Te, joilla leivotaan leivät itse, ettekö siis syö koskaan täysjyvää?
Itse leivottuun leipään on pakko laittaa aina valkoisia jauhoja joko pelkästään tai vähintäänkin osa. Lisäksi itse leivotussa leivässä on enemmän kilokaloreita 100 grammaa kohden kuin kaupan leivissä, koska kotona tulee tiiviimpää leipää. Ei ilmavaa kuten leipomoissa.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kasvatetaan luomuruista ja sen kun jauhaa, niin voi leipoa pelkästään niitä jauhoja käyttäen ja itse en käytä edes hiivaa vaan pelkällä hapanjuurella, vedellä, suolalla ja ruisjauhoilla saa parasta leipää.
Melkoisia kiviä taitaa tulla. Ymmärrän, jos kuivatat leivän suoraan varrasleiväksi, niin on sitten rehellisesti tarkoituskin olla _kuivaa_.
Kerrotko, mikä tuosta tekee kuivaa? Etkö ikinä osta kaupasta hapanjuuriruisleipää? Nuohan ne ainesosat ovat, ja on kosteaa ja mehevää sisältä. Kuten kotona leivottukin. Mitä sinä sitten laittaisit tuohon vielä lisäksi ja miksi?
20 lisää, että en katso ohjeita, laitan ihan vaan mututuntumalta jauhot. Vehnäjauhoja en käytä sämpylöihin, mutta tiedän kyllä että tuo lempijauhoni on vehnää. Ruissämpylöitä olen yrittänyt, ei oikein onnistu.
Siis tarkoitin kaloreita per sämpylä esimerkiksi. Leipää kuitenkin syödään yksiköittäin, eli ”syönpä yhden sämpylän / kaksi siivua leipää”. Tuplasti painavampaa toi itse leivottu leipä, eli hirveästi tulee kaloreita leivästä.
Oi kun onkin ikävä lapsuuden ruisleipää. Isän kasvattamat ja jauhamat jauhot, äiti teki vedestä , ruisjauhosta ja suolasta leivät. Isossa puu-uunissa paistettiin. Olipa herkkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kasvatetaan luomuruista ja sen kun jauhaa, niin voi leipoa pelkästään niitä jauhoja käyttäen ja itse en käytä edes hiivaa vaan pelkällä hapanjuurella, vedellä, suolalla ja ruisjauhoilla saa parasta leipää.
Kuulostaa hyvältä, varmaan mainiota leipää. Mutta vehnäleipä on eri asia. Kuoritun vehnän ravintoarvo on tosi vähäinen, ainut mitä se kasvattaa, on mahan ympärysmitta. Pelkästä täysjyvävehnästä ei kuitenkaan voi leipää leipoa, ainakaan pehmeää. Kova leipä on tietysti hyvä hampaille.
Saa olla todellinen aineenvaihduntahäiriö, jos se amaupalan kaksi viipaletta vehnäleipää kasvattaa vatsanympärystä. Eri juttu, jos jäystät leipää monta kertaa päivässä. Itse syön aamuisin 2 palaa pienen leipomon hapanjuurivehnäleipää, päällä voita tai veitsellä leikattu siivu rasvaista juustoa. Lisäksi hedelmä ja marjoja. Lounaaksi jotain kevyttä kasvisruokaa, samoin päivälliseksi. Iltapalaksi jogurttia pähkinöillä. Joskus aamu- ja iltapala vaihtuvat päittäin. Olen hoikka.
Sivuston nimi Kevyemmin eteenpäin ja ”täysjyvä”leivät tuollaisia linkokiviä kuin kuvassa 😁 Pieniä kikkaroita vieläpä, joita tulee syötyä ainakin kaksi tai kolme kerrallaan ja kalorit paukkuu taas. https://kevyemmineteenpain.fi/taysjyvaleipa/
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä kaikki kertovat olevansa jotakin maanviljelijöitä, jotka jauhavat jyvänsä itse. Tosi asiassa aivan marginaaliporukka kyseessä, alle promille kaikista itse leipojista. Täällä oli juuri pinnalla ketju, jossa keskusteltiin kauppalistoista, niin sieltäkin jo näki, että kaikki puhuivat niistä vehnäjauhoista. Joka kauppareissua ennen tarkistettava, onko vehnäjauhoja jne.
Niin? Itse en ole maanviljelijä. Leivon vehnäjauhoista itse hapanjuurileipää. Syön täysjyväni muutoin, en leipänä. Mikä täysjyväpakkomielle sinulla itselläsi on tän leivän kanssa?
Hapanjuurileipä
Ainekset 1 kpl
100g hapanjuurta
350g (3,5 dl) haaleaa vettä
470g (n. 7 dl) puolikarkeita vehnäjauhoja
30g (n. 1/2 dl) täysjyvävehnäjauhoja
10g (n. 2 tl) suolaa
Tästä voit katsoa kuvan, miten kuohkea leipä tulee:
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/hapanjuurileipa
Tällä itse teen. Ja on sitä täysjyvääkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkoitin kaloreita per sämpylä esimerkiksi. Leipää kuitenkin syödään yksiköittäin, eli ”syönpä yhden sämpylän / kaksi siivua leipää”. Tuplasti painavampaa toi itse leivottu leipä, eli hirveästi tulee kaloreita leivästä.
mistä me tiedetään MITÄ sinä tarkoitat kun kirjoitat aivan toisin.
Vierailija kirjoitti:
Syödään yksiköittäin? 😂 Sinä varmaan syöt lihaakin yksiköittäin. Yksi pihvi, ei väliä painaako se 120 grammaa vai 200? Sama perunalla, pieni tai iso, ei väliä?
Kyllähän jokainen osaa hahmottaa syömäänsä koon mukaan. Tai ainakin pitäisi osata… Itse ainakin tiedän ihan tasan tarkkaan, minkä kokoisesta sämpylästä tulen aamulla riittävän kylläiseksi ja siis myös leivon sen kokoisia sämpylöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä kaikki kertovat olevansa jotakin maanviljelijöitä, jotka jauhavat jyvänsä itse. Tosi asiassa aivan marginaaliporukka kyseessä, alle promille kaikista itse leipojista. Täällä oli juuri pinnalla ketju, jossa keskusteltiin kauppalistoista, niin sieltäkin jo näki, että kaikki puhuivat niistä vehnäjauhoista. Joka kauppareissua ennen tarkistettava, onko vehnäjauhoja jne.
Niin? Itse en ole maanviljelijä. Leivon vehnäjauhoista itse hapanjuurileipää. Syön täysjyväni muutoin, en leipänä. Mikä täysjyväpakkomielle sinulla itselläsi on tän leivän kanssa?
Sinä olet sentään yksi siitä 99,9999 %:sta, joita tällä ketjulla tavoiteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoisia kiviä taitaa tulla. Ymmärrän, jos kuivatat leivän suoraan varrasleiväksi, niin on sitten rehellisesti tarkoituskin olla _kuivaa_.
Tämän kirjoittaja paljastaa tyhmyytensä 100%sesti...
Ei taida olla tietoa kuinka leipää leivotaan.
Vierailija kirjoitti:
Sivuston nimi Kevyemmin eteenpäin ja ”täysjyvä”leivät tuollaisia linkokiviä kuin kuvassa 😁 Pieniä kikkaroita vieläpä, joita tulee syötyä ainakin kaksi tai kolme kerrallaan ja kalorit paukkuu taas. https://kevyemmineteenpain.fi/taysjyvaleipa/
Niin, ja valkoisia jauhoja tietysti noissakin joukossa.
Ap olet väärässä, kotona voi valla hyvin tehdä leipää ilman valkoisia jauhoja. Sä et vaan osaa
Sitä paitsi täysjyvässäkin on aina vehnää mukana. Hienosti ovat markkinoijat aivopesseet sut luulemaan muuta. Katopa seuraavaksi vähän tarkemmin se tuoteseloste sen sijaan että luulet omiasi joita tule tänne faktana kertomaan.
Glugoosit saa kaikki sairaaksi syömis häiriöiseksi huonovointiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hapanjuurileipä
Ainekset 1 kpl
100g hapanjuurta
350g (3,5 dl) haaleaa vettä
470g (n. 7 dl) puolikarkeita vehnäjauhoja
30g (n. 1/2 dl) täysjyvävehnäjauhoja
10g (n. 2 tl) suolaaTästä voit katsoa kuvan, miten kuohkea leipä tulee:
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/hapanjuurileipa
Tällä itse teen. Ja on sitä täysjyvääkin.
Siis 30 grammaa täysjyvää puolesta kilosta(!!) jauhoja. Prosentuaalisesti 6 %.
Jos ap hakee takaa niitä kaupoissa myytäviä 100% täysjyväleipiä, niin itse en ole nähnyt niitä muussa muodossa kuin muovipussissa. En ikinä osta muovipussileipää, ovat aivan surkean makuisia ja koostumus kammottava. Leivän pitää olla pinnasta paksulti rapea ja sisältä mehevä, pitkällä taikinalevolla kohonnut on kaikkein parasta. Noita muovipussileipiä tulee välillä jossain maistettua, ja ovat ihan kammottavaa leivän irvikuvaa, teollisen makuisia. Ostan vain leipää, jossa on jauhoja, juurta, suolaa, vettä. Helppo löytää marketistakin paperipussissa. Jumalaisen hyvää! Täysjyvää lisään itse leipätaikinaan kotona, mutta ruisleipä on marketissakin usein hapanleivässä täysjyvää. Saan täysjyväni puurosta. Syön useita erilaisia täysjyväpuuroja.
Mitä ihmettä täällä valitetaan leivän kaloreista? Senhän takia ruokaa syödään , että saadaan energiaa. Turha syödä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat syömishäiriöiseltä. Itse nautin elämästä, syön monipuolisesti kaloreita miettimättä. Leipääkin menee useampana aamuna viikossa, ja päälle voita. Oletan, että kalorimäärä niissä 5 siivussa on mitätön enkä taatusti tule koskaan tästä lihomaan. Olen pysynyt hoikkana ja sutjakkana yhtäön kaloria laskematta koko ikäni, nyt melkein 50v. Paljonko ap oikein mätät sitä leipää, jos sen kalorit huolettaa? Täysjyvääkin saa vaikka puurosta tai näkkileivästä. Syön pastanikin aina vaaleana, ei puhettakaan mistään täysjyväpastasta.
Etkö tajua, että se hapanjuuri siinä kohottaa leivän? Siksi juurileipääm ei laiteta hiivaa. Suurin osa markettien ja pikkuleipomoidenkin hapanjuurileivistä on hiivattomia: aineksina vain juuri, jauho, suola, vesi.