Päiväkodin pihalla on kielletty voikukkien kerääminen...
Mitä hittoa oikeesti..? Ei saa kerätä voikukkia kun vaatteet likaantuu? Tähänkö on nyt tultu näitten merkkivaatteiden ja hienostelun takia? En usko että olisi lähtöisin päiväkodilta, vaan just näiltä hienostelevilta perheiltä,puetaan niin hienoihin ja kalliisiin vaatteisiin että täytyy leikkiminen kieltää! Voi jumalauta!
Kommentit (77)
ohis, moni kertoo että omassa pihassa lapsilla on rönttövaatteet mutta päiväkotiin puetaan priimaa. Miksi?
Meillä on pihavaatteet niin päiväkodissa kuin pihallakin. Paremmat takit yms. puetaan jos mennään kylään tai kaupungille.
Lapsen ilo kyllä korvaa likaisen vaatteen. Mun poika on ainaki innokas kukkien keräilijä, ilahduttaa niillä muita. Joka päivä tulee kotiin voikukkien kera ja aina yhtä innoissaan "äiti kato". Sen takia ne vaatteet on hommattu, jotta voi rauhassa römytä ja sotkea. En osta vaaleita sävyjä tai muuta epäkäytännöllistä. Lisäksi meillä on kaupunkivaatteet erikseen (ilman teknisiä ominaisuuksia).
Voi pyhää päivää tätä elämän menoa tänä päivänä! Omat lapset syntyneet 90-luvulla ja kotona hoidettu kouluun asti. Ojissa möyrineet ja juu, niitä voikukkia keränneet. Jos niiltä kersoilta kielletään KAIKKI vaatteitten likaantumisen varjolla, eihän he ikinä uskalla tehdä mitään! Kun äiti sanoo, että vaatteet likaantuu!
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:31"]Oon koko lapsuuteni kerännyt voikukkia ja omat lapseni on kerännyt niitä jo 14 vuoden ajan. Nyt kuulin ensimmäisen kerran tuosta sotkemisesta. Oma äitini ei valittanut asiasta koskaan. Ja itse en tosiaan ole mitään huomannut vaikka olen 14 vuotta lasteni "voikukkavaatteita" pyykännyt. Näin paljon käyttövaatteiden tahrat tätä äitiä häiritsee etten ole edes huomannut niitä.
[/quote]
Et sä sitte hirveesti oo niitä keränny jos nyt vasta kuulit XD kyllämä ainakin muistan lapsena kuinka vaatteet meni sotkuun helposti.
Mutta niin kun sanoit, on teitäkin, joita tahraiset vaatteet ei haittaa! Oon töissä lastensuojelussa ja siellä teitä on paljon.
[/quote]
Onpa ilkeän oloinen ihminen lastensuojelussa töissä... Oon leikkiny paljon voikukilla lapsena. Äiti opetti miten seppele tehdään ja myöhemmin puhallettiin siemenet lentoon. Joskus avattiin varsi ja ihmeteltiin maitiaisnestettä. Silti ei ole mitään muistikuvaa että vaatteet olis sotkeentunu, mutta sellaista ei tarvinnut pelätä koska äiti ei ollut koskaan vihainen!
Omien lasten kanssa olen aikuisena taas kerännyt ja nyt huomannut että kädet tahansa mutta olen pyyhkinyt ne nurmikkoon ja jatkanut keräämistä. Olen omille lapsille opettanut seppeleen teon niin kuin äiti minulle. Lasten vaatteita pestessä en ole kiinnittänyt huomiota tahroihin niin kuin jo sanoin.
Viittauksesi lastensuojeluasiakkuuteen tuntui tosi pahalta. En ole täydellinen äiti mutta olen yrittänyt parhaani. En usko että lasteni voikukkatahraiset vaatteet saa ketään harkitsemaan lasu-ilmoituksen tekoa. Lasten hyvinvoinnille on aika paljon muita paljon isompia mittareita kuin vaatteet, jotka ovat muuten puhtaita, mutta niissä on joitakin pesussa lähtemättömiä tahroja.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:54"]
No voi nyt helvetti! ne on lapsia, ne sotkee ja vaatteet likaantuu. jos ei pesussa tahrat lähde niin voi voi. ei ole omien nassikoiden menoa haitannut pätkääkään vaikka vaatteissa on lähtemättömiä tahroja. Ongelma on aikuisten korvien välissä ei lasten leikeissä
[/quote]
Noista lapsista tulee aikuisena impotentteja, koska ei voi harrastaa seksiä, kun siinäkin eritteet tahraa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:04"]
ohis, moni kertoo että omassa pihassa lapsilla on rönttövaatteet mutta päiväkotiin puetaan priimaa. Miksi?
Meillä on pihavaatteet niin päiväkodissa kuin pihallakin. Paremmat takit yms. puetaan jos mennään kylään tai kaupungille.
[/quote]
Tähän minäkin kiinnitin huomiota.
Aikoinaan itsekin sain pk:sta palautetta liian siistien vaatteiden takia. Kyseessä ihan uudet vaatteet (välillä se vaatekaappi täytyy uusia kun lapsi kasvaa sen verran nopeaan tahtiin) jotka oli ostettu Henkasta ja Maukasta. Pk:n työntekijä sanoi minulle, että olisi parempi että jos lapsella olisi päällään vähän huonompia vaatteita etteivät uudet mene likaiseksi. Totesin, että lapsen vaatteet ovat tarkoitettu käytettäviksi ja tahrat eivät haittaa (tosin oman lapseni kohdalla todennäköisempää oli housujen polvien rikkimeneminen tms.).
Kuulemma oli vain pakko sanoa asiasta kun monet vanhemmat olivat raivostuneet kun vaatteet olivat ulkoleikeissä menneet likaisiksi.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 09:31"]Oon koko lapsuuteni kerännyt voikukkia ja omat lapseni on kerännyt niitä jo 14 vuoden ajan. Nyt kuulin ensimmäisen kerran tuosta sotkemisesta. Oma äitini ei valittanut asiasta koskaan. Ja itse en tosiaan ole mitään huomannut vaikka olen 14 vuotta lasteni "voikukkavaatteita" pyykännyt. Näin paljon käyttövaatteiden tahrat tätä äitiä häiritsee etten ole edes huomannut niitä. [/quote] Et sä sitte hirveesti oo niitä keränny jos nyt vasta kuulit XD kyllämä ainakin muistan lapsena kuinka vaatteet meni sotkuun helposti. Mutta niin kun sanoit, on teitäkin, joita tahraiset vaatteet ei haittaa! Oon töissä lastensuojelussa ja siellä teitä on paljon. [/quote] Onpa ilkeän oloinen ihminen lastensuojelussa töissä... Oon leikkiny paljon voikukilla lapsena. Äiti opetti miten seppele tehdään ja myöhemmin puhallettiin siemenet lentoon. Joskus avattiin varsi ja ihmeteltiin maitiaisnestettä. Silti ei ole mitään muistikuvaa että vaatteet olis sotkeentunu, mutta sellaista ei tarvinnut pelätä koska äiti ei ollut koskaan vihainen! Omien lasten kanssa olen aikuisena taas kerännyt ja nyt huomannut että kädet tahansa mutta olen pyyhkinyt ne nurmikkoon ja jatkanut keräämistä. Olen omille lapsille opettanut seppeleen teon niin kuin äiti minulle. Lasten vaatteita pestessä en ole kiinnittänyt huomiota tahroihin niin kuin jo sanoin. Viittauksesi lastensuojeluasiakkuuteen tuntui tosi pahalta. En ole täydellinen äiti mutta olen yrittänyt parhaani. En usko että lasteni voikukkatahraiset vaatteet saa ketään harkitsemaan lasu-ilmoituksen tekoa. Lasten hyvinvoinnille on aika paljon muita paljon isompia mittareita kuin vaatteet, jotka ovat muuten puhtaita, mutta niissä on joitakin pesussa lähtemättömiä tahroja.
[/quote]
Jaahas nyt Suomen lastensuojelu suojaa lapsia voikukilta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nyt huomannut että kädet tahmaantuu...
Hankkikaa ihmiset lapsia ja koiria ja antakaa niitten peuhata luonnossa! Opitte ehkä itsekin jotain elämästä.
Mutta onneksi saatte kerätä niitä voikukkia omalla ajallanne ihan vapaasti. Että tehkääpä niin. Kyllä ihmiset valittaa oudoista asioista, sitten kun pirpananne menevät kouluun, siellä vasta sääntöjä on.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:40"]
Mutta onneksi saatte kerätä niitä voikukkia omalla ajallanne ihan vapaasti. Että tehkääpä niin. Kyllä ihmiset valittaa oudoista asioista, sitten kun pirpananne menevät kouluun, siellä vasta sääntöjä on.
[/quote]
Ja siellä ei kukaan vahdi lasten voikukkien keräämistä....
Hankkikaa lapsille keltaiset haalarit voikukkien keräilyä varten.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:40"]
[/quote]
[/quote]
Koulun pihassa niitä harvemmin kasvaa.
Voikukkatahrat olen saanut pois Vanishissa liottamalla. Sitten pesukoneeseen.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:04"]ohis, moni kertoo että omassa pihassa lapsilla on rönttövaatteet mutta päiväkotiin puetaan priimaa. Miksi?
[/quote]
Kotona voidaan pihalle pukea huonot vaatteet kun on tarkoitus tehdä voikukkaseppeleitä. Päiväkotiin viedessä voi aamulla olla kylmää ja kosteaa ja lämpimät, kostettapitävät vaatteet on hyvä pukea päälle. Sitten ne samat vaatteet laitetaan iltapäivälläkin kun aurinko paistaa ja päätetään leikkiä voikukilla. Etenkin eskarissa, jossa ei meillä lokeroon mahdu monta vaatekertaa, on samoilla mentävä koko päivä. Ja minä en arvosta että 70 euron vaatteet pilataan tieten tahtoen.
Samalla tavalla kiellän lasta matkalla eskariin konttaamasta asfaltilla ja leikkimästä koiraa tai laahaamasta kättä lauta-aidalla, koska housut/hanskat menevät puhki. Haluan että lapsella on siistit, lämpimät ja kuivat vaatteet, ja että lapsi ymmärtää ettei niiden kanssa voi elää miten vaan, koska ei meillä ole rahaa rajattomasti. Normaalia leikkiä saa tietenkin olla ja vahinkojakin siinä sattuu, mutta tahallinen rikkominen ja sotkeminen ei ole ok.
Voikukka ei ole myrkyllinen, mutta smörblomma on. Tätä se pakkoruotsi teettää ... kenen äidin mielestä ne olivatkaan myrkyllisiä.
Mustikka se vasta sotkeekin. Ei varmaan voi poimia niitäkään. Istutetaanpa pensasmustikoita, eivät kuulemma sotke niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:40"]
[/quote]
[/quote]
Kouluikäinen ynmärtää jo asian jos hänen ei ole annettu siihen asti elää ihan pellossa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:50"]Voikukka ei ole myrkyllinen, mutta smörblomma on. Tätä se pakkoruotsi teettää ... kenen äidin mielestä ne olivatkaan myrkyllisiä.
Mustikka se vasta sotkeekin. Ei varmaan voi poimia niitäkään. Istutetaanpa pensasmustikoita, eivät kuulemma sotke niin paljon.
[/quote]
Mustikkaan lähtiessä tuskin laitetaan niitä parhaita vaatteita päälle. On ihan eri asia kun vanhemmat itse tietävät että nyt tehdään sotkuista juttua, pukeudutaan sen mukaan, kuin että lapsi viettää kaikki arkipäivänsä p***aisissa vaatteissa siltä varalta että hoitajat saavat päähänsä sotkea ne.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 10:40"] Mutta onneksi saatte kerätä niitä voikukkia omalla ajallanne ihan vapaasti. Että tehkääpä niin. Kyllä ihmiset valittaa oudoista asioista, sitten kun pirpananne menevät kouluun, siellä vasta sääntöjä on. [/quote] Ja siellä ei kukaan vahdi lasten voikukkien keräämistä.... [/quote] Kouluikäinen ynmärtää jo asian jos hänen ei ole annettu siihen asti elää ihan pellossa.
[/quote]
Meinaatko ihan oikeasti että lapsi jättää voikukat keräämättä jos muut lapset niitä keräävät? "Äiti kielsi kun vaatteet menevät piloille".
Meidän päiväkodin pihalla ei taatusti ole kiellettyä. Ja helppoakin tuo on: pihalla ei kasva yhtään mitään! Vain hiekkaa ja laattoja. Kasveja? -Ei.