Enkku vai ranska ekaluokkalaiselle A1-kieleksi?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli a-ruotsi ja a-enkku ja lyhyinä kielinä ranska, saksa ja venäjä. Ei ollut millään tavoin liikaa.
Mulla samat ja mun mielestä on edelleen suuri rikkaus osata kieliä. Olen asunut Ruotsissa ja Saksassa yhteensä noin 10 vuotta, joten näitä osaan nykyisin erinomaisesti. Kielten lukeminen kannattaa aina, ihan minkä vaan kielten, koskaan ei tiedä minne maailma kuljettaa.
Riippuu aiotteko asustella siellä koko kouluajan, jolloin harvinaisemman kielen ryhmä pysynee koko kouluajan. Jos taas olette muuttamassa jossain vaiheessa muualle, kannattaa harkita englantia, sitä voi opiskella kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin englanti. Mitkä on tsäänssit että teidän muksu on ikinä tekemisissä Ranskan kanssa, millään lailla työelämässä. Sen sijaan järkkäätte että sillä on puolivilaisena se kieli mitä kaikki oikeasti käyttää. Myös niiden ranskalaisten kanssa.
Ranska tulee olemaan esim EU hommissa hyvinkin tärkeä tulevaisuudessa. Englannin asema tulee pikkuhiljaa pienemään EU hallinnossa.
EU:ssa on ranskan lisäksi saksa, espanja ja italia valtakielinä. Kuinka moni oikeasti myöskään tulee päätymään EU:n hallintoon töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin englanti. Mitkä on tsäänssit että teidän muksu on ikinä tekemisissä Ranskan kanssa, millään lailla työelämässä. Sen sijaan järkkäätte että sillä on puolivilaisena se kieli mitä kaikki oikeasti käyttää. Myös niiden ranskalaisten kanssa.
Ranska tulee olemaan esim EU hommissa hyvinkin tärkeä tulevaisuudessa. Englannin asema tulee pikkuhiljaa pienemään EU hallinnossa.
Ranskaa puhuttiin ennen, mutta Eu:n laajentuessa englanti on vahvistunut. En todellakaan usko, että Ranska tulisi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englanti on todennäköisesti ainoa jota tulee koskaan tarvitsemaan. Miksi ihmeessä suomalaisen lapsen tulisi alkaa paukuttaa ranskan kieltä jo 7-vuotiaana?
Et voi olla tosissasi, mun 17- vuotias oli vuoden vaihdossa Ranskassa ja todellakin tarvitsi muutakin kuin englantia siellä.
Eipä tarvitse enää.
Sitähän sä et tiedä etkä nähtävästi ymmärräkään. Maailma on nykynuorille paljon pienempi paikka opiskella, työskennellä ja asua, kun meille vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Ranska on EU-maa. Mistä sen tietää mikä Brysselin nokkahenkilö lapsesta tulee ja siihen tarvitaan ranskankin taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranska. Se on vaikea kieli joten kannattaa aloittaa ajoissa. Enkun ehtii kyllä.
Ei sitä kieltä kuitenkaan opi kovin hyvin peruskoulussa ja lukiossa. Pitää mennä asumaan siihen maahan vuosiksi, että oppii kielen kunnolla.
Tällä logiikalla ei varmaan kannata opetella sitä englantiakaan? Miten kuvittelet, että "siellä maassa" opitaan kieltä, ihan pelkästään korvakuulolta perehtymättä lainkaan kielioppiin, niin että jäädään pysyvästi karvakäsipizzamies-kielitaidon asteelle?
A1-kielen oppimäärä riittää kyllä siihen, että kieliopin oppii perusteellisesti ja sen pohjilta tulee arkielämän tilanteissa ymmärretyksi, sanavarasto ja ilmaisun sujuvuus kehittyy nopeasti kun kieltä käyttää päivittäin.
Kannattavampaa se kielitaito on hankkia nuorena koulussa kuin aikuisena työn ohella, jos haluaakin muuttaa sinne Ranskaan. (Ja sitten voi opetella kolmannen, neljännen jne. kielen, jos huvittaa, esim espanja ja italia romaanisina kieliä ovat helpommin opittavissa ranskan pohjalta)
Olen tuo aiemman kommentin kirjoittaja, jolla on aiheesta omakohtaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihania nämä ”paineiden pelkääjät”. Mun lapsella oli koko peruskoulun kolme a-kieltä ja ne jatkuu lukiossakin.
Taitaa olla vain yksi pelottelija, joka ei itse oppinut englantia silloin 70-luvulla ja siksi suuttuu nuorison kielitaidosta.
Saksa tietty, mutta jos saksaa ei saa niin ranska. Enkku viimetteeksi a-kieleksi, sitä oppii joka paikassa. Itse osaan saksaa ja ranskaa. Enkku oli pakollinen A kun olin kyläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU:ssa on ranskan lisäksi saksa, espanja ja italia valtakielinä. Kuinka moni oikeasti myöskään tulee päätymään EU:n hallintoon töihin.
Englantia siellä kaikki nykyään puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englanti on todennäköisesti ainoa jota tulee koskaan tarvitsemaan. Miksi ihmeessä suomalaisen lapsen tulisi alkaa paukuttaa ranskan kieltä jo 7-vuotiaana?
Et voi olla tosissasi, mun 17- vuotias oli vuoden vaihdossa Ranskassa ja todellakin tarvitsi muutakin kuin englantia siellä.
Voi lol. Luuletko että kukaan ranskalainen lapsi alkaisi opiskella suomea 7-vuotiaana.? Ja joo voihan joku sikäläinenkin nuori haluta joulupukin maahan vaihtariksi mutta ei sen takia opiskella kieltä yli 10 vuotta että voi olla vuoden vaihdossa.
Kärjistin vähän tahallaan enkä silti sano etteikö kielten opiskeli olisi tärkeää. Itse sain kolmen vuoden opiskelulla varsin hyvän pohjan saksan kielelle lukiossa.
Oltais otettu venäjä, muttei ollut lähikoulussa. Ranskalla mennään, äitinä osaan sitäkin ok ja voin tarvittaessa auttaa. Lukioon jos menevät niin jotkut preppauskurssit jos tarvetta.
Missä peräkylillä asuu ihmiset, joiden mielestä kielten opiskelu on jollakin tavalla kannattamatonta?
Minkä tahansa kielen osaaminen on rikkaus eikä englannin osaaminen ole mikään meriitti enää työmarkkinoilla. Harvemmin on tarjolla hyvin vaikkapa venäjää tai ranskaa osaavia työnhakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lol. Luuletko että kukaan ranskalainen lapsi alkaisi opiskella suomea 7-vuotiaana.? Ja joo voihan joku sikäläinenkin nuori haluta joulupukin maahan vaihtariksi mutta ei sen takia opiskella kieltä yli 10 vuotta että voi olla vuoden vaihdossa.
Kärjistin vähän tahallaan enkä silti sano etteikö kielten opiskeli olisi tärkeää. Itse sain kolmen vuoden opiskelulla varsin hyvän pohjan saksan kielelle lukiossa.
Voi hyvänen aika, usein nämä vaihtarivuodet tuottavat niin hyvän kielitaidon, että sen jälkeen jatketaan opiskelua samaa kieltä puhuvassa maassa...
Det är möte det kirjoitti:
Ruotsi tottakai. Sillä pärjää kaikkialla ja on oiva portti esim. norjaan tai Islantiin.
Oikein valittu. Moni vaihtaisi äidinkielenkin ruotsiksi. Lapset saa silloin enemmän perussuomalaiselta näyttävään opetusryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Omalle lapselleni olen valinnut kaikista helpoimmat aineet. Se tehdään, mikä on riittävä. Ei liikaa paineita. Ei se ylimääräinen huonosti osattu kieli vie ketään yhtään sen pidemmälle.
Tätä linjaa suositteli Tampereella ison alakoulun kokenut erityisopettaja kun kyselin että onko väärin jos ei valitse ranskaa tai saksaa. Sanoi että tämä uusi muoti aloittaa kieliä ajoissa johtaa monen kohdalla siihen että oppii hädintuskin alkeet ja moni myöhemmin on pulassa kun on jumissa sen liian vaikean A1-kielen kanssa. Englanti on koukussa oikeasti kunnolla opeteltavissa oleva kieli joka on monelle aika helppo oppia ja jonka oppimista on helppo tukea. Itse opiskelin ranskaa luokat 8-9, koko lukion ja vaikka mulla oli kaikki kielet kymppiä ja puhun sekä englantia että ruotsia sujuvasti, ranska jäi heikoksi vaikka pärjäsin siinäkin. Ranskassa asunut opettajani lohdutti minua lukiossa että ranskaa ei opi ellei asu siellä tai puhu sitä yksinomaisena kielenä pitkiä aikoja. Saksassa on sentään jotain järkeä ja toki ranskakin on hauska kieli osata, mutta se pitäisi osata todella erinomaisesti että siitä olisi merkittävä hyöty.
Säälittää melkein nää muutaman vuoden tämän uuden tyylin mukaan ranskaa ekana kielenä opettelevat jotka tulevat hyötymään niin vaikeasta kielestä enintään saman verran kuin hyötyisivät sujuvasti steppaamisen taidosta.
Yliarvostettua aloittaa etenkään noin vaikeaa kieltä vaiheessa jossa lapsen kielenoppimisesta ei ole vielä mitään takeita. Oma englantia sujuvasti osaava teini väsyi espanjaan reilussa vuodessa. Lapset eivät osaa tehdä kauaskantoisia valintoja ja aikuiset tekevät niitä puolestaan koska on coolia osata ranskaa. Ranskalaiset ei ees katsoisi meihin päin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, usein nämä vaihtarivuodet tuottavat niin hyvän kielitaidon, että sen jälkeen jatketaan opiskelua samaa kieltä puhuvassa maassa...
Mikä on sinun pointti?Tottakai vuoden aikana voi oppia kielen kun kielen lähes täydellisesti jos asuu maassa. Ja varsinkin jos on jo pohjaa.
Englanti. Ranska unohtuu helposti, jos sitä ei tule käyttämään.