Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki

Vierailija
22.01.2022 |

Mitä mieltä siitä, että haetaan vuokraan ja sähkölaskuihin ensin Kelalta perustoimeentulotukea, jätetään ne sitten maksamatta ja haetaan niihin sossusta tukea? Sossu maksaa, jotta ei tulisi häätöä tai jotta sähköjä ei katkaistaisi. Helppo keino saada tonni kuussa ylimääräistä tuloa? Vai onko jotenkin paheksuttavaa?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä järjestelmä tuon sallii. Ite olen tehnyt jo kauan vähän vastaavalla tavalla ja jäänyt mukavasti säästöön. Toki rahat pitää jemmata aina käteisenä ja pitää tiliä tyhjänä, jotta voi kunnalta hakea tuon täydentävän toimeentulotuen. Kun osaa vähän kikkailla, niin saa aika kivasti tukia. Mun ei esim ole järkeä vastaanottaa mitään työtä jossa palkka ei ole vähintään 3000 e kuussa. Moni ei ymmärrä, kuinka paljon kapsiperheen kulut kasvavat jos menee töihin. Esim nyt ei tarvitse maksaa lasten hoidosta ja lapsille saa aina uudet vaattee ja tarvikkeet kunnalta kun tarvitsevat. Lisäksi on paljon etuutta esim kulttuuriin ja liikuntaan työttömänä

Sehän siinä juuri on. Jos menee toimeentulotuella töihin niin muistaakseni 150 euroa kuukaudessa saa pitää itse.

Juuri näin. Tuilla voi kikkailla loputtomiin kun osaa byrokratian kiemurat ja on kätevä käyttämään nettiä. Ei tulisi mieleenkään lähteä töihin alle 3000 euron kk-palkalla. Eikä ole järkeä maksaa kuluja itse, jos voi maksattaa ne muilla. Kelasta ja kunnasta saa yllättävän paljon irti, jos vaan jaksaa nähdä vaivaa. Kaikki virkamiehetkään eivät tunne lakipykäliä kovin hyvin. Jos niitä vähän pelottelee pykälien numeroilla ja lakimiehillä, niin aika nopeasti homma hoituu ja sitä harkinnanvaraista ja ehkäisevää ttt saa helposti hyvin moninaisiin tarkoituksiin, kuten ratsastustunteihin ja ratsastusleiriin.

Sosiaalipummkin elämä ei liene rattoisaa? Tai se voi ola, jos ei ole muuta nähnyt. Mikä mahtaa olla koulutuksesi, kun palkan pitäisi olla heti 3000 euroa? Vihje: hanki itsellesi ammatti, josta saat tuon palkan. Niin kuin normaalit ihmiset. Tuet ovat ihan ok, jos niitä oikeasti tarvitsee. Itsekin olen joskus käynyt sossussa. Ryhdistäydyin ja hankin akateemisen loppututkinnon. Nyt tienaan ihan riittävästi ja elämässäni on valinnanvapauksia huomattavasti enemmän kuin työttöminä sossupäivinä.

Lapsiperheellä on vähän eri asia kuin yksinasuvalla. Tuet ja alennukset maksullisista palveluista ja hankinnoista ovat todella suuret. Itse olen todennut, että sama määrä jää käteen jos kävisin töissä ja maksaisin kaiken itse. Nyt voin olla kotona ja viettää lasten kanssa aikaa. Töissä menisi 40h / viikko. Mulla menee halemuksiin, niiden päätösten oikaisujen ja valittamiseen ynnä muuhun ehkä joku 5h/ kk. Aika paljon vähemmällä pääsen, mutta toki pitää se vaiva nähdä että valittaa päätöksistä ja tuntee byrokratia viidakon.

Vierailija
22/22 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noin voi toimia. Jos ei maksa noihin menoihin tarkoitetuilla rahoilla laskuja niin lisää tukea ei tipu.

Kerran onnistuu. Sen jälkeen olet omillasi.

Kaveri kertoi että hänen tuttavaperheensä oli saanut nuo ylimääräiset vuokrarahat joka kerta, koska sossu ei voi antaa lapsiperheen jäädä asunnottomaksi.

Varmaan todella hyvä esmerkki lapsilleen tämä perhe. Jatkanevat vanhempiensa viitoittamaa tietä? Mielestäni lapsia ei kannata hankkia, jos ei ole heitä varaa elättää. Kaikki kärsivät. Lapset ovat vanhemmilleen rahantekoautomaatti. En ymmärrä ollenkaan. Ehkä olen julma, mutta näin asia on. Itse en ole lapsia hankkinut, mutta toisista syistä.

Ennemminkin, mitä järkeä käydä töissä ja maksaa kaikki itse, kun meillä on järjestelmä jossa vanhempien on mahdollista olla kotona lasten kanssa ja kulut korvataan. Eiköhän se vanhempien läsnäolo ole nimenomaan kaikkeista tärkeintä lapsille. Voi sitä sitten mennä töihin taas kun lapset ovat isompia. Mitä esimerkkiin tulee, niin miksi pitäisi antaa esimerkki, että on hyvä käydä töissä kun kaikki raha viedään muiden elättämiseen. Eikö ole hyvä ymmärtää millainen järjestelmä meillä on ja ottaa siitä ilo irti?

Tämä argumentti "Lasten on kotona parempi vanhempien luona" on tekosyy omelle saamattomuudelle ja laiskuudelle. Ymmärrän, jos toinen vanhempi jää kotiin joksikin aikaa pienen lapsen kanssa, mutta en ymmärrä sitä, että molempien vanhempien on jäätävä sosiaalipummeiksi sillä verukkeella, että lapsilla on muka parempi kotona. Lapset voi laittaa päivähoitoon, niin kuin normaalit ihmiset tekevät. En ymmärrä sitä, että lapsia yleensä hankitaan, jos niitä ei ole varaa hoitaa. Se on täysin omaa itsekkyyttä ja tekosyy olla kouluttautumatta ja jäädä kotiin. Lapset saavat kotoaan mallin jeittäytyä pummeiksi vanhempiensa tapaan. Ohjeena sanaon: ensin hyvä koulutus ja sitten lapset. Ei niin, että käydään peruskoulu rimaa hipoen läpi ja sitten hankkiudutaan raskaaksi ensimmäisen kasilahkeisen kanssa ja heottäydytään pummiksi loppuelämäkseen. Ja lukuisat, yleensä monen eri miehen kanssa hankitut lapset seuraavat perässä moninen ongelmineen.

Kyllä meillä lapset käy hoidossa vaikka kotona työttöminä ollaankin. Se on hyvä niiden sosiaaliselle kasvulle. Itse olen kanssasi täysin eri mieltä. Emme opeta lapsiamme sossupummeiksi vaan tekemmän kulloiseenkin tilanteeseen järkevät ratkaisut. Laskettiin miehen kanssa että meidän on nyt kannattavampaa elellä tuilla kun käydä töissä. Meidän palkka on noin 2500e kummallakin ja siitä ei jää käteen yhtään enempää kuin nyt. Tosin nyt saadaan olla lasten kanssa ja ei olla ihan väsyneitä koko ajan. Lisäksi päivisin meillä on kahdenkeskistä aikaa, niin parisuhdekin voi hyvin. Miksi pitää niin kovasti moralisoida meidän ratkaisua, sillä meillä on järjestelmä joka tämän mahdollistaa. Tottakai mennään jossain vaiheessa takaisin työelämään kun lapset ovat vähän isompia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla