Kuulutko sivistyneistöön?
Varsin moni täällä kirjoittava ei selvästi ole kovin sivistynyt. Sen huomaa kirjoitusvirheistä, tavasta ilmaista ja pienten detaljien puutteista, joilla sivistynyt henkilö subtiilisti viestii ylemmyyttään ilman, että rahvas sitä edes ymmärtää. Kuulutko sinä sivistyneistöön?
Itse olen osa sivistyneistöä, koska minulla on akateeminen loppututkinto, kommunikoin sofistikoituneesti ja tunnen arvoni. Lisäksi nautin laadukkaita punaviinejä ja seuraan uutisia useilla eri kielillä. Ystäväpiirini koostuu alansa asiantuntijoista ja menestyjistä (ei yhtään työtöntä). Moni yh-mamma on kade.
Sanna
Kommentit (109)
Ilman muuta kuulun sivistyneistöön.
En silti ole mikään pilkun jyystäjä tai kielipoliisi joka saa orgasmin jokaisesta kielioppivirheestä.
Ja en todellakaan viitsi oikolukea tekstiäni teitä varten.
Edellisen kanssa samoilla linjoilla - oikeasti sivistyneen ei tarvitsisi todistella mitään, ja esimerkiksi tosissaan älykäs tai tietävä ihminen ei tarvitse hifistelysanoja harhauttaakseen lukijaa tai kuuntelijaa. Näin opetetaan todennäköisesti myös siellä korkeakoulussa, mistä olet väittämäsi mukaan saanut "akateemisen loppututkinnon". (Normaali henkilö lienee sanoisi esim. Maisterin paperit :D... Siis jos ei tarvitsisi esittää sivistynyttä)
Kuulun sivistyneeseen älymystöön.
Olen elämäm korkeakoulun akateemikko. Laittakaa paremmaksi.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 13:07"]
DI:t eivät ole sivistyneistöä.
[/quote]
Osa on, osa ei.
Jos sulla on riittävästi
Intelligentsia niin osaat keskustella kaikilla tasoilla, ja sovittaa puheesi vastaanottojan tason mukaisesti.
Tietenkin jos kuulut siihen 80% jotka ovat täysiä m*lkkuja, niin et tietenkään tajua asiaa.
Ajattelin opiskella emeritus-professoriuden tohtoriksi.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:04"]Voiko työtön kuulua sivistyneistöön?
[/quote]
Mahdotonta.
sivistyneillä on parempaakin tekemistä kuin provoilla tai korostaa sivistystään
Heh, ei täällä ole kuin wt yh-mammoja. Itse toki olen akateemisen loppututkinnon suorittanut eli per definiotem sivistynyt.
Jos sivistyneisyyttä mitataan koulutuksella, työllä, perhetaustalla, ystäväpiirillä, harrastuksilla jne. niin kuulun vahvasti sivistyneistöön. Silti keskustelupalstoilla kirjoitan mitä sattuu, miten sattuu. Joskus jopa trollaan. Pätemisen hoidan sille sopivilla foorumeilla.
Mä piereskelen kilpaa mieheni kanssa ja rakastan esimerkiksi Marvelin leffoja ja sarjoja, mutta emmä sivistysmätön ole. Fiksu tapaus, mutta en sellanen tylsähkö snobihtava. Juon ihan vaan mistä tykkään (hinnnalla ei väliä), en käytä alkoholia kummemmin. Olen nuori vielä, korkeakoulussa opiskelen. Yleissivistys on, mutta en mä kirjallisuudesta esim sairaasti keskustelele
Voiko työtön kuulua sivistyneistöön?
En kuulu sivistyneistöön, sillä pelkkä koulutustaso tai lukeneistoon kuuluminen ei vielä sitä tee, vaan tarvitaan muita avuja ja taitoja, mielellään vahvoja aatteita ja suuria keksintöjä, niin itseltä kuin suvulta, jotta saataisiin merkittävää yhteiskunnallista arvostusta ja kunnioitusta.
Jos pelkkä koulutus takaisi sivistyneistöön kuulumisen, niin Suomessa niitä olisi pilvin pimein, koska Suomessa kuka tahansa voi opiskella millaisen tutkinnon tahansa, myös köyhät ja oli päässä älliä tai ei. Suurin osa ei kuitenkaan saa koulutustaan vastaavaa työtä ja etene työuralla, koska tutkinto on vain paperilappunen ja muut avut ja taidot ratkaisevat, usein vielä millaiset lahjat on luoja suonut ja millaiseen ympäristöön on sattunut syntymään. Sivistyneisyyteen kuuluminen on monen sattuman summa, eikä se aina ole edes omasta tahdosta kiinni, kuuluuko siihen vai ei.
Olen sivistynyt, vaikka en akateemisesti ole kouluttautunut, vaan amis. Seuraan politiikkaa, en nosta ketään jalustalle koulutuksen takia, puhun suomen lisäksi kahta kieltä, käyn teattereissa ja konserteissa.
Kiinnostava kysymys. Olen ulkomailla tohtoriksi väitellyt, varsin lukenut henkilö, oikeasti kielitaitoinen (toisin kuin monet korkeakoulutetut suomalaiset, jotka omasta mielestään puhuvat "erinomaista" englantia, vaikka siitä on idiomaattisuus kaukana ja virheitä tulee koko ajan), erittäin laajasti matkustellut ja varsin hyvätuloinen. Kuitenkin, esim harrastukseni parissa ihmiset ovat erittäin ihmeissään, kun käy ilmi miten koulutettu olen. Ilmeisesti minusta tulee viboja, joiden perusteella minun oletetaan olevan vantaalainen lähihoitaja. Taustani on lähinnä työväenluokkainen, ja inhoan kaikenlaista snobbailua, enkä nykyään enää jaksa harrastaa vapaa-ajalla muuta kuin urheilua ja dekkareita, nuorena luin kaikki suuret klassikot ja kävin teatterissa ja taidemuseoissa. Tuloistani menee suuri osa säästöön, koska perintöjä ei ole tulossa ja minun pitää varmistaa että vanhana on edes jotain säästöjä.
Opintojen ja työn puitteissa tapaan aika paljon sellaisia, jotka varmasti tässä vastaisivat kuuluvansa sivistyneistöön. Osa heistä on suoraan myöntänyt että joku "hienous" heidän mielestään periytyy. Minusta heissä ei ole tasan mitään ihmeellistä, eikä heidän älykkyytensä, lahjakkuutensa ja ns sivistyksensä ole millään tavalla erinomaisempaa kuin ns tavallisilla ihmisillä. Kyseessä on siis puhtaasti itse luotu harha.
uppista. Löytyykö vielä näkemyksiä? Luokkakeskustelut on aina kiinnostavia, varsinkin kun Suomessa niistä ei yleensä puhuta yhtä paljon kuin perinteisemmissä luokkayhteiskunnissa.
Kuulun, koska suvussani on vain akateemisia.
Lissu, 21
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 11:20"]Varsin moni täällä kirjoittava ei selvästi ole kovin sivistynyt. Sen huomaa kirjoitusvirheistä, tavasta ilmaista ja pienten detaljien puutteista, joilla sivistynyt henkilö subtiilisti viestii ylemmyyttään ilman, että rahvas sitä edes ymmärtää. Kuulutko sinä sivistyneistöön?
Itse olen osa sivistyneistöä, koska minulla on akateeminen loppututkinto, kommunikoin sofistikoituneesti ja tunnen arvoni. Lisäksi nautin laadukkaita punaviinejä ja seuraan uutisia useilla eri kielillä. Ystäväpiirini koostuu alansa asiantuntijoista ja menestyjistä (ei yhtään työtöntä). Moni yh-mamma on kade.
Sanna
[/quote]
Viestisi kielii kaikesta muusta kuin sivistyksestä. Esimerkiksi se, miten kategorisoit yksinhuoltajat, on kaukana sivistyneestä käytöksestä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 11:20"]
Varsin moni täällä kirjoittava ei selvästi ole kovin sivistynyt. Sen huomaa kirjoitusvirheistä, tavasta ilmaista ja pienten detaljien puutteista, joilla sivistynyt henkilö subtiilisti viestii ylemmyyttään ilman, että rahvas sitä edes ymmärtää. Kuulutko sinä sivistyneistöön?
Sanna
[/quote]
Niin säälittävä yritys että naurattaa. Itsestään liikaa luuleva koittaa brassailla parilla sanalla jotka luultavasti oli sillä lunttilapulla. Kuule ap, oikeasti fiksun ei tarvitse todistella muille yhtään mitään. Korkeasti koulutettu ei automaattisesti ole sivistyneistöä. Omakehu on varma merkki epävarmuudesta ja se paistaa sinusta kauas.