Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkossa vain välttämättömät lääkemenot huomioitaisiin perustoimeentulotuessa

Vierailija
24.09.2025 |

"Oman lisänsä tuo myös se, että osana toimeentulotuen uudistusta vastaisuudessa perustoimeentulotuen määrässä huomioitaisiin vain välttämättömät lääkemenot."

Lähde: https://yle.fi/a/74-20184493

Siis mitähän tämä käytännössä tarkoittaa? Olen ollut siinä luulossa, että asia on noin nytkin. Välttämättömät = reseptillä määrätyt lääkkeet.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan pelkään että vaan hengissä pysymisen kannalta oleelliset. Pelkään että saan heittää hyvästit adhd-lääkkeille

Vierailija
2/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs e-pillerit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs e-pillerit?

Päivi Räsänen pitää huolen ettei niistä jatkossa korvata senttiäkään.

Vierailija
4/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim kipulääkkeet eivät ole välttämättömiä, kerran ihminen ei töissäkään käy niin mitä väliä onko kipua.

Vierailija
5/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

How Dare You?

Vierailija
6/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkään muutoksesta ei ole kukaan hiiskunut aiemmin. Ainoa maininta on pieni pätkä Ylen artikkelissa.

Vierailija
7/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitä, että perusosan lisäksi vain nuo välttämättömät lääkkeet saisi tukena. Nythän sieltä voi saada sähkölaskun tai osan vuokrasta. Tämä on EK:n alkuperäisessä yleistukisuunnitelmassa ja sitä näillä muutoksilla rakennetaan. Hallitusohjelmaan ei ole sosiaaliturva uudistuksen osalta muutettu. Sitä tehdään näin kuin palapeliä.

Vierailija
8/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan pelkään että vaan hengissä pysymisen kannalta oleelliset. Pelkään että saan heittää hyvästit adhd-lääkkeille

Adhd-lääkkeitä valuu todella paljon katukauppaan. Voi olla hyvinkin mahdollista, että ne joutuu jatkossa itse kustantamaan. Toisaalta niiden myyntihinta on sen verran suuri, että väärinkäyttöön menevät kyllä löytää maksajansa. 

Vierailija
9/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs e-pillerit?

Selibaatti tulee halvemmaksi. Köyhä joutaa kärsimään kuukautiskivuista.

Vierailija
10/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä en saanut syöpähoitoihin tukea mistään, kun en ole oikeutettu toimeentulotukeen. Sukulaisilta jouduin lainaamaan 500 euroa. 

Vierailija
11/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkään muutoksesta ei ole kukaan hiiskunut aiemmin. Ainoa maininta on pieni pätkä Ylen artikkelissa.

Tiedottaminen on Orpon määräyksellä vain valtioneuvoston kanslialla.

Vierailija
12/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä Lintsi-paketti perheelle, ja iPhone? Koen edelleen ne välttämättömiksi.

Vierailija
13/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarkoita. Tosin onhan tuokin mitä mainitset taatusti toiveena, mutta tässä on nyt kysymys terveydenhuoltomenoista:

" Toimeentulotuessa huomioitavien terveydenhuoltomenojen nykyistä tiukempi rajaaminen heikentää toimeentulotukea saavien henkilöiden oikeuksien toteutumista, arviossa todetaan."

Vierailija
14/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan olisi pommi. Meinaa muutenkin köyhyysrajan alhaalla olevien pitäisi itse kustantaa kalliit apteekkimaksut. Kyllä siinä jäisi monella apteekkiin meno menemättä kun ei ole varaa. Tällä hetkelläkin tuo toimeentulotuki on todella pieni jolla ei tule oikein toimeen. Ruoka on kallistunut aivan älyttömästi ja niin myös kaikki muukin mitä ihminen tarvitsee. 

Kela sanoo näin mitä toimeentulotuki pitäisi kattaa ihmisen elämässä:

Perusosaan sisältyvät:

ravintomenot

vaatemenot

vähäiset terveydenhuoltomenot, esimerkiksi itsehoitolääkkeet

henkilökohtaiseen hygieniaan ja kodin puhtauteen liittyvät menot

paikallisliikenteen käyttö

sanomalehden tilaus

puhelimen ja internetin käyttö

harrastus- ja virkistystoiminta

muut vastaavat sinun ja perheesi jokapäiväiset menot.

Vierailija
15/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tää sit määritellään? 

Verenpaine ja diabetes, kyllähän ne pärjää ilmankin. Paniikkihäiriö ja masennus, no kyllähän ne pärjää ilmankin. Keskittymisen vaikeus, no lopettaisi vaan sen haihattelun jne. Ai, happi ei kulje? No katsos kun sun pitää vaan altistua keväisin, kuten sosiaalisen pelon kanssa, niin kyllä se siitä. Noh, saattohoitopotilaatkin jätetään jo ilman kivunlievitystä ja rauhoittavaa ettei ne vaan jää koukkuun.

Ja ketipinoria määrätään vaivaan kuin vaivaan,vaikka se ei edes hoida sitä vaivaa mitenkään.

Ai että kun nuo ihmiset pääsis omien leikkaustensa kohteeksi. Ja joutuis syömään sitä ketipinoria. Hitto kun nää ei tajua mitä ne tekee. Ihmiset ei varmaan ole työkykyisiä jos menee koko elämässä olo hengissä pysymiseen.

Vierailija
16/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä en saanut syöpähoitoihin tukea mistään, kun en ole oikeutettu toimeentulotukeen. Sukulaisilta jouduin lainaamaan 500 euroa. 

Maksaako ne siis satoja euroja suomessa? Olen luullut että poliklinikka maksun hinnalla.

Vierailija
17/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako ne siis satoja euroja suomessa? Olen luullut että poliklinikka maksun hinnalla.

Jollei ole laitoshoidossa, niin lääkkeet ostetaan itse. On niissä maksukatto vuodessa.

Vierailija
18/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi, että kukakohan jatkossa määrittelee sen, mitkä ovat "välttämättömiä" lääkkeitä. Mutta erityisesti kiinnostaisi, ketkä kannattavat tällaista uudistusta ja vielä tämän jälkeen äänestävät noita samoja ihmisiä ja puolueita. Kuulostaa nimittäin aika hälyttävältä, jos lääkärin määräämiin lääkkeisiin ei saisi tukea.

Vierailija
19/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyspuolen lääkkeitä ei enää saisi kelan maksusitoumuksella? Eikä adhd yms. lääkkeitä?

Vierailija
20/97 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää. Kokeilitko hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi