Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen meriitti se äitiys on?

Vierailija
21.01.2022 |

Minkä ihmeen takia naiset työntävät sitä äitiyttään meriitiksi niin vaalimainoksiin, ansioluetteloihin kuin someprofiileihinsa? Mikä meriitti se on? Ainoa suorite mikä vaaditaan on yhdyntä.

En väheksy vanhemmuutta, minullakin on lapsia. Mutta jos olet ehdolla luottamustehtävään, niin minä en laske mitään meriittiä kyseisessä kontekstissa sille että olet onnistunut suorittamaan yhdynnän ja puskemaan lapsen maailmaan. Päinvastoin, se että ansiolistallasi in ensimmäisenä ”äiti” vie uskottavuutta muilta saavutuksiltasi tai kyvyiltäsi. Maailma on täynnä sysipaskoja äitejä ihan siinä missä superhyviäkin.

Kommentit (182)

Vierailija
121/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiys on meriitti niille joilla muita meriittejä ei ole.

Ja ennen lasten tuloa näiden naisten suurin meriitti on vaimona oleminen.

Arvotan itsekin aika korkealle mieheni vaimona olemisen. Paljon korkeammalle kuin opintoni tai työntekemiseni. Tämä johtuu siitä, että arvotan suhteemme elämässäni äärimmäisen korkealle. Suhde mieheeni on minulle huomattavasti tärkeämpi kuin se, ketä työnantajaa milloinkin palvelen tai minkä koulun penkillä olen housuntakamustani kuluttanut. 

Arvon pokaalivaimo varmasti tietää miehensä käyvän vieraissa? Mut hei, hienoa että olet löytänyt kutsumusammatin!

Oletpa perin katkera. Arvon pokaalivaimon mies ei käy vieraissa. Avioliitto on kahden  tasa-arvoisen ihmisen suhde. Työpaikka on palvelussuhde.

Vierailija
122/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No luulisi että äiti ajaa esim lasten ja perheiden asioita kiihkeämmin kuin 56v lapseton Pertti. Ehkä sitten häntä äänestävät perheelliset. Haetaan samaistumispintaa: olen kuin sinä, äänestä minua.

Jep, tuollaisia on.

Esim. isäni on sanonut, että luottaa enemmän äiteihin ja palkkaa ensisijaisesti perheellisiä miehiä, koska niillä on varmasti korkea motivaatio ja sitoutuminen työhön (perhe elätettävänä).

Täällähän oli muutama päivä sitten ketju, jossa miehet ihmettelivät, miksi heidän pitäisi elättää pienempituloista vaimoaan. Ja naiset kilvan riensivät kertomaan, miten heitä ei ainakaan mies elätä vaan he makselevat kaiken kotihoidontuestaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitataankin vasta, kun olet ollut 25 vuotta äitinä..miten onnistuit….!!!!,

Vierailija
124/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lapsettomalla on harvinaislaatuinen ystävä kun se ei koskaan nosta itseään jalustalle ja pidä itseään muita parempana ihmisenä, on hyvin vaatimaton neljän lapsen äiti. Hänen lapset ovat kaikki erilaisia ja yksi ainakin aikoo jäädä lapsettomaksi niin ettei halua lapsia ja se on ystäväni mielestä OK ja ihan samanarvoinen lapsi kuin kaikki muutkin niin ettei arvoteta lapsia lisääntymisen perusteella niin kuin meidän suvussa selvästi osoitetaan että olet arvoton jos et lisäänny. 

Minullakin on neljä lasta enkä pidä itseäni heidän vuokseen "parempana" kuin lapsettomia. Maisteriksi luin viidessä vuodessa, äitiyteni kestää loppuelämän. Olen ylpeä sekä äitiydestäni että ammatistani.  

Vierailija
125/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat käytännössä Sote-vaalit...

Minä en ainakaan äänestä ketään sellaista, jonka en varmasti tiedä olevan vanhempi, koska minä perheellisenä haluan sinne ehdokkaan, joka ymmärtää minkälaista on istua kipeän lapsen kanssa päivystyksessä, työntää rattaita lumihangessa neuvolaan, järjestellä omia aikatauluja lasten hammaslääkäriaikoihin sopivaksi ja istua kotona murehtimassa, mitenköhön vakavaa tämäkin on ja joko pitäisi lähteä lääkäriin ja miten sekin onnistuu.

Kyllä sillä äitiydellä näissä vaaleissa on aika iso merkitys... Presidentin vaalit sitten asia erikseen.

Mutta tarvitaanko noiden kaikkien lueteltujen asioiden tietämiseen/kokemiseen/ymmärtämiseen vanhemmuutta? (Miinus ehkä toi rattaiden työntäminen.) Varmaan aika sama kokemus, jos on itse omien vaivojensa kanssa ollut julkisten palvelujen armoilla.

Vierailija
126/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei ole kaikki muumit laaksossa kun häntä ärsyttää tällainen tosiasia. Äitiys on meriitti siinä missä muukin elämänkokemus ja minä haluan ehdottomasti tietää esimerkiksi äänestäessä onko henkilöllä lapsia vai ei. Antaa ihan eri perspektiivin katsella muitakin asioita, vaikkei ole ainoa vaatimus ehdokkaalle.

Maailmassa ja Suomessa nyt vaan on aitoja ja tärkeämpiäkin epäkohtia, mihin pitäisi tarttua, että kyllä tämä on keksimällä keksittyä äitivihaa taas.

Vierailija
127/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites ap suhtaudut siihen, että jotkut kertoo olevansa eläkkeellä tai isovanhempia tai vaikka harrastuksistaankin?

Aloituksen teit pelkästään äitiydestä.

Ei se ärsytä, ärsyynnyn vain äitiydestä traumojeni takia. En pidä äideistä tai lapsista, ällöttäviä ihmisiä. Kuvittelevat olevansa parempia, koska puskeneet kakaran maailmaan. :D

T. Ap

Hyi, että  on rumaa ja katkeraa tekstiä. "En pidä äideistä/lapsista, ällöttäviä ihmisiä"....Minua ällöttää kaltaisesi.

Vierailija
128/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2019 Suomessa asui yksin yli 1,2 miljoonaa ihmistä.

Tuo luku kattaa toki esim. vanhukset, jotka ovat joskus lisääntyneet.

Saman vuoden lopussa Suomessa oli kaikkiaan reilut miljoona alle 18-vuotiasta lasta.

Lähes kaikki heistä (98 %) asui samassa asunnossa vanhempansa tai vanhempiensa kanssa.

45-vuotiaista Suomessa asuvista miehistä 28% ja naisista 19% oli lapsettomia vuonna 2013.

Tähän vielä päälle nuoremmat lapsettomat, mutta esim. avoliitossa asuvat ihmiset.

> Perheen kanssa asuvien aikuisten määrä on siis yllättävän vähäinen 5,5 miljoonasta suomalaisesta.

Kuitenkin perheellisten elämä määrittää edelleen todella paljon meidän muiden palveluja.

Minä en äänestäisi ihmistä, joka painottaa lapsiperheen palveluja. Tällä hetkellä rankimmin takkiin kaikesta ottaa yksin asuva aikuinen. Nuorten mielenterveyspalvelutkin ovat helpommin tavoitettavia kuin aikuisten ns. työikäisten. Lisäksi kustannukset suhteessa ihan järkkyjä.

Toivoisin, että päättäjä / vaikuttaja ottaa myös huomioon muunlaiset taloudet ja elintavat kuin tuon ns. perinteisen.

Vierailija
129/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tääkin ketju osottaa kuinka nuo kiihko äidit on A tyhmiä kun saappaat B hermoraunioita ilman mitään käytöstapoja,

kirkuvat tuota vihaansa onnellisiin naisiin ja kaikkiin miehiin,

ja sitten ihmettelevät kun heitä ei pidetä minään.

No olisko ihan oikeudenmukaista ja fiksua ettei tuollaisia hysteerisiä imbesillejä pidetä minään.

Tääkin ketju osoittaa kuinka nuo kiihko velat ot A tyhmiä kuin saappaat B hermoraunioita ilman mitään käytöstapoja,

kirkuvat tuota vihaansa onnellisiin naisiin ja kaikkiin miehiin, 

ja sitten ihmettelevät kun heitä ei pidetä minään. 

No olisko ihan oikeudenmukaista ja fiksua ettei tuollaisia hysteerisiä imbesillejä pidetä minään.

Kyse on siitä että hankkii arvostusta lapsillaan mikä ei opiskeluja, tutkintoja tarvitse eikä mitään muita työelämän meriittejä ole ja pitää itseään parempana ihmisenä kuin lapsettomat. Joku säkällä saa sitten ns. onnistuneet lapset niin ettei niiden kanssa tarvitse kauheasti vääntää ja mieskin pysyy perheessä. Yhden tämmöisen pitkän suhteen perheen näin suvussani mutta sitten vaimo löysi uuden kun kyllästyi 30v kestäneeseen liittoon. Yleensä se pettäjä ja lähtijä on monissa pitkien suhteiden eroissa ollut mies. 

Äitinä minulla on myös kaksi korkeakoulututkintoa.

Vierailija
130/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että sillä halutaan profiloitua tietyn ihmisryhmän edustajaksi ja ilmentää perhearvoja sekä vedota perheellisiin ihmisiin. Äitiys on kokonaisvaltainen kokemus, joka vaikuttaa moneen asiaan ja koko elämään.

Minä olen äiti, mutta se ei tee minusta parempaa ihmistä. En laita sitä cv:hen enkä puhu asiasta jatkuvasti töissä, mutta kyllähän pienen lapsen äitinä oleminen on hyvin intensiivistä ja vaikuttaa siinä mielessä työelämäänkin, että sairaan lapsen kanssa täytyy jäädä säännöllisesti sairaslomalle muutamaksi päiväksi, ja työpäivä on lopetettava ajoissa jotta ehtii päiväkotiin ennen sulkemisaikaa.

Kotiäidillä ei varmaan juuri muita asioita ole laittaa cv:hen kuin äitinä oleminen.

Mä olen hommannut omaan cv:hen tavaraa riittävästi ennen lapsia.

Vierailija
131/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2019 Suomessa asui yksin yli 1,2 miljoonaa ihmistä.

Tuo luku kattaa toki esim. vanhukset, jotka ovat joskus lisääntyneet.

Saman vuoden lopussa Suomessa oli kaikkiaan reilut miljoona alle 18-vuotiasta lasta.

Lähes kaikki heistä (98 %) asui samassa asunnossa vanhempansa tai vanhempiensa kanssa.

45-vuotiaista Suomessa asuvista miehistä 28% ja naisista 19% oli lapsettomia vuonna 2013.

Tähän vielä päälle nuoremmat lapsettomat, mutta esim. avoliitossa asuvat ihmiset.

> Perheen kanssa asuvien aikuisten määrä on siis yllättävän vähäinen 5,5 miljoonasta suomalaisesta.

Kuitenkin perheellisten elämä määrittää edelleen todella paljon meidän muiden palveluja.

Minä en äänestäisi ihmistä, joka painottaa lapsiperheen palveluja. Tällä hetkellä rankimmin takkiin kaikesta ottaa yksin asuva aikuinen. Nuorten mielenterveyspalvelutkin ovat helpommin tavoitettavia kuin aikuisten ns. työikäisten. Lisäksi kustannukset suhteessa ihan järkkyjä.

Toivoisin, että päättäjä / vaikuttaja ottaa myös huomioon muunlaiset taloudet ja elintavat kuin tuon ns. perinteisen.

Siis miksi perheellisten elämä määrittää palveluja? Just itse sanoit, että on yli miljoona alle 18-vuotiasta (ja heillä yleensä perheet) ja jokainen eli 100% kansasta on ollut lapsi, niin tottakai niiden lapsiperheiden palveluilla on väliä. Miksi määrittää palveluja niinkuh....? Mitä sä nyt oikeasti kitiset siinä?

Vierailija
132/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-luvun saksassa äideille jaettiin kunniamitaleita lapsiluvun mukaan, 8 lapsesta sai ylimmän mitalin johon taisi esimerkillisesti yltää mm. Magda Goebbels. Tosin omin pikku kätösin sitten heidät tappoikin bunkkerin uumenissa ennen heidän täysi-ikäänsä tuloa, paitsi vanhinta poikaansa joka oli turvassa sotavankeudessa. Menettiköhän mitalinsa ennen omaa itsemurhaansa?

Vierailija
133/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasan samaa mieltä kuin ap! Olin ennen kun sain lapsia (hedelmöityshoidoilla, ilman yhdyntää), ja olen myös lasten saannin jälkeen. Miksi ihmeessä asiantuntijahommissakin naiset esittelevät itsensä aina ensin äitinä ja sitten vasta vaikka fysiikan tohtorina? Mitä hittoa se äitiys siihen kuuluu? En ole tippaakaan parempi ihminen siksi että sain lapset, eikä ole kukaan muukaan. Naiset voisivat mieluusti olla alentamatta itseään synnytyskoneiksi ja opetella esiintymään muissakin rooleissa kuin äityliineinä.

Meitä on satoja tuhansia äitejä, jotka "esiintyvät" ammattirooleissaan. Me emme ole synnytyskoneita/äityleitä. Olemme ammatti-ihmisiä, joilla on lapsia.

Vierailija
134/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle äitiys on elämäni tärkeimpiä meriittejä. Lapset jo 20v ja 16v. He ovat se mikä oikeasti merkitsee. Olleet aina.

On sitä tullut opiskeltuakin, korkeakouluja ja muuta. Edettyä työelämässä, saatua ylennyksiä ja palkintoja työssä onnistumisista.

Mutta ei ne merkitse sitä mitä äitiys. Äitiys on yli työjuttujen.

Olen ylpeä ihanista lapsistani.

Vierailija
135/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30-luvun saksassa äideille jaettiin kunniamitaleita lapsiluvun mukaan, 8 lapsesta sai ylimmän mitalin johon taisi esimerkillisesti yltää mm. Magda Goebbels. Tosin omin pikku kätösin sitten heidät tappoikin bunkkerin uumenissa ennen heidän täysi-ikäänsä tuloa, paitsi vanhinta poikaansa joka oli turvassa sotavankeudessa. Menettiköhän mitalinsa ennen omaa itsemurhaansa?

Taas mennään 30-luvun Saksaan, huoh. Jos ei koronan varjolla, niin äitiyden. UUH.

Vierailija
136/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että mainostaa itseään äitinä on hyvä syy jättää äänestämättä, kertoo että pitää itseään "ei äitejä" parempana. Juu ei ääniä tällaisille.

Olen äiti ja jätän äänestämättä kaikkia, joka laskee/luettelee äitiyden tärkeimpien meriittiensä joukkoon.

Vierailija
137/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äideillä on parhaimmillaan ihan erityinen näkökulma lasten kautta tähän hetkeen ja tulevaisuuteen. Sitä näkökulmaa tarvitaan politiikan osana. t. sinkkutäti

Vierailija
138/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"What kind of empty people need to validate themselves through the achievements of their children?"

-George Carlin

Vierailija
139/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap ole äiti vaan äitivihamielinen vela. Se, että naisella on tai on ollut lapsia lertoo hyvin paljon naisen elämästä. Jatkuvastihan täällä on ul i stu siitäkin jos tinder-profiilissa ei kerrota lasten ikiä ja nimiä ja paljonko ovat isällään jne... ja vaalimainoksissa sillä haetaan samaistuttavuutta koska selvä enemmistö naisista haluaa äideiksi ja lähes yhtä moni tulee äideiksi. Luottamistehtäviin hakiessa muuten se ei ole kenties suurin meriitti, mutta melko kyseenalaisen kuvan nainen antaa itsestään jos salaa äitiytensä tai ei pidä sitä merkittävänä asiana itsessään. Vaikka se ei olisikaan viran edellytys.

Ap on isä ja rakastava puoliso. Analyysisi meni täysin metsään muutenkin.

Sellainen vihainen Suomi-mies sieltä sitten.

Meidän yhteiskunnassahan äitiys todella on halveksittua, ja sinä edustat tuota joukkoa hyvin.

Miten vaikeaa sinulle on ymmärtää, että tässä ei halveksuttu äitiyttä millään tavalla? Kyse on siitä, miten äitiyden varjolla yritetään kalastella poliittista vaikutusvaltaa ja meriittejä, vaikka äitiys on ihmisenä olemisen perusasia kuten hengittäminen, kasvaminen tai ulostaminen.

Veloilla ei  olekaan ihmisenä olemisen iso perusasia kunnossa.

Vierailija
140/182 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äideillä on parhaimmillaan ihan erityinen näkökulma lasten kautta tähän hetkeen ja tulevaisuuteen. Sitä näkökulmaa tarvitaan politiikan osana. t. sinkkutäti

Tarkennan vielä, että jos puhutaan äitiydestä meriittinä nimenomaan vaalimainoksissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän