Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla leivotaan leivät itse, ettekö siis syö koskaan täysjyvää?

Vierailija
22.01.2022 |

Itse leivottuun leipään on pakko laittaa aina valkoisia jauhoja joko pelkästään tai vähintäänkin osa. Lisäksi itse leivotussa leivässä on enemmän kilokaloreita 100 grammaa kohden kuin kaupan leivissä, koska kotona tulee tiiviimpää leipää. Ei ilmavaa kuten leipomoissa.

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä kaikki kertovat olevansa jotakin maanviljelijöitä, jotka jauhavat jyvänsä itse. Tosi asiassa aivan marginaaliporukka kyseessä, alle promille kaikista itse leipojista. Täällä oli juuri pinnalla ketju, jossa keskusteltiin kauppalistoista, niin sieltäkin jo näki, että kaikki puhuivat niistä vehnäjauhoista. Joka kauppareissua ennen tarkistettava, onko vehnäjauhoja jne.

Kommentoikaapa tähän te, joilla aina kauppalistalla niitä vehnäjauhoja. Ette voi sanoa, että vain kastikkeen suurustamiseen ostatte tuollaisia määriä ja olisihan ostoslistoillanne sitten niitä täysjyväjauhojakin.

Teen valkoisista vehnäjauhoista leipää. Ihan tavallista. Ja sämpylää, pullaa, pizzaa, kastikkeita... Totta, en silloin saa nimenomaan leivästä täysjyvää. Mutta täysjyvää syön. Olen itse niihin ketjuihin ostoslistaani laittanut, joten olet varmasti nähnyt myös sen että niissä listoissa on aina puurohiutaleita.

Elovena kaurahiutale. Ainesosat

Täysjyväkaura.

Myllärin luomu ruishiutale. Ainesosat

Luomutäysjyväruis.

Noista hiutaleista tehty puuro on paljon useammin aamiaiseni kuin leipä. Syön leipää viikonloppuisin, ja silloin se on lähileipomon täysjyväruishapanjuurilimppua tai itse tekemääni HÖTTÖvehnäsämpylää.

Kaikkihan niissä ketjuissa puuroa ostaa, oletko sokea? Ap vaikuttaa ortorektikolta, jos aivan kaiken pitää olla ravitsemuksellisesti täydellistä.

Tässä varmaan selkein esimerkki, pitäisi tyydyttää ap:ta. Veikkaan että suurin osa suomalaisista syö erilaisia puuroja. Kauraa, ruista, ohraa, neljää viljaa, spelttiä... 100% täysjyvää. Sen terveellisyys ei nollaannu siitä, että syö myös kotitekoista "höttö"vehnäsämpylää.

Ei se muiden tuoteryhmien terveellisyys nollaannukaan. Nyt puhutaan kuitenkin tuotekategoriasta leipä. Ja se on näillä kotileipureilla sitä viikonloppuherkuksi soveltuvaa vehnäleipää, ei mitään arkileipää.

Vierailija
82/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaapa tehdä sellaista kuohkeaa täysjyväruisleipää kotona, kuin vaikkapa Vaasan TaikaRuis täysjyväpaahtoleipä. Paahtoleivän kokoisen vuoan jos tekee kotona niin johan se painaa kaksi kiloa ja kalorit paukkuu per syötävä yksikkö eli siivu.

Taikaruis:

Vesi, TÄYSJYVÄRUIS (jauho, rouhe, mallas) EU, LESTYRUISJAUHO (EU), VEHNÄGLUTEENI, hiiva, auringonkukansiemen, siirappi, pellavansiemen, sokeri, rapsiöljy, suola, emulgointiaineet (E 471, E 472e), sakeuttamisaine (E 415), OHRAMALLASUUTE ja jauhonparanne (askorbiinihappo).

Kiitos ei. Leivon mieluummin itse jotain ihan muuta. Tai ostan Uotilan maalaisruislimppua, jossa : TäysjyväRUISjauho ja -jyvät (58 %), vesi ja jodioitu suola.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä kaikki kertovat olevansa jotakin maanviljelijöitä, jotka jauhavat jyvänsä itse. Tosi asiassa aivan marginaaliporukka kyseessä, alle promille kaikista itse leipojista. Täällä oli juuri pinnalla ketju, jossa keskusteltiin kauppalistoista, niin sieltäkin jo näki, että kaikki puhuivat niistä vehnäjauhoista. Joka kauppareissua ennen tarkistettava, onko vehnäjauhoja jne.

Kommentoikaapa tähän te, joilla aina kauppalistalla niitä vehnäjauhoja. Ette voi sanoa, että vain kastikkeen suurustamiseen ostatte tuollaisia määriä ja olisihan ostoslistoillanne sitten niitä täysjyväjauhojakin.

Teen valkoisista vehnäjauhoista leipää. Ihan tavallista. Ja sämpylää, pullaa, pizzaa, kastikkeita... Totta, en silloin saa nimenomaan leivästä täysjyvää. Mutta täysjyvää syön. Olen itse niihin ketjuihin ostoslistaani laittanut, joten olet varmasti nähnyt myös sen että niissä listoissa on aina puurohiutaleita.

Täysjyväkaura.

Luomutäysjyväruis.

Noista hiutaleista tehty puuro on paljon useammin aamiaiseni kuin leipä. Syön leipää viikonloppuisin, ja silloin se on lähileipomon täysjyväruishapanjuurilimppua tai itse tekemääni HÖTTÖvehnäsämpylää.

Kaikkihan niissä ketjuissa puuroa ostaa, oletko sokea? Ap vaikuttaa ortorektikolta, jos aivan kaiken pitää olla ravitsemuksellisesti täydellistä.

Tässä varmaan selkein esimerkki, pitäisi tyydyttää ap:ta. Veikkaan että suurin osa suomalaisista syö erilaisia puuroja. Kauraa, ruista, ohraa, neljää viljaa, spelttiä... 100% täysjyvää. Sen terveellisyys ei nollaannu siitä, että syö myös kotitekoista "höttö"vehnäsämpylää.

Ap tässä. Tämä vastaus tyydyttää tosiaan, koska todistaa juuri sen, mitä tarkoitin. Vehnäleipää voi tehdä kotona tuollaiseksi viikonloppuna syötäväksi herkuksi, mutta ei niin kuin rahansäästöketjuissa aina neuvotaan eli leipomaan leivät kotona. Siis arkileivät. Joka päivä sitä vehnäleipää. Nämä terveellisen jokapäiväisen leivän kotileipojat eivät vieläkään ole ilmoittautuneet tässä ketjussa.

Ei se parin viipaleen tai kahden sämpylän syönti höttöleipää edes päivittäin vaikuta tipan tippaa jos muu kokonaisuus on terveellinen. Vaikutat siltä, että syöt valtavia määriä sitä arkileipää.

Vierailija
84/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käymme kaupassa kerran viikossa. Silloin ostetaan tuore ruislimppu. Sämpylöihin laitan aina porkkanaraastetta. Lisäksi leivon perunarieskoja ja quichejä. Suömme myösnäkkäriä ja riisikakkuja.

Joo, olen minäkin tehnyt porkkanasämpylöitä. Herkuksi. Katsotaanpa esimerkkinä yhtä porkkanasämpylöiden reseptiä:

5 dl Vettä

3 isoa Porkkanaa raastettuna

10-12 dl Vehnäjauhoja

1dl Kaurahiutaleita

25g Hiivaa tai pss Kuivahiivaa

1 rkl Siirappia

3 tl Suolaa

1/2 dl Rypsiöljyä tai Hyvälaatuista Oliiviöljyä

Ei varmaan tarvitse sanoa mitään tuosta vehnäjauhojen määrästä. Ja jos taas sanot, että kyllä itse enemmän kaurahiutaleita, niin silloin niistä taas tulee niitä... sanonko vielä kerran... kivilinkoja.

Ap, on ok että itse fanitat ilmavaa teollista leipää. Minulle leivässä tärkeintä on maku, suutuntuma. Etkö oikeasti syö paperipussiruislimppua? Eihän sen jumalaisempaa ole! Ja painaa kuin kivi, tiivistä ja mehukasta, ja niin saakelin paljon makua että pelkkä ajatus saa veden kielelle.

Juuri niin. Painaa kuin kivi ja kalorit paukkuu. Maku tulee vain, jos laittaa paljon voita päälle. Ja taas kalorit paukkuu.

Olisit hyvänen aika jo aloitusviestissä kertonut, että sinulla on pakkomielle leivän sisältämän ilman korkeaan prosenttiin. Vaikutat noilla vastauksillasi aivan kaistapäältä. Täysjyvän ja ILMAN jumalainen liitto, se sinut on läskiltä vapauttava. Asia selvä 😂

Parempi niin kuin tiivis leipä, jossa triplasti kaloreita.

Vierailija
85/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä leivon ruisleipää ruisjauhoista, suolasta ja vedestä. Koko ajan on taikinajuuri pulputtamassa kaapin päällä. Joskus lisään taikinaan siemeniä ja pähkinöitä. Parasta tämä leipä on voin ja kylmän maidon kanssa. :)

Avainsana voi.

Eli et ole maistanut ilman? Tuollainen ruismyllynkivi on jumalaisen makuista jo ennen sitä voita. Toisin kuin se TaikaRuis. Hapanjuurifanina halveksin noita teollisten muovipussi-emulgointiaine-leipien mässytyäjiä. Eivät tiedä oikeasta leivästä mitään. Yhtään taivaallisen hyvää leipää ei muovipussissa myydä.

Vierailija
86/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysjyväkaura.

Luomutäysjyväruis.

Ap tässä. Tämä vastaus tyydyttää tosiaan, koska todistaa juuri sen, mitä tarkoitin. Vehnäleipää voi tehdä kotona tuollaiseksi viikonloppuna syötäväksi herkuksi, mutta ei niin kuin rahansäästöketjuissa aina neuvotaan eli leipomaan leivät kotona. Siis arkileivät. Joka päivä sitä vehnäleipää. Nämä terveellisen jokapäiväisen leivän kotileipojat eivät vieläkään ole ilmoittautuneet tässä ketjussa.

Ei se parin viipaleen tai kahden sämpylän syönti höttöleipää edes päivittäin vaikuta tipan tippaa jos muu kokonaisuus on terveellinen. Vaikutat siltä, että syöt valtavia määriä sitä arkileipää.

En syö paljon, vaan ehkä juuri sen saman pari viipaletta, joista puhut. Minä saan niistä jopa ravintoaineita.

Vierailija
87/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaapa tehdä sellaista kuohkeaa täysjyväruisleipää kotona, kuin vaikkapa Vaasan TaikaRuis täysjyväpaahtoleipä. Paahtoleivän kokoisen vuoan jos tekee kotona niin johan se painaa kaksi kiloa ja kalorit paukkuu per syötävä yksikkö eli siivu.

Taika ruis täysjyväpaahtoleipä:

vesi, TÄYSJYVÄRUIS (jauho, rouhe, mallas) EU, LESTYRUISJAUHO (EU), VEHNÄGLUTEENI, hiiva, auringonkukansiemen, siirappi, pellavansiemen, sokeri, rapsiöljy, suola, emulgointiaineet (E 471, E 472e), sakeuttamisaine (E 415), OHRAMALLASUUTE ja jauhonparanne (askorbiinihappo)

Siinähän syöt. Olen maistanut, karmeaa. Mutts hyvä, että sulle maistuu. Pääasia että on täysjyvää ja ilmaa, ettet syö liikaa kaloreita. Me muut osataan syödä terveellisesti ilman että ruokaa tarvitsee pumpata ilmalla.

Miksi ap syöt tuollaista teollista roskaa? Siirappia, sokeria, emulgointiainetta, sakeuttamisainetta, hiivaa?

Vierailija
88/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia leipomoiden leivät ilmavia ja muhkean näköisiä. vastaan itse koska niissä on lisäaineita ja niihin lisätään gluteenia ja säilyvät hyvin koska laitetaan homeen esto ainetta. Itse tehtyyn voit laittaa mitä mieli tekee sehän on vain itsestä kiinni jos vehnämössöä haluaa syödä se on oma valinta.

Hyvä leipomon leipä on päiväntuoretta. Vielä tarkemmin aamupäiväntuoretta. Iltapäivällä on jo laatu heikentynyt.

On sellaisiakin leipiä jotka säilyvät hyvinä pidempään, monet ruisleivät esim, mutta ei niihinkään mitään homeenestoaineita tarvita.

Tai siis onhan kaikissa leivissä säilöntäainetta. Suolaa siis. Mutta ei sitä säilyvyyden takia lisätä, vaan maun.

Vierailija
89/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vesi, TÄYSJYVÄRUIS (jauho, rouhe, mallas) EU, LESTYRUISJAUHO (EU), VEHNÄGLUTEENI, hiiva, auringonkukansiemen, siirappi, pellavansiemen, sokeri, rapsiöljy, suola, emulgointiaineet (E 471, E 472e), sakeuttamisaine (E 415), OHRAMALLASUUTE ja jauhonparanne (askorbiinihappo)

Siinähän syöt. Olen maistanut, karmeaa. Mutts hyvä, että sulle maistuu. Pääasia että on täysjyvää ja ilmaa, ettet syö liikaa kaloreita. Me muut osataan syödä terveellisesti ilman että ruokaa tarvitsee pumpata ilmalla.

Miksi ap syöt tuollaista teollista roskaa? Siirappia, sokeria, emulgointiainetta, sakeuttamisainetta, hiivaa?

Koska hän lihoisi ilman tuota kuin valas.

Vierailija
90/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin . Kun leivon itse syön täysjyvempää kuin kaupan höttöleipä on. Voin käyttää täysjyväjauhojen lisäksi leseitä ja siemeniä

Vierailija
91/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysjyväkaura.

Luomutäysjyväruis.

Ei se muiden tuoteryhmien terveellisyys nollaannukaan. Nyt puhutaan kuitenkin tuotekategoriasta leipä. Ja se on näillä kotileipureilla sitä viikonloppuherkuksi soveltuvaa vehnäleipää, ei mitään arkileipää.

Ortoreksia:

Ortoreksia on syömishäiriö, jonka taustalla on pakonomainen tarve syödä mahdollisimman terveellisesti. Ortoreksia on epätyypillinen syömishäiriö, jolle on ominaista se, että potilas ihannoi pakonomaisesti terveellistä ruokavaliota ja välttää epäterveellisiä, rasvaisia ja energiapitoisia ruoka-aineita.

Tyypillinen ortorektikko saattaa kuluttaa suurimman osan päivästään aterioiden suunnitteluun, ruoka-aineiden hankintaan ja ruoan valmistamiseen. Ortorektikot voivat myös yrittää käännyttää ystäviään oikeinsyöjiksi, ja he saattavat tuntea ylemmyydentunnetta ”epäterveellisesti” syöviä kohtaan.

Se ei ole virallinen diagnoosi, vaan se kuuluu epätyypillisiin laihuushäiriöihin. Lopulta ortoreksia voi johtaa anoreksiaan.

Ortoreksiassa terveellisyys on pakkomielle. Ruoka-aineet on jaettu kiellettyihin ja sallittuihin. Ortoreksiaa sairastava tuskin koskaan itse hakeutuu lääkäriin saadakseen apua syömishäiriöön. Saattaa olla, ettei sairastunut edes tajua itse, milloin terveellinen elämäntapa ei enää ole oikeasti tervettä.

Vierailija
92/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä leivon ruisleipää ruisjauhoista, suolasta ja vedestä. Koko ajan on taikinajuuri pulputtamassa kaapin päällä. Joskus lisään taikinaan siemeniä ja pähkinöitä. Parasta tämä leipä on voin ja kylmän maidon kanssa. :)

Avainsana voi.

Eli et ole maistanut ilman? Tuollainen ruismyllynkivi on jumalaisen makuista jo ennen sitä voita. Toisin kuin se TaikaRuis. Hapanjuurifanina halveksin noita teollisten muovipussi-emulgointiaine-leipien mässytyäjiä. Eivät tiedä oikeasta leivästä mitään. Yhtään taivaallisen hyvää leipää ei muovipussissa myydä.

Mun mielestä kummatkin pahoja ja ruisleipä ei sovi monelle. Menee maha sekaisin.

Vierailija
93/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vehnäjauhoja menee meillä pullaan, lettuihin ja pannukakkuun.

En leivo leipää enää itse. Ruislimppujakin tehnyt kokeilumielessä.

Mulla sappikiviä niin ei sovi kotona leivottu leipä.

Teineille teen noita ylläolevia aina joskus.

Tehkööt jokainen miten tahtoo.

Pulla, letut ja pannukakku. Aina vaan paranee. Useinpa niitä saa tehdä, kun monilla aina niitä vehnäjauhoja ostoslistalla.

Läskikammoisena jätit taas kymmeniä todella hyviä viestejä kommentoimatta tuota ennen. Oli kiire poimia vain se missä joku tekee jotain YÖKKÖLÄSKILETTUJA. Tätä sun farssia on ihan hauska seurata. Surettaa vähän, että jotkut vastasivat todella hyvin ja sivuutit ja mitätöit ne myllynkivi- ja ilmakommenteillasi. Vatkaatko puuroosikin blenderillä ilmaa, ettei tule syötyä liikaa kaloreita?

Tässä on vaan se, että se keskivertokotileipoja eli vehnäjauhojen ostelija tekee juuri niitä yökköläskilettuja ja (porkkana)venhäsämpylöitä. Ei mitään omasta luomurukiista jauhettua ja leivottua... joka siis on hieno tuote, mutta tosi tiivistä kamaa per syötävä yksikkö ja vaatii voita.

Vierailija
94/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin . Kun leivon itse syön täysjyvempää kuin kaupan höttöleipä on. Voin käyttää täysjyväjauhojen lisäksi leseitä ja siemeniä

"Mutta kun siitä tulee KIVILINKO ja yksi viipale kivilinkoa tekee sinusta todennäköisemmin lihavan kuin yksi viipale teollista TaikaRuista"

Vierailija
95/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan puhua myös painosta. Ap on 160 cm ja painaa 53 kiloa, ei 74 kiloa vai mitä se keskiverto suominainen nyt oli? :)

Vierailija
96/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että nyt maistuisi siivu hapanjuuri-ruis-myllynkiveä. Turussa Leipomo Gryn tekee aivan tautisen hyvää. Samoin äitini kotonaan.

Vierailija
97/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avainsana voi.

Koetko ylemmyydentuntoa vedestä ja ruisjauhoista sillä sitä se on?

Vierailija
98/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme, miksi pitäisi? Saadaan riittävä määrä kuituja muualta. 

Huom! Nyt jo yli 20 tykkääjä tällä kommentilla (ketjun ensimmäinen kommentti) ja vain yksi alapeukku. Tässä näkyvät kaikki ne vehnäleivän kotileipojat, joita juuri tarkoitan, mutta he eivät vastaa ketjuun.

Vierailija
99/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan puhua myös painosta. Ap on 160 cm ja painaa 53 kiloa, ei 74 kiloa vai mitä se keskiverto suominainen nyt oli? :)

Ja kaikki höttöleivän syöjät ovat lihavia? Eivät ole. Esim. minä. Mulla ei vain ole ortoreksiaa kuten sulla. Ihan kaiken ei tarvitse olma mahdollisimman terveellistä ja mahdollisimman vähäkalorista. Kokonaisuus ratkaisee, ei yksikään osatekijä sellaisenaan tee kenestäkään läskiä tai ravintoainepuutoksista kärsivää.

Vierailija
100/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avainsana voi.

Koetko ylemmyydentuntoa vedestä ja ruisjauhoista sillä sitä se on?

En. Vaan koen nautintoa. Hapanjuuriruislimppu on superterveellistä toki myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän