Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuori valmistuu ammattiin rimaa hipoen; juhlisitko?

Alisuorittajan äiti
20.01.2022 |

Nuoreni valmistuu maaliskuussa kauppaoppilaitoksesta. Koulu mennyt joten kuten ponnistelematta. Ammattilainen ei todellakaan ole, eikä alalle kuulemma aio. Silloin 3 vuotta sitten tuonne meni kun "ei lukioon riittänyt" ja kaveritkin meni.
Kertaakaan en ole nähnyt hänen opiskelevan, koulun eteen ponnistelevan. On kai siellä vaaditut suorittanut kun paperit saa.
Rehellisesti tuntuisi oudolta juhlia tällaista. Pyytää sukua koolle...Ei.
Jos Vien hänet syömään tms ja siinä se.
Vai miten itse toimisit tässä tapauksessa?
Ostaisitko esim lahjan kuitenkin ?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen juuri kyseistä alaa mitä ap:n nuori ja tämä ala EI todellakaan ole helpoimmasta päästä. Vaatii 24/7 lukemista, jos tähtää parhaimpaan arvosanaan. Minusta hienoa, että valmistui (vaikka ne arvosanat ei olleetkaan hyviä). Moni aikoo lopettaa kesken ja minä olen yksi niistä. Yritän silti pinnistellä loppuun asti. Sinuna äitinä olisin positiivisempi ja juhlat pitäisin pienimuotoisena muutenkin.

Vierailija
22/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena valmistuin kauppaopistosta kiitettävin arvosanoin.  Olen työskennellyt erilaisissa toimistoissa, ja nyt olen jo eläkkeellä.  Kerran juttelimme nuoruuteni opiskelijakaverin kanssa, mitä opimme kauppaopistossa. Totesimme, että konekirjoitustaito oli ainoa, mistä oli työelämässä jotain hyötyä. Muuta ei kyllä löydetty.

Jokainen työpaikka on ollut erilainen, ja ne työt on pitänyt opetella sitten sen mukaan.

Jos tyttö haluaa juhlat, niin pitäkää ihmeessä. Ei sitä todistusta ole pakko kenellekään näyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa valitettavasti olla aika

Olet tavallinen tarina nykyään, mitä nyt olen ammattikouluskeneä tässä muutaman vuoden seuraillut. Kauppaoppilaitoksesta valmistumalla lapsesi ei kuitenkaan onneksi ole kenellekään vaaraksi, toisin kuin esim. sähköasentaja, jolla ei ole käryäkään siitä, mitä tekee. Kysy lapselta itseltään, haluaako hän juhlia. Ja jos haluaa, niin sitten juhlitte. Vai ajattelitko, että on hyvä idea näyttää lapselle, että oma äiti ei ole pätkääkään iloinen tai ylpeä hänestä?

Olet aivan oikeassa mitä tulee opiskelun tasoon nykyajan ammattikouluissa. Paljon tehdään etänä, on vapaapäiviä tai sitten erittäin yksinkertaisia tehtäviä joista suoriutuu parissa minuutissa.

Olen iloinen, mutta rehellisesti en kyllä ole ylpeä että noin simppeli koulu on suoritettu nippa nappa. Yläastekin oli vaativampi opinahjo !!

Ap

Vierailija
24/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tavallinen tarina nykyään, mitä nyt olen ammattikouluskeneä tässä muutaman vuoden seuraillut. Kauppaoppilaitoksesta valmistumalla lapsesi ei kuitenkaan onneksi ole kenellekään vaaraksi, toisin kuin esim. sähköasentaja, jolla ei ole käryäkään siitä, mitä tekee. Kysy lapselta itseltään, haluaako hän juhlia. Ja jos haluaa, niin sitten juhlitte. Vai ajattelitko, että on hyvä idea näyttää lapselle, että oma äiti ei ole pätkääkään iloinen tai ylpeä hänestä?

Olet aivan oikeassa mitä tulee opiskelun tasoon nykyajan ammattikouluissa. Paljon tehdään etänä, on vapaapäiviä tai sitten erittäin yksinkertaisia tehtäviä joista suoriutuu parissa minuutissa.

Olen iloinen, mutta rehellisesti en kyllä ole ylpeä että noin simppeli koulu on suoritettu nippa nappa. Yläastekin oli vaativampi opinahjo !!

Ap

Ikävää jos taso on noin laskenut. Vielä 90-luvulla kauppaoppilaitoksessa sai lukea tosissaan Merkonomin tutkinnon eteen. Tai oli siellä silloinkin se markkinointilinja, joka oli tunnetusti helpompi kuin muut. Taloushallinto (kirjanpito) oli työläs ja vaikea linja.

Vierailija
25/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuori on liian nuori valitsemaan ammattia eikä tiedä mitä haluaa tehdä työkseen ja sitä valintaa ohjaa kaverit että sinne mennään minne parhaimmat kaveritkin menevät. Se ala ei todennäköisesti kiinnosta mentäen rimaa hipoen ja työttömyyskorvauksen saadakseen pitää olla joku ammatti jos ei saa töitä eikä keksi seuraavaa opiskelupaikkaa tai ei vieläkään tiedä miksikä isona haluaa. 

Minä juhlin kavereiden kanssa kun ensimmäiseen ammattiin valmistuin ja menimme ravintolaan. Onneksi ketään ei kiinnostanut juhlien järjestäminen eikä arvosanojen kyseleminen. Sen jälkeen on tullut opiskeltua paria muutakin ammattia ja oltua alallakin johonka ei ihan suoranaista koulutusta. 

Ei mikään koulutus mene hukkaan vaikkei mitään huippu papereita sieltä saa. 

Vierailija
26/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on lukenut itselleen ammatin. Moni muu lapsi ei ole yhtä onnekas, iloitse nyt herraisä. Ainakin sun lapses ei oo katuojassa sammuneena viikon rännin jälkeen ilman muistikuvia ja rahaa.

Vierailija
27/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä arvosanoja ei kukaan katso. Ihan sama kuinka paljon on tehnyt töitä, valmistunut mikä valmistunut. Tärkeää tässä on se, että haluaako valmistunut itse juhlia.

Vierailija
28/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi on kuitenkin tutkinnon läpäissyt, kysy häneltä, että haluaako nyt korona-aikana juhlat vai käyttekö vain perheen kesken keväämmällä juhlimassa. Työelämässä voi pärjätä ilman huippupapereita, varsinkin myyntitehtävissä. Suomessa on valtavasti yhdistyksiä. Olen aivan kauhuissani, kun niin harva tajuaa talousasioista yhtään mitään. Kauppaoppilaitos antaa hyvät perustiedot yrityselämää varten.

Vierailija
29/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi narsistivanhempien lukioon pakottama. Ei heitä kiinnostanut viihdyinkö vai en, pääasia että näin erinomaisten vanhempien jälkikasvu lukion käy. En tuntenut pisaraakaan iloa lakista koska ei ollut oma valintani. Sitten vaan kirjoituksista pääsykoekirjat nenän eteen koska "ensi keväänä olet niin vanha ettei sua kukaan mihinkään huoli". Lopputulos monien mutkien kautta pitkäaikainen masennus, matalapalkkainen työ josta olen jäänyt sairaslomalle enkä pysty edes kaupassa käymään. Ei ole sinun tilanteesi mutta ehkä kannattaa miettiä nuoren elämää vähän pidemmälle?

Vierailija
30/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Lapsen olisi syytä juhlia ilman äitiään, jos tämä satu olisi totta.

Häh, kaikki totisinta totta ikävä kyllä

Ap

Olet inhottava ihminen. Oletko ikinä kyennyt rakastamaan ketään?

Lapsesi taisi olla vahinko, jota kostat hänelle koko elämäsi.

Vierailija
31/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliminen on juttu, josta on paras kysyä juhlan sankarin mielipide.

Mutta sullahan ei ole lasta, olet itse käynyt amiksen ja olet ns. mies.

Vierailija
32/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat lapset aikanaan valmistuu, niin ei tulisi mieleenkään olla juhlistamatta valmistumista, koska tutkinto meni lävitse rimaa hipoen. Varmasti juhlittaisiin vaikka a:n ylppäritodistusta.

Vierailija
33/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hirveä äiti. Tottakai juhlitte.

Vierailija
34/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelijat eivät yleensä paljoa koulutodistuksia katsele.

Vierailija
35/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä paljonkin sellaisia koululaisia ja opiskelijoita, jotka väsyttävät itsensä saadakseen vain huomiota ja ennen kaikkea rakkautta hyvien arvisanojen takia. Rakkaus on ostettava, kun sitä ei muuten saa. Nämä menestyjät pitävät itseään arvossa vain suoritustensa vuoksi. Pieneltä tuntuva vastoinkäyminen työelämässä tms voi johtaa jopa itsemurhaan. Ulkoisesti kaikki oli kaunista....

Vierailija
36/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ikävää jos taso on noin laskenut. Vielä 90-luvulla kauppaoppilaitoksessa sai lukea tosissaan Merkonomin tutkinnon eteen. Tai oli siellä silloinkin se markkinointilinja, joka oli tunnetusti helpompi kuin muut. Taloushallinto (kirjanpito) oli työläs ja vaikea linja.

Valmistuin merkonomiksi vuonna 2007 eikä ollut vielä tuolloinkaan mikään läpihuutojuttu. En tiedä onko koulujen välillä jotain eroja, mutta tuolla missä silloin opiskelin piti tosissaan tehdä töitä valmistumisen eteen.

Vierailija
37/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäisitkö juhlat, jos hän olisi valmistunut ylioppilaaksi rimaa hipoen?

Vierailija
38/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin kauppaoppilaitoksesta 90-luvun lopulla melko kehnoin paperein. Olin 10 vuotta eri firmoissa mm. laskuttajana, toimistosihteerinä ja palkanlaskijana. Kunnalla olin etuuskäsittelijänä sos.toimistossa 5 vuotta ja 6 vuotta Kelassa palvelusihteerinä kunnes jäin eläkkeelle. Ilman koulutusta en olisi saanut näitä paikka. Kunnan sosiaalitoimistossa ja Kelassa ei katsottu kauppaopiston todistusta kuin sen verran, että tarkistettiin, että tutkinto on suoritettu. Niihin ei pääse töihin ilman soveltuvaa koulutusta ja merkonomin tutkinto on sellainen.

Vierailija
39/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlisin kaikkia lasteni etappeja!

Vierailija
40/43 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun pojasta, jolle laitettiin koulussa "huono oppilas" leima otsaan. Hän meni ammattikouluun ja tajusi, että on toisenlaistakin oppimista kuin ulkoa pänttääminen. Sittemmin ko. mies opiskeli kasvatustieteiden tohtoriksi ja tutki nimenomaan oppimista.