Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko sivistyneistöön?

Vierailija
19.05.2015 |

Varsin moni täällä kirjoittava ei selvästi ole kovin sivistynyt. Sen huomaa kirjoitusvirheistä, tavasta ilmaista ja pienten detaljien puutteista, joilla sivistynyt henkilö subtiilisti viestii ylemmyyttään ilman, että rahvas sitä edes ymmärtää. Kuulutko sinä sivistyneistöön?

Itse olen osa sivistyneistöä, koska minulla on akateeminen loppututkinto, kommunikoin sofistikoituneesti ja tunnen arvoni. Lisäksi nautin laadukkaita punaviinejä ja seuraan uutisia useilla eri kielillä. Ystäväpiirini koostuu alansa asiantuntijoista ja menestyjistä (ei yhtään työtöntä). Moni yh-mamma on kade.

Sanna

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä punaviinejä juot, Sanna?

Vierailija
82/109 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 11:33"]Olen professorin tytär ja sisko. Vartuin aikuiseksi kulttuurikodissa, jossa kestittiin tutkijoita ja tieteentekijöitä ympäri maailman. Harrastin klassista balettia ja pianonsoittoa. Puhun neljää kieltä ja olen saanut yliopistokoulutuksen. Lapsuudenkotini varallisuus näkyy myös nykyisessä elämässäni, sillä asun velattomassa asunnossa museoviraston suojelemassa jugend-talossa kantakaupungin sykkeessä. Matkustelen useita kertoja vuodessa ja arvostan luontoa, kulttuuria sekä liikunnallisia elämäntapoja.

En kuitenkaan kuulu sivistyneistöön, koska olen työtön.
[/quote]

Toi sisko ja samalla tytär viittaa kyllä sivistyneistön sijaan degenoroituneeseen aatelistoon. Onko teillä ruotsi kotikielenä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ainakaan ap:n kuvailemaan sivistyneistöön kuulu. Taustakin on vähäväkinen. Olen sotapojan ja pikku rahastajatytön hetkellisen lemmen tuote, isättömänä kasvanut. Kirjasivistystä sentään olen onnistunut hankkimaan yhden maisterintutkinnon ja parin muun alemman korkeakoulututkinnon verran. Toivottavasti minuun olisi tarttunut myös sydämen sivistystä ainakin sen verran, etten tuijottaisi pelkästään omaan napaani enkä aliarvioisi muita ihmisiä. Ylemmyyttä ja sivistyneisyyttä ei mielestäni osoita se, että katsoo muita nenän vartta pitkin suupielet kyynisesti alas päin ja tietoisesti käyttää vaikkapa sellaista kieltä, jota kaikki eivät välttämättä hallitse. Se että ns. sivistyssanat eivät kuulu jokapäiväiseen sanastoon, ei vielä kerro sivistyksen puutteesta.

Vierailija
84/109 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jess! Hyvä Sanna!!!!

Vierailija
85/109 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 10:36"]Jess! Hyvä Sanna!!!!
[/quote]
Sanna pisti luun kurkkuun yh-mammoille! Go lady, go!!!

Vierailija
86/109 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitushan sisältää juuri ne ainekset, joita esimerkiksi herravihaajat ja jotkut työväenluokkaisemmat tai miksei keskiluokkaisetkin haluavat ajatella "sivistyneistön" olevan. Eli "sivistyssanojen" käyttö, muka-ylemmyys, punaviinin juonti yms. kliseet.

Itse taas ajattelen sivistyneistön olevan juuri sellaisen kuin kuvataan viestissä 8, koska usein silloin on jo tietynlainen kotitausta.

Itse kykenen seurustelemaan myös sivistyneistön kanssa, mutta en itse kuulu siihen. Koska kotitausta ja nykyinen työ.

Vierailija
87/109 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kykenen seurustelemaan myös sivistyneistön kanssa, mutta en itse kuulu siihen. Koska kotitausta ja nykyinen työ.

Ootko siivooja??

Vierailija
88/109 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu. Olen duunariperheestä ja -suvusta, vaikka olenkin maisteri ja pyrin jatko-opiskelijaksi kulttuurintutkimuksen alalle.

Vierailija
89/109 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ilahduttavan nähdä, että moni taviskin ymmärtää täällä, että akateeminen on vähän parempi ihminen. Samalla tavalla kuin Stockmannin on vähän parempi kuin Sokos vaikka yritystä on sielläkin. Akateeminen vain näkee enemmän ja ymmärtää syy-seurasketjujen monimutkaista vyyhtiä tavista paremmin. Tavis kokeilee X ja jos ei toimi, niin Y ja jos sekään ei toimi, palaa X:ään, kun taas akateeminen miettii kylmän rauhallisesti ja tulee logiikalla siihen lopputulokseen, että Z on oikea ratkaisu.

Sanna, AP
Akateeminen

Vierailija
90/109 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen niin sivistynyt että sattuu.

Vierailija
91/109 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 16:35"]Onpa ilahduttavan nähdä, että moni taviskin ymmärtää täällä, että akateeminen on vähän parempi ihminen. Samalla tavalla kuin Stockmannin on vähän parempi kuin Sokos vaikka yritystä on sielläkin. Akateeminen vain näkee enemmän ja ymmärtää syy-seurasketjujen monimutkaista vyyhtiä tavista paremmin. Tavis kokeilee X ja jos ei toimi, niin Y ja jos sekään ei toimi, palaa X:ään, kun taas akateeminen miettii kylmän rauhallisesti ja tulee logiikalla siihen lopputulokseen, että Z on oikea ratkaisu.

Sanna, AP
Akateeminen

[/quote]

Sanna on paras!!

Vierailija
92/109 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistynyt ihminen joka "viestii ylemmyyttään" ei ole sivistynyt.

Vierailija
93/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 00:29"]Voiko akateeminen eli sivistynyt mennä naimisiin rahvaan kanssa? Mitä mieltä olette?
Lissu, 21, suvussa kaikki akateemisia

[/quote]
Ei kyllä akateeminen takuulla huolisi ei-akateemista. Tasoero on liian suuri. Ei-akateemista tietysti kuolaavat akateemisten perään, mutta eivät pysty heitä kellistämään.

Vierailija
94/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kuulun Vapaistoon.

Joku voisi luokitella minut myös sivistyneistön edustajaksi, koska minua voisi myös sanoa akateemiseksi (korkeakoulututkintoja useampi), aateliseksi (paperit sukulinjoista löytyy), lukeneeksi (hallitsen viisi elävää kieltä ja kolme kuollutta), älymystön edustajaksi (voisin keskustella illat läpeensä filosofian ja teologian teorioista tai teknisistä keksinnöistä ja niiden matemaattisista ja fyysisistä perusteista ja sosiologisista vaikutuksista), perinteikkääksi (vaalin perinteitä jotka ovat ajalta ennen kristinuskoa, tiedän niiden alkuperän ja tarkoituksen), korkeakulttuurin ystäväksi ja varakkaaksi.

Mutta! En tule ikinä sitomaan itseäni muiden ihmisten mielistelyyn ja suoranaiseen perseennuolentaan, vain sallittujen puheenaiheiden puhkikeskusteluun, seurapiirien lässytyksiin, sosiaalistatusesineiden kanssa pelleilyyn, tiukkoihin sosiaalisiin hierarkioihin, käyttäytymissääntöihin ja suhdeverkostoihin jotka vain syövät aikaa ja keskittyvät suhdeverkoston hyödyntämiseen asioiden saavuttamiseksi, sen sijaan että ihmiset näkisivät itse hieman vaivaa ja kehittäisivät omia taitojaan.

Vierailija
95/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vieraantunut, koska olen länsimaisen huonon viihteen läpisuolaama . Tämä siksi koska en ole jaksanut käydä läpi lapsuuden traumoja, koska en ole saanut siihen riittävästi tukea. Olen huonoissa paskapätkätöissä enkä jaksa nauttia laatukulttuuritarjonnasta. Minunlaisiani on kyllä pari sataa miljoonaa usassa , jotka lisäksi keräävät krääsää ja tekevät paria työtä päivittäin.

Vierailija
96/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkiää roskajoukkoa ja luusereita ollaan. Ja elämä on helppoa, kun sen tunnustaa...

Vierailija
97/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska aloitus, provoilusta huolimatta. Kysymys sai minut ensi kertaa pohtimaan asiaa, joten vastaan ihan vakavasti.

Kuulun siihen vähemmistöön, joka käy tiheään oopperassa ja klassisen musiikin musiikin konserteissa. Radiostakin kuuntelen pelkkää klassista. Teatterissa käyn noin kerran kuussa. Olen lukenut suunnilleen läpi keskeisen maailmankirjallisuuden ja kotikirjastossani on noin 5 000 nidettä. Rakastan kuvataidetta, kulttuurihistoriaa ja arkkitehtuuria. Lomamatkoillani koluan yleensä museoita, en viihdy rantalomilla. Minulla on yliopistotutkinto ja työskentelen ns. akateemisessa ammatissa.

Mutta siltikään en kyllä kuulu "sivistyneistöön". Olen kotoisin maalaistalosta, vanhempani ovat siis maanviljelijöitä. Lapsuuteni konttasin lehmänsonnassa navetassa ja pellolla rikkaruohoja kitkemässä. Minulla ei siis ole minkäänlaista kulttuuriperintöä takanani. 

Koulu- ja opiskeluajan tein kesätöitä muun muassa siivoojana, raksalla, tehtaassa ja myyjänä. Asun (monen mielestä pahamaineisessa) lähiössä betonikerrostalossa, autottomana kuljen työmatkani bussilla. Oopperan jälkeen saatan pistäytyä nakkikioskilla ja maailmankirjallisuuden lisäksi luen myös chick litiä.

Summa summarum: Matti Klinge on sivistyneistöä, minä en. :D

Vierailija
98/109 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kuulun, olenhan av-mamma.

Juha

Vierailija
99/109 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:32"]Kuinka moni täällä on akateeminen?
N21, akateeminen
[/quote]
En oo.
RaxaRale

Vierailija
100/109 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:23"]

Olen elämäm korkeakoulun akateemikko. Laittakaa paremmaksi.

[/quote]

Helppo homma. Olen elämämakatemian rexi, siis sun esimiehesi eli boss niin kuin meillä Haliwuudissa sanotaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän