Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla leivotaan leivät itse, ettekö siis syö koskaan täysjyvää?

Vierailija
22.01.2022 |

Itse leivottuun leipään on pakko laittaa aina valkoisia jauhoja joko pelkästään tai vähintäänkin osa. Lisäksi itse leivotussa leivässä on enemmän kilokaloreita 100 grammaa kohden kuin kaupan leivissä, koska kotona tulee tiiviimpää leipää. Ei ilmavaa kuten leipomoissa.

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käymme kaupassa kerran viikossa. Silloin ostetaan tuore ruislimppu. Sämpylöihin laitan aina porkkanaraastetta. Lisäksi leivon perunarieskoja ja quichejä. Suömme myösnäkkäriä ja riisikakkuja.

Joo, olen minäkin tehnyt porkkanasämpylöitä. Herkuksi. Katsotaanpa esimerkkinä yhtä porkkanasämpylöiden reseptiä:

5 dl Vettä

3 isoa Porkkanaa raastettuna

10-12 dl Vehnäjauhoja

1dl Kaurahiutaleita

25g Hiivaa tai pss Kuivahiivaa

1 rkl Siirappia

3 tl Suolaa

1/2 dl Rypsiöljyä tai Hyvälaatuista Oliiviöljyä

Ei varmaan tarvitse sanoa mitään tuosta vehnäjauhojen määrästä. Ja jos taas sanot, että kyllä itse enemmän kaurahiutaleita, niin silloin niistä taas tulee niitä... sanonko vielä kerran... kivilinkoja.

Ap, on ok että itse fanitat ilmavaa teollista leipää. Minulle leivässä tärkeintä on maku, suutuntuma. Etkö oikeasti syö paperipussiruislimppua? Eihän sen jumalaisempaa ole! Ja painaa kuin kivi, tiivistä ja mehukasta, ja niin saakelin paljon makua että pelkkä ajatus saa veden kielelle.

Juuri niin. Painaa kuin kivi ja kalorit paukkuu. Maku tulee vain, jos laittaa paljon voita päälle. Ja taas kalorit paukkuu.

Vierailija
62/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä kaikki kertovat olevansa jotakin maanviljelijöitä, jotka jauhavat jyvänsä itse. Tosi asiassa aivan marginaaliporukka kyseessä, alle promille kaikista itse leipojista. Täällä oli juuri pinnalla ketju, jossa keskusteltiin kauppalistoista, niin sieltäkin jo näki, että kaikki puhuivat niistä vehnäjauhoista. Joka kauppareissua ennen tarkistettava, onko vehnäjauhoja jne.

Kommentoikaapa tähän te, joilla aina kauppalistalla niitä vehnäjauhoja. Ette voi sanoa, että vain kastikkeen suurustamiseen ostatte tuollaisia määriä ja olisihan ostoslistoillanne sitten niitä täysjyväjauhojakin.

Vehnäjauhoja menee meillä pullaan, lettuihin ja pannukakkuun.

En leivo leipää enää itse. Ruislimppujakin tehnyt kokeilumielessä.

Mulla sappikiviä niin ei sovi kotona leivottu leipä.

Teineille teen noita ylläolevia aina joskus.

Tehkööt jokainen miten tahtoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme, miksi pitäisi? Saadaan riittävä määrä kuituja muualta. 

Huom! Tämä viesti saanut 13 yläpeukkua ja yhden alapeukun, eli kertoo juuri sen mitä tarkoitinkin, että kotona leipoivat tekevät lähes aina sitä vehnäleipää. Ei kyse ole myöskään pelkästä kuidusta vaan ravintoaineista, kivennäis- ja hivenaineista.

Kyllä minua vähän säälittää, jos leipä on ainoa kivennäis- ja hivenaineidesi lähde. Etkö syö kaura- tai ruispuuroakaan? Vain leipää? Jos muutama pala vähäravinteista leipää pilaa kokonaisravitsemuksesi, se tapahtuu vain korviesi välissä.

Vierailija
64/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitin kaloreita per sämpylä esimerkiksi. Leipää kuitenkin syödään yksiköittäin, eli ”syönpä yhden sämpylän / kaksi siivua leipää”. Tuplasti painavampaa toi itse leivottu leipä, eli hirveästi tulee kaloreita leivästä.

Syödään yksiköittäin? 😂 Sinä varmaan syöt lihaakin yksiköittäin. Yksi pihvi, ei väliä painaako se 120 grammaa vai 200? Sama perunalla, pieni tai iso, ei väliä?

Kyllähän jokainen osaa hahmottaa syömäänsä koon mukaan. Tai ainakin pitäisi osata… Itse ainakin tiedän ihan tasan tarkkaan, minkä kokoisesta sämpylästä tulen aamulla riittävän kylläiseksi ja siis myös leivon sen kokoisia sämpylöitä.

”Koon mukaan” -> nimenomaan, kaupan ilmava täysjyväsämpylä 50 g ja kotona tehty kivilinkotäysjyväsämpylä ~150 g ovat saman kokoisia. Toisessa kalorit 120, toisessa 360.

Kommentoikaapa tähän myös. Ne kotona leipomanne sisältävät ainakin tuplasti tai triplasti kaloreita kaupan leivän kanssa samankokoselta näyttävää leipäpalaa kohden.

Vierailija
65/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä kaikki kertovat olevansa jotakin maanviljelijöitä, jotka jauhavat jyvänsä itse. Tosi asiassa aivan marginaaliporukka kyseessä, alle promille kaikista itse leipojista. Täällä oli juuri pinnalla ketju, jossa keskusteltiin kauppalistoista, niin sieltäkin jo näki, että kaikki puhuivat niistä vehnäjauhoista. Joka kauppareissua ennen tarkistettava, onko vehnäjauhoja jne.

Kommentoikaapa tähän te, joilla aina kauppalistalla niitä vehnäjauhoja. Ette voi sanoa, että vain kastikkeen suurustamiseen ostatte tuollaisia määriä ja olisihan ostoslistoillanne sitten niitä täysjyväjauhojakin.

Pulla, letut ja pannukakku. Aina vaan paranee. Useinpa niitä saa tehdä, kun monilla aina niitä vehnäjauhoja ostoslistalla.

Vierailija
66/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen valkoisista vehnäjauhoista leipää. Ihan tavallista. Ja sämpylää, pullaa, pizzaa, kastikkeita... Totta, en silloin saa nimenomaan leivästä täysjyvää. Mutta täysjyvää syön. Olen itse niihin ketjuihin ostoslistaani laittanut, joten olet varmasti nähnyt myös sen että niissä listoissa on aina puurohiutaleita.

Elovena kaurahiutale. Ainesosat

Täysjyväkaura.

Myllärin luomu ruishiutale. Ainesosat

Luomutäysjyväruis.

Noista hiutaleista tehty puuro on paljon useammin aamiaiseni kuin leipä. Syön leipää viikonloppuisin, ja silloin se on lähileipomon täysjyväruishapanjuurilimppua tai itse tekemääni HÖTTÖvehnäsämpylää.

Kaikkihan niissä ketjuissa puuroa ostaa, oletko sokea? Ap vaikuttaa ortorektikolta, jos aivan kaiken pitää olla ravitsemuksellisesti täydellistä.

Tässä varmaan selkein esimerkki, pitäisi tyydyttää ap:ta. Veikkaan että suurin osa suomalaisista syö erilaisia puuroja. Kauraa, ruista, ohraa, neljää viljaa, spelttiä... 100% täysjyvää. Sen terveellisyys ei nollaannu siitä, että syö myös kotitekoista "höttö"vehnäsämpylää.

Vierailija
67/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käymme kaupassa kerran viikossa. Silloin ostetaan tuore ruislimppu. Sämpylöihin laitan aina porkkanaraastetta. Lisäksi leivon perunarieskoja ja quichejä. Suömme myösnäkkäriä ja riisikakkuja.

Joo, olen minäkin tehnyt porkkanasämpylöitä. Herkuksi. Katsotaanpa esimerkkinä yhtä porkkanasämpylöiden reseptiä:

5 dl Vettä

10-12 dl Vehnäjauhoja

1dl Kaurahiutaleita

1 rkl Siirappia

3 tl Suolaa

Ei varmaan tarvitse sanoa mitään tuosta vehnäjauhojen määrästä. Ja jos taas sanot, että kyllä itse enemmän kaurahiutaleita, niin silloin niistä taas tulee niitä... sanonko vielä kerran... kivilinkoja.

Ap, on ok että itse fanitat ilmavaa teollista leipää. Minulle leivässä tärkeintä on maku, suutuntuma. Etkö oikeasti syö paperipussiruislimppua? Eihän sen jumalaisempaa ole! Ja painaa kuin kivi, tiivistä ja mehukasta, ja niin saakelin paljon makua että pelkkä ajatus saa veden kielelle.

Juuri niin. Painaa kuin kivi ja kalorit paukkuu. Maku tulee vain, jos laittaa paljon voita päälle. Ja taas kalorit paukkuu.

Olisit hyvänen aika jo aloitusviestissä kertonut, että sinulla on pakkomielle leivän sisältämän ilman korkeaan prosenttiin. Vaikutat noilla vastauksillasi aivan kaistapäältä. Täysjyvän ja ILMAN jumalainen liitto, se sinut on läskiltä vapauttava. Asia selvä 😂

Vierailija
68/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pulla, letut ja pannukakku. Aina vaan paranee. Useinpa niitä saa tehdä, kun monilla aina niitä vehnäjauhoja ostoslistalla.

Niitä kuule tehtävä välillä ja viimeksi ostettu kesällä vehnäjauhoja ja on vielä käyttämättä. Lähiaikoina teen lettuja pojille.

En tiedä ketään joka ostaa jatkuvasti vehnäjauhoja.

Vierailija
69/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaapa tehdä sellaista kuohkeaa täysjyväruisleipää kotona, kuin vaikkapa Vaasan TaikaRuis täysjyväpaahtoleipä. Paahtoleivän kokoisen vuoan jos tekee kotona niin johan se painaa kaksi kiloa ja kalorit paukkuu per syötävä yksikkö eli siivu.

Vierailija
70/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kotona voisi leipoa ihan mitä tahansa leipää? Sehän itseleivotussa on kaikista parasta kun voi itse päättää minkälaista leipää haluaa tehdä. Leipä sisältää juuri tasan sellaista viljaa kuin sinne laittaa.

Vierailija
71/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 dl Vettä

10-12 dl Vehnäjauhoja

1dl Kaurahiutaleita

1 rkl Siirappia

3 tl Suolaa

Maku tulee vain jos laittaa voita? Anteeksi, mutta et ole ikinä näemmä syönyt tuoretta rapeakuorista paperipussissa myytävää tai kotiuunissa tehtyä hapanjuuriruisleipää. Et palaakaan. Sen maku nimittäin on VAHVA ihan sellaisenaan. Toisin kuin niiden muovipussissa myytävien ilmapallosämpylöiden. Maista nyt oikeasti ilman päällisiä paperipussisaa myytävää hapanjuuriruislimppua (jonka ainekset ovat ruisjuuri, ruisjauho, vesi, suola) ja tule sanomaan ettei ole vahvaa upeaa makua! Aivan hullun puhetta.

Vierailija
72/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaapa tehdä sellaista kuohkeaa täysjyväruisleipää kotona, kuin vaikkapa Vaasan TaikaRuis täysjyväpaahtoleipä. Paahtoleivän kokoisen vuoan jos tekee kotona niin johan se painaa kaksi kiloa ja kalorit paukkuu per syötävä yksikkö eli siivu.

Mikä sääntö se on, että itse leivottu pitää olla tiheää kuin sementti ja kaupan leipä saa olla kuohkeaa?

Vierailija
73/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitin kaloreita per sämpylä esimerkiksi. Leipää kuitenkin syödään yksiköittäin, eli ”syönpä yhden sämpylän / kaksi siivua leipää”. Tuplasti painavampaa toi itse leivottu leipä, eli hirveästi tulee kaloreita leivästä.

Syödään yksiköittäin? 😂 Sinä varmaan syöt lihaakin yksiköittäin. Yksi pihvi, ei väliä painaako se 120 grammaa vai 200? Sama perunalla, pieni tai iso, ei väliä?

Kyllähän jokainen osaa hahmottaa syömäänsä koon mukaan. Tai ainakin pitäisi osata… Itse ainakin tiedän ihan tasan tarkkaan, minkä kokoisesta sämpylästä tulen aamulla riittävän kylläiseksi ja siis myös leivon sen kokoisia sämpylöitä.

”Koon mukaan” -> nimenomaan, kaupan ilmava täysjyväsämpylä 50 g ja kotona tehty kivilinkotäysjyväsämpylä ~150 g ovat saman kokoisia. Toisessa kalorit 120, toisessa 360.

Kommentoikaapa tähän myös. Ne kotona leipomanne sisältävät ainakin tuplasti tai triplasti kaloreita kaupan leivän kanssa samankokoselta näyttävää leipäpalaa kohden.

Sinulle ei vastaa kukaan yhtään mitään, ennen kuin vastaat itse kaikkiin viesteihin etkä poimi mitä huvittaa.

Vierailija
74/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En leivo kotona enkä todellakaan syö mitään täysjyvää. Hyi hemmetti.

Vierailija
75/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä kuule tehtävä välillä ja viimeksi ostettu kesällä vehnäjauhoja ja on vielä käyttämättä. Lähiaikoina teen lettuja pojille.

En tiedä ketään joka ostaa jatkuvasti vehnäjauhoja.

Ap on nähnyt jonkun ketjun, missä ihmiset kertovat ostavansa jatkuvasti valtavia määriä vehnäjauhoja, ei mitään muuta viljatuotetta. Harmi, että itse en sellaisia ketjuja ole nähnyt. Olen nähnyt vain niitä missä ostavat myös puuroja.

Vierailija
76/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen valkoisista vehnäjauhoista leipää. Ihan tavallista. Ja sämpylää, pullaa, pizzaa, kastikkeita... Totta, en silloin saa nimenomaan leivästä täysjyvää. Mutta täysjyvää syön. Olen itse niihin ketjuihin ostoslistaani laittanut, joten olet varmasti nähnyt myös sen että niissä listoissa on aina puurohiutaleita.

Elovena kaurahiutale. Ainesosat

Täysjyväkaura.

Myllärin luomu ruishiutale. Ainesosat

Luomutäysjyväruis.

Noista hiutaleista tehty puuro on paljon useammin aamiaiseni kuin leipä. Syön leipää viikonloppuisin, ja silloin se on lähileipomon täysjyväruishapanjuurilimppua tai itse tekemääni HÖTTÖvehnäsämpylää.

Kaikkihan niissä ketjuissa puuroa ostaa, oletko sokea? Ap vaikuttaa ortorektikolta, jos aivan kaiken pitää olla ravitsemuksellisesti täydellistä.

Tässä varmaan selkein esimerkki, pitäisi tyydyttää ap:ta. Veikkaan että suurin osa suomalaisista syö erilaisia puuroja. Kauraa, ruista, ohraa, neljää viljaa, spelttiä... 100% täysjyvää. Sen terveellisyys ei nollaannu siitä, että syö myös kotitekoista "höttö"vehnäsämpylää.

Ap tässä. Tämä vastaus tyydyttää tosiaan, koska todistaa juuri sen, mitä tarkoitin. Vehnäleipää voi tehdä kotona tuollaiseksi viikonloppuna syötäväksi herkuksi, mutta ei niin kuin rahansäästöketjuissa aina neuvotaan eli leipomaan leivät kotona. Siis arkileivät. Joka päivä sitä vehnäleipää. Nämä terveellisen jokapäiväisen leivän kotileipojat eivät vieläkään ole ilmoittautuneet tässä ketjussa.

Vierailija
77/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskikammoisena jätit taas kymmeniä todella hyviä viestejä kommentoimatta tuota ennen. Oli kiire poimia vain se missä joku tekee jotain YÖKKÖLÄSKILETTUJA. Tätä sun farssia on ihan hauska seurata. Surettaa vähän, että jotkut vastasivat todella hyvin ja sivuutit ja mitätöit ne myllynkivi- ja ilmakommenteillasi. Vatkaatko puuroosikin blenderillä ilmaa, ettei tule syötyä liikaa kaloreita?

Vierailija
78/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme, miksi pitäisi? Saadaan riittävä määrä kuituja muualta. 

Vehnäjauhon paskaa, sama kuin pahvia söis.

Eikö se ole jätejauhoa niin kuin lauantai-makkara jätemakkaraa, joka ei muualle enää käy.

Ravintoavro on ainakin vehnäjauhossa olematon = PAHVI

Vierailija
79/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä leivon ruisleipää ruisjauhoista, suolasta ja vedestä. Koko ajan on taikinajuuri pulputtamassa kaapin päällä. Joskus lisään taikinaan siemeniä ja pähkinöitä. Parasta tämä leipä on voin ja kylmän maidon kanssa. :)

Avainsana voi.

Vierailija
80/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taika ruis täysjyväpaahtoleipä:

vesi, TÄYSJYVÄRUIS (jauho, rouhe, mallas) EU, LESTYRUISJAUHO (EU), VEHNÄGLUTEENI, hiiva, auringonkukansiemen, siirappi, pellavansiemen, sokeri, rapsiöljy, suola, emulgointiaineet (E 471, E 472e), sakeuttamisaine (E 415), OHRAMALLASUUTE ja jauhonparanne (askorbiinihappo)

Siinähän syöt. Olen maistanut, karmeaa. Mutts hyvä, että sulle maistuu. Pääasia että on täysjyvää ja ilmaa, ettet syö liikaa kaloreita. Me muut osataan syödä terveellisesti ilman että ruokaa tarvitsee pumpata ilmalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi