Mikä ihmeen meriitti se äitiys on?
Minkä ihmeen takia naiset työntävät sitä äitiyttään meriitiksi niin vaalimainoksiin, ansioluetteloihin kuin someprofiileihinsa? Mikä meriitti se on? Ainoa suorite mikä vaaditaan on yhdyntä.
En väheksy vanhemmuutta, minullakin on lapsia. Mutta jos olet ehdolla luottamustehtävään, niin minä en laske mitään meriittiä kyseisessä kontekstissa sille että olet onnistunut suorittamaan yhdynnän ja puskemaan lapsen maailmaan. Päinvastoin, se että ansiolistallasi in ensimmäisenä ”äiti” vie uskottavuutta muilta saavutuksiltasi tai kyvyiltäsi. Maailma on täynnä sysipaskoja äitejä ihan siinä missä superhyviäkin.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
”Onnistuin imuroimaan spermaa ahnaaseen römpsääni juuri oikeaan aikaan, olen siksi oikea nainen tähän tehtävään”
Onnistuin työntämään silsaisen nakkini väkisin jonkun vulvaan ja nyt olen muka paras isä.
Olisi kyllä kamalaa olla AP:n kaltaisen miehen vaimo ja lasten äiti.
Toisaalta tuollaisen miehen vaimo on luultavasti samaa kaliiberia miehensä kanssa, eli joku lapsiaan ”pershedelmiksi” kutsuva ja muutenkin rumia puhuva kovis tai vastaava, jolle pehmeät arvot ja feminiinisyys on noloa ja ”heikkoa”.
Minua ärsyttää kun yksi kunnallispoliitikko mielipidekirjotuksensa allekirjoittaa "Maija Meikäläinen, insinööri, äiti ja kunnanvaltuutettu" . Ei se äitiys kyllä pätevöitä mihinkään
No kyllä minua todellakin pienten lasten vanhempana kiinnostaa, onko äänestämäni ehdokas itsekin äiti tai isä, eli toisin sanoen ymmärtääkö hän lapsiperheiden tarpeita päätöksiä tehdessään. Pelkkien lapsettomien sinkkujen asioita edistävää ja kovia arvoja edustavaa tyyppiä en halua äänestää.
Ärsyttävää lässytystä minustakin tuo äiti-hokeminen. Oli mielipidekirjoitus tai vaalimainos, aina tungetaan se äiti nimen alle.
Tasan samaa mieltä kuin ap! Olin ennen kun sain lapsia (hedelmöityshoidoilla, ilman yhdyntää), ja olen myös lasten saannin jälkeen. Miksi ihmeessä asiantuntijahommissakin naiset esittelevät itsensä aina ensin äitinä ja sitten vasta vaikka fysiikan tohtorina? Mitä hittoa se äitiys siihen kuuluu? En ole tippaakaan parempi ihminen siksi että sain lapset, eikä ole kukaan muukaan. Naiset voisivat mieluusti olla alentamatta itseään synnytyskoneiksi ja opetella esiintymään muissakin rooleissa kuin äityliineinä.
Vierailija kirjoitti:
Tasan samaa mieltä kuin ap! Olin ennen kun sain lapsia (hedelmöityshoidoilla, ilman yhdyntää), ja olen myös lasten saannin jälkeen. Miksi ihmeessä asiantuntijahommissakin naiset esittelevät itsensä aina ensin äitinä ja sitten vasta vaikka fysiikan tohtorina? Mitä hittoa se äitiys siihen kuuluu? En ole tippaakaan parempi ihminen siksi että sain lapset, eikä ole kukaan muukaan. Naiset voisivat mieluusti olla alentamatta itseään synnytyskoneiksi ja opetella esiintymään muissakin rooleissa kuin äityliineinä.
Miksi pitäisi esitellä itsensä ensisijaisesti työuran kautta? Ei se fysiikan tohtori ole myöskään tippaakaan parempi ihminen siksi että on saanut korkean koulutuksen. Ihminen yleensä esittelee itsestään ensimmäisenä sen puolen, mitä itse pitää tärkeimpänä. Jos kokee olevansa (koulutuksesta huolimatta) ensisijaisesti äiti, tai että se on hänelle tärkein asia elämässä, niin miksi ei saisi olla?
Äitiyden arvostaminen ei ole mitään "alentamista", tai sitä että pitäisi itseään "synnytyskoneena". Synnytys on erittäin pieni osa äitiyttä, tai oikeastaan äidiksi tulemista. Varsinainen äitiys, eli lapsen kasvatus, alkaa vasta sen jälkeen. Ja se on todellakin tärkeä tehtävä, äidithän kasvattavat myös ne tulevaisuuden fysiikan tohtorit, joita tunnut niin kovasti ihastelevan.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minua todellakin pienten lasten vanhempana kiinnostaa, onko äänestämäni ehdokas itsekin äiti tai isä, eli toisin sanoen ymmärtääkö hän lapsiperheiden tarpeita päätöksiä tehdessään. Pelkkien lapsettomien sinkkujen asioita edistävää ja kovia arvoja edustavaa tyyppiä en halua äänestää.
Edelleen, se vanhemmuus ei takaa yhtään mitään. Äänestäisitkö Vilja Eerikan vanhempia, ne kun sun logiikalla ymmärtää asioita?
Mulla oli aiemmin yksi tuttu, useamman lapsen äiti, mukana politiikassa (lähti brysseliin jossain vaiheessa). Hän oli vakaasti sitä mieltä että talousrikokset oli isompi synti kuin henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset. Kuvaa varsin hyvin, että äitiys ei tuo empatiaa tai ymmärrystä, ne asiat pitää olla ihmisessä alunalkaen. Äitiys kyllä muuttaa ihmistä, mutta ei tee äideistä keskenään identtisiä. Osa piut paut välittää sinulle tärkeistä asioista vaikka olisitte käsi kädessä kasvaneet ja lisääntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, se vanhemmuus ei takaa yhtään mitään. Äänestäisitkö Vilja Eerikan vanhempia, ne kun sun logiikalla ymmärtää asioita?
Mulla oli aiemmin yksi tuttu, useamman lapsen äiti, mukana politiikassa (lähti brysseliin jossain vaiheessa). Hän oli vakaasti sitä mieltä että talousrikokset oli isompi synti kuin henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset. Kuvaa varsin hyvin, että äitiys ei tuo empatiaa tai ymmärrystä, ne asiat pitää olla ihmisessä alunalkaen. Äitiys kyllä muuttaa ihmistä, mutta ei tee äideistä keskenään identtisiä. Osa piut paut välittää sinulle tärkeistä asioista vaikka olisitte käsi kädessä kasvaneet ja lisääntyneet.
Hohhoijaa mikä argumentti. Kyllä, paskoja vanhempia on olemassa. Se ei muuta sitä, että (itsestään selvästi) vanhemmuuden kokenut ihminen paljon suuremmalla todennäköisyydellä ymmärtää lapsiperheiden tarpeita paremmin kuin sellainen, jolla ei ole omia lapsia eikä kokemusta lapsiperhe-elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi esitellä itsensä ensisijaisesti työuran kautta? Ei se fysiikan tohtori ole myöskään tippaakaan parempi ihminen siksi että on saanut korkean koulutuksen. Ihminen yleensä esittelee itsestään ensimmäisenä sen puolen, mitä itse pitää tärkeimpänä. Jos kokee olevansa (koulutuksesta huolimatta) ensisijaisesti äiti, tai että se on hänelle tärkein asia elämässä, niin miksi ei saisi olla?
Äitiys on tärkein asia elämässä, eli päätöksenteot ja se työ valtuustossa on toisarvoista. "Nyt ei jouda miettimään tätä lakkautettavaa päiväkotia, kun Victorialla alkaa viulutunti!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiys on tärkein asia elämässä, eli päätöksenteot ja se työ valtuustossa on toisarvoista. "Nyt ei jouda miettimään tätä lakkautettavaa päiväkotia, kun Victorialla alkaa viulutunti!"
Typerä argumentti. Ei se estä keskittymästä työhönkin, vaikka silti pitäisi äitiyttä tärkeimpänä asianaan. Ihminen kykenee elämässään keskittymään useampaan kuin yhteen asiaan, tiesitkö. Ura voi olla tärkeä, vaikka lapset olisivatkin vielä tärkeämmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa mikä argumentti. Kyllä, paskoja vanhempia on olemassa. Se ei muuta sitä, että (itsestään selvästi) vanhemmuuden kokenut ihminen paljon suuremmalla todennäköisyydellä ymmärtää lapsiperheiden tarpeita paremmin kuin sellainen, jolla ei ole omia lapsia eikä kokemusta lapsiperhe-elämästä.
Turhaan voihkit. Kyse on nimenomaan juuri siitä, että oletat tämän äitiyden esilletuojan olevan se hyvä ja huomioiva tyyppi - etkä siinä vaiheessa muista yhtään että siellä voikin olla se mulkku joka pitää lapsia statusesineinä tai lavasteina omassa teatterissaan jossa esitetaan hyvää vanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan voihkit. Kyse on nimenomaan juuri siitä, että oletat tämän äitiyden esilletuojan olevan se hyvä ja huomioiva tyyppi - etkä siinä vaiheessa muista yhtään että siellä voikin olla se mulkku joka pitää lapsia statusesineinä tai lavasteina omassa teatterissaan jossa esitetaan hyvää vanhempaa.
Ihan yhtä lailla se lapseton uratykki voi olla mulkku, joka pyrkii politiikkaan pelkän paksumman palkkapussin toivossa. Ehdokkaiden pään sisään ei voi päästä, joten pitää vain arvioida heidän arvojaan puheiden ja esiintymisen perusteella, tämä pätee ihan samalla tavalla perheellisiin tai perheettömiin ehdokkaisiin. Joten kun itse haluan edistää perhearvoja ja lapsiperheiden asioita, niin totta kai valitsen sellaisen ehdokkaan, joka ainakin itse tuo esille että lapset olisivat hänelle tärkeä asia.
Näkisin, että kyseinen henkilö haluaa sillä kertoa olevansa ensisijaisesti äiti. Eli se on hänelle se tärkein asia. Eikä niin, että esittäisi äitiyden olevan joku meriitti. Eri asia sitten onko sitä aina erikseen tarpeen korostaa.
Jos ei ole muuta meriittejä, niin aina äitiydellä voi ratsastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap ole äiti vaan äitivihamielinen vela. Se, että naisella on tai on ollut lapsia lertoo hyvin paljon naisen elämästä. Jatkuvastihan täällä on ul i stu siitäkin jos tinder-profiilissa ei kerrota lasten ikiä ja nimiä ja paljonko ovat isällään jne... ja vaalimainoksissa sillä haetaan samaistuttavuutta koska selvä enemmistö naisista haluaa äideiksi ja lähes yhtä moni tulee äideiksi. Luottamistehtäviin hakiessa muuten se ei ole kenties suurin meriitti, mutta melko kyseenalaisen kuvan nainen antaa itsestään jos salaa äitiytensä tai ei pidä sitä merkittävänä asiana itsessään. Vaikka se ei olisikaan viran edellytys.
Ap on isä ja rakastava puoliso. Analyysisi meni täysin metsään muutenkin.
Sellainen vihainen Suomi-mies sieltä sitten.
Meidän yhteiskunnassahan äitiys todella on halveksittua, ja sinä edustat tuota joukkoa hyvin.Miten vaikeaa sinulle on ymmärtää, että tässä ei halveksuttu äitiyttä millään tavalla? Kyse on siitä, miten äitiyden varjolla yritetään kalastella poliittista vaikutusvaltaa ja meriittejä, vaikka äitiys on ihmisenä olemisen perusasia kuten hengittäminen, kasvaminen tai ulostaminen.
Hyvä äitiys on kyllä taitolaji, joka yleensä näkyy tuloksista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko varmasti ilmaisee vain, että saman ihmisryhmän äänestäjät tietävät kyseisen henkilön mahdollisesti ymmärtävän äitiytensä vuoksi esim. Tiettyjen kunnallipalveluiden erityisen merkityksen. Mm. Neuvola, Perhepalvelut, Varhauskasvatus, Harrastustoiminta, Koulu, Turvallisuus, jne.
Eli ihan tärkeä asia kuitenkin, jos pitää kyseisiä palveluita ja teemoja tärkeänä.
Itse olen lapseton, mutta niitä äitejä ja isiä olen nähnyt ihan tarpeeksi monta tietääkseni että lisääntyneisyys ei tarkoita automaattisesti tuota. Omaa "isääni" on kiinnostanut syntymästäni lähtien (no, jo aikaisemminkin) ihan muut seikat kuin mikään minuun liittyvä. Oma äitini on kertonut ettei hän ikinä lapsia erityisemmin halunnut, "niitä vain sattui tulemaan". Ja montaa äitiä kiinnostaa loppupeleissä muut asiat enemmän kuin se oma lapsi; käytetään päihteitä raskausaikana, tarhojen porteilla täytyy kyltein ilmoittaa, että laita se kännykkä pois ja keskity lapseesi, ohitetaan lapsen tarpeet niin monin eri keinoin. Katsokaa tätä pahoinvointia yhteiskunnassa!
Vaikka meidän nyky-aikuisten lapsuudessa olikin tilanne se, että "lapsia vaan tuli" niin nykyään ei kyllä ole. Ei ole samanlaista yhteiskunnallista painostusta hankkia lapsi, päin vastoin suorastaan, joka media huutaa miten rankkaa se on. Joten ne, joilla on pieniä lapsia on kyllä ihan miettineet asiaa. Varsinkin ne, jotka ovat poliittisesti aktiivisia ihmisiä, ei sieltä listoilta taida pahemmin näitä kuusi lasta ja viisi isää-äitejä löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luulisi että äiti ajaa esim lasten ja perheiden asioita kiihkeämmin kuin 56v lapseton Pertti. Ehkä sitten häntä äänestävät perheelliset. Haetaan samaistumispintaa: olen kuin sinä, äänestä minua.
Jep, tuollaisia on.
Esim. isäni on sanonut, että luottaa enemmän äiteihin ja palkkaa ensisijaisesti perheellisiä miehiä, koska niillä on varmasti korkea motivaatio ja sitoutuminen työhön (perhe elätettävänä).
Olihan tämä päivän vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kun yksi kunnallispoliitikko mielipidekirjotuksensa allekirjoittaa "Maija Meikäläinen, insinööri, äiti ja kunnanvaltuutettu" . Ei se äitiys kyllä pätevöitä mihinkään
Ei se pätevöitä mihinkään. Mutta se tekee ihmisestä inhimillisemmän oloisen, samaistuttavamman, jos kertoo olevansa äiti. Riippuu tietysti aiheesta mihin hän ottaa kantaa, mutta jos kirjoittaa vaikka neuvolapalveluiden saatavuudesta tai kouluista, maininta omasta vanhemmuudesta on tavallaan meriitti: henkilöllä on omaa kokemusta aiheesta eikä hän katsele asioita norsunluutornista käsin. Pelkkä "insinööri, kunnanvaltuutettu" olisi aika kylmän ja kovan kuuloinen, insinöörit kun eivät empatiastaan ole tunnettuja (eikä moni ajattele heidän ymmärtävän sotesta mitään).
Äitiys kertoo viiteryhmästä, johon ihminen samaistuu, sekä asioista, joita hän kenties haluaa ajaa ja käsitellä. Se on ihan oleellinen tieto monille, jotka miettivät, ketä aikovat äänestää.
-eri