Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ovat jatkuvasti kännyköillään?

Vierailija
21.01.2022 |

Miksi ihmiset ovat nykyään jotain ihme zombeja puhelimet kourassa?

Olin puolisoni kanssa kassalla ja yhdestä tuotteesta puuttui hintalappu, takana olevat ihmiset alkoivat tuhista ja nurista keskenään, kaivoivat kännykät esiin ja alkoivat ajattelematta vain selata niitä. Kun jono sitten pääsi taas liikkeelle, eivät ihmiset edes huomanneet sitä koska kaikki tuijottivat kännyköitään. Monilla alle kouluikäisillä lapsilla myös kännykät kun istuvat vaunuissa tai kauppakärryn kyydissä, zombeina pelaavat jotain pelejä tai katsovat youtubea.

Kun koululaisia tulee vastaan koulun suunnalta, he eivät edes katso tien yli mennessään, tuleeko autoja. Ihmiset eivät edes keskity seuraansa kun postailevat someen ihanasta ajasta kavereiden kanssa, kun oltiin ravintolassa tms. ja kaikki ovat vain napsineet kuvia ja selanneet luurejaan. Vanhemmat julkaisevat kuvia ja videoita lapsistaan, yhtään ajattelematta lapsien yksityisyyttä ja turvallisuutta. Elokuvissa, busseissa, työpaikoilla, autossa: ihan joka paikassa pitää kokoajan tuijottaa sitä luuria. Jotkut postaavat itsestään tai läheisistään hyvin arkaluontoisia asioita, kaikkien nähtäville julkiselle tilille. Toiset kertovat tarkasti missä kaikissa paikoissa käyvät, minne kouluun lapset menevät ja missä ovat töissä; eikö ihmisiä oikeasti haittaa yhtään että vain googlaamalla heistä saa selville niin paljon?

Lapsien kännykänkäyttöä ei valvota ollenkaan, vanhemmat eivät tiedä mitä lapset selaavat ja hakevat, minkälaisia juttuja he saattavat postata jonnekin sivulle ja saattavat päätyä väärien ihmisten saataville. Liian usein kuulee tutuilta ja kavereilta, miten heidän lapsensa vain pelaavat kännyköillä eivätkä ole innostuneita enää leikkimään leluilla tai ulkona kavereiden kanssa. Vanhemmat saattavat myös itse näyttää esimerkkiä, olemalla myös kännykällä kokoajan. Monissa keskusteluissa, videoiden kommenteissa ja muissa ihmiset riitelevät, väittelevät politiikasta, tuntuu kuin mitään käytöstapoja ei olisi netissä ollessa. Jos menee sähköt, isoin murhe on se, että pitää rajoittaa somen selaamista että akku kestää.

Kysyn vaan, miksi minä olen se outo, kun en ole missään somessa ja tykkään ennemmin vaihtaa kuulumisia yksityiskeskusteluissa tai kasvotusten? Yksityisyyden kerran kun menettää, ei sitä saa takaisin. Monta kertaa olen saanut kuulla olevani outo, epäsosiaalinen ja "erilaisuuden tavoittelija" kun minusta ei löydy tietoa netistä enkä ole missään someissa. Kysympä vaan, että miksi?

Kommentit (202)

Vierailija
201/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää puolustella sitä, miksei ole läsnä arjen normaaleissa tilanteissa kännykän tuijottamisen takia, on jonkin sortin ongelma. Mutta niinhän se menee, että addikti ei myönnä olevansa addikti.

Oikeasti, aikuiset ihmiset eivät jaksa jonottaa kaupan kassalle vuoroaan ilman että tekee samalla jotain muuta? Aikamoisia aikoja eletään, kun kaikilla on niin kiire kokoajan.

Outo päähänpinttymä. Miksi on niin kauhean tärkeää että ihminen seisoo kaupan jonossa tekemättä mitään? Miksi se on parempi kuin se että viihdyttää itseään ja saa odotusajan kulumaan mukavasti?

Ja tosiaan itse en ole missään somessa. Mutta kyllä, käytän puhelinta kun jonotan kassalle. Yleensä selailen uutisia tai tarkistan sähköposteja. Esim. jotain uutiskirjettä joka tulee päivittäin, on kiva lukea siinä jonotellessa. Tuleepa sekin aika käytettyä hyödyksi.

Fiksuilla ihmisillä aika tulee käytettyä hyödyksi ilman sitä kännykkää. Ei niin-fiksut ihmiset ovat enemmän ulkoa päin ohjautuvia.

Vierailija
202/202 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

somea en kännykästä seuraa silloin kun olen liikenteessä tai vaikka kauppajonossa, mutta kännykkää voin silti katsoa. Vaikkapa kauppajonossa, jos jono ei etenekään ns. normaalivauhdilla, saatan katsoa kännykästä missä bussi on menossa/ehdonkö siihen ja jos huomaan etten ehdi, saatan katsoa milloin seuraava tulee, jotta tiedän ehdinkö käydä toisessakin kaupassa. Tai sitten, jos vaikka olen vieraassa paikassa, niin voin kännykästä katsoa vaikkapa karttasovellusta. Tai katsoa missä on lähin vapaana oleva taksi. Olen voinut vaikka kuulla tulleen tärkeän säshköpostin tai viestin, jota olen odottanut ja johon on pitänyt reagoida heti tai sitten vaikka laittanut musiikkia soimaan tai valinnut podcastia. Tai (taas jonoesimerkki): jos olen hitaan myyjän kassalla ja siinä on palveltavana hämeen hitain asiakas, saatan hyvinkin siinä jouteissani lukea uutiset tai kirjoittaa tekstivestin tai vaikka tarkistaa facen - siellä on joskus työasioitakin.

Voi herranjestas, tämä on eri asia! Se että käytät kännykkää koska sinun on pakko katsoa missä bussi menee tms. on aivan eri asia kuin se, että selaat ajattelematta somea, ilman että siellä olisi mitään tärkeää, koska tarvitset jatkuvasti jotain ärsykettä.

mistä sinä tiedät mikä on kullekin ihmiselle tärkeää? Ehkä se ihminen, joka näyttää selaavan somea ajattelematta selaa sitä siksi, että kokee, ettei ole niin yksinäinen tai että saa pidettyä ajatuksensa paremmin kasassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi