Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Enkku vai ranska ekaluokkalaiselle A1-kieleksi?

Vierailija
18.01.2022 |

Perusteluineen. Vaikea päätös.

Kommentit (225)

Vierailija
21/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranska. Se on vaikea kieli joten kannattaa aloittaa ajoissa. Enkun ehtii kyllä.

Ei sitä kieltä kuitenkaan opi kovin hyvin peruskoulussa ja lukiossa. Pitää mennä asumaan siihen maahan vuosiksi, että oppii kielen kunnolla.

Höpö höpö.

T kielten ope

Vierailija
22/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympäristössä on näitä vanhempia, joiden lapsilla on ranska, lisäksi ylimääräinen kotikieli. Yksi lapsi oli sanonut ihan suoraan vanhemmalle, että hänellä on liikaa kaikkea, että ei jaksa. Ei lapsella kuulu olla stressiä koulusta tai harrastuksista.

Tottakai näinkin voi käydä. Ja silloin sen ranskan voi tiputtaa pois. Mä olen yläasteen opo ja on harvinaista, että näin joudutaan tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania nämä ”paineiden pelkääjät”. Mun lapsella oli koko peruskoulun kolme a-kieltä ja ne jatkuu lukiossakin.

Riippuu tosi paljon lapsesta. Jos on kielinero, niin mikäs siinä. On muitakin tärkeitä aineita. Lisäksi ei ole hyvä, että lapsi on liian nörtti.

Oma lapseni panikoi TikTok -videoiden tekemisestä, että tuottaako tarpeeksi hyvää materiaalia seuraajilleen. Ja on ihan itse löytänyt tämän harrastuksen itselleen.

Lapselle voi olla raskasta, jos on liikaa kieliä. Sitä koitan tästä sanoa. Jos se on luontaista, niin on varmasti hyvä.

Vierailija
24/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole mitään järkeä ruveta väkisin vääntämään ranskan kaltaisesta lopulta marginaalisesta kielestä lapselle a-kieltä. Myöhemmin aloittamalla oppii sen mitä tuon kaltaisesta kielestä on koulussa mahdollista oppia. Eli sen verran alkeita että saa Ranskassa sympatiapisteitä. Sen jälkeen asiat hoidetaan sillä kielellä jota kaikki työikäiset nykyään oikeasti osaa.

Vierailija
25/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä on uusi virkakieli, joten se. Englantia osaavat viedään Siperiaan.

Vierailija
26/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympäristössä on näitä vanhempia, joiden lapsilla on ranska, lisäksi ylimääräinen kotikieli. Yksi lapsi oli sanonut ihan suoraan vanhemmalle, että hänellä on liikaa kaikkea, että ei jaksa. Ei lapsella kuulu olla stressiä koulusta tai harrastuksista.

No tuo on varmasti tosi yksilökohtaista. Mulla oli aikanaan A1-ranska, A2-enkku, B1-ruotsi ja B2-saksa (vai millähän nimellä tuota saksaa silloin mahdettiinkaan kutsua – se kuitenkin alkoi 8. luokalla), eikä siinä ollut yhtään liikaa kieliä. Lisäksi pitkä matematiikka.

Vierailija
27/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, jos vanhemmat ovat suorittajia, pitää lasta kannustaa pois suorittamisesta. Paineet pilaa kaiken, aiheuttaa vain ahdistusta.

Vierailija
28/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei ole mitään järkeä ruveta väkisin vääntämään ranskan kaltaisesta lopulta marginaalisesta kielestä lapselle a-kieltä. Myöhemmin aloittamalla oppii sen mitä tuon kaltaisesta kielestä on koulussa mahdollista oppia. Eli sen verran alkeita että saa Ranskassa sympatiapisteitä. Sen jälkeen asiat hoidetaan sillä kielellä jota kaikki työikäiset nykyään oikeasti osaa.

Marginaalikieli 😂

Vierailija
29/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli a-ruotsi ja a-enkku ja lyhyinä kielinä ranska, saksa ja venäjä. Ei ollut millään tavoin liikaa.

Vierailija
30/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi nopea oppimaan? Jos ei, niin ei kannata ottaa liikaa uusia asioita. Koulun aloittaminen ja uudet rutiinit vievät voimia lapselta.

Lisäksi englantia osaa harva hyvin, joten ei ole mikään perustelu, että lapsi oppii ranskaa ja englantia. Pahimmassa tapauksessa lapsi ei opi kumpaakaan kieltä.

Nuoret osaavat englantia pääosin hyvin eikä lapsen täydy olla mikään kielinero pärjätäkseen englannin ja lisäkielen kanssa. Kaksi vierasta kieltä on jo perusolettamus monella alalla, englanti on itsestäänselvyys. Näin se maailma kehittyy.

Vierailija
31/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki puhuvat nykyään englantia, sillä pärjää. Espanja olisi sen lisäksi järkevä vaihtoehto.

Vierailija
32/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkku, tulevaisuuden työelämässä eduksi mitä syvempi kielitaito enkussa

Vierailija
33/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on todennäköisesti ainoa jota tulee koskaan tarvitsemaan. Miksi ihmeessä suomalaisen lapsen tulisi alkaa paukuttaa ranskan kieltä jo 7-vuotiaana?

Vierailija
34/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin aikoinani A- saksaa. En käyttänyt kieltä yli 10 vuoteen. Nykyisin asun ja työskentelen Saksassa, kieli palautui mieleeni yllättävänkin helposti. Olen tyytyväinen, että vanhempani ymmärsivät valita hankalamman kielen.

Vierailija
35/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi nopea oppimaan? Jos ei, niin ei kannata ottaa liikaa uusia asioita. Koulun aloittaminen ja uudet rutiinit vievät voimia lapselta.

Lisäksi englantia osaa harva hyvin, joten ei ole mikään perustelu, että lapsi oppii ranskaa ja englantia. Pahimmassa tapauksessa lapsi ei opi kumpaakaan kieltä.

Nuoret osaavat englantia pääosin hyvin eikä lapsen täydy olla mikään kielinero pärjätäkseen englannin ja lisäkielen kanssa. Kaksi vierasta kieltä on jo perusolettamus monella alalla, englanti on itsestäänselvyys. Näin se maailma kehittyy.

Missä työssä et pärjää pelkästään loistavalla englannin kielitaidolla? Pois lukien tulkit tai kielen kääntäjät.

Vierailija
36/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englanti on todennäköisesti ainoa jota tulee koskaan tarvitsemaan. Miksi ihmeessä suomalaisen lapsen tulisi alkaa paukuttaa ranskan kieltä jo 7-vuotiaana?

Et voi olla tosissasi, mun 17- vuotias oli vuoden vaihdossa Ranskassa ja todellakin tarvitsi muutakin kuin englantia siellä.

Vierailija
37/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi otti kiinan ekalla ja enkun kolmannella. Enkkua oppii joka tuutista, harvinaisempi kieli on hyvä aloittaa aikaisin.

Ei taida kiina olla kovin harvinainen kieli.

Kannattaisi opetella vaikka Ayapanecon kieltä tai saamea.

Vierailija
38/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla tosissasi, mun 17- vuotias oli vuoden vaihdossa Ranskassa ja todellakin tarvitsi muutakin kuin englantia siellä.

Eipä tarvitse enää.

Vierailija
39/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi otti kiinan ekalla ja enkun kolmannella. Enkkua oppii joka tuutista, harvinaisempi kieli on hyvä aloittaa aikaisin.

Ei taida kiina olla kovin harvinainen kieli.

Kannattaisi opetella vaikka Ayapanecon kieltä tai saamea.

Sitähän ei voi tietää, mitä kieltä kukin tulee elämässään tarvitsemaan.

Vierailija
40/225 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin englanti. Mitkä on tsäänssit että teidän muksu on ikinä tekemisissä Ranskan kanssa, millään lailla työelämässä. Sen sijaan järkkäätte että sillä on puolivilaisena se kieli mitä kaikki oikeasti käyttää. Myös niiden ranskalaisten kanssa.

Ranska tulee olemaan esim EU hommissa hyvinkin tärkeä tulevaisuudessa. Englannin asema tulee pikkuhiljaa pienemään EU hallinnossa.