Sosiaalityöntekijät monesti kyseenalaistaa asiakkaansa älyä
Ei se tyhmennä ihmistä jos on yksinhuoltaja työtön ja rahat vähissä. Sieltä pöydän takaa on helppo neuvoa, jos ei esim oma mies ole seonnut ja lääkeriippuvainen, vaan käy työssä ja tienaa hyvin. Jos hänet laitettaisiin yksin lapsilauman kanssa ja annettaisiin pieni summa rahaa ja laskunippu käteen, että hoidappa nyt niin ettei kenelläkään ole mitään sanomista. Ja työttömän pitäisi mennä töihin vaikka ei ole työtä, eikä pääse hakemiinsa paikkoihin.
Kommentit (146)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:15"]
Joo tuttua. Sitten ollaan aina ällistyneitä, kun onkin oikeasti esittää ruokabudjetit, luottotiedot löytyy ja laskut on ajantasalla. Sain komplikaatioita synnytyksestä ja yllättävät satasten lääkemenot, joihin kävin hakemassa apua. Potti oli kohtuu muikea, kun mies opiskelee ja itse kodinhoitotuella. Heti kysellään tarviiko A-klinikan apua ja kysellään kuinka paljon juon. Ja olemme miehen kanssa molemmat absolutisteja, mitä ei sitten taaseen uskota.
[/quote]
Varmaan järkytys sossuille huomata, että asiakas onkin säntillinen ja kunnollinen. Miten sen kanssa edes osaa puhua, kun on tottunut puhumaan vaan päihteidenkäyttäjien ja rikollisten kanssa? Kun ei voikaan ottaa tavanomaista ylimielistä asennetta ja lässyttää ulkoaopittua litaniaa. Huoli, ahdistus, AA...
Fiksu asiakas on varmaan kauheinta mitä sossun kohdalle voi osua? Ei olekaan valmiita polkuja mitä käyttää. Joutuu käyttämään omia aivojaan ja luovuuttaan.
[/quote]Eihän tuo ole mikään ongelma sossuille. Älykäs asiakas leimataan mielenterveysongelmaiseksi. Eihän sitä tarvitse mitenkään todistaa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:27"]
Kipeä totuus: fiksuimmat ihmiset osaa järjestellä asiansa siten että eivät joudu sosiaalituen piiriin. Ja kyllä, myös yllättäviä tilanteita varten fiksut ihmiset ovat varautuneet etukäteen. Kannataa pistää rahaa säästöön eikä sijoittaa kaikkea päihteisiin ja osa-maksuilla ostettuihin turhuuksiin.
[/quote]
Kipeä totuus2: lapsesi joutuu kiusatuksi. Joudutte sossun juttusille. Ja sinut syyllistetään siitä, että lastasi kiusataan. Ei kiusaajia.
[/quote]Minua syyllistettiin, etten päästänyt lastani kevätjuhliin, että lapsi olisi saanut vuodelle kunnollisen lopun ja selvittää asioita luokka"kavereiden" kanssa... Useampi luokkalainen oli uhannut hakata lapsen. Halusiko erkka ja sossu että lapseni hakataan? Missä olisi ollut heidän vastuunsa jos jotain olisi tapahtunut? Minua siitäkin olisi syytetty.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:46"]
Luultavasti 80 % sossun asiakkaista ovatkin keskivertoa tyhmempiä. Harvemmin fiksut joutuvat siihen tilanteeseen että pitää hakea sossusta rahaa. Tuohon loppuun 20% kuuluvat sitten normaaliälyiset ihmiset, joilla esim sairaus tai avioero ovat vieneet ahdinkoon.
[/quote]Jos olet köyhä ja pärjäät alle minimillä lasten kanssa ilman sitä toimeentulotukea, niin siitäkin haukutaan....
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:08"]
Tämä palstailu on hyvä keino antaa palautetta sossuille, koska silmätysten ja avoimesti sitä ei voi antaa, muuten seuraa KOSTO.
[/quote]Totta. Sinut leimataan hankalaksi vanhemmaksi, joka ei ymmärrä lastesi parasta. Ja tätä tehdään esim, kun kysyy millä perusteella minut voi leimata hulluksi kirjauksissa, ja mikä heidän vastuunsa on tuollaisessa valehtelussa. Ja en siis huutanut, kiroillut tai itkenyt. Harjoittelin tilannetta etukäteen, ja olin koko ajan rauhallinen.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:15"]
Tämä palstailu on hyvä keino antaa palautetta sossuille, koska silmätysten ja avoimesti sitä ei voi antaa, muuten seuraa KOSTO.
[/quote]Totta. Sinut leimataan hankalaksi vanhemmaksi, joka ei ymmärrä lastesi parasta. Ja tätä tehdään esim, kun kysyy millä perusteella minut voi leimata hulluksi kirjauksissa, ja mikä heidän vastuunsa on tuollaisessa valehtelussa. Ja en siis huutanut, kiroillut tai itkenyt. Harjoittelin tilannetta etukäteen, ja olin koko ajan rauhallinen.
[/quote]
Hmm, eli harjoittelet etukäteen jotain sossutapaamisia? Ei sekään nyt ihan terveeltä kuulosta. Siellä varmaan halutaan katsoa minkälaista se normaali vuorovaikutus on.
Iäkkäät sosionomit on yliopistosta valmistuneita. Muistaakseni 90-luvulle asti yliopistosta valmistui sosionomeja.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:41"]
Ei voi olla niin vaikeata hoitaa elämäänsä ilman että sossu joutuu puuttumaan siihen. Köyhyys ei ole mikään puolustus. Itsekin olen köyhä ja siltin elämäni hyvin hoitanut.
[/quote]Sitten synnytät neurologisesti sairaan ja käytöshäiriöisen lapsen ja sen jälkeen sinua saa mitätöidä niin paljon kuin haluaa. Minulla meni 11 vuotta palavereissa, joissa sain kuulla miten huono äiti olen...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:56"]
Olin helatorstaina pääkaupunkiseudun suuressa ostoskeskusessa. Istuin ja räpläsin puhelinta kun avomieheni etsi kaupoista lahjaa kummilapselleen. Siinäpä sitten oli vieressä turhautunut äiti, joka sanoi pojalleen "vittu ei ois pitäny ikinä synnyttää sinua". En tiedä minkäikänen se poika oli, ei ainakaan vielä koulussa mutta kyllä tasan tarkkaan sen ikäinen että tiesi mitä sen äiti sille sano. Ja äiti oli oikein varakkaan oloinen nelikymppinen, eikä mikään wt. Mitenkähän tuommoiset sitten saadaan sinne lasun pariin? Ajattelin että veisin asiaa eteenpäin, mutta eihän sen äidin tarvii kun sanoa että "ei ole totta", niin case is closed. En itsekään puuttunut koska lapsettomana hempukkana ei tietenkään kannata mennä muita neuvomaan. Eli tuommoset saa jatkaa lastensa "kasvatusta" ja sitten sympaattiset mutta köyhät ihmiste joutuu selittelemään tekemisiään sossuille :(
[/quote]
Eli et siis itse tehnyt mitään, et edes ls-ilmoitusta ja sossuilla pitäisi sun mielestä olla joku kristallipallo mistä näkee kuka on narsisti-äiti ja kuka ei?
[/quote]Siis kenestä se ilmoitus olisi tehty? Eihän tuossa henkilö ollut tuttu, ja ei sossut ryntää minuutissa paikalle, jos joku ilmoittaa. Se nainen olisi kadonnut paljon ennen kuin kukaan olisi tullut. Väärin käyttäydytty todellakin, mutta et taida tietää miten homma toimii.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:14"]
Pelottavaahan on että sossussa pistetään nuoret likat tekemään päätöksiä jotka vaikuttavat kokonaisten perheiden elämään. Vääriä päätöksiä syntyy, kun elämänkokemusta puuttuu. Niitä yritetään sitten peitellä auktoriteetilla, jota ei oikeasti ole kuin viran puolesta.
[/quote]
Ai nyt otettiin tämä ikäkortti, kun ei muuta enää keksitä.
Kuules niillä "nuorilla likoilla" on tehtäväänsä koulutus, joka yleensä on korkeakoulutus. Elämänkoululaisella ei ole niihin virkoihin mitään asiaa.
Miksi muuten sieltä sossusta edes apua haette, kerta kaikki siellä on perseestä ja paha mieli tulee? Huolehtikaa itse omista asioistanne.
[/quote]
Pakko kommentoida tähän, että sossussa työskentelevillä harvemmin on mitään muuta kuin pelkkä sosionomin koulutus.
[/quote]
Mulla ainakin on yliopistokoulutus, kuin kaikilla muillakin minun työkavereilla.
LS-sosiaalityöntekijä
[/quote]
Ja minä kommentoin tähän väliin, että sosionomi työskentelee sosiaalityöntekijän työparina ja sosiaalityöntekijä tekee lopulliset päätökset.
[/quote]Eli yksi henkilö päättää kaikesta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:15"]
[/quote]
Hmm, eli harjoittelet etukäteen jotain sossutapaamisia? Ei sekään nyt ihan terveeltä kuulosta. Siellä varmaan halutaan katsoa minkälaista se normaali vuorovaikutus on.
[/quote]Normaali vuorovaikutus kenen kanssa? Lapsenko? Hän ei ollut edes paikalla... Ja jos sinun sanojasi kirjattaisiin miten sattuu virallisiin papereihin, etkö sinäkin miettisi tarkkaan mitä sanot ja miten. Ihan vaan sen takia, ettei sossu kirjailisi tuntemuksiin faktoina.
Itse en ottaisi siitä itseeni pitääkö sossu minua fiksuna vai ei. Paljon elämästäsi menee siellä asiointiin? Kuuluuko fiksuille enemmän etuuksia kuin tyhmille? Not.
Tulee vain mieleen, että vaikka olisit kuinka normaali ja tavallinen ihminen ja hyvä vanhempi, niin jos sinulle aletaan esittää kysymyksiä toisensa perään ja ehkä hieman johdatteleviakin, niin hetken päästä voit jo ihmetellä että mitä minä oikein vastailin :)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:30"]
Ei se tyhmennä ihmistä jos on yksinhuoltaja työtön ja rahat vähissä. Sieltä pöydän takaa on helppo neuvoa, jos ei esim oma mies ole seonnut ja lääkeriippuvainen, vaan käy työssä ja tienaa hyvin. Jos hänet laitettaisiin yksin lapsilauman kanssa ja annettaisiin pieni summa rahaa ja laskunippu käteen, että hoidappa nyt niin ettei kenelläkään ole mitään sanomista. Ja työttömän pitäisi mennä töihin vaikka ei ole työtä, eikä pääse hakemiinsa paikkoihin.
[/quote]
Asiakkaat kyseenalaistavat sosiaalityöntekijöidensä älyä
Ei se tyhmennä ihmistä jos joutuu tekemään epämiellyttäviä päätöksiä. Pöydän takaa on helppo neuvoa jos ei esim. omaa työtä säädellä monesta eri suunnasta. Jos hänet laitettaisiin yksin asiakaslauman kanssa ja annettaisiin käteen pieni summa rahaa ja laskin käteen, että hoidappa nyt niin ettei kenelläkään ole mitään sanomista. Ja sosiaalityöntekijän pitäisi motivoida asiakkaita, vaikka asiakkaalla ei itsellä ole motivaatiota eikä pääse siihen mitenkään vaikuttamaan.
Mä sain hirveät valitukset kun muutin vuodenalussa toiselle paikkakunnalle (ei viihdytty edellisessä) mieheni töiden perässä, itsellä oli määräaikainen paskatyö josta olin irtisanoutunut. Tarvitsin muutamaksi kuukaudeksi tukea karenssin vuoksi. Teki hyvin selväksi että ei olisi pitänyt muuttaa kun kummallakin oli työpaikat. Sain juuri opiskelupaikan ja mieheni työt jatkuu. Olemme sata kertaa tyytyväisempiä täällä. Muistelen lämmöllä sitä naista joka toivotti minut tervetulleeksi :)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:15"]
Joo tuttua. Sitten ollaan aina ällistyneitä, kun onkin oikeasti esittää ruokabudjetit, luottotiedot löytyy ja laskut on ajantasalla. Sain komplikaatioita synnytyksestä ja yllättävät satasten lääkemenot, joihin kävin hakemassa apua. Potti oli kohtuu muikea, kun mies opiskelee ja itse kodinhoitotuella. Heti kysellään tarviiko A-klinikan apua ja kysellään kuinka paljon juon. Ja olemme miehen kanssa molemmat absolutisteja, mitä ei sitten taaseen uskota.
[/quote]
Varmaan järkytys sossuille huomata, että asiakas onkin säntillinen ja kunnollinen. Miten sen kanssa edes osaa puhua, kun on tottunut puhumaan vaan päihteidenkäyttäjien ja rikollisten kanssa? Kun ei voikaan ottaa tavanomaista ylimielistä asennetta ja lässyttää ulkoaopittua litaniaa. Huoli, ahdistus, AA...
Fiksu asiakas on varmaan kauheinta mitä sossun kohdalle voi osua? Ei olekaan valmiita polkuja mitä käyttää. Joutuu käyttämään omia aivojaan ja luovuuttaan.
[/quote]Eihän tuo ole mikään ongelma sossuille. Älykäs asiakas leimataan mielenterveysongelmaiseksi. Eihän sitä tarvitse mitenkään todistaa.
[/quote]
Ai sitäkö varten ne pisti poikansakin huutelemaan hullua kylillä ja ehdottivat terapiaan menoa. Luulin jo että ovat itse hulluja, kun tavallista tervettä ihmistä hulluksi luulivat.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:40"]
Pelottavaahan on että sossussa pistetään nuoret likat tekemään päätöksiä jotka vaikuttavat kokonaisten perheiden elämään. Vääriä päätöksiä syntyy, kun elämänkokemusta puuttuu. Niitä yritetään sitten peitellä auktoriteetilla, jota ei oikeasti ole kuin viran puolesta.
[/quote]
Kuules niillä "nuorilla likoilla" on tehtäväänsä koulutus, joka yleensä on korkeakoulutus. Elämänkoululaisella ei ole niihin virkoihin mitään asiaa.
Miksi muuten sieltä sossusta edes apua haette, kerta kaikki siellä on perseestä ja paha mieli tulee? Huolehtikaa itse omista asioistanne.
[/quote]
Pakko kommentoida tähän, että sossussa työskentelevillä harvemmin on mitään muuta kuin pelkkä sosionomin koulutus.
[/quote]
Mulla ainakin on yliopistokoulutus, kuin kaikilla muillakin minun työkavereilla.
LS-sosiaalityöntekijä
[/quote]
Ja minä kommentoin tähän väliin, että sosionomi työskentelee sosiaalityöntekijän työparina ja sosiaalityöntekijä tekee lopulliset päätökset.
[/quote]
Jos sellainen uskomus oloasi helpottaa. Niin voit sitä yhtä sosiaalityöntekijää syyttää koko paskasta elämästäsi alkaen siitä, kun jätit koulut kesken, avioiduit alkoholistin kanssa, synnytit tälle viisi lasta ja vuosien hakkaamisen jälkeen ukko lähti kävelemään ja nyt olet koko lauman yksinhuolta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
LS-sosiaalityöntekijä
[/quote]
[/quote]
Ja kahdelle maksetaan palkkaa. Ei ihme että Suomi on konkurssissa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
LS-sosiaalityöntekijä
[/quote]
Ja asiakkaalla voi olla vaikka tohtorin tai maisterin paperit OIKEASTA yliopistosta. Tosin eihän sitä älyä koulusta saa. Sen kanssa joko synnytään tai stten ei.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:26"]
Sipilä!
Sotea odotellessa voitaisiin laatia pikaisesti sellainen laki että kaikki sossukeskustelut äänitettäisiin automaattiseti. Päätöksiä ja valituksia ei perusteltaisi sossujen omin pikkukätösin tuhertamilla muistiinpanoilla, joissa fakta sekoittuu fiktioon niin kieroutuneesti että ei edes oikeusoppinut saa niistä selvää. Vaan aina voitaisiin palata äänityksiin, jos jotain kiistaa syntyisi.
[/quote]
Tuo kävisi sosiaalityöntekijöillekin. Mutta tuohon on otettava ehdottomasti mukaan myös se, että jos joku valittaa julkisuuteen päätöksistään, niin hänen tiedot julkaistaan niin että kansa voi sitten kerrankin faktoihin perustuen päättää kenessä se vika on.
[/quote]
Sehän olisi mahtava homma. Ja työntekijöiden nimet julkaistaisiin mutta yksityishenkilöiden nimet salattaisiin. Julkinen ammatti nääs julkisella puolella.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 17:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sosionomi ON korkeakoulutukinto. Päivitäpä vähän omia tietojasi.
[/quote]
Sosionomin tukinto on amk-tutkinto eli periaatteessa korkeakoulututkinto, mutta voitko asettaa sen ihan oikeasti samalle viivalle yliopistotutkinnon kanssa?
[/quote]
Missä kohtaa sanoin tällaista? Korjasin tuon väittämän, ettei sosionomin koulutus ei olisi korkeakoulutus, koska kyseessä on ammattiKORKEAtutkinto, eli korkeakoulutus. Ja kuten yllä sanottiin, työskentelevät yleensä yliopiston käyneen sosiaalityöntekijän työparina.
Että pysyttäisiin edes vähän faktojen suunnalla tässäkään keskustelussa.