Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ovat jatkuvasti kännyköillään?

Vierailija
21.01.2022 |

Miksi ihmiset ovat nykyään jotain ihme zombeja puhelimet kourassa?

Olin puolisoni kanssa kassalla ja yhdestä tuotteesta puuttui hintalappu, takana olevat ihmiset alkoivat tuhista ja nurista keskenään, kaivoivat kännykät esiin ja alkoivat ajattelematta vain selata niitä. Kun jono sitten pääsi taas liikkeelle, eivät ihmiset edes huomanneet sitä koska kaikki tuijottivat kännyköitään. Monilla alle kouluikäisillä lapsilla myös kännykät kun istuvat vaunuissa tai kauppakärryn kyydissä, zombeina pelaavat jotain pelejä tai katsovat youtubea.

Kun koululaisia tulee vastaan koulun suunnalta, he eivät edes katso tien yli mennessään, tuleeko autoja. Ihmiset eivät edes keskity seuraansa kun postailevat someen ihanasta ajasta kavereiden kanssa, kun oltiin ravintolassa tms. ja kaikki ovat vain napsineet kuvia ja selanneet luurejaan. Vanhemmat julkaisevat kuvia ja videoita lapsistaan, yhtään ajattelematta lapsien yksityisyyttä ja turvallisuutta. Elokuvissa, busseissa, työpaikoilla, autossa: ihan joka paikassa pitää kokoajan tuijottaa sitä luuria. Jotkut postaavat itsestään tai läheisistään hyvin arkaluontoisia asioita, kaikkien nähtäville julkiselle tilille. Toiset kertovat tarkasti missä kaikissa paikoissa käyvät, minne kouluun lapset menevät ja missä ovat töissä; eikö ihmisiä oikeasti haittaa yhtään että vain googlaamalla heistä saa selville niin paljon?

Lapsien kännykänkäyttöä ei valvota ollenkaan, vanhemmat eivät tiedä mitä lapset selaavat ja hakevat, minkälaisia juttuja he saattavat postata jonnekin sivulle ja saattavat päätyä väärien ihmisten saataville. Liian usein kuulee tutuilta ja kavereilta, miten heidän lapsensa vain pelaavat kännyköillä eivätkä ole innostuneita enää leikkimään leluilla tai ulkona kavereiden kanssa. Vanhemmat saattavat myös itse näyttää esimerkkiä, olemalla myös kännykällä kokoajan. Monissa keskusteluissa, videoiden kommenteissa ja muissa ihmiset riitelevät, väittelevät politiikasta, tuntuu kuin mitään käytöstapoja ei olisi netissä ollessa. Jos menee sähköt, isoin murhe on se, että pitää rajoittaa somen selaamista että akku kestää.

Kysyn vaan, miksi minä olen se outo, kun en ole missään somessa ja tykkään ennemmin vaihtaa kuulumisia yksityiskeskusteluissa tai kasvotusten? Yksityisyyden kerran kun menettää, ei sitä saa takaisin. Monta kertaa olen saanut kuulla olevani outo, epäsosiaalinen ja "erilaisuuden tavoittelija" kun minusta ei löydy tietoa netistä enkä ole missään someissa. Kysympä vaan, että miksi?

Kommentit (202)

Vierailija
41/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällähän sinäkin ap olet zombina. Miksi voit arvostella, jos vaan teet samaa ilman kuvaa anonyymilla pastalla?

En ole täällä zombina, tämä ei ole some. Mitä tekemistä sillä on, että tietäisit nimeni tai miltä näytän? Minä en kerjää huomiota omalla naamallani postaamalla elämästäni, vaan haluan keskustella muiden kanssa aiheesta.

Kuulostat ylimieliseltä ja siltä, että haluat korottaa itsesi muiden yläpuolelle, sillä ettet ole somessa.

Eiköhän suurin osa ihmisistä siellä somessa vaan keskustele aiheista ja jaa elämäänsä kaverille.

Minäkään en ole missään somessa (paitsi täällä) ja silti olen lähes aina vaikka kaupankassalla puhelimella. On hyvä paikka hoitaa asioita.

Vierailija
42/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pyydän nyt kovasti anteeksi että aiheutan kännykälläni ololla vahinkoa sinulle niin tavattomasti. Kehtaan hoitaa asiani, olla kontaktissa muiden kanssa sekä harrastaa harrastukseni sillä kirotulla kännykällä. Mm kuuntrlen musiikin, kirjoitan, luen ja katselen "suoratoistoa", mainostan sekä olen harrastusryhmissäni. Oijoi.

Jos vaarannat liikenteen toiminnallasi, tuleekin pyytää anteeksi. Tai jos et huolehdi siitä, mitä lapsesi tekevät netissä. Ei minua harmita se että ihmiset ovat kännyköillä, vaan se piittaamattomuus, kävellään muita päin, ei huomata mitä ympärillä tapahtuu ym. Päätellen siitä miten sinulla meni tunteisiin, kannat jonkinlaista syyllisyyttä kännykän käytöstäsi :D

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällähän sinäkin ap olet zombina. Miksi voit arvostella, jos vaan teet samaa ilman kuvaa anonyymilla pastalla?

En ole täällä zombina, tämä ei ole some. Mitä tekemistä sillä on, että tietäisit nimeni tai miltä näytän? Minä en kerjää huomiota omalla naamallani postaamalla elämästäni, vaan haluan keskustella muiden kanssa aiheesta.

Kuulostat ylimieliseltä ja siltä, että haluat korottaa itsesi muiden yläpuolelle, sillä ettet ole somessa.

Eiköhän suurin osa ihmisistä siellä somessa vaan keskustele aiheista ja jaa elämäänsä kaverille.

Minäkään en ole missään somessa (paitsi täällä) ja silti olen lähes aina vaikka kaupankassalla puhelimella. On hyvä paikka hoitaa asioita.

En ole missään vaiheessa ollut omasta mielestäni ylimielinen, enkä edelleenkään korota itseäni muiden yläpuolelle. Sinä koet asian niin, koska koet sen uhkana ja "syyllistävänä" jos joku on eri mieltä. Se, että koet tarpeelliseksi puolustella niin paljon itseäsi, kertoo minun mielestäni vain siitä että olet epävarma. Jos olen mielestäsi ylimielinen, voit yhtä hyvin lähteä tästä keskustelusta. Kukaan ei vaadi sinua jäämään ja puolelustelemaan sitä miksi olet kokoajan luurillasi.

Vierailija
44/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään lukea. On mahtavaa, että kännykästä löytyy aina luettavaa eikä tarvitse seisoskella tyhjän panttina esim. bussipysäkillä tai jossain jonossa.

Entäs se vaihtoehto että juttelisit sen vieressä olevan elävän ihmisen kanssa kännykän räpläämisen sijasta? Vai tapahtuuko kaikki mielenkiintoinen aina siellä netissä?

Vierailija
45/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok boomer

Olen 21v, joten en kuulu viittaamaasi sukupolveen. Miksi olen heti boomer, jos olen kykenevä ajattelemaan omilla aivoillani?

ap

Ja poistit siis kaikki somesovellukset jo vuosia sitten ja löysit 16-vuotiaana kumppanin joka ajattelee samoin kuin sinä? Kuten itsekin tiedostat, edustat nykyajan nuorten keskuudessa aikamoista vähemmistöä. Etkä voi olettaa että muut jakavat ajatusmaailmasi.

Vierailija
46/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää puolustella sitä, miksei ole läsnä arjen normaaleissa tilanteissa kännykän tuijottamisen takia, on jonkin sortin ongelma. Mutta niinhän se menee, että addikti ei myönnä olevansa addikti.

Oikeasti, aikuiset ihmiset eivät jaksa jonottaa kaupan kassalle vuoroaan ilman että tekee samalla jotain muuta? Aikamoisia aikoja eletään, kun kaikilla on niin kiire kokoajan.

Vierailija
47/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää puolustella sitä, miksei ole läsnä arjen normaaleissa tilanteissa kännykän tuijottamisen takia, on jonkin sortin ongelma. Mutta niinhän se menee, että addikti ei myönnä olevansa addikti.

Oikeasti, aikuiset ihmiset eivät jaksa jonottaa kaupan kassalle vuoroaan ilman että tekee samalla jotain muuta? Aikamoisia aikoja eletään, kun kaikilla on niin kiire kokoajan.

Outo päähänpinttymä. Miksi on niin kauhean tärkeää että ihminen seisoo kaupan jonossa tekemättä mitään? Miksi se on parempi kuin se että viihdyttää itseään ja saa odotusajan kulumaan mukavasti?

Ja tosiaan itse en ole missään somessa. Mutta kyllä, käytän puhelinta kun jonotan kassalle. Yleensä selailen uutisia tai tarkistan sähköposteja. Esim. jotain uutiskirjettä joka tulee päivittäin, on kiva lukea siinä jonotellessa. Tuleepa sekin aika käytettyä hyödyksi.

Vierailija
48/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok boomer

Olen 21v, joten en kuulu viittaamaasi sukupolveen. Miksi olen heti boomer, jos olen kykenevä ajattelemaan omilla aivoillani?

ap

Ja poistit siis kaikki somesovellukset jo vuosia sitten ja löysit 16-vuotiaana kumppanin joka ajattelee samoin kuin sinä? Kuten itsekin tiedostat, edustat nykyajan nuorten keskuudessa aikamoista vähemmistöä. Etkä voi olettaa että muut jakavat ajatusmaailmasi.

Kyllä, aloin seurustella 16-vuotiaana ja olemme olleet yhdessä siitä asti. Toisinsanoen sanoit juuri, että koska olen vähemmistöä, en saa jakaa ajatuksiani. Tunnen kyllä useamman itseni ikäisen jolla on samanlainen kuvio, ei kaikki nuoret vaan roiku somessa ja harrasta irtosuhteita.

Kenenkään ei siis pidä kyseenalaistaa omaa kännykänkäyttöään jos vaarantaa muita liikenteessä tai kävelee toisia päin? Oikeassa elämässä ei edes moikata naapureita, mutta somessa kirjoitellaan toisille niin rumasti että esivanhemmatkin kalpenisivat. Miksi nykyihmmiset ovat tälläisiä?

Vierailija
49/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan mieluiten kaikki nettiin liittyvät asiat kotona olevilla parilla tietokoneella enkä välttämättä edes ota puhelinta mukaan kauppareissulle. Minusta olisi erittäin epäkohteliasta sitä kaupan kassaa kohtaan olla huomioimatta häntä edes muutamalla sanalla ja katsekontaktilla aivan kuin hän olisi robotti.

Jotenkin niistä kännykän räplääjistä tulee mieleen että he yrittävät viimeiseen asti olla reagoimatta millään lailla siihen välittömäään lähiympäristöön aivan kuin olisi kauhistus jos joku puhuisi heille. Yhdellä naapurillani oli niin paha kännykkäriippuvuus että hän ei varmasti vienyt edes roskapussia roskakatokseen puhumalla samalla puhelimeen.

Vierailija
50/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään lukea. On mahtavaa, että kännykästä löytyy aina luettavaa eikä tarvitse seisoskella tyhjän panttina esim. bussipysäkillä tai jossain jonossa.

Entäs se vaihtoehto että juttelisit sen vieressä olevan elävän ihmisen kanssa kännykän räpläämisen sijasta? Vai tapahtuuko kaikki mielenkiintoinen aina siellä netissä?

Miksi pitäisi alkaa jutella ventovieraan kanssa, jos voi lukea esimerkiksi uutisia tai kavereiden uusimpia kuulumisia? Mikä sinä olet päättämään tällaisesta valinnasta kenenkään muun puolesta? En minä ainakaan koe olevani vastuussa kenenkään viihdyttämisestä esimerkiksi bussipysäkillä. 

Vierailija
51/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo päähänpinttymä. Miksi on niin kauhean tärkeää että ihminen seisoo kaupan jonossa tekemättä mitään? Miksi se on parempi kuin se että viihdyttää itseään ja saa odotusajan kulumaan mukavasti?

Ja tosiaan itse en ole missään somessa. Mutta kyllä, käytän puhelinta kun jonotan kassalle. Yleensä selailen uutisia tai tarkistan sähköposteja. Esim. jotain uutiskirjettä joka tulee päivittäin, on kiva lukea siinä jonotellessa. Tuleepa sekin aika käytettyä hyödyksi.

Kuten aloituksessa kirjoitin, ihmiset eivät edes huomaa että jono liikkuu. Sinä olet sitten eri asia, jos huomaat ympärilläsi olevan maailman vaikka olet nenä kiinni näytössä, mutta hyvin monet eivät huomaa. Kävellään toisia päin, mennään tien yli katsomatta tuleeko autoja, liikennevaloissa tarkistetaan kännykän ilmoitukset yms.

Tämän ketjun tarkoitus ei ollut olla "puolustele kännykän käyttöäsi kassajonossa" vaan keskustella siitä, miten monet ihmiset ovat ihan zombeja kännyköiden takia ja vaarantavat muita ja esim. omat lapsensa.

Vierailija
52/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet harvinainen tapaus, pidä siitä kiinni

Vierailija
53/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi alkaa jutella ventovieraan kanssa, jos voi lukea esimerkiksi uutisia tai kavereiden uusimpia kuulumisia? Mikä sinä olet päättämään tällaisesta valinnasta kenenkään muun puolesta? En minä ainakaan koe olevani vastuussa kenenkään viihdyttämisestä esimerkiksi bussipysäkillä. 

Ei kukaan sanonut että olet vastuussa toisten ihmisten viihdyttämisestä, vaan olisi kiva jos olisi käytöstavat ja voisi vaikka moikata, se ei paljoa vaadi. Juuri tuota vihaan kännykän räplääjissä, ei saa mitään kontaktia ja tulee sellainen olo että he haluavat vältellä kaikkea kontaktia oikeassa elämässä, ehkä parempi sitten niin.

Vierailija
54/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vauva palsta ole osa somea? Jos kyllä, niin olemmeko parempia kuin nuo kännykkäzombiet? Olemme samassa mediassa vaan eri laitteilla.

Mutta moralisoimatta ketään, itsekin toivoisin enemmän yhteisöllisyyttä perinteiseen tapaan, naamatusten. Tiedän, että toisilla meistä on kaikki työjutut/kaverit/muut sosiaaliset piirit puhelimella, mutta onhan se hirvittävän ärsyttävää, kun jatkuvasti kaverille tulee viestiä ja hän keskittyy enemmän puhelimeen kuin ihmisiin ympärillään.

Toki ymmärrän senkin, että joillekin puhelin voi olla pakokeino tilanteesta. Esimerkiksi minulla on kuulokkeet päässä ja kännykkä kädessä viestitän ympäristölle, etten ole saavutettavissa. En halua esimerkiksi humalaisten miesten/ myyjien/ muiden satunnaisten tyyppien lähestyvän minua. 

Vierailija
55/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, ollaan kaikki vaan kännyköillä niin että niskat vääntyy, ei keskustella muiden kanssa, vältetään katsekontaktia ja käytetään kaikki mahdollinen aika, esim. vessaan jonottessa hyväksi, koska jonossa odottaminen on niin tylsää että aikuisetkaan eivät nykypäivänä siihen pysty. Annetaan pikkulapsille puhelimet eikä vahdita mitä ne niillä tekee. Postataan kuvia kaikista aterioista ja lääkärikäynneistä, otetaan kerran viikossa kuva omasta lärvistä ja muokataan se luonnottomaksi filttereillä. Sitten jos joku kyseenalaistaa miksi jatkuvasti tarvitsee ärsykkeitä kännykän näytöstä, oli se sitten somessa tai sähköpostissa tai uutisissa selaamista, haukutaan hänet ylimieliseksi.

Eikö kukaan oikeasti näe miten kipeää nykypäivän meininki on?

Vierailija
56/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on omituisia peukutuksia. Tällekin suurin osa peukuttanut, vaikka tämä on täyttä tuubaa. Tottakai keskustelupalstat ovat somea. 

"Sosiaalinen media (lyhennetään arkikielessä some)[1] tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.[2] Käytännössä viestintä tapahtuu kuitenkin jonkin keskitetyn palveluntarjoajan kautta."

Mikä kohta noista ei muka päde tällä palstalla? 

Vierailija
57/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on alusta, jossa ollaan omalla kuvalla ja postataan omasta elämästä. Someen pitää luoda tili ja syöttää omat tiedot. Tämä on keskustelupalsta joka on täysin anonyymi, se ei ole sama asia kuin some.

Enkä puhu tässä siitä kuka on parempi kuin joku toinen, edelleenkään se ei ollut ketjun tarkoitus.

Vierailija
58/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

somea en kännykästä seuraa silloin kun olen liikenteessä tai vaikka kauppajonossa, mutta kännykkää voin silti katsoa. Vaikkapa kauppajonossa, jos jono ei etenekään ns. normaalivauhdilla, saatan katsoa kännykästä missä bussi on menossa/ehdonkö siihen ja jos huomaan etten ehdi, saatan katsoa milloin seuraava tulee, jotta tiedän ehdinkö käydä toisessakin kaupassa. Tai sitten, jos vaikka olen vieraassa paikassa, niin voin kännykästä katsoa vaikkapa karttasovellusta. Tai katsoa missä on lähin vapaana oleva taksi. Olen voinut vaikka kuulla tulleen tärkeän säshköpostin tai viestin, jota olen odottanut ja johon on pitänyt reagoida heti tai sitten vaikka laittanut musiikkia soimaan tai valinnut podcastia. Tai (taas jonoesimerkki): jos olen hitaan myyjän kassalla ja siinä on palveltavana hämeen hitain asiakas, saatan hyvinkin siinä jouteissani lukea uutiset tai kirjoittaa tekstivestin tai vaikka tarkistaa facen - siellä on joskus työasioitakin.

Vierailija
59/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, ollaan kaikki vaan kännyköillä niin että niskat vääntyy, ei keskustella muiden kanssa, vältetään katsekontaktia ja käytetään kaikki mahdollinen aika, esim. vessaan jonottessa hyväksi, koska jonossa odottaminen on niin tylsää että aikuisetkaan eivät nykypäivänä siihen pysty. Annetaan pikkulapsille puhelimet eikä vahdita mitä ne niillä tekee. Postataan kuvia kaikista aterioista ja lääkärikäynneistä, otetaan kerran viikossa kuva omasta lärvistä ja muokataan se luonnottomaksi filttereillä. Sitten jos joku kyseenalaistaa miksi jatkuvasti tarvitsee ärsykkeitä kännykän näytöstä, oli se sitten somessa tai sähköpostissa tai uutisissa selaamista, haukutaan hänet ylimieliseksi.

Eikö kukaan oikeasti näe miten kipeää nykypäivän meininki on?

Mitä pahaa siinä on, että juttelen kaverin kanssa siinä puhelimella sen sijaan, että se kaveri seisoisi vieressäni juttelemassa? Ihan samalla tavalla minä siinä jättäisin ne muut paikallaolijat huomioimatta. Ja vaikka minulla ei olisi sitä puhelintakaan, en minä silti vessajonoissa juttele kenenkään kanssa. Milloin tällainen sääntö on ollut voimassa? 

Vierailija
60/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some on alusta, jossa ollaan omalla kuvalla ja postataan omasta elämästä. Someen pitää luoda tili ja syöttää omat tiedot. Tämä on keskustelupalsta joka on täysin anonyymi, se ei ole sama asia kuin some.

Enkä puhu tässä siitä kuka on parempi kuin joku toinen, edelleenkään se ei ollut ketjun tarkoitus.

missä näin on määritelty? Et voi keksiä näitä omasta päästäsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän