Päiväkodin pihalla on kielletty voikukkien kerääminen...
Mitä hittoa oikeesti..? Ei saa kerätä voikukkia kun vaatteet likaantuu? Tähänkö on nyt tultu näitten merkkivaatteiden ja hienostelun takia? En usko että olisi lähtöisin päiväkodilta, vaan just näiltä hienostelevilta perheiltä,puetaan niin hienoihin ja kalliisiin vaatteisiin että täytyy leikkiminen kieltää! Voi jumalauta!
Kommentit (77)
Tästä ketjusta tuli mieleen voikukkakatastrofi vuosien takaa: opettaja löysi minut istumassa takapulpetissa silmät umpeen turvonneina ja henki pihisten ja käski siitä paikasta voikukkaseppeleet luokasta ulos ja koko porukan käsienpesulle. Minä sain kuunnella rähinää ja haukkumista niin pitkään kuin voikukkia pihalla näkyi; olin kuulemma teeskennellyt ja nuoleskellut ja tehnyt vaikka mitä silkkaa ilkeyttäni, jottei muilla olisi kivaa. Aika samanlaista siis kuin mielipiteet tässä ketjussa.
Ja kyllähän ne voikukat sotkevatkin aika tavalla.
Miten te pesette vaatteet, jos ette saa voikukkatahroja pois? Onko nykyajan materiaalit jotenkin erilaisia kuin lasteni aikaan käytetyt enstexit ja rasavillin vaatteet?
Pyytäkää mieluummin päiväkotiväkeä opettamaan lapset poimimaan kukkasia niin, että ei vaatteet sotkeennu. Kun kädet tahmaantuu, ne pestään eikä pyyhitä vaatteisiin.
Allergiat ovat asia erikseen, mutta mitenköhän ennen vanhaan annettiin lasten kerätä voikukkia, vaikka lapsilla oli huomattavasti vähemmän vaatteita kaiken kaikkiaan?
Sellainenkin aika oli joskus, ettei mitään henkkamaukan halpisrättejä ollut olemassakaan, vaan kaikki vaatteet vastasivat hintatasoltaan jotain poppia ja puppia ja mingomangorodinia. Ja silti niitä sai käyttää normaalisti. Ajatella.
Kun annatte lapsienne kerätä niitä kukkia, niin opettakaa samalla, että niitä kukkia ei sitten joka paikasta kerätä, naapurien kukkapenkit on syytä jättää rauhaan.
Mä kyllä ymmärrän.
Oman lapsuuteni vietin niin että lähes jokaisessa kesäpaidassa oli kymmeniä niitä pieniä rinkuloita, mätsäävä kuviointi tietysti housuissakin. Nehän ei lähde millään irti.
Pitäisi ajatella taas laajaa kuvaa, jos yksi lapsi niitä noukkii niin eihän siitä nyt isoa vahinkoa tule, mutta sitten kun niitä on kymmeniä?
Hei, ei aina voi vaan tuijottaa sitä omaa napaa ja ajatella "mun lapsi" ja minäminäminä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:01"]
Joo kyllä leikkiminen pitää kieltää. Parempi ku pysyisivät sisällä ja mielellään syömättä, koska lika.
[/quote] Kommentti, koska teini?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:17"]
Mä kyllä ymmärrän.
Oman lapsuuteni vietin niin että lähes jokaisessa kesäpaidassa oli kymmeniä niitä pieniä rinkuloita, mätsäävä kuviointi tietysti housuissakin. Nehän ei lähde millään irti.
Pitäisi ajatella taas laajaa kuvaa, jos yksi lapsi niitä noukkii niin eihän siitä nyt isoa vahinkoa tule, mutta sitten kun niitä on kymmeniä?
Hei, ei aina voi vaan tuijottaa sitä omaa napaa ja ajatella "mun lapsi" ja minäminäminä.
[/quote]
Niin oli minun ja kahden siskonikin paidoissa eikä siinä ollut mitään kummallista. Niitä vaatteita pidettiin siitä huolimatta ulkona ja käytettiin syksyllä/talvella rätteinä tai matonkuteina. Äitini ei moisista tahroista välittänyt. Meillä oli joka tapauksessa siistimmät vaatteet esim. vierailuja varten.
Ainniin, aika monesta vaatteesta löytyi myös palkeenkieliä kun raisuina lapsina kiipeiltiin puissa jne. Äiti paikkasi isoimmat ja siinä se. Ei niitäkään oltu heti heittämässä roskiin ja ostamassa uusia eikä raivoamassa.
Noh, ehkä tuohon aikaan ei vaatteet olleet niin isossa kuin nyt. Nykyäänhän lasten vaatteet ovat kilpavarustelua.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:58"]
Te varmaan haukuitte vauvannekin paskiaiseksi kun se kakkasi vaippoihinsa :(
[/quote] Mitä jos vähän yrittäisit ajatella aikuisemmin kommentoidessasi aikuisten palstalla asioita? Miettisit asioita vähän syvällisemmin. Se voisi olla kasvattavaa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:05"]Miten te pesette vaatteet, jos ette saa voikukkatahroja pois? Onko nykyajan materiaalit jotenkin erilaisia kuin lasteni aikaan käytetyt enstexit ja rasavillin vaatteet?
Pyytäkää mieluummin päiväkotiväkeä opettamaan lapset poimimaan kukkasia niin, että ei vaatteet sotkeennu. Kun kädet tahmaantuu, ne pestään eikä pyyhitä vaatteisiin.
[/quote]
Ei ne tahrat käsistä tule vaan niistä varsista. Vieri vieressä ruskeita pikku rinkuloita, kun varren katkaisupinta osuu vaatteeseen.
Kyllä lapsetkin onneksi joskus oppivat: ostin esikoiselle, silloin 9v, uuden vaaleanpunaisen collegehupparin, paljeteista sydän ja kaikkea. Tyttö oli ikionnellinen. Sitten otti ja teki voikukkaseppeleen ja hupparin etumus täynnä ruskeita pieniä pyörylöitä. Vanishit ja sappisaippuat käytettiin, mutta tahrat pysyivät. Tyttö oli niin harmissaan että itki, mutta eipä minulla ollut silloin varaa uuttakaan ostaa, koska opiskelin.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:54"]
No voi nyt helvetti! ne on lapsia, ne sotkee ja vaatteet likaantuu. jos ei pesussa tahrat lähde niin voi voi. ei ole omien nassikoiden menoa haitannut pätkääkään vaikka vaatteissa on lähtemättömiä tahroja. Ongelma on aikuisten korvien välissä ei lasten leikeissä
[/quote]
Ne on lapsia ja ei niiltä voi vaatia mitään! Ne on lapsia niin ei saa rajoittaa mitään! Ne on lapsia niin ei haittaa läpeensä likaan pinttyneet vaatteet!
Ei ihme, että minne tahansa lähteekin niin katukuva vilisee tosi likaisia, rähnäisiä ja tilanteeseen nähden resuisesti puettuja lapsia. Sama toistuu läpi elämän ja aikuisenakin vielä ollaan jossain Sonera-paidassa ja sukat sandaaleissa, pieruverkkarit päällä kevätjuhlissa ja kitistään kun häisin pitäisi laittaa puku päälle.
Kyllä meillä ainakin likaleikit hoidetaan niitä varten varatuissa vaatteissa ja ehdoin tahdoin ei tarvitse pilata vaatteita silloin kun on muuta pihavaatetta päällä. Päiväkodissa ollaan ulkona muutama tunti, sen ajan voi kyllä keksiä muutakin leikkiä. Kotona ehtivät olla ulkona toiset pari kolme tuntia, silloin voidaan niitä voikukkia sitten nyhtää. Tai maalata latoa, tai kaivaa savea, kahlata ojissa uittamassa käpyjä, laskea pyllymäkeä märällä kalliolla, kiipeillä pihkaisissa puissa jne. Ei ole meidän lapsille ainakaan mikään ongelma, että päiväkodissa leikkivät muiden lasten kanssa, keinuvat, ovat hiekkiksellä, leikkivät hippaa ja ties mitä.
Mutta ilmeisesti monessa perheessä tosiaan ollaan täysin välinpitämättömiä miltä ne lapset näyttävät kun ovesta paukkaavat ulos. Kun niin rehvakkaasti täälläkin kehuskellaan, ettei edes tahroja nähdä :D No, me muut se kyllä ollaan huomattu.
Pinkissä Vanishissa liottamalla olen saanut voikukkatahrat pois. Tätä ennen olin pessyt vaatteet monta kertaa, enkä uskonut tahrojen lähtevän. Tuon jälkeen en ole ollut niin tarkka voikukkien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:44"]
Hankkikaa lapsille keltaiset haalarit voikukkien keräilyä varten.
[/quote]
Niin meinaat varmaan ruskeat? Jälki, joka voikukista jää, on nimittäin ruskeanmusta eikä suinkaan keltainen. Sulla ei taida olla lapsia tai ovat niin pieniä ettei voikukkien keräily ole ajankohtaista.
Meillä oli joskus yksivuotias hoidossa sotkenut itsensä tussilla. Vaatteet ja naaman. Silloin olin kyllä vihainen ja ihmettelin miksi lapsia ei valvota. Sanoin hoitajille että parempi kun ette anna lapselle tusseja ollenkaan, kun ette välitä häntä valvoa.
Kiellot luovat meille hallinnan ja turvallisuuden tunnetta. Muutenhan voisimme kaikki sekoilla ja kirmata ulkona voikukkaseppeleet päässä! Kyllä minä ainakin niin mieleni pahoittaisin moisesta :/
Te varmaan haukuitte vauvannekin paskiaiseksi kun se kakkasi vaippoihinsa :(