Toimeentulotuki
Mitä mieltä siitä, että haetaan vuokraan ja sähkölaskuihin ensin Kelalta perustoimeentulotukea, jätetään ne sitten maksamatta ja haetaan niihin sossusta tukea? Sossu maksaa, jotta ei tulisi häätöä tai jotta sähköjä ei katkaistaisi. Helppo keino saada tonni kuussa ylimääräistä tuloa? Vai onko jotenkin paheksuttavaa?
Kommentit (22)
juu ei ole mahdollista. saat häädön.
Vierailija kirjoitti:
Ei noin voi toimia. Jos ei maksa noihin menoihin tarkoitetuilla rahoilla laskuja niin lisää tukea ei tipu.
Kerran onnistuu. Sen jälkeen olet omillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin voi toimia. Jos ei maksa noihin menoihin tarkoitetuilla rahoilla laskuja niin lisää tukea ei tipu.
Kaveri kertoi että hänen tuttavaperheensä oli saanut nuo ylimääräiset vuokrarahat joka kerta, koska sossu ei voi antaa lapsiperheen jäädä asunnottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kertoi että hänen tuttavaperheensä oli saanut nuo ylimääräiset vuokrarahat joka kerta, koska sossu ei voi antaa lapsiperheen jäädä asunnottomaksi.
Jos on noin holtittomat vanhemmat, niin eikö lapset tulisi ottaa huostaan?
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, aika huonot elämän eväät lapset saavat, jos vanhemmat eivät maksa vuokraansa.
Kelalla on mahdollisuus tehdä päätös jolla vuokra maksetaan suoraan vuokranantajalle eikä vuokralaiselle itselleen. Tällaiset kusettajat kyllä nousevat nopeasti joukosta esiin ja loppuu se kikkailu.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, aika huonot elämän eväät lapset saavat, jos vanhemmat eivät maksa vuokraansa.
Ylipäänsä vuokralla asuminen on huonon esimerkin näyttämistä lapsille. Asuntolainan ottaminen takaa lapsille asuntoperinnön ja näyttää myös konkreettisesti, että järkevällä taloudenpidolla voidaan kerätä varallisuutta, josta saa jatkuvaa tuottoa, jolla voi välillä ostaa jotain kivaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mene noin, sillä sossu maksaa ne laskut eikä laita rahaa tilille. Käsittääkseni myös Kela voi maksaa laskuja silloin, kun tt-rahat menevät muihin tarkoituksiin kuin välttämättömiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan. Halusi vain sepittää juttua että tuntisit kateutta. Ei kannata uskoa kaikkea mitä sinulle sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sekin aika iso lisäraha esimerkiksi kesälomaa tai joulunviettoa varten. Eli vuokrarahat nostetaan käteisellä ja jemmataan jonnekin vaikka kaverille, ja sitten pyydetään sossu maksamaan se vuokra koska lapset ja nyyh.
Kyllä järjestelmä tuon sallii. Ite olen tehnyt jo kauan vähän vastaavalla tavalla ja jäänyt mukavasti säästöön. Toki rahat pitää jemmata aina käteisenä ja pitää tiliä tyhjänä, jotta voi kunnalta hakea tuon täydentävän toimeentulotuen. Kun osaa vähän kikkailla, niin saa aika kivasti tukia. Mun ei esim ole järkeä vastaanottaa mitään työtä jossa palkka ei ole vähintään 3000 e kuussa. Moni ei ymmärrä, kuinka paljon kapsiperheen kulut kasvavat jos menee töihin. Esim nyt ei tarvitse maksaa lasten hoidosta ja lapsille saa aina uudet vaattee ja tarvikkeet kunnalta kun tarvitsevat. Lisäksi on paljon etuutta esim kulttuuriin ja liikuntaan työttömänä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä järjestelmä tuon sallii. Ite olen tehnyt jo kauan vähän vastaavalla tavalla ja jäänyt mukavasti säästöön. Toki rahat pitää jemmata aina käteisenä ja pitää tiliä tyhjänä, jotta voi kunnalta hakea tuon täydentävän toimeentulotuen. Kun osaa vähän kikkailla, niin saa aika kivasti tukia. Mun ei esim ole järkeä vastaanottaa mitään työtä jossa palkka ei ole vähintään 3000 e kuussa. Moni ei ymmärrä, kuinka paljon kapsiperheen kulut kasvavat jos menee töihin. Esim nyt ei tarvitse maksaa lasten hoidosta ja lapsille saa aina uudet vaattee ja tarvikkeet kunnalta kun tarvitsevat. Lisäksi on paljon etuutta esim kulttuuriin ja liikuntaan työttömänä
Sehän siinä juuri on. Jos menee toimeentulotuella töihin niin muistaakseni 150 euroa kuukaudessa saa pitää itse.
Onko paheksuttavaa :D
Niin, voihan tuo kerran toimia. Ensin kuitenkin yrittävät sinnikkäästi, että hoidat itsellesi maksuaikaa ja sovit velkojien kanssa osamaksusta ja täytyy olla painavat todisteet, joiden varjolla ei vaan pysty maksamaan, esim vakavat mielenterveysongelmat ja tuo on pidempi prosessi, ei tosiaan käy parissa päivässä. Sulta kysellään hyvin tarkkaan mihin ja miksi raha on käytetty ja sulla pitää olla todistus siitä.
Itselle on kerran nuorempana maksettu rästivuokra. Olin silloin pahasti paniikkihäiriöinen ja masentunut, suunnittelin itsemurhaa ja rahat kului oikeasti muihin laskuihin, jotka selvisivät tiliotteista. En ollut aiemmin osannut ja tajunnut hakea tt-tukea ja muita mulle kuuluvia tukia ja sinnittelin muistaakseni vain asumistuen avulla, eli eihän se riittänyt edes siihen vuokraan.
Olen todella kiitollinen että auttoivat ja sen jälkeen olenkin maksanut laskuni säntillisesti.
Noin voi toimia kerran, ehkä kaksi. Kun toistuva mätäinen käytös selviää, Kela maksaa jatkossa laskut suoraan laskuttajalle. Eikä tähän voi asiakaspoloinen vaikuttaa. Kun kerran näyttää holtitonta avutonta ja säälittävää käytöstä, niin yhteiskunta ottaa niskavilloista kiinni ja ohjaa rahat sille jolle ne kuuluvat. Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ei saa aina uusia vaatteita ja tarvikkeita, vaikka mikä hätä olisi. Voi saada lähetteen hakemaan ilmaiseksi käytettyjä tavaroita. Voi saada KERRAN 60e maksarin lapsen polkupyörään (uusia ei sillä rahalla saa, monta vuotta ajettava samalla pyörällä). On siellä täydentävässä ja ehkäisevässäkin tuessa kriteerit.
Vika on laissa ja asetuksessa, ei sitä hyväksi käyttävissä, jotka ovat vain fiksuja kun ovat tuon hoksanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan todella hyvä esmerkki lapsilleen tämä perhe. Jatkanevat vanhempiensa viitoittamaa tietä? Mielestäni lapsia ei kannata hankkia, jos ei ole heitä varaa elättää. Kaikki kärsivät. Lapset ovat vanhemmilleen rahantekoautomaatti. En ymmärrä ollenkaan. Ehkä olen julma, mutta näin asia on. Itse en ole lapsia hankkinut, mutta toisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän siinä juuri on. Jos menee toimeentulotuella töihin niin muistaakseni 150 euroa kuukaudessa saa pitää itse.
Juuri näin. Tuilla voi kikkailla loputtomiin kun osaa byrokratian kiemurat ja on kätevä käyttämään nettiä. Ei tulisi mieleenkään lähteä töihin alle 3000 euron kk-palkalla. Eikä ole järkeä maksaa kuluja itse, jos voi maksattaa ne muilla. Kelasta ja kunnasta saa yllättävän paljon irti, jos vaan jaksaa nähdä vaivaa. Kaikki virkamiehetkään eivät tunne lakipykäliä kovin hyvin. Jos niitä vähän pelottelee pykälien numeroilla ja lakimiehillä, niin aika nopeasti homma hoituu ja sitä harkinnanvaraista ja ehkäisevää ttt saa helposti hyvin moninaisiin tarkoituksiin, kuten ratsastustunteihin ja ratsastusleiriin.
Sosiaalipummkin elämä ei liene rattoisaa? Tai se voi ola, jos ei ole muuta nähnyt. Mikä mahtaa olla koulutuksesi, kun palkan pitäisi olla heti 3000 euroa? Vihje: hanki itsellesi ammatti, josta saat tuon palkan. Niin kuin normaalit ihmiset. Tuet ovat ihan ok, jos niitä oikeasti tarvitsee. Itsekin olen joskus käynyt sossussa. Ryhdistäydyin ja hankin akateemisen loppututkinnon. Nyt tienaan ihan riittävästi ja elämässäni on valinnanvapauksia huomattavasti enemmän kuin työttöminä sossupäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan todella hyvä esmerkki lapsilleen tämä perhe. Jatkanevat vanhempiensa viitoittamaa tietä? Mielestäni lapsia ei kannata hankkia, jos ei ole heitä varaa elättää. Kaikki kärsivät. Lapset ovat vanhemmilleen rahantekoautomaatti. En ymmärrä ollenkaan. Ehkä olen julma, mutta näin asia on. Itse en ole lapsia hankkinut, mutta toisista syistä.
Ennemminkin, mitä järkeä käydä töissä ja maksaa kaikki itse, kun meillä on järjestelmä jossa vanhempien on mahdollista olla kotona lasten kanssa ja kulut korvataan. Eiköhän se vanhempien läsnäolo ole nimenomaan kaikkeista tärkeintä lapsille. Voi sitä sitten mennä töihin taas kun lapset ovat isompia. Mitä esimerkkiin tulee, niin miksi pitäisi antaa esimerkki, että on hyvä käydä töissä kun kaikki raha viedään muiden elättämiseen. Eikö ole hyvä ymmärtää millainen järjestelmä meillä on ja ottaa siitä ilo irti?