Mikä ihmeen meriitti se äitiys on?
Minkä ihmeen takia naiset työntävät sitä äitiyttään meriitiksi niin vaalimainoksiin, ansioluetteloihin kuin someprofiileihinsa? Mikä meriitti se on? Ainoa suorite mikä vaaditaan on yhdyntä.
En väheksy vanhemmuutta, minullakin on lapsia. Mutta jos olet ehdolla luottamustehtävään, niin minä en laske mitään meriittiä kyseisessä kontekstissa sille että olet onnistunut suorittamaan yhdynnän ja puskemaan lapsen maailmaan. Päinvastoin, se että ansiolistallasi in ensimmäisenä ”äiti” vie uskottavuutta muilta saavutuksiltasi tai kyvyiltäsi. Maailma on täynnä sysipaskoja äitejä ihan siinä missä superhyviäkin.
Kommentit (182)
Äänestäminen on siitä jännä juttu, että kaikki voivat äänestää ketä haluavat ja arvottaa ehdokkaissa mitä ominaisuuksia haluavat.
Tämäntyyppisissä vaaleissa sillä, että ehdokkaalla on myös omia lapsia, voi olla olennainen merkitys, ja sen myös moni ehdokas tietää ja haluaa tuoda esiin. Sen sijaan toissijaista voi hyvinkin olla esim. työpaikka. Jonkinlaisesta korkeammasta koulutuksesta voi olla hyötyä, jotta on todennäköisemmin paremmin perillä, miten yhteiskunta ja päätöksenteko toimii, pystyy kirjoittamaan tekstinsä itse jne. Joku pitemmällä äitiyslomalla tai hoitovapaalla tai niiden putkessa oleva fiksu äiti voi olla hyväkin ehdokas, eli on kiinni omassa elämässä niissä sotepalveluissa ja toisaalta voi kaivata myös kodin ulkopuolista tekemistä ja on halua vaikuttaa. Ja ei ole sitä työpaikkaa lisärasitteena vaan voi sen yhteiskunnalliemman, tietyllä tapaa "akateemisemman" mielenkiinnon kohdistaa luottamustehtävään.
Tääkin ketju osottaa kuinka nuo kiihko äidit on A tyhmiä kun saappaat B hermoraunioita ilman mitään käytöstapoja,
kirkuvat tuota vihaansa onnellisiin naisiin ja kaikkiin miehiin,
ja sitten ihmettelevät kun heitä ei pidetä minään.
No olisko ihan oikeudenmukaista ja fiksua ettei tuollaisia hysteerisiä imbesillejä pidetä minään.
Se on uhriviitta joka taakse piiloudutaan kun ei haluta kantaa vastuuta teiosta ja puheista sekä se on joidenkin naisten ainoa meriitti ja yrittävät sillä saada kunnioitusta
Vierailija kirjoitti:
Tääkin ketju osottaa kuinka nuo kiihko äidit on A tyhmiä kun saappaat B hermoraunioita ilman mitään käytöstapoja,
kirkuvat tuota vihaansa onnellisiin naisiin ja kaikkiin miehiin,ja sitten ihmettelevät kun heitä ei pidetä minään.
No olisko ihan oikeudenmukaista ja fiksua ettei tuollaisia hysteerisiä imbesillejä pidetä minään.
Mitä ihmettä? Tämä viesti on ketjun vihamielisimpiä. En ole täällä mitään kiihkoäitejä nähnyt, enkä kirkumista enkä mitään sellaista. Viha tässä asiassa on kyllä nyt jossain ihan muualla kuin niissä, jotka puolustavat sitä, että äitiyden mainitsemisessa voi olla joku järkikin.
Vierailija kirjoitti:
No en laittaisi äitiyttä cv:n tai vastaaviin paikkoihin, mutta kyllä hyvin hoidettu äitiys eli vanhemmuus eli kasvattajan rooli on yksi maailman haastavimmista asioista ja jos siinä kokee onnistuneensa hyvin saa siitä olla ylpeä.
Äitimme oli omasta mielestään täydellinen kasvattaja ja auktoriteetti mutta me lapset olemme olleet niistä kasvatustaidoista ihan eri mieltä kun kaikilla kun on mielenterveysongelmia. Fyysistä ja henkistä kuritusta, häpäisemistä ja peloittelua ne kasvatus keinot. Koko suku sai lyödä ja kurittaa vapaasti ja aina oli äidin se koko suku läsnä perheessämme eikä meillä tuntunut olevan omaa perhettä ollenkaan. Isämme häädettiin äidin suvun toimesta pois hyvin äkkiä kun alkoi vastustamaan sitä sukua ja vaatimaan omaa rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että mainostaa itseään äitinä on hyvä syy jättää äänestämättä, kertoo että pitää itseään "ei äitejä" parempana. Juu ei ääniä tällaisille.
Olen mies (ja isä) enkä äänestä koskaan ihmistä, joka laittaa äitiyden (tai isyyden) meriittiluetteloonsa edustaessaan jotain puoluetta poliittisissa vaaleissa. Tulee heti mieleen ehdokas, joka kuumeisesti joutuu miettimään omia saavutuksiaan ja ensimmäisenä tulee mieleen että ai niin, mähän olen onnistunut lisääntymään. Vertaisin sitä johonkn lasten mustanaamiokerhon retkieväsvastaavan tehtävään. Voisin kuvitella, että lapsettomia ärsyttää vielä enemmän.
Sama koskee kaikkia haastatteluja myös. Ei ole sellaista naista joka ei missä tahansa lehtihaastattelussa muistaisi mainita äitiydestään (ja miehestään jos on), oli haastattelun aihe sitten mikä hyvänsä. En käsitä, onko siinä takana joku heikko itsetunto vai tarve buustata omaa egoa muiden naisten silmissä.
Eli esim. kotiäiti ei mielestäsi ole yhtään mitään, eikä ole tehnyt koko elämässään mitään merkittävää vai? Jos on omistautunut lasten kasvatukseen ja nähnyt sen tärkeimpänä tehtävänään, sekä samalla mahdollistanut puolison vahvemman urakehityksen. Toisin sanoen sun mielestä, se jos pitää äitiyttä tärkeänä ja itsessään arvostettavana asiana, on jotenkin typerää. Toisille se saattaa olla koko elämän tärkein päämäärä ja tehtävä. Nämä on näitä arvomaailman erilaisuuksia, katsos. Sen takia on hyvä, että ehdokkaat kertovat äitiydestään tai isyydestään, jos asia on oikeasti heille tärkeä, koska silloin myös muut vanhemmuutta ja perhearvoja arvostavat osaavat heitä äänestää. Etenkin kun näissä vaaleissa valitut tyypit tosiaan tulevat päättämään paljonkin lapsiperheiden arkeen vaikuttavista asioista, kuten sote-palveluista, neuvolasta ym.
Olen lapseton mutta en väheksy perhearvoja enkä sitä jos joku haluaa olla esim kotiäiti. Se on ihan ok. Sotevaltuustoissa ja muissakin luottamustehtävissä täytyy kuitenkin hallita isompia kokonaisuuksia, sotepalvelut koskettavat kaikenikäisiä kansalaisia ja ne pitäisi yhteensovittaa tasapuolisesti. Siinä tarvitaan monenlaista tietämystä.
Vierailija kirjoitti:
Se on uhriviitta joka taakse piiloudutaan kun ei haluta kantaa vastuuta teiosta ja puheista sekä se on joidenkin naisten ainoa meriitti ja yrittävät sillä saada kunnioitusta
Siis miten tässä keskustelussa nyt mielestäsi äitiys on näkynyt uhriutumisena, ja miten tässä mikään nyt liittyy siihen, ettei haluaisi kantaa vastuuta "teoista tai puheista"? Ehdokkaaksi hakeutuminenhan nimenomaan kertoo kiinnostuksesta yhteiskunnalliseen vastuunkantoon, ts. ettei ole pelkästään kohteena vaan myös päättämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että mainostaa itseään äitinä on hyvä syy jättää äänestämättä, kertoo että pitää itseään "ei äitejä" parempana. Juu ei ääniä tällaisille.
Olen mies (ja isä) enkä äänestä koskaan ihmistä, joka laittaa äitiyden (tai isyyden) meriittiluetteloonsa edustaessaan jotain puoluetta poliittisissa vaaleissa. Tulee heti mieleen ehdokas, joka kuumeisesti joutuu miettimään omia saavutuksiaan ja ensimmäisenä tulee mieleen että ai niin, mähän olen onnistunut lisääntymään. Vertaisin sitä johonkn lasten mustanaamiokerhon retkieväsvastaavan tehtävään. Voisin kuvitella, että lapsettomia ärsyttää vielä enemmän.
Sama koskee kaikkia haastatteluja myös. Ei ole sellaista naista joka ei missä tahansa lehtihaastattelussa muistaisi mainita äitiydestään (ja miehestään jos on), oli haastattelun aihe sitten mikä hyvänsä. En käsitä, onko siinä takana joku heikko itsetunto vai tarve buustata omaa egoa muiden naisten silmissä.
Eli esim. kotiäiti ei mielestäsi ole yhtään mitään, eikä ole tehnyt koko elämässään mitään merkittävää vai? Jos on omistautunut lasten kasvatukseen ja nähnyt sen tärkeimpänä tehtävänään, sekä samalla mahdollistanut puolison vahvemman urakehityksen. Toisin sanoen sun mielestä, se jos pitää äitiyttä tärkeänä ja itsessään arvostettavana asiana, on jotenkin typerää. Toisille se saattaa olla koko elämän tärkein päämäärä ja tehtävä. Nämä on näitä arvomaailman erilaisuuksia, katsos. Sen takia on hyvä, että ehdokkaat kertovat äitiydestään tai isyydestään, jos asia on oikeasti heille tärkeä, koska silloin myös muut vanhemmuutta ja perhearvoja arvostavat osaavat heitä äänestää. Etenkin kun näissä vaaleissa valitut tyypit tosiaan tulevat päättämään paljonkin lapsiperheiden arkeen vaikuttavista asioista, kuten sote-palveluista, neuvolasta ym.
Olen lapseton mutta en väheksy perhearvoja enkä sitä jos joku haluaa olla esim kotiäiti. Se on ihan ok. Sotevaltuustoissa ja muissakin luottamustehtävissä täytyy kuitenkin hallita isompia kokonaisuuksia, sotepalvelut koskettavat kaikenikäisiä kansalaisia ja ne pitäisi yhteensovittaa tasapuolisesti. Siinä tarvitaan monenlaista tietämystä.
Se on totta, mutta sen takia ihmiset usein pyrkii äänestämään sellaista, joka on lähellä omia tarpeita, eli jos on vaikka omaishoitaja, niin omaishoitajaa, eläkeläinen eläkeläistä jne. Siis ei ainoana tekijänä, mutta tällaisilla asioilla voi olla vaikutusta monen äänestyspäätöksiin. Onhan se tärkeää, että on monenlaisista ihmisryhmistä edustusta.
Oletan, että sillä halutaan profiloitua tietyn ihmisryhmän edustajaksi ja ilmentää perhearvoja sekä vedota perheellisiin ihmisiin. Äitiys on kokonaisvaltainen kokemus, joka vaikuttaa moneen asiaan ja koko elämään.
Minä olen äiti, mutta se ei tee minusta parempaa ihmistä. En laita sitä cv:hen enkä puhu asiasta jatkuvasti töissä, mutta kyllähän pienen lapsen äitinä oleminen on hyvin intensiivistä ja vaikuttaa siinä mielessä työelämäänkin, että sairaan lapsen kanssa täytyy jäädä säännöllisesti sairaslomalle muutamaksi päiväksi, ja työpäivä on lopetettava ajoissa jotta ehtii päiväkotiin ennen sulkemisaikaa.
Kotiäidillä ei varmaan juuri muita asioita ole laittaa cv:hen kuin äitinä oleminen.
Vierailija kirjoitti:
kirkuvat tuota vihaansa onnellisiin naisiin ja kaikkiin miehiin,ja sitten ihmettelevät kun heitä ei pidetä minään.
Tääkin ketju osoittaa kuinka nuo kiihko velat ot A tyhmiä kuin saappaat B hermoraunioita ilman mitään käytöstapoja,
Minulla lapsettomalla on harvinaislaatuinen ystävä kun se ei koskaan nosta itseään jalustalle ja pidä itseään muita parempana ihmisenä, on hyvin vaatimaton neljän lapsen äiti. Hänen lapset ovat kaikki erilaisia ja yksi ainakin aikoo jäädä lapsettomaksi niin ettei halua lapsia ja se on ystäväni mielestä OK ja ihan samanarvoinen lapsi kuin kaikki muutkin niin ettei arvoteta lapsia lisääntymisen perusteella niin kuin meidän suvussa selvästi osoitetaan että olet arvoton jos et lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tääkin ketju osoittaa kuinka nuo kiihko velat ot A tyhmiä kuin saappaat B hermoraunioita ilman mitään käytöstapoja,
Kyse on siitä että hankkii arvostusta lapsillaan mikä ei opiskeluja, tutkintoja tarvitse eikä mitään muita työelämän meriittejä ole ja pitää itseään parempana ihmisenä kuin lapsettomat. Joku säkällä saa sitten ns. onnistuneet lapset niin ettei niiden kanssa tarvitse kauheasti vääntää ja mieskin pysyy perheessä. Yhden tämmöisen pitkän suhteen perheen näin suvussani mutta sitten vaimo löysi uuden kun kyllästyi 30v kestäneeseen liittoon. Yleensä se pettäjä ja lähtijä on monissa pitkien suhteiden eroissa ollut mies.
Vierailija kirjoitti:
Minulla lapsettomalla on harvinaislaatuinen ystävä kun se ei koskaan nosta itseään jalustalle ja pidä itseään muita parempana ihmisenä, on hyvin vaatimaton neljän lapsen äiti. Hänen lapset ovat kaikki erilaisia ja yksi ainakin aikoo jäädä lapsettomaksi niin ettei halua lapsia ja se on ystäväni mielestä OK ja ihan samanarvoinen lapsi kuin kaikki muutkin niin ettei arvoteta lapsia lisääntymisen perusteella niin kuin meidän suvussa selvästi osoitetaan että olet arvoton jos et lisäänny.
Lapsien hankinta on jokaisen henkilökohtainen asia...riippuu niin monesta asiasta: törmäätkö sopivaan puolisoon,haluaako tämä yleensäkään lapsia,taloudellinen tilanne,terveydellinen tilanne-pystytkö edes saamaan,oma halu-haluatko itse.....niin sittenkö sinusta tulisi se hylkiö,kun et esim.terveydellisistä syistä pystyisi lasta saamaan?🙃🤔ei kaikkien elämä mene samalla tavalla,eikä elämää muutenkaan pitäisi elää muita miellyttävällä vasten tahtoaan
Vierailija kirjoitti:
En minä ole ajatellut sitä meriittinä, ajattelen että kertoohan se ihmisestä jotain. Jos se nyt ensimmäinen asia listalla on niin sitten pidän kyllä outona, mutta yhtenä asiana ok. Kyllä minä mieluusti äänestän sellaista henkilöä, joka on suht samassa elämäntilanteessa kuin itse - pienten lasten vanhempi ymmärtää (luultavasti paremmin kuin lapseton tai jo aikuisten vanhempi) ne haasteet mitä pienten lasten vanhemmuuteen (ja sotepalveluihin) liittyy. Jos kyseessä olisi vaikkapa 60v henkilö joka mainostaa olevansa äiti niin sitä pidän vähän outona sitten taas, mutta en minä semmoista ole nähnyt kenelläkään.
No juuri näin se on. En usko että kolmekymppinen vela tai just Pertti 64v. on mulle oikea henkilö äänestää koska minulla ei olisi juuri mitään yhteistä näiden kahden kanssa, kumpikaan ei tiedä mitään mun elämästä, joten ei osaa päätöksenteossa ottaa huomioon mitään asioita jotka minä ottaisin.
Vierailija kirjoitti:
Äitiys ei ole mikään meriitti. Äidit luulevat että äitiydellä kuusuisivat johonkin isompaan. Moni nainen tekee lapsia vähä niinku lemmikin ottaas. Isät sitten joutuu todellisuudessa kasvattamaan lapset.
Naiset eivät tee lapsia "vähä niinku lemmikin ottaas". Lemmikki ja lapsi eivät ole verrannollisia. Äitiys vaatii kasvamista epäitsekkäämmäksi ja lapsen kasvatus/huolenpito on aivan muuta kuin kissan rapsutus.
Kyllähän jotkut (menestyneet) miehetkin esittelevät itsensä muiden titteleiden ohessa isäksi.
Tosin Suomessa tuota ei taida tehdä kuin lestadiolaiset miehet?
Suomi on kyllä käsittämättömän maskuliininen kulttuuri, onkohan toista yhtä maskuliinista olemassakaan?
Kovat arvot ja pelkkiä maskuliinisia piirteitä arvostetaan niin miehissä kuin naisissakin. Hyh hyh.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne yhtään äitiä joka pitäisi itseään parempana ihmisenä kuin muita tai nostaisi itseään jalustalle, lapset on yleensä juuri se joka painaa sut aika matalalle kun tunnet olevasi ihan paska äiti tämän tästä. Jos joku sanoo olevansa äiti, niin se on enemmän kuin meriitti, se kertoo siitä että on selviytyjä. Uusien ihmisten tekeminen ja kasvattaminen normaaleiksi yksilöiksi ei ole niin helppoa kuin moni luulee.
Enkä kyllä tunne yhtään sellaistakaan ihmistä joka arvottaisi ihmisiä lisääntymisen perusteella, meidän suvussa paskat nakataan sille onko jollain lapsia vai ei, ja äitini on kymmenlapsisesta perheestä, osalla hänen sisaruksistaan on useampi lapsi, jollain ei yhtään, sama mun serkuilla joita on reilu parikymmentä äidin puolelta, ja myöskään mun sisaruksilla kahdella ei ole lapsia, yhdellä on minun lisäkseni. Kukaan ei koskaan ole sanonut yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä että hankkii arvostusta lapsillaan mikä ei opiskeluja, tutkintoja tarvitse eikä mitään muita työelämän meriittejä ole ja pitää itseään parempana ihmisenä kuin lapsettomat. Joku säkällä saa sitten ns. onnistuneet lapset niin ettei niiden kanssa tarvitse kauheasti vääntää ja mieskin pysyy perheessä. Yhden tämmöisen pitkän suhteen perheen näin suvussani mutta sitten vaimo löysi uuden kun kyllästyi 30v kestäneeseen liittoon. Yleensä se pettäjä ja lähtijä on monissa pitkien suhteiden eroissa ollut mies.
Siis miten niin pitää parempana ihmisenä kuin lapsettomat? Tässä on kysymys siitä, että jos ehdokas kertoessaan itsestään mainitsee myös olevansa äiti. Useimmiten on muutakin mainittavaa. Mutta on sellaisiakin ehdokkaita, jotka kertovat vain, että ovat eläkeläisiä. Tarkoittaako se, että henkilö pitää itseään muita parempana ihmisenä ja pyrkii hankkimaan arvostusta sillä, kun ei muita meriittejä ole?
Ylitulkitset jonkin henkilökohtaisen ongelman takia tätä asiaa. Ehkä ajattelet itse olevasi lapsettomana huonompi?
Äitiys on hieno juttu,kunhan se on rehellisin keinoin hankittu,eikä esim. valehtelemalla mies mukaan sellaiseen,mihin ei ole halunnut. Kun 'mun pitää saada olla myös äiti',keinolla millä hyvänsä😣