Uudistus: ammattikoulu käytävä kahdessa vuodessa ja ei korkeakoulukelpoisuutta
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
Kommentit (257)
Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]
Loistava idea. Ammattikoulutus on ihan törkeän kallista verrattuna lukiokoulutukseen, turha sellaisia joilla on jatko-opiskelusuunnitelmia on tuossa vaiheessa kouluttaa ammattiin.
[/quote]
Entä kuinka kalliiksi se tulisi, jos entistä suurempi osa osa kävisi "varmuuden vuoksi" lukion (kenties vanhempiensa painostuksesta), suuntaisi sitten unelma-alalleen ammattikouluun ja jatkaisi vielä sen jälkeen ammattikorkeaan tai yliopistoon. Mikä järki siinä olisi?
[/quote]
Onhan niitä tänäkin päivänä. Tuskin vanhemmat painostaa, ennemminkin on nuoria, jotka eivät peruskoulun päätettyään tiedä mitä haluavat ja menevät lukioon- ja sen jälkeen ammattikouluun, (jonka lukion käyneet selvittävät kahdessa vuodessa). Tunnen monia viisikymppisiä, joilla on jo useampi ammatti. Koulutusaikoja ei tarvitse keinotekoisesti pidentää tai pitää tarpeettoman pitkinä, mutta tulee olla mahdollisuus vaihtaa alaa myöhemmin ja säilyttää opintotuen ja aikuiskoulutustuen mahdollisuus. Ammattikoulutuksessa minua on eniten ihmetyttänyt se, kuinka joka ainoa ammatti vaatii samanmittaisen koulutuksen. Sähköasentajat lorvii siinä missä lähihoitajilla tekee tiukkaa saada kaikki vaadittavat tiedot ja taidot kasaan.
Täytynee hakea siis äkkiä yliopistoon opiskelemaan.
Miksi joka helkkarin kirjeopistosta pitäisi päästä jatkamaan yliopistoon? Lukion kautta on oiva väylä.
Olen pohtinut tutkintoaikojen lyhentämiseksi sellaista vaihtoehtoa, että lyhennettäisiin lukukausien välisiä lomia. Esim. joululoma muutaman viikon ja kesäloma kahden kuukauden mittaisiksi. Mitäs mieltä ootte tällaisesta?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:59"]
Olen pohtinut tutkintoaikojen lyhentämiseksi sellaista vaihtoehtoa, että lyhennettäisiin lukukausien välisiä lomia. Esim. joululoma muutaman viikon ja kesäloma kahden kuukauden mittaisiksi. Mitäs mieltä ootte tällaisesta?
[/quote]
Ei missään nimessä. Pitkä kesäloma on ratkaisevan tärkeä oppilaiden motivaatiolle. Jos kesäloma poistettaisi, jaksaisi tuskin kukaan ammattikoululainen käydä koulunsa loppuun.
Kesäloma on säilytettävä!
T. ammattiopiston lehtori
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:58"]
Täytynee hakea siis äkkiä yliopistoon opiskelemaan.
[/quote]
Eihän sitä kelpoisuutta sulta vois poistaa jos olet kolme vuotta opiskellut.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
[/quote]ei älylliset rajoittuneet amikset pysty kahdessa vuodessa tutkintoa saamaan läpi, iso osahan niistä ei osaa kunnolla edes lukea, kirjoittaa tai laskea, joten yks vuosi menee kun niille joutuu ne opettamaan
[/quote]
Hohhoh. Akateemisuus ei ainakaan tuo älykkyyttä sun kirjoituksias katsoessa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
[/quote]ei älylliset rajoittuneet amikset pysty kahdessa vuodessa tutkintoa saamaan läpi, iso osahan niistä ei osaa kunnolla edes lukea, kirjoittaa tai laskea, joten yks vuosi menee kun niille joutuu ne opettamaan
[/quote]
Aika monelle alalle vaaditaan nykyään korkeampi ka kuin lukioon
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"] Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille. [/quote]ei älylliset rajoittuneet amikset pysty kahdessa vuodessa tutkintoa saamaan läpi, iso osahan niistä ei osaa kunnolla edes lukea, kirjoittaa tai laskea, joten yks vuosi menee kun niille joutuu ne opettamaan [/quote] Hohhoh. Akateemisuus ei ainakaan tuo älykkyyttä sun kirjoituksias katsoessa.
[/quote]
Kansakoulupohjalta taitaa kirjoitella.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
[/quote]ei älylliset rajoittuneet amikset pysty kahdessa vuodessa tutkintoa saamaan läpi, iso osahan niistä ei osaa kunnolla edes lukea, kirjoittaa tai laskea, joten yks vuosi menee kun niille joutuu ne opettamaan
[/quote]
Näyttää se älyn valo olevan himmeä siellä akateemisellakin puolella.
Harva tuntuu muistavan, että nykysysteemi on ollut käytössä 1980-luvulta alkaen, 1990-luvulla hieman muokattiin systeemiä, mutta yli 20 vuotta on menty näin. Ideana on se, että koko keskiasteen tulee antaa kelpoisuus jatkaa korkeakoulussa, jotta kukaan ei 15v iässä tekemänsä valinnan vuoksi menettäisi mahdollisuutta opiskella tulevaisuudessa eteenpäin. Nuorisopuolella ammattikoulu kestää 3 vuotta, aikuispuolella 2 vuotta. Perustutkinnon jälkeen voi suorittaa vielä erikoisammattitutkinnon.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]
Olisi hyvä. Paluu siihen että ei joka koulun tarvitse kestää vuositolkulla saati oikeuttaa yliopistoon.
[/quote] Samaa mieltä. Pitää vaan hyväksyä se, että kaikista ei yliopistoon ole. Samalla pitäisi lukion statusta nostaa ja palauttaa lukio sellaiseksi joka se aikoinaan oli: vaativa yleissivistävä ja yliopistoon valmistava koulutus, jonne ei voi päästä alle 8:n keskiarvolla. Nythän sinne menee kaikenlaista kuona-ainesta pilaamaan lukion todellista tarkoitusta.
[/quote]
Ja tänä päivänä pääsee helpommin lukioon kuin amikseen.
Hehheh vitun pelle.
Koulutus on osa sosiaalipolitiikkaa: opiskeleva nuori ei ole työtön. Siksi ammattikoulun pituus on 3 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]
Olisi hyvä. Paluu siihen että ei joka koulun tarvitse kestää vuositolkulla saati oikeuttaa yliopistoon.
[/quote] Samaa mieltä. Pitää vaan hyväksyä se, että kaikista ei yliopistoon ole. Samalla pitäisi lukion statusta nostaa ja palauttaa lukio sellaiseksi joka se aikoinaan oli: vaativa yleissivistävä ja yliopistoon valmistava koulutus, jonne ei voi päästä alle 8:n keskiarvolla. Nythän sinne menee kaikenlaista kuona-ainesta pilaamaan lukion todellista tarkoitusta.
[/quote]Lukio on kyllä yleissivistävä, mutta ei laajassa merkityksessä yliopistoon valmistava. Ne samat kurssit, joita tarvitaan yliopistoon hakiessa voisi käydä aineopiskelijana ja sen 90% jättää käymättä. Muutenkin lukio saisi olla ikään kuin eräänlainen yleisamis, josta saadut taidot ja tiedot itsessään johtaisivat työllistymiseen. Ei ole järkevää ajatella lukiota pelkkänä välivaiheena, koska lukio on sitä mitä siitä itse tekee ja lukiosta saa halutessaan taitoja, joilla on selvää käyttöä erilaisissa työtehtävissä ilman yhtäkään yliopiston opintopistettä.
-Mies 29v + 1v-
Mä tiedän aika monta lukion käynyttä, joilla ei sitten muuta meriittiä olekaan.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:33"]Aikuispuolella sais tietyt tutkinnot (esim merkonomi) typistää 1.5 vuoteen tai vuoteen.
[/quote]
Nyt tuli vahinkoalapeukku! Itse olen lukenut taloushallinnon merkonomiksi, lukion jälkeen, ryhmämme koostui aikuisista joilla oli aiempi tutkinto ja työkokemusta, ikähaarukka n. 22-55v.
Koulutus kesti 2v. Istut siinä sitten pakollisella asiakaspalvelun tunnilla miettimässä kannattaako asiakaskohtaamisissa hymyillä vaiko ei, no voisihan ajan toki turhemminkin käyttää. Kyllä tuo 1,5 vuotta riittäisi helposti kun karsittaisiin idioottikurssit pois, nopeimmille myös vuosi voisi riittää, mutta kiire tulisi harjoittelujen kanssa.
Mitä se on keneltäkään pois että kaikilla on mahdollisuus korkeakoulu opiskeluun? Fakta on se että varmaan suurin osa jotka hakevat lääkikseen, ovat käyneet lukio, mutta ihan yhtä hyvin siellä amiksen lähärilinjalla voi olla se hemmetin fiksu ja ihmisläheinen opiskelija joka haluaakin lääkäriksi. Keneltä se siis on pois että on samat oikeudet? Tuskin se putkimies pate sinne yliopistoon tulee kenenkään opiskelurauhaa rikkomaan jos sitä ei kiinnosta!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:26"]
Hyvä idea! Vastahan se oli kaksivuotinen. Tunnen 29-vuotiaan, joka kävi vielä kaksivuotisen amiksen. Ehdotan ratkaisuksi tuohon jatko-opintopulmaan tätä:
- perustutkinto 2 vuotta
- mahdollisuus suorittaa joku "erikoisammattitutkinto" yhdistettynä yleissivistäviin aineisiin 1 vuosi
Näin olleen töihin haluavat voivat häipyä kahden vuoden jälkeen, jatko-opintoja harkitsevat tehdä kolmannen vuoden tai sitten olla muutaman vuoden töissä ja sitten palata lukemaan se kolmas vuosi ja sitä kautta hakea jatko-opintokelpoisuus.
[/quote]
Kuinka nuorena se tuntemasi 29-vuotias on mennyt ammattikouluun? Itse täytän tänä vuonna 30, menin suoraan peruskoulusta amikseen ja ainakin silloin kun aloitin oli myös kolmannen vuoden opiskelijoita.
Minä ainakin ammattikoulupohjalta aion hakea yliopistoon ja jos joku siellä siitä loukkaantuu niin voi kyynel, vo hän sitten keskeyttää koulun. Minä ainakin aion jatkaa jos pääsen! Ja itseasiassa, sain jo pääsykoe materiaalitkin että lälläspyy teille amisvihaajat!