"Ihmiset ei huomaa jos jännität"
Eli mulle on toitotettu tuota monia vuosia nuoresta saakka, terapiat ovat sanoneet noin ja muut. Mutta kyllähän ihmiset huomaa tuon. Ihmiset huomaa toisesta ihmisestä monia asioita, esim olenko pelästynyt, ahdistunut, rakastunut, onnellinen,katkera jne. miksei muka jännittämistä huomaisi? Mulle on moni sanonut ihan julkisesti että "Relaa vähän ei tartte jännittää" Tai "sulla ei näytä olevan ihan mukava olo". Mä en siis enää usko tuohon ettei muka ihminen huomaa toisesta ihmisestä ettei se jännitä. Ehkä jos se jännittäminen on jotain tosi lievää, niin sitten ehkä totta mutta jos se on sairaalloista ja suusta tulee vain pari sanaa ja posket punoittaa niin juupajoo. Joo ja en siis enää välitä kun en ole ihmisten kanssa tekemisissä, mutta ihmisillä tulee monesti epämukava olo jos toinen on esim epävarma ja jännittää. T. sosiaalinen fobia
Kommentit (38)
Parhaiten huomaa ne, jotka haluavat dominoida epävarmoja ihmisiä.
Olin kerran nuorena tyttönä kassalla ja aloin jotain räpeltää kassakoneen kanssa ja silloin tuli justiinsa 2 nuorta naista asiakkaaksi ja menin möhlimään heidän ostoksia ja he joutuivat odottaan siinä ainakin 30 minuuttia. Menin ihan paniikkiin ja näin selvästi noiden naisten kasvoilta miten epämukava ja kiusaantunut olo heillä oli. Muistan vieläkin tapahtuneen vaikka siitä on 10 vuotta.
Mutta mitä väliä sillä on? Miksi yrität peittää jännityksesi? Itse jopa kaikissa esiintymistilanteissa yms kerron heti suoraan yleisölle, että mua jännittää. Yksityisemmässä vuorovaikutuksessa ehkä en, mutta ei mua silti yhtään haittaisi, vaikka se toinen huomaisi jännityksen. Ihmiset yleensä suhtautuu vain myötätuntoisesti. Kaikkia joskus jännittää.
Ihan turhaan teet asiasta numeroa itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä väliä sillä on? Miksi yrität peittää jännityksesi? Itse jopa kaikissa esiintymistilanteissa yms kerron heti suoraan yleisölle, että mua jännittää. Yksityisemmässä vuorovaikutuksessa ehkä en, mutta ei mua silti yhtään haittaisi, vaikka se toinen huomaisi jännityksen. Ihmiset yleensä suhtautuu vain myötätuntoisesti. Kaikkia joskus jännittää.
Joillekin tulee kiusallinenn olo.
Vierailija kirjoitti:
Niiin mitä väliä sillä on, mutta silti ihmisten pitää huomauttaa siitä? :D Pistää miettimään
Totta. Kyllä sen minustakin huomaa.
Sekin on bullshittiä, ettei aikuiset naljaile toisten jännittämisestä. Minulle ainakin on käynyt niin työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiin mitä väliä sillä on, mutta silti ihmisten pitää huomauttaa siitä? :D Pistää miettimään
Kuka sulle on huomauttanut? Ei itselle ainakaan kukaan koskaan.
Ja mitä väliä jos huomauttaa, vastaa sille että mitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin tulee kiusallinenn olo.
Kannattaa puhua itselle järkeä tuossa kohtaa.
👵🏻: Sitä jännitti ihan kauheesti ja sit se vielä änkytti!
👧: Joo mä huomasin kans, noloo.
Kyllähän sen tietenkin huomaa, mutta ei se muita oikeastaan kiinnosta. Osa yrittää auttaa ja toiset vitsin kautta vääntäää tunnelman rennommaksi. Mitään ilkeilyjä itse en ole saanut.
Ja tuon takia ap on ravannut terapiassa. Veikkaan että takuulla Kelan rahoilla. Huoh!
Miksi ap pyörit noin oman navan ympärillä? Et sä ole niin tärkeä että ihmiset jaksaisi sun jännittämistä miettiä sen kummemmin. Kaltaisesi jännittäjä on loppujen lopuksi hirveän itsekeskeinen ihminen. Sun pitäisi keskittyä muuhun kuin omaan kehoon.
Siis olen juuri pari päivää miettinyt ja ihmetellyt sitä että terapiassa yms. minulle opetetut tavat selvitä joistain tilanteista eivät oikeasti toimi. Kun kerran kerroin jännityksestä ennen esitystä, opettaja antoi miinusta koska "harhailin aiheesta kun olisi jo pitänyt puhua". Töissä se että kerrot olevasi vähän hajamielinen ei auta, vaan virheet nähdään tietoisena toilailuna. On oikeasti paljon asioita joita terapiassa tarjotaan ratkaisuna, mutta todellisuudessa me vain ärsyttää ihmisiä ja eivät ratkaise sitä perusongelmaa.
Ei kovaan jännitykseen auta oikeasti mitkään neuvot ja läsnäolot, lääkkeillä saa ehkä vähän oireita lievennettyä, mutta ei nekään vie pois esim. pään sumenemista tai sitä ettei yhtäkkiä saa sanaa suustaan. Itse oon vaan ihan suosiolla jättäytynyt pois esilläolotilanteista, koska jännitän niissä ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuon takia ap on ravannut terapiassa. Veikkaan että takuulla Kelan rahoilla. Huoh!
Mutta ei suostu ottamaan lääkkeitä ja tulee päivittäin palstalle haukkumaan naisia. Siinä hänen surkea elämänsä.
haittaako se, että ihmiset huomaa? Nuorena sitä ajattelee niin mutta onneksi iän myötä tajuaa, että meillä kaikilla on heikkoutemme ja omat luurangot kaapeissa. Kukaan ei ole täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin noissa antamissasi esimerkeissä ihmiset lähinnä yrittivät vain auttaa sinua siinä että ei tarvitse heidän takiaan jännittää ja kaikki on ihan ok.
Varmaan moni huomaa mutta hyvin harva välittää siinä mielessä että ajattelisi sitä jotenkin negatiivisesti.
Kyllähän sen tosiaan välillä huomaa. Mutta valtaosa ihmisistä ajattelee silloin "tuolta mustakin välillä tuntuu, onpa hyvä kun silti uskaltaa".
Niin ja pakko kertoa että tuollainen valhe lause ei ainakaan auttanut minua nuorempana sosiaalisesta pelosta yli pääsemisestä yhtään. Koska tiesin sen olevan valetta. Olisivat mieluummin sanoneet että ihmiset kyllä huomaa että jännität eikä se haittaa. Mutta että piti valehdella?