Miksi ihmiset ovat jatkuvasti kännyköillään?
Miksi ihmiset ovat nykyään jotain ihme zombeja puhelimet kourassa?
Olin puolisoni kanssa kassalla ja yhdestä tuotteesta puuttui hintalappu, takana olevat ihmiset alkoivat tuhista ja nurista keskenään, kaivoivat kännykät esiin ja alkoivat ajattelematta vain selata niitä. Kun jono sitten pääsi taas liikkeelle, eivät ihmiset edes huomanneet sitä koska kaikki tuijottivat kännyköitään. Monilla alle kouluikäisillä lapsilla myös kännykät kun istuvat vaunuissa tai kauppakärryn kyydissä, zombeina pelaavat jotain pelejä tai katsovat youtubea.
Kun koululaisia tulee vastaan koulun suunnalta, he eivät edes katso tien yli mennessään, tuleeko autoja. Ihmiset eivät edes keskity seuraansa kun postailevat someen ihanasta ajasta kavereiden kanssa, kun oltiin ravintolassa tms. ja kaikki ovat vain napsineet kuvia ja selanneet luurejaan. Vanhemmat julkaisevat kuvia ja videoita lapsistaan, yhtään ajattelematta lapsien yksityisyyttä ja turvallisuutta. Elokuvissa, busseissa, työpaikoilla, autossa: ihan joka paikassa pitää kokoajan tuijottaa sitä luuria. Jotkut postaavat itsestään tai läheisistään hyvin arkaluontoisia asioita, kaikkien nähtäville julkiselle tilille. Toiset kertovat tarkasti missä kaikissa paikoissa käyvät, minne kouluun lapset menevät ja missä ovat töissä; eikö ihmisiä oikeasti haittaa yhtään että vain googlaamalla heistä saa selville niin paljon?
Lapsien kännykänkäyttöä ei valvota ollenkaan, vanhemmat eivät tiedä mitä lapset selaavat ja hakevat, minkälaisia juttuja he saattavat postata jonnekin sivulle ja saattavat päätyä väärien ihmisten saataville. Liian usein kuulee tutuilta ja kavereilta, miten heidän lapsensa vain pelaavat kännyköillä eivätkä ole innostuneita enää leikkimään leluilla tai ulkona kavereiden kanssa. Vanhemmat saattavat myös itse näyttää esimerkkiä, olemalla myös kännykällä kokoajan. Monissa keskusteluissa, videoiden kommenteissa ja muissa ihmiset riitelevät, väittelevät politiikasta, tuntuu kuin mitään käytöstapoja ei olisi netissä ollessa. Jos menee sähköt, isoin murhe on se, että pitää rajoittaa somen selaamista että akku kestää.
Kysyn vaan, miksi minä olen se outo, kun en ole missään somessa ja tykkään ennemmin vaihtaa kuulumisia yksityiskeskusteluissa tai kasvotusten? Yksityisyyden kerran kun menettää, ei sitä saa takaisin. Monta kertaa olen saanut kuulla olevani outo, epäsosiaalinen ja "erilaisuuden tavoittelija" kun minusta ei löydy tietoa netistä enkä ole missään someissa. Kysympä vaan, että miksi?
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
somea en kännykästä seuraa silloin kun olen liikenteessä tai vaikka kauppajonossa, mutta kännykkää voin silti katsoa. Vaikkapa kauppajonossa, jos jono ei etenekään ns. normaalivauhdilla, saatan katsoa kännykästä missä bussi on menossa/ehdonkö siihen ja jos huomaan etten ehdi, saatan katsoa milloin seuraava tulee, jotta tiedän ehdinkö käydä toisessakin kaupassa. Tai sitten, jos vaikka olen vieraassa paikassa, niin voin kännykästä katsoa vaikkapa karttasovellusta. Tai katsoa missä on lähin vapaana oleva taksi. Olen voinut vaikka kuulla tulleen tärkeän säshköpostin tai viestin, jota olen odottanut ja johon on pitänyt reagoida heti tai sitten vaikka laittanut musiikkia soimaan tai valinnut podcastia. Tai (taas jonoesimerkki): jos olen hitaan myyjän kassalla ja siinä on palveltavana hämeen hitain asiakas, saatan hyvinkin siinä jouteissani lukea uutiset tai kirjoittaa tekstivestin tai vaikka tarkistaa facen - siellä on joskus työasioitakin.
Voi herranjestas, tämä on eri asia! Se että käytät kännykkää koska sinun on pakko katsoa missä bussi menee tms. on aivan eri asia kuin se, että selaat ajattelematta somea, ilman että siellä olisi mitään tärkeää, koska tarvitset jatkuvasti jotain ärsykettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
somea en kännykästä seuraa silloin kun olen liikenteessä tai vaikka kauppajonossa, mutta kännykkää voin silti katsoa. Vaikkapa kauppajonossa, jos jono ei etenekään ns. normaalivauhdilla, saatan katsoa kännykästä missä bussi on menossa/ehdonkö siihen ja jos huomaan etten ehdi, saatan katsoa milloin seuraava tulee, jotta tiedän ehdinkö käydä toisessakin kaupassa. Tai sitten, jos vaikka olen vieraassa paikassa, niin voin kännykästä katsoa vaikkapa karttasovellusta. Tai katsoa missä on lähin vapaana oleva taksi. Olen voinut vaikka kuulla tulleen tärkeän säshköpostin tai viestin, jota olen odottanut ja johon on pitänyt reagoida heti tai sitten vaikka laittanut musiikkia soimaan tai valinnut podcastia. Tai (taas jonoesimerkki): jos olen hitaan myyjän kassalla ja siinä on palveltavana hämeen hitain asiakas, saatan hyvinkin siinä jouteissani lukea uutiset tai kirjoittaa tekstivestin tai vaikka tarkistaa facen - siellä on joskus työasioitakin.
Voi herranjestas, tämä on eri asia! Se että käytät kännykkää koska sinun on pakko katsoa missä bussi menee tms. on aivan eri asia kuin se, että selaat ajattelematta somea, ilman että siellä olisi mitään tärkeää, koska tarvitset jatkuvasti jotain ärsykettä.
no mikä sinä olet määrittelemään, milloin jollakulla oikeasti on siellä puhelimessa jotain tärkeää ja milloin on kyse ärsykkeiden tarpeista. Ja mitäs sitten, kun se kännykkä on siellä taskussa. Joka tapauksessa sellaisissa tilanteissa etsitään niitä ärsykkeitä. Joku lukee kassa jonossa lööppejä ja toinen alkaa puhumaan säästä siinä vessajonossa. Miksi ne ovat sitten jotenkin parempia ärsyketarpeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän sinäkin ap olet zombina. Miksi voit arvostella, jos vaan teet samaa ilman kuvaa anonyymilla pastalla?
En ole täällä zombina, tämä ei ole some. Mitä tekemistä sillä on, että tietäisit nimeni tai miltä näytän? Minä en kerjää huomiota omalla naamallani postaamalla elämästäni, vaan haluan keskustella muiden kanssa aiheesta.
Tässä ketjussa on omituisia peukutuksia. Tällekin suurin osa peukuttanut, vaikka tämä on täyttä tuubaa. Tottakai keskustelupalstat ovat somea.
"Sosiaalinen media (lyhennetään arkikielessä some)[1] tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.[2] Käytännössä viestintä tapahtuu kuitenkin jonkin keskitetyn palveluntarjoajan kautta."
Mikä kohta noista ei muka päde tällä palstalla?
Minun mielestäni somessa on olennaista että siellä ollaan omalla naamalla (ja useimmiten omalla nimellä tai ainakin nimellä joka yhdistyy yhteen ihmiseen). Luodaan ns. someprofiili.
Tämä on anonyymi keskustelupalsta; ei osa sosiaalista mediaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mikä sinä olet määrittelemään, milloin jollakulla oikeasti on siellä puhelimessa jotain tärkeää ja milloin on kyse ärsykkeiden tarpeista. Ja mitäs sitten, kun se kännykkä on siellä taskussa. Joka tapauksessa sellaisissa tilanteissa etsitään niitä ärsykkeitä. Joku lukee kassa jonossa lööppejä ja toinen alkaa puhumaan säästä siinä vessajonossa. Miksi ne ovat sitten jotenkin parempia ärsyketarpeita?
Sulla meni niin pahasti tunteisiin että on varmaan ihan sama mitä sanon, suutut kuitenkin lisää :D Kannattaa vähän tutkia mitä jatkuva somen selaaminen tekee ihmisen mielelle ja aivoille, tai se että pakkomielteisesti on tarkistettava s-posti tai vastaava. Olet hyvä esimerkki sellaisesta ihmisestä, joka suuttuu kun joku sanoo hänen tekemisiensä huonoja puolia.
Somessa ollaan omalla naamalla ja henkilöllisyys on tiedossa. Anonyymi keskustelupalsta ei ole some, ja se on luotu vain anonyymiä keskustelua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän sinäkin ap olet zombina. Miksi voit arvostella, jos vaan teet samaa ilman kuvaa anonyymilla pastalla?
En ole täällä zombina, tämä ei ole some. Mitä tekemistä sillä on, että tietäisit nimeni tai miltä näytän? Minä en kerjää huomiota omalla naamallani postaamalla elämästäni, vaan haluan keskustella muiden kanssa aiheesta.
Tässä ketjussa on omituisia peukutuksia. Tällekin suurin osa peukuttanut, vaikka tämä on täyttä tuubaa. Tottakai keskustelupalstat ovat somea.
"Sosiaalinen media (lyhennetään arkikielessä some)[1] tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.[2] Käytännössä viestintä tapahtuu kuitenkin jonkin keskitetyn palveluntarjoajan kautta."
Mikä kohta noista ei muka päde tällä palstalla?
Minun mielestäni somessa on olennaista että siellä ollaan omalla naamalla (ja useimmiten omalla nimellä tai ainakin nimellä joka yhdistyy yhteen ihmiseen). Luodaan ns. someprofiili.
Tämä on anonyymi keskustelupalsta; ei osa sosiaalista mediaa.
Juu, mutta katsos kun sinun omat mielipiteesi eivät muuta määritelmiä. Missään virallisessa lähteessä ei ole tuollaista määritelmää, että ollaan omalla naamalla. Eihän tällaista somea käytännössä ole olemassakaan, kun facebookiin, twitteriin, instagramiin sun muihin pääsee ilman omaa naamaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some on alusta, jossa ollaan omalla kuvalla ja postataan omasta elämästä. Someen pitää luoda tili ja syöttää omat tiedot. Tämä on keskustelupalsta joka on täysin anonyymi, se ei ole sama asia kuin some.
Enkä puhu tässä siitä kuka on parempi kuin joku toinen, edelleenkään se ei ollut ketjun tarkoitus.
missä näin on määritelty? Et voi keksiä näitä omasta päästäsi.
Käsitteen määrittelyssä on tosiaan erimielisyyksiä mutta silti: tällainen keskustelupalsta ei mitenkään vastaa niitä ominaisuuksia mitä sosiaalisella medialla pitää olla.
Esim. tämä on hyvä lista https://someilmiot.informaatioverkostot.fi/osio/mika-sosiaalinen-media/
"Ne ovat paikkoja, joissa jaetaan sisältöjä, kuten videoita, tekstejä ja kuvia.
Sisältöjä luovat, jakavat tai arvioivat osallistujat itse.
Toiminta perustuu sosiaaliseen vuorovaikutukseen
Kaikella aineistolla on nettiosoite (URL), jolla ne ovat linkitettävissä myös muihin sivustoihin.
Kaikilla osallistuvilla jäsenillä on oma profiilisivu, joka mahdollistaa linkittymisen muihin ihmisiin, sisältöihin ja sovelluksiin."
Ei täällä pysty jakamaan mitään "sisältöjä". Kirjoitus jostain aiheesta ei ole sellainen sisältö mitä tuossa tarkoitetaan.
Ja tietenkään suurimmalla osalla ei ole mitään profiilisivua täällä, ja se on tärkeä vaatimus.
Huom! Joitakin keskustelupalstoja voidaan hyvin pitääkin sosiaalisena mediana. Mutta tätä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla meni niin pahasti tunteisiin että on varmaan ihan sama mitä sanon, suutut kuitenkin lisää :D Kannattaa vähän tutkia mitä jatkuva somen selaaminen tekee ihmisen mielelle ja aivoille, tai se että pakkomielteisesti on tarkistettava s-posti tai vastaava. Olet hyvä esimerkki sellaisesta ihmisestä, joka suuttuu kun joku sanoo hänen tekemisiensä huonoja puolia.
Miksi koet väitteidesi kyseenalaistamisen tunteisiin menemisenä? Keskustelussa (myös täällä SOMESSA) , on tapana, että omat väitteet pystytään perustelemaan.
Johan olen perustellut monessa eri kommentissa väitteeni tosiksi :Sinä vain olet idiootti joka ei ymmärrä lukemaansa!
Olen myös outo eikä kiinnosta somet. Ei ole kännykkä riippuvuutta eikä tarvitse sitä päivystää jatkuvasti. Voin laittaa puhelimen kiinni kokonaan kun en tarvitse sitä. Käytän kännykkää vain tärkeisiin asioihin eikä se ole mikään hupivehje ja juorupuhelin joka mutkassa käsissä. Ärsyttävintä on että häiritsee siihen kännykkään mesoomalla yleisillä paikoilla eikä voi sanoa soittajalle että nyt on huono paikka ja ajoitus alkaa jaaraamaan paskaa. Ulkomaalaiset ovat kaikkein pahimpia niin että kuulokkeet saa olla mukana joka paikassa ettei sitä sönkötystä tarvitse kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some on alusta, jossa ollaan omalla kuvalla ja postataan omasta elämästä. Someen pitää luoda tili ja syöttää omat tiedot. Tämä on keskustelupalsta joka on täysin anonyymi, se ei ole sama asia kuin some.
Enkä puhu tässä siitä kuka on parempi kuin joku toinen, edelleenkään se ei ollut ketjun tarkoitus.
Käsitteen määrittelyssä on tosiaan erimielisyyksiä mutta silti: tällainen keskustelupalsta ei mitenkään vastaa niitä ominaisuuksia mitä sosiaalisella medialla pitää olla.
Esim. tämä on hyvä lista https://someilmiot.informaatioverkostot.fi/osio/mika-sosiaalinen-media/
Kaikella aineistolla on nettiosoite (URL), jolla ne ovat linkitettävissä myös muihin sivustoihin.
Kaikilla osallistuvilla jäsenillä on oma profiilisivu, joka mahdollistaa linkittymisen muihin ihmisiin, sisältöihin ja sovelluksiin."
Ei täällä pysty jakamaan mitään "sisältöjä". Kirjoitus jostain aiheesta ei ole sellainen sisältö mitä tuossa tarkoitetaan.
Ja tietenkään suurimmalla osalla ei ole mitään profiilisivua täällä, ja se on tärkeä vaatimus.
Huom! Joitakin keskustelupalstoja voidaan hyvin pitääkin sosiaalisena mediana. Mutta tätä ei.
Miten niin ei pysty jakamaan sisältöjä? Tuossahan sinäkin kirjoitat pitkän pätkän tekstiä, ihan niin kuin minäkin tässä. Tuossahan nimenomaan mainitaan teksti yhtenä sisällön muotona.
Keskustelu on lähtenyt pois aiheesta, tässä on hyvä esimerkki siitä millaisia ihmiset ovat nykyään: tartutaan yksittäisiin pikkuasioihin, yritetään mennä henkilökohtaisuuksiin ja vaihdetaan aihetta. Olen saanut ehkä 3 järkevää asiaan liittyvää vastausta.
Olette kaikki paskaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen myös outo eikä kiinnosta somet. Ei ole kännykkä riippuvuutta eikä tarvitse sitä päivystää jatkuvasti. Voin laittaa puhelimen kiinni kokonaan kun en tarvitse sitä. Käytän kännykkää vain tärkeisiin asioihin eikä se ole mikään hupivehje ja juorupuhelin joka mutkassa käsissä. Ärsyttävintä on että häiritsee siihen kännykkään mesoomalla yleisillä paikoilla eikä voi sanoa soittajalle että nyt on huono paikka ja ajoitus alkaa jaaraamaan paskaa. Ulkomaalaiset ovat kaikkein pahimpia niin että kuulokkeet saa olla mukana joka paikassa ettei sitä sönkötystä tarvitse kuunnella.
Kuulostat fiksulta, harmi vain että viimeinen kommentti paljastaa että olet rasisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei pysty jakamaan sisältöjä? Tuossahan sinäkin kirjoitat pitkän pätkän tekstiä, ihan niin kuin minäkin tässä. Tuossahan nimenomaan mainitaan teksti yhtenä sisällön muotona.
Nimetön mielipideteksti jota ei mitenkään pysty yhdistämään kehenkään tiettyyn käyttäjään ei ole somesisältöä.
Lisäksi: olennainen osa on "Kaikilla osallistuvilla jäsenillä on oma profiilisivu, joka mahdollistaa linkittymisen muihin ihmisiin, sisältöihin ja sovelluksiin" ja se ei millään tavalla toteudu tällä palstalla. Huom! Monella keskustelupalstalla se tosiaan toteutuu ja niitä voi pitää somena.
Vierailija kirjoitti:
Johan olen perustellut monessa eri kommentissa väitteeni tosiksi :Sinä vain olet idiootti joka ei ymmärrä lukemaansa!
missä olet esimerkiksi todistanut, että ennen älypuhelimia kaikki moikkailivat toisiaan ja aloittivat keskusteluja kassajonoissa ja bussipysäkeillä? Sehän on myös älypuhelimia vanhempi klisee, että hississäkin ihmiset tuijottelevat vaivaantuneina seiniä, kun vieraiden ihmisten kanssa harvoin tuollaisessa tilanteessa keskustellaan. Sinä muistelet kaiholla aikoja, joita ei ole koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan miettinyt sitä, miten paljon kännykät kuuntelevat meitä? Puhuttiin kerran miehen kanssa kissoista (meillä ei ole kissaa, joten "kissaa" sanana ei tule usein käytettyä) ja hetken päästä saan mainoksen kissanruoasta ja seuraava mainos sen jälkeen on kissanhiekasta. Jos olen valittanut sitä että vatsa on sekaisin, saan hetken päästä mainoksia kuitulisistä ja luontaistuotteista.
Tämä on oikeasti karmivaa.
Eliitti valvoo lammaskansaa monella tavalla. Heitetään lampaille puhelimet niin ne saadaan pidettyä kiireisinä ja ruodussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimetön mielipideteksti jota ei mitenkään pysty yhdistämään kehenkään tiettyyn käyttäjään ei ole somesisältöä.
Lisäksi: olennainen osa on "Kaikilla osallistuvilla jäsenillä on oma profiilisivu, joka mahdollistaa linkittymisen muihin ihmisiin, sisältöihin ja sovelluksiin" ja se ei millään tavalla toteudu tällä palstalla. Huom! Monella keskustelupalstalla se tosiaan toteutuu ja niitä voi pitää somena.
et ilmeisesti huomaa, että tässäkin jokaisen keskustelijan kohdalla lukee "vierailija", eli tuo vastaa kunkin kommentoijan profiilia. Mitä tuo vierailija mielestäsi tarkoittaa ellei viittausta profiiliin?
Vierailija kirjoitti:
Tykkään lukea. On mahtavaa, että kännykästä löytyy aina luettavaa eikä tarvitse seisoskella tyhjän panttina esim. bussipysäkillä tai jossain jonossa.
Sama mulla. Missään facebookissa tms en ole. Uutisia yleensä luen.
Ketä minun pitää moikata bussipysäkillä tai vessajonossa? Ja entä sitten, jos haluaa vältellä kontakteja? Jos minä menen työmatkalle tai kauppaan, kuka ihme on päättänyt, että olen velvollinen moikkailemaan ventovieraita. En ole ennen älypuhelimiakaan elänyt tällaisessa maailmassa, miksi nyt pitäisi?