Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Villieläinten turkikset somisteissa?

Vierailija
22.01.2022 |

Hei,
olen täti-ikäinen. Haluaisin ostaa laadukkaan takin mutta sen kauluksessa on käytetty villieläimen turkista. Kuten supi meillä, jota loukutetaan ettei lisäänny holtittomasti.

Minusta tällaisten eläinten turkis on parempi käyttää kuin heittää pois. Sama lampaiden karvoissa ja poronnahkassa.

Kertokaa, miksi karva olisi eettisesti väärä valinta.

Turkistarhaus on mielestäni täysin ja ehdottomasti väärin. Näitä tuotteita olen boikotoinut jo yli 30 vuotta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim canada goosen käyttämät jalkaraudat eivät kyllä täytä mun mielestä eettisen määritelmää.

Toki sinänsä kai on parempi hyödyntää ruhosta kaikki mutta kun lähtökohtaisesti jo joku tehotuotannon eläimen pitäminen on epäeettistä niin ei se tee siitä sen nahan käyttämisestä sen eettisempää.

Vierailija
2/14 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim canada goosen käyttämät jalkaraudat eivät kyllä täytä mun mielestä eettisen määritelmää.

Toki sinänsä kai on parempi hyödyntää ruhosta kaikki mutta kun lähtökohtaisesti jo joku tehotuotannon eläimen pitäminen on epäeettistä niin ei se tee siitä sen nahan käyttämisestä sen eettisempää.

Auta vielä mua ymmärtämään. Jos se eläimen turkis jää roskaksi, on tietenkin hyvä hyödyntää kaikki osat. Mutta eikö aktiiviset toimet olisi tärkeintä kohdistaa tällöin metsästystapoihin, kuten jalkaraudat. Mitä muita eettisempiä tapoja metsästykseen olisi?

Esim supikantaa on pakko rajoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan siis, että jos pienpetoja joka tapauksessa joudutaan rajoittamaan. Eikö ole tärkeää, että se raudoitus loppuu, Suomessa ollut kielletty pitkään. Noi vaikuttamistoimet boikoteilla on välillisiä kun kyseessä on ihan luomukarva.

Vierailija
4/14 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kysymys myös siitä signaalista, jonka annat käyttäessäsi turkista. Ulkopuolinen ei voi tietää, onko supi elänyt vapaana vai verkkohäkissä. Loukutetuista supeista ei myöskään niin paljon turkista saada, että sillä nykypäivänä olisi merkitystä mihinkään merkittäviin materiaalivirtoihin. Oleellista säästöä ei siis synny.

Itse olen sitä mieltä, että myös keinokuituisista eli öljypohjaisista somisteista voitaisiin luopua. Kaikki huomio pitäisi keskittää siihen, että tämä taivaankappaleemme pysyisi jatkossa elinkelpoisina niin meille kuin muillekin elämänmuodoille.

Vierailija
5/14 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi supi on aina metsästyksen kohteena suomessa ja väitetään AINA että se lisääntyy kauheasti, mikä on totuus. Supikoira on todella sympaattinen eläin, kunpa näkisi täällä useammin ja eikö silläkin ole joskus oikeus elää rauhassa. Milloin.

Vierailija
6/14 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi supi on aina metsästyksen kohteena suomessa ja väitetään AINA että se lisääntyy kauheasti, mikä on totuus. Supikoira on todella sympaattinen eläin, kunpa näkisi täällä useammin ja eikö silläkin ole joskus oikeus elää rauhassa. Milloin.

Apua miten typerä tämä kommentti. Oletko perehtynyt Suomen luonnonsuojeluun lainkaan? Supi on luokiteltu haitalliseksi vieraslajiksi, se ei kuulu Suomeen. Se vie tilaa omilta pienpedoiltamme ja levittää tauteja. Sillä on oikeus elää omassa elinympäristössään mutta Suomessa se aiheuttaa ainoastaan haittaa omalle eliöstöllemme.

Vierailija
7/14 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kysymys myös siitä signaalista, jonka annat käyttäessäsi turkista. Ulkopuolinen ei voi tietää, onko supi elänyt vapaana vai verkkohäkissä. Loukutetuista supeista ei myöskään niin paljon turkista saada, että sillä nykypäivänä olisi merkitystä mihinkään merkittäviin materiaalivirtoihin. Oleellista säästöä ei siis synny.

Itse olen sitä mieltä, että myös keinokuituisista eli öljypohjaisista somisteista voitaisiin luopua. Kaikki huomio pitäisi keskittää siihen, että tämä taivaankappaleemme pysyisi jatkossa elinkelpoisina niin meille kuin muillekin elämänmuodoille.

Supia metsästetään vuosittain ainakin 150000 yksilöä. Tästä saa valtavan määrän käyttökelpoista turkista jokq menee muuten roskiin.

Onko väliä mikä signaali, jos käytät roskaa vaatteiksesi? Eikö tämä ole kestävää kehitystä parhaimmillaan? Aito karva on pakkasessa paras eriste.

Jos ihan aidosti ei välitetä muiden mielipiteistä ja toimitaan luonnon parhaaksi, hylätään muovit ja käytetään näitä pienpetojen ylijäämä-turkiksia sen tilalla.

Vierailija
8/14 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jatkan vielä.

Ja entäpä lampaan turkit? Jos käyttää villaa, lopputuotteena on talja. Suurin osa taljoista menee jätteeksi, tämä on minusta kummallista.

Miksi taljoista ei tehdä enemmän talvivaatteita pohjoiseen? Eikö tämä jos mikä ole kestävää kehitystä? Kaikki keinokuituiset muovivaatteet on paljon pahempi kuorma luonnolle.

Mulla oli joskus äidin vanha kelsiturkki eikä lämpimämpää ole ollut.

Syön lihaa, mieluiten riistaa tai valitsen vapaana eläneen eläimen lihan kuten lampaan.

Auttakaa nyt vielä ymmärtämään tämäkin.

En voi ymmärtää, miksi lammasturkki on pahasta.

Vierailija
9/14 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua miten typerä tämä kommentti. Oletko perehtynyt Suomen luonnonsuojeluun lainkaan? Supi on luokiteltu haitalliseksi vieraslajiksi, se ei kuulu Suomeen. Se vie tilaa omilta pienpedoiltamme ja levittää tauteja. Sillä on oikeus elää omassa elinympäristössään mutta Suomessa se aiheuttaa ainoastaan haittaa omalle eliöstöllemme.

Samat sana sinun kommentista. Olen eri mieltä sen lain kanssa, piste! Mitä ne suojeltavat pienpedot ovat, rotta?

Vierailija
10/14 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mitä materiaalia voi käyttää hyvällä omallatunnolla?

Puuvilla - kastelu

Villa - lampaat

Keinokuidut - ei maadu

Vierailija
11/14 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on turkis alushousut, pupuista tehdyt tossut ja lumikosta kaulahuivi, hanskat tuli biisamista.

Vierailija
12/14 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuvilla - kastelu

Villa - lampaat

Keinokuidut - ei maadu

No siis omalta kannaltani maapallon hyvinvointi ei voisi vähempää kiinnostaa, tämä maapallo on jo tuhoon tuomittu, ihmisiä on liikaa ja tyhmyys lisääntyy. Ainoa mikä kiinnostaa on eläinten kohtelu ja varsinkin turkistarhauksen kieltäminen.

Supikarva kaulalla on kyllä ruman näköistä.

Vierailija
13/14 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuvilla - kastelu

Villa - lampaat

Keinokuidut - ei maadu

No siis omalta kannaltani maapallon hyvinvointi ei voisi vähempää kiinnostaa, tämä maapallo on jo tuhoon tuomittu, ihmisiä on liikaa ja tyhmyys lisääntyy. Ainoa mikä kiinnostaa on eläinten kohtelu ja varsinkin turkistarhauksen kieltäminen.

Supikarva kaulalla on kyllä ruman näköistä.

No näin. Eli pitää vaan pohtia niitä omia arvoja, mihin haluaa omalla kulutuksellaan vaikuttaa. Mä haluaisin vähentää jätettä ja muovia. Turkistarhaus kertoo täydellisestä empatian puutteesta mielestäni. Mutta lammas ja villiturkis on aivan eri asia.

Supi kaulalla voi olla ruman näköinen, mut aivan erinomainen tuulensuoja hupunreunassa, kun jäistä lunta sataa vaakasuorassa.

Tekee kyllä hyvää pohtia näitä.

Vierailija
14/14 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat sana sinun kommentista. Olen eri mieltä sen lain kanssa, piste! Mitä ne suojeltavat pienpedot ovat, rotta?

Tämä ei ole mielipidekysymys. Varmaan sun kannattaisi lukea ne perusopetuksen bilsankirjat uudelleen.