Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalityöntekijät monesti kyseenalaistaa asiakkaansa älyä

Vierailija
23.05.2015 |

Ei se tyhmennä ihmistä jos on yksinhuoltaja työtön ja rahat vähissä. Sieltä pöydän takaa on helppo neuvoa, jos ei esim oma mies ole seonnut ja lääkeriippuvainen, vaan käy työssä ja tienaa hyvin. Jos hänet laitettaisiin yksin lapsilauman kanssa ja annettaisiin pieni summa rahaa ja laskunippu käteen, että hoidappa nyt niin ettei kenelläkään ole mitään sanomista. Ja työttömän pitäisi mennä töihin vaikka ei ole työtä, eikä pääse hakemiinsa paikkoihin.

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuttua. Sitten ollaan aina ällistyneitä, kun onkin oikeasti esittää ruokabudjetit, luottotiedot löytyy ja laskut on ajantasalla. Sain komplikaatioita synnytyksestä ja yllättävät satasten lääkemenot, joihin kävin hakemassa apua. Potti oli kohtuu muikea, kun mies opiskelee ja itse kodinhoitotuella. Heti kysellään tarviiko A-klinikan apua ja kysellään kuinka paljon juon. Ja olemme miehen kanssa molemmat absolutisteja, mitä ei sitten taaseen uskota.

Vierailija
62/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:14"]

Pelottavaahan on että sossussa pistetään nuoret likat tekemään päätöksiä jotka vaikuttavat kokonaisten perheiden elämään. Vääriä päätöksiä syntyy, kun elämänkokemusta puuttuu. Niitä yritetään sitten peitellä auktoriteetilla, jota ei oikeasti ole kuin viran puolesta.

[/quote]

Ai nyt otettiin tämä ikäkortti, kun ei muuta enää keksitä.

Kuules niillä "nuorilla likoilla" on tehtäväänsä koulutus, joka yleensä on korkeakoulutus. Elämänkoululaisella ei ole niihin virkoihin mitään asiaa. 

Miksi muuten sieltä sossusta edes apua haette, kerta kaikki siellä on perseestä ja paha mieli tulee? Huolehtikaa itse omista asioistanne.

[/quote]

Pakko kommentoida tähän, että sossussa työskentelevillä harvemmin on mitään muuta kuin pelkkä sosionomin koulutus.

[/quote]

Mulla ainakin on yliopistokoulutus, kuin kaikilla muillakin minun työkavereilla.

LS-sosiaalityöntekijä

[/quote]

Ja minä kommentoin tähän väliin, että sosionomi työskentelee sosiaalityöntekijän työparina ja sosiaalityöntekijä tekee lopulliset päätökset.

[/quote]Eli yksi henkilö päättää kaikesta.

[/quote]

Ja kahdelle maksetaan palkkaa. Ei ihme että Suomi on konkurssissa.

[/quote]

Paljonkohan tiedät sosiaalityön työkentästä? Mihin faktaan pohjaat tuon olettamuksen, että työparit tulisi poistaa? 

Eli kun esimerkiksi myymälässäkin osastovastaava/myymälänhoitaja tekee lopulliset päätökset, niin tyyppihän voi sitten hoitaa koko puljun yksinään. Kaikille muille kenkää. Näin nyt verrokkiesimerkkinä.

Ja sairaalassa lääkäri tekee hoidosta lopulliset päätökset, joten kaikki sairaanahoitajat kilometritehtaalle. Ei niitä tarvita.

Tajuatko pointin?

[/quote]

En. Koska noilla sun esimerkeillä on kaikilla OMAT työtehtävänsä, ei YHTEISIÄ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:08"]

Pelottavaahan on että sossussa pistetään nuoret likat tekemään päätöksiä jotka vaikuttavat kokonaisten perheiden elämään. Vääriä päätöksiä syntyy, kun elämänkokemusta puuttuu. Niitä yritetään sitten peitellä auktoriteetilla, jota ei oikeasti ole kuin viran puolesta.

[/quote]

Kuules niillä "nuorilla likoilla" on tehtäväänsä koulutus, joka yleensä on korkeakoulutus. Elämänkoululaisella ei ole niihin virkoihin mitään asiaa. 

Miksi muuten sieltä sossusta edes apua haette, kerta kaikki siellä on perseestä ja paha mieli tulee? Huolehtikaa itse omista asioistanne.

[/quote]

Pakko kommentoida tähän, että sossussa työskentelevillä harvemmin on mitään muuta kuin pelkkä sosionomin koulutus.

[/quote]

Mulla ainakin on yliopistokoulutus, kuin kaikilla muillakin minun työkavereilla.

LS-sosiaalityöntekijä

[/quote]

Ja asiakkaalla voi olla vaikka tohtorin tai maisterin paperit OIKEASTA yliopistosta. Tosin eihän sitä älyä koulusta saa. Sen kanssa joko synnytään tai stten ei.

[/quote]

Ai onko Suomessa muitakin kuin oikeita yliopistoja? En tiennytkään, että maisteriksi voi valmistua myös LEIKKI yliopistosta :D Kyllä sosiaalityöntekijät pääosin on ihan oikeasta yliopistosta valmistuneita (VTM tai YTM -koulutus).

[/quote]

AMK on ainakin leikki-korkeakoulu. Eikös ne ollet opistoja ennen?

[/quote]

Ja yliopisto on aina ollut yliopisto. Nyt ei puhuta amk:sta vaan yliopistosta, joista valmistuu yhteiskuntatieteiden ja valtiotieteiden maistereita. Vieläkö pitää vääntää lisää rautalangasta?

Vierailija
64/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:41"]

Ei voi olla niin vaikeata hoitaa elämäänsä ilman että sossu joutuu puuttumaan siihen. Köyhyys ei ole mikään puolustus. Itsekin olen köyhä ja siltin elämäni hyvin hoitanut.

[/quote]Sitten synnytät neurologisesti sairaan ja käytöshäiriöisen lapsen ja sen jälkeen sinua saa mitätöidä niin paljon kuin haluaa. Minulla meni 11 vuotta palavereissa, joissa sain kuulla miten huono äiti olen...

[/quote]

Ihan kamalaa, kun varmaan oli kestämistä pelkästään siinä lapsen kunnossakin!

[/quote]Niin. Montakohan yötä meni siinä että itkin ensin tunnin, ennen kuin nukahdin. Aamulla oli turvonneet silmät. Vieläkin minulla on ne kirjaukset tallessa. Kaikki se valehtelijaksi ja hulluksi epäily. Palavereissa puhuttiin päälle ja jätettiin huomioimatta minun toiveeni. Olisin tarvinnut lapselle apua, mutta ainoa paikka jossa sitä sai oli lastenpsykiatrinen osasto. Siellä kohtelu oli hyvää sekä lapselle, että minulle. Lastensuojelu tuntui enemmän kiusaajien suojelulta. Nyt onneksi lapsi on jo aikuinen ja yrittää parhaansa mukaan olla yhteiskunnan jäsen.

[/quote]

Toivottavasti sille sun lapselle ei jääny kauheita traumoja tosta. Mun lapselle jäi. Se uhkasi jopa lukea sossuksi ja edetä näiden esimieheksi et pääsis kurittamaan niitä.

Vierailija
65/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:08"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

LS-sosiaalityöntekijä

[/quote]

Ja asiakkaalla voi olla vaikka tohtorin tai maisterin paperit OIKEASTA yliopistosta. Tosin eihän sitä älyä koulusta saa. Sen kanssa joko synnytään tai stten ei.

[/quote]

Ai onko Suomessa muitakin kuin oikeita yliopistoja? En tiennytkään, että maisteriksi voi valmistua myös LEIKKI yliopistosta :D Kyllä sosiaalityöntekijät pääosin on ihan oikeasta yliopistosta valmistuneita (VTM tai YTM -koulutus).

[/quote]

AMK on ainakin leikki-korkeakoulu. Eikös ne ollet opistoja ennen?

[/quote]

Ja yliopisto on aina ollut yliopisto. Nyt ei puhuta amk:sta vaan yliopistosta, joista valmistuu yhteiskuntatieteiden ja valtiotieteiden maistereita. Vieläkö pitää vääntää lisää rautalangasta?

[/quote]

Yliopistot on vaan sellasia vihervasemmiston kasvatusalustoja. Nythän niiltäkin voidaan taas vaatia jotakin, kun insinööri johtaa hallitusta.

Vierailija
66/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat usein kasautuu. Kodittomilla on mitä suuremmalla todennäköisyydellä myös luottotiedot menneet ja alkoholiongelmakin räjähtää pian käsiin kun se tyttöystäväkin jätti.

Vierailija
67/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:47"]

Äläppä nyt. Tuskinpa!!! Kyllä sossuilla on monesti itselläni vaikeita kokemuksia takanaan. Kyl ne tietää ettei elämä oo kaikilla aina helppoa ja etukäteen ei voi tietää mitä tuleman pitää. Elämä on joskus arvaamattomia tapahtumia täysi.

[/quote]

No jos onkin, niin itse romahtavat pitkälle sairauslomalle sellaisesta, johon heidän asiakkaallaan ei olisi varaa reagoida mitenkään tai lapset viedään.

[/quote]

Sossuja AHDISTAA jo pelkkä asiakastapaaminen tai muu oman työnsä tekeminen. Sehän kuultiin maanantain dokumentissa TV1:ltä.

Mua on ahdistanut vaan kahdesti elämässä. 1)Kun mut pahoinpideltiin ja 2)kun mun lapsi pahoinpideltiin. Ei edes autokolarissa ole ahdistanut.

Vierailija
68/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeä totuus: fiksuimmat ihmiset osaa järjestellä asiansa siten että eivät joudu sosiaalituen piiriin. Ja kyllä, myös yllättäviä tilanteita varten fiksut ihmiset ovat varautuneet etukäteen. Kannataa pistää rahaa säästöön eikä sijoittaa kaikkea päihteisiin ja osa-maksuilla ostettuihin turhuuksiin.

Vierailija
69/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua yritettiin haukkua kans lasussa hulluksi, mut nauroin vaan niille lasuille. Koska en mä mikään hullu ole. Se oli kova pala niille. Ne luuli varmaan et mä järkyttyisin tollasista mt-heitoista. Miksi olisin järkyttynyt, kun ei niille ollut mitään todisteita? Ja tiesin et jos olis lähetty tutkimaan, niitä hulluja olis löytyny kyllä useampikin siitä toimistosta, mut ei meidän perheestä. Se huutelu jäi sit siihen. Eli kokeilivat kepillä jäätä.

Vierailija
70/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:15"]

Joo tuttua. Sitten ollaan aina ällistyneitä, kun onkin oikeasti esittää ruokabudjetit, luottotiedot löytyy ja laskut on ajantasalla. Sain komplikaatioita synnytyksestä ja yllättävät satasten lääkemenot, joihin kävin hakemassa apua. Potti oli kohtuu muikea, kun mies opiskelee ja itse kodinhoitotuella. Heti kysellään tarviiko A-klinikan apua ja kysellään kuinka paljon juon. Ja olemme miehen kanssa molemmat absolutisteja, mitä ei sitten taaseen uskota.

[/quote]

Törkeää yleistämistä, en itsekään juo koskaan, enkä ymmärrä miksi sitä pidetään niinkin yleisenä tapana.

Vierailija
71/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:41"]

Ei voi olla niin vaikeata hoitaa elämäänsä ilman että sossu joutuu puuttumaan siihen. Köyhyys ei ole mikään puolustus. Itsekin olen köyhä ja siltin elämäni hyvin hoitanut.

[/quote]Sitten synnytät neurologisesti sairaan ja käytöshäiriöisen lapsen ja sen jälkeen sinua saa mitätöidä niin paljon kuin haluaa. Minulla meni 11 vuotta palavereissa, joissa sain kuulla miten huono äiti olen...

[/quote]

Ihan kamalaa, kun varmaan oli kestämistä pelkästään siinä lapsen kunnossakin!

[/quote]Niin. Montakohan yötä meni siinä että itkin ensin tunnin, ennen kuin nukahdin. Aamulla oli turvonneet silmät. Vieläkin minulla on ne kirjaukset tallessa. Kaikki se valehtelijaksi ja hulluksi epäily. Palavereissa puhuttiin päälle ja jätettiin huomioimatta minun toiveeni. Olisin tarvinnut lapselle apua, mutta ainoa paikka jossa sitä sai oli lastenpsykiatrinen osasto. Siellä kohtelu oli hyvää sekä lapselle, että minulle. Lastensuojelu tuntui enemmän kiusaajien suojelulta. Nyt onneksi lapsi on jo aikuinen ja yrittää parhaansa mukaan olla yhteiskunnan jäsen.

[/quote]

Toivottavasti sille sun lapselle ei jääny kauheita traumoja tosta. Mun lapselle jäi. Se uhkasi jopa lukea sossuksi ja edetä näiden esimieheksi et pääsis kurittamaan niitä.

[/quote]Mun lapseni välttelee muita ihmisiä ja ei uskalla luottaa keneenkään.

Vierailija
72/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no... Miten muka olet joutunut ihan yks kaks yllättäen lapsilauman keskelle? Etkö tiennyt ehkäisystä? Vai pettikö ehkäisyt 5 kertaa, 3 vuoden välein? Peruskouluissa taidetaan lastensaanti opettaa ihan 2-luokalla nykyään, minun aikanani se käytiin 4-luokalla läpi.

Sen miehen saa Suomessa itse valkata, fiksu EI valkkaa lääkeriippuvaista. Katsos kun me fiksut tiedämme, että lääkeriippuvaiset sekoilevat. Joillekin se tietty tulee ihan yllätyksenä, että jaa narkomaaneille on ongelmia, ai jaa.

Rahankäyttökin vaatii älykkyyttä. Rahtaatko miehelle lapsilisillä kaljaa ja tupakkaa kaupasta, vai heitätkö loiseläjän pihalle, ja säästät rahat lasten tarpeisiin? Ostatko valmisruokia, jotka maksavat moninkertaisesti itsetehtyyn verrattuna. Ostatko viikottain valmiskeksejä, jotka maksavat monta euroa, sen sijaan että ostaisit keksiaineet sillä hinnalla, ja tekisit keksit useammaksi viikoksi ihan itse. Ostatko kirpparilta 57 "kivan väristä" paitaa lapselle, kun lapsi tarvitsisi haalarin?

Töistä... Nuorena kouluttauduin korkeasti, koska halusin töihin mielenkiintoiselle alalle hyvällä palkalla. En saanut töitä siltä alalta, nykyään olen duunari. Palkka ei päätä huimaa, eikä ala ole kiinnostava, mutta ainakin elätän itseni. Eikä senkään paikan hankkiminen ollut mikään läpihuutojuttu, ensin käytiin useammat haastattelukierrokset, suositukset vaadittin 2 henkilöltä, ensimmäiset kolme työsopimusta olivat määräaikaisia, ja olisiko neljännessäkin ollut vielä 4 kuukauden harjoitteluaika. Helpommalla pääsisi, kuin toteaisi vain, että en minä töitä saa. Pakko jäädä kotiin.

Vierailija
73/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Varmaan järkytys sossuille huomata, että asiakas onkin säntillinen ja kunnollinen. Miten sen kanssa edes osaa puhua, kun on tottunut puhumaan vaan päihteidenkäyttäjien ja rikollisten kanssa? Kun ei voikaan ottaa tavanomaista ylimielistä asennetta ja lässyttää ulkoaopittua litaniaa. Huoli, ahdistus, AA...  

Fiksu asiakas on varmaan kauheinta mitä sossun kohdalle voi osua? Ei olekaan valmiita polkuja mitä käyttää. Joutuu käyttämään omia aivojaan ja luovuuttaan.

Vierailija
74/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:42"]

Mua yritettiin haukkua kans lasussa hulluksi, mut nauroin vaan niille lasuille. Koska en mä mikään hullu ole. Se oli kova pala niille. Ne luuli varmaan et mä järkyttyisin tollasista mt-heitoista. Miksi olisin järkyttynyt, kun ei niille ollut mitään todisteita? Ja tiesin et jos olis lähetty tutkimaan, niitä hulluja olis löytyny kyllä useampikin siitä toimistosta, mut ei meidän perheestä. Se huutelu jäi sit siihen. Eli kokeilivat kepillä jäätä.

[/quote]Onkohan tuo joku yleinen tapa heillä :O

Vierailija
75/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:27"]

Kipeä totuus: fiksuimmat ihmiset osaa järjestellä asiansa siten että eivät joudu sosiaalituen piiriin. Ja kyllä, myös yllättäviä tilanteita varten fiksut ihmiset ovat varautuneet etukäteen. Kannataa pistää rahaa säästöön eikä sijoittaa kaikkea päihteisiin ja osa-maksuilla ostettuihin turhuuksiin.

[/quote]

Et sitten ole joutunut kiusan kohteeksi? Sossuun voi joutua kuulusteluun, vaikkei saisi penniäkään heiltä. Eikä mitään apua.

Vierailija
76/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaispalkka kaikille ni päästään tästäkin Stasi-laitoksesta eroon.

Vierailija
77/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:31"]

Niin no... Miten muka olet joutunut ihan yks kaks yllättäen lapsilauman keskelle? Etkö tiennyt ehkäisystä? Vai pettikö ehkäisyt 5 kertaa, 3 vuoden välein? Peruskouluissa taidetaan lastensaanti opettaa ihan 2-luokalla nykyään, minun aikanani se käytiin 4-luokalla läpi.

Sen miehen saa Suomessa itse valkata, fiksu EI valkkaa lääkeriippuvaista. Katsos kun me fiksut tiedämme, että lääkeriippuvaiset sekoilevat. Joillekin se tietty tulee ihan yllätyksenä, että jaa narkomaaneille on ongelmia, ai jaa.

Rahankäyttökin vaatii älykkyyttä. Rahtaatko miehelle lapsilisillä kaljaa ja tupakkaa kaupasta, vai heitätkö loiseläjän pihalle, ja säästät rahat lasten tarpeisiin? Ostatko valmisruokia, jotka maksavat moninkertaisesti itsetehtyyn verrattuna. Ostatko viikottain valmiskeksejä, jotka maksavat monta euroa, sen sijaan että ostaisit keksiaineet sillä hinnalla, ja tekisit keksit useammaksi viikoksi ihan itse. Ostatko kirpparilta 57 "kivan väristä" paitaa lapselle, kun lapsi tarvitsisi haalarin?

Töistä... Nuorena kouluttauduin korkeasti, koska halusin töihin mielenkiintoiselle alalle hyvällä palkalla. En saanut töitä siltä alalta, nykyään olen duunari. Palkka ei päätä huimaa, eikä ala ole kiinnostava, mutta ainakin elätän itseni. Eikä senkään paikan hankkiminen ollut mikään läpihuutojuttu, ensin käytiin useammat haastattelukierrokset, suositukset vaadittin 2 henkilöltä, ensimmäiset kolme työsopimusta olivat määräaikaisia, ja olisiko neljännessäkin ollut vielä 4 kuukauden harjoitteluaika. Helpommalla pääsisi, kuin toteaisi vain, että en minä töitä saa. Pakko jäädä kotiin.

[/quote]

Sillon ne ongelmat vasta alkaakin, kun heität loiseläjän pihalle! Sossut ja ex-mies kilvan soittelee ja itkee ahdistustaan sulle, miksi teit niin.

Vierailija
78/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:28"]

[/quote]

Törkeää yleistämistä, en itsekään juo koskaan, enkä ymmärrä miksi sitä pidetään niinkin yleisenä tapana.

[/quote]

Samoin. Olen saanut haukut siitä että en juo ja talous on kunnossa. Tuntuu olevan kovin vastenmielistä Suomessa.

Vierailija
79/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:01"]

Kyllä tunnistan tuollaista ajattelua. Terveydenhuoltoalalla olen ja kuulen ja näen paljon. Viime viikolla olin neuvottelussa jossa vanhemmat olivat "heikkolahjaisia" eli mukautetun opetuksen käyneitä. Käyvät töissä ja hoitavat lapsensa ja asiansa hyvin. Mutta se sossujen asenne oli järkyttävän holhoava ja ylenkatsova. Ja joskus kuulee näitä "mikä sen äidin ammatti oli, varmaan joku lähihoitaja hahahaa". 

Tämä ei koske missään nimessä kaikkia, mutta näitä on.

[/quote]

Ja lisään vielä, että olen kuullut näin todella usein ja myös sosiaalialan koulutuksessa ja esimiesten suusta. Eli koskee siis kaikkia eikä ole ainoastaan yksittäistapauksia. 

Vierailija
80/146 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:42"]

[/quote]Onkohan tuo joku yleinen tapa heillä :O

[/quote]

On. Huoli, ahdistus ja hulluus. Jos ei ole mitään todellista, mistä syyttää.