Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla leivotaan leivät itse, ettekö siis syö koskaan täysjyvää?

Vierailija
22.01.2022 |

Itse leivottuun leipään on pakko laittaa aina valkoisia jauhoja joko pelkästään tai vähintäänkin osa. Lisäksi itse leivotussa leivässä on enemmän kilokaloreita 100 grammaa kohden kuin kaupan leivissä, koska kotona tulee tiiviimpää leipää. Ei ilmavaa kuten leipomoissa.

Kommentit (145)

Vierailija
1/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme, miksi pitäisi? Saadaan riittävä määrä kuituja muualta. 

Vierailija
2/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et vaan osaa leipoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään täysjyväleivän ainesosat:

Ainesosat

täysjyväVEHNÄjauho (35 %), VEHNÄJAUHO, vesi, hiiva, sokeri, VEHNÄLESE, rypsiöljy, VEHNÄGLUTEENI, jodioitu suola, kuivattu taikinajuuri (VEHNÄ), emulgointiaine (E481), säilöntäaine (E282). 56 % leivän viljasta on täysjyvävehnää.

Vierailija
4/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko laittaa kuorittuja vehnäjauhoja. Pitää vain opetella leipomaan sitkeää taikinaa.

Vierailija
5/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotonakin pystyy täysjyvää käyttämään, hyvän leivän leipominen on taitolaji.

Sitä en ymmärrä, että mikä siitä leipomon ”ilmavasta” leivästä tekee mielestäsi parempaa? Höttöleipää mun mielestä, mutta makuasiahan se on.

Vierailija
6/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omasta viljasta jauhattaa jauhot, niin saa aina täysjyvää. Sitten onkin vain taidosta kiinni, mitä siitä syntyy.

Vierailija
7/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietippä ap vielä tuota ideaasi kuohkeuden vaikutuksesta 100g leivän kilokaloreihin. Jos siis kuohkea ja tiiviimpi leipä molemmat painavat 100g niin miksi kuohkeassa ilmakuplat vähentäisivät kaloreiden määrää?

Vierailija
8/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leivon ruisleipää ruisjauhoista, suolasta ja vedestä. Koko ajan on taikinajuuri pulputtamassa kaapin päällä. Joskus lisään taikinaan siemeniä ja pähkinöitä. Parasta tämä leipä on voin ja kylmän maidon kanssa. :)

Vierailija
9/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kotonakin pystyy täysjyvää käyttämään, hyvän leivän leipominen on taitolaji.

Sitä en ymmärrä, että mikä siitä leipomon ”ilmavasta” leivästä tekee mielestäsi parempaa? Höttöleipää mun mielestä, mutta makuasiahan se on.

Lisäänpä tähän nyt vielä, että onneksi on myös näitä pieniä leipomoita, joissa leivotaan rakenteeltaan hyvää leipää. Taikinaa ei siis nostateta pikana ja keinotekoisesti, kuten suurissa liukuhihnaleipätehtaissa.

Vierailija
10/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasvatetaan luomuruista ja sen kun jauhaa, niin voi leipoa pelkästään niitä jauhoja käyttäen ja itse en käytä edes hiivaa vaan pelkällä hapanjuurella, vedellä, suolalla ja ruisjauhoilla saa parasta leipää.

Vierailija
11/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia leipomoiden leivät ilmavia ja muhkean näköisiä. vastaan itse koska niissä on lisäaineita ja niihin lisätään gluteenia ja säilyvät hyvin koska laitetaan homeen esto ainetta. Itse tehtyyn voit laittaa mitä mieli tekee sehän on vain itsestä kiinni jos vehnämössöä haluaa syödä se on oma valinta.

Vierailija
12/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kasvatetaan luomuruista ja sen kun jauhaa, niin voi leipoa pelkästään niitä jauhoja käyttäen ja itse en käytä edes hiivaa vaan pelkällä hapanjuurella, vedellä, suolalla ja ruisjauhoilla saa parasta leipää.

Kuulostaa hyvältä, varmaan mainiota leipää. Mutta vehnäleipä on eri asia. Kuoritun vehnän ravintoarvo on tosi vähäinen, ainut mitä se kasvattaa, on mahan ympärysmitta.  Pelkästä täysjyvävehnästä ei kuitenkaan voi leipää leipoa, ainakaan pehmeää. Kova leipä on tietysti hyvä hampaille.

Vierailija
13/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä, varmaan mainiota leipää. Mutta vehnäleipä on eri asia. Kuoritun vehnän ravintoarvo on tosi vähäinen, ainut mitä se kasvattaa, on mahan ympärysmitta.  Pelkästä täysjyvävehnästä ei kuitenkaan voi leipää leipoa, ainakaan pehmeää. Kova leipä on tietysti hyvä hampaille.

Hapanjuurella leivon myös vaaleaa ja siihen käytetty vehnäjauhokin on vatsalle ystävällisempää kuin hiivalla leivottu.

En näe syytä miksi ei voisi syödä myös vehnäjauhoakin jossain määrin?

Vierailija
14/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisia kiviä taitaa tulla. Ymmärrän, jos kuivatat leivän suoraan varrasleiväksi, niin on sitten rehellisesti tarkoituskin olla _kuivaa_.

Vierailija
15/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap luulee, että ilma sisältää niitä kilokaloreita. Kyllä ne ilmoitetaan aina per 100g.

Osaakos AP vastata kysymykseen "kumpi painaa enemmän, kilo höyheniä vai kilo rautaa?"

Vierailija
16/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erään täysjyväleivän ainesosat:

Ainesosat

täysjyväVEHNÄjauho (35 %), VEHNÄJAUHO, vesi, hiiva, sokeri, VEHNÄLESE, rypsiöljy, VEHNÄGLUTEENI, jodioitu suola, kuivattu taikinajuuri (VEHNÄ), emulgointiaine (E481), säilöntäaine (E282). 56 % leivän viljasta on täysjyvävehnää.

Erään ”kauraleivän” ainesosat:

Taikinajuuri

2 dl vettä

2 dl vehnäjauhoja

ripaus kuivahiivaa

Taikina

1,5 dl isoja kaurahiutaleita

1,5 dl vettä

1 tl suolaa

1 tl sokeria

3 dl vehnäjauhoja

1,5 rkl ruokaöljyä

0,5 pss kuivahiivaa

Eli pääasiassa valkoisia vehnäjauhoja ja kourallinen kaurahiutaleita.

Vierailija
17/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kilokaloreita 100 grammaa kohden kuin kaupan leivissä, koska kotona tulee tiiviimpää leipää"

Aloittajahan on täysi palikka, jos oikeasti luulee, että 100 gramman pala tiivistä leipää sisältää enemmän kaloreita kuin 100 grammaa ilmavaa leipää.

En kyllä näe yhtään järkevää lausetta/ajatusta aloittajan viestissä muutenkaan.

Vierailija
18/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täällä kaikki kertovat olevansa jotakin maanviljelijöitä, jotka jauhavat jyvänsä itse. Tosi asiassa aivan marginaaliporukka kyseessä, alle promille kaikista itse leipojista. Täällä oli juuri pinnalla ketju, jossa keskusteltiin kauppalistoista, niin sieltäkin jo näki, että kaikki puhuivat niistä vehnäjauhoista. Joka kauppareissua ennen tarkistettava, onko vehnäjauhoja jne.

Vierailija
19/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipurin vinkki:

ILMAVAA LEIPÄÄ,LEIPÄ NOSTATETAAN HÖYRYSSÄ!

Kotona saat saman höyryn kun laitat metalliastiassa vettä uuniin paistovaiheessa,tulee ilmavaa.

Vierailija
20/145 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä täysjyväleivissä on vehnää, etkö itse katso koskaan ainesosaluetteloa? Itse laitan sämpylöihin kauraa, leseitä, joskus myös porkkanaa sekä lempijauhoni on sunnuntain rouheinen sämpyläjauho.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi