkatsomusta koko ketju täynnä!
Vierailija kirjoitti:
Minusta kotona on ihan kiva olla mutta minusta on myös kiva olla töissä. Olemme miehen kanssa molemmat 80% töissä, kummankaan ura ei kärsi ja kumpikin kehittää hyvää, läheistä suhdetta lapsiin ja kumpikin ymmärtää miten raskasta se kotonakin olo voi olla, ei tosiaan tarvitse riidellä siivoamisesta ja omasta ajasta kun molemmat ymmärtää toisen tilannetta. Ollaan yhdessä kuin yksi ajatus.
Jos minä lähden tälle ”en ymmärrä” -linjalle niin en ymmärrä miksi muut ei tee kuten me?
Tää on paras malli. Mulle oli luontaista että mies on osallistuva koska oma isäni oli koti-isänä ja olisi kamala ajatus että lapset eläisi ihmisen kanssa joka on jossain eri roolissa kuin äiti. Tuntuu surulliselta ajatella että isäni ei olisi minulle niin läheinen kuin on, siksi haluan lapsilleni samaa. Minulla on aina ollut hyvä itseluottamus, minäkuva ja rohkeus - uskon että on peruja siitä että en ole ”pelkästään” naisen kasvattama. Kaikenlaiset ulkonäköpaineet valuu kuin vesi hanhen selästä.
Ihmettelen kanssa.
Ensin parhaassa tapauksessa valitetaan lapsettomuutta ja sitten ollaan huuli pyöreänä että "Mitä itkeekö se vauva yöllä? Eikö salille pääsekään enää joka päivä? Miksi en mahdu enää 26 tuuman farkkuihin? Miksi pissa tulee aivastaessa housuun? Eikö voidakaan lentää 12h varoajalla viikonlopuksi Berliiniin" ym :OO.
Nykyään on niin paljon tietoa, että ihanko oikeesti äidit (ja isät) ei perehdy yhtään. Ollaan vaan että joojoo kyllähän nyt lapsia pitää olla! Vaikka ne ei yhtään sopisi elämäntyyliin. kyllä se vanhemmuus on aika pitkälle kompromisseja ja uhrauksia.
t. vela
Päiväkodissa lapsi oppii elämään tätä elämää. Kotona lapsi erakoituu muista ikäisistään ja ulkomaailmasta marttyyri-äitinsä kanssa joka kuvittelee olevansa jotenkin erityinen.
Vierailija kirjoitti:
Ompas täällä vanhanaikaisia äitejä ketjussa kun haukutaan uraankeskittyviä äitejä!
Mun äiti on lääkäri ja olin aina päiväkodissa. Hyvin kasvoi minustakin tervejärkinen ihminen!
Aika kapeakatseista elämänkatsomusta koko ketju täynnä!
Minä olen lääkäri ja silti olen ollut kotona lasteni kanssa. Miksi en olisi ollut?
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä miehet ole kykeneviä hoitamaan jälkikasvuaan vai miksi lähtöoletus on 1800-lukulainen ”naiset ja lapset, ja joku isä jossain” ?
Sanoisin että jos ei jaksa olla kotona niin tärkeämpää on löytää mies joka tykkää. En minä nyt sen takia lapsia jättäisi tekemättä kuitenkaan, vähän radikaali ajatus.
Mitäs jos se isä lapsen syntymän jälkeen muuttuu? Ei olekaan enää sitä mieltä, että tasa-arvoinen vanhemmuus on jees? Etukäteenhän voi luvata vaikka kuun ja tähdet taivaalta. Sit vaa todeta, että meh ei nappaakaan. Ja jatkaa elämäänsä niinku ennen. Aika harva äiti pystyy samaan.
Kaikki vauvat ei huoli esim. tuttipulloa joten mies ei voi hoitaa ruokintaa jne...
Hyi, onneksi minun äitini laittoi minut päiväkotiin ja keskittyi myös omaan uraansa ja hyvinvointiinsa. Äitikin on ihminen ja voi saada sekä työn, vapaa ajan että lapsen :) Meillä toimi oikein hyvin, äidilläni kolme lasta. Kaikki olemme erittäin läheisiä!
N25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä myös nautin kotona olosta lasten kanssa. Moni tuttu vienyt omat lapset tosi pieninä hoitoon ja olen aina mielessäni sitä ihmetellyt. Miksi edes tehdä lapsia jos heidän kanssaan ei halua viettää aikaa?
Ehkä ei ole halusta kiinni. Ei vaan tule muuten taloudellisesti toimeen. Kaikki eivät ole isopalkkaisia. Kaikki eivät voi myöskään jäädä tukien varaan, koska mistä raha ja maksajat?
Kuluja pienimmäksi. Hyvinkin alhaisilla tuloilla pärjää jos haluaa.
Pärjääkö lapsi tänä päivänä? Kaikki pitäisi olla viimeisen päälle viimeistään koulussa, ettei tule kiusatuksi. Tuskin kaikki työssä käyvät äidit ovat luksuksen tavoittelijoita. Harva aviomieskään suostuu puolisoa elättämään tänä päivänä.
Voisit itsekin kokeilla elämistä köyhyysrajalla. Silloin ei ole todellakaan mahdollista laittaa kuluja pienemmäksi.
Suomessa on oppivelvollisuus. Silti koti on aina parempi paikka ja parin ekan vuoden aikana on hyvä, jos vanhempi on kotona koulun jälkeen.