Mikä siinä on, että tänäkin vuonna moni lukiolaisnuori kieltäytyy tanssimasta vanhoja? Eikä kuulemma liity mitenkään koronaan
Jos tai kun vanhojen tanssit tänä vuonna jossain vaiheessa järjestetään, jos koronatilanne sen sallii, niin onpa silti tullut jo tietoon, että moni nuori ei aio niitä tanssia. Moni poika kieltäytyy sillä perusteella, kun "ei kiinnosta koko touhu lainkaan" ja sen vuoksi monilla tanssivaan haluavilla tytöillä on vaikeaa löytää paria ja sen vuoksi jopa niiden tyttöjen tanssit vaarantuvat! Mielestäni itsekästä toimintaa näiltä pojilta!
Mutta on niitä tyttöjäkin, jotka eivät halua tanssia. Tyttöjen perustelut ovat olleet, että pitävät sitä päivää ja touhua turhamaisena rahantuhlauksena ja se rahantuhlaus on heidän mielestään mennyt täysin överiksi jo aikoja sitten. Heidän mielestään ei ole mitään järkeä ostaa mekkoa vain sitä yhtä päivää varten, joka sitten laitetaan myyntiin. Mielestäni tuokin on itsekästä ja totista käytöstä!
Kyllä se on harmi, että lukiolaisnuorilla on yhä useammilla tuollaiset ajatukset vanhojentansseista.
Kommentit (62)
Ihan turhaahan tuollainen on.. Koulussa ollaan opiskelua varten, ei tanssimista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikaani edellä, jätin väliin jo v. 2007 / 2008. Eipä kukaan pyytänytkään mukaan, varmaan jopa helpotus opettajille, kun poikia oli niin paljon vähemmän. Yksi ruotsinope tosin valitti.
Minä jätin väliin vuonna 2003. Kaverit ja osa opettajista kyllä valittivat ja yrittivät painostaa minua muuttamaan mieltäni mutta turhaan. En ole koskaan pitänyt stereotyyppisen naisellisesta pynttäytymisestä enkä liiemmin perinteisistä paritansseistakaan. En ole katunut valintaani. Ei vain ollut minun juttuni ja olen jälkeenpäin ollut ylpeä siitä, että uskalsin siinä iässä pistää sosiaaliselle paineelle niin pontevasti hanttiin.
Jätin myös väliin 2009, tosin muistaakseni omassa lukiossani oli 2-osainen tanssikurssi? joista ensimmäiseen kaikki osallistuivat ja siihen toiseen osaan vain ne jotka haluavat osallistua vanhojentansseihin.
"Kuka tahansa tanssii lukion vanhoja, mutta vain harvat ja valitut RUK:n kurssijuhlilla" oli vastaukseni kun tyttöjen liikuntaopettaja kyseli ivalliseen ääneen perusteita kieltäytymiselleni.
Pari vuotta myöhemmin niin myös kävi, Haminassa tuli pyörähdeltyä wanhojenkin edestä. Ja nusailtuakin vallien pusikossa, tuntui olevan kesäkurssin juhlien suosittua aktiviteettia...
Johan noita porukka jätti väliin - 95,ei mitään uutta
Olin vanha vuonna -89 en osallistunut tansseihin.
Hiihtolomalla oli kivempaa mennä ulkomaille ja lisäksi muutkin jätti väliin ujouden/kiinnostuksen puutteen takia. Kun ei ois saanu sen unelmaparin kanssa tanssia niin sitten ei ollenkaan!
Jätin väliin, kun en halunnut tanssia tyttöparina eikä muutenkaan kiinnostanut prinsessailu. Vuosi oli 1996. Naimisiinkin mentiin maistraatissa.
Minä jätin sen väliin jo vuonna 2004. Olen tyttö eikä minua kiinnostanut se homma yhtään.
Vierailija kirjoitti:
"Kuka tahansa tanssii lukion vanhoja, mutta vain harvat ja valitut RUK:n kurssijuhlilla" oli vastaukseni kun tyttöjen liikuntaopettaja kyseli ivalliseen ääneen perusteita kieltäytymiselleni.
Pari vuotta myöhemmin niin myös kävi, Haminassa tuli pyörähdeltyä wanhojenkin edestä. Ja nusailtuakin vallien pusikossa, tuntui olevan kesäkurssin juhlien suosittua aktiviteettia...
Pääsit kai RUK-kurssijuhlaan puhtaasti omilla ansioillasi? Eli menemällä armeijaan ja pääsemällä RUK:kin? Jos et, niin sitten elvistelysi on turhaa. En elvistelisi, jos sinne on päästy jonkun miehen siivellä, tekemättä itse mitään asian eteen. Eli siten vanhatkin menevät tavallaan edelle, että sinne mennään kuitenkin ihan omilla ansioilla.
Minä jätin vuonna 1999 väliin. Ei kiinnostanut, ja olin aika hiljainen ja ujo, enkä usko että kukaan olisi halunnut minua parikseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä jätin vuonna 1999 väliin. Ei kiinnostanut, ja olin aika hiljainen ja ujo, enkä usko että kukaan olisi halunnut minua parikseen.
Olen siis naispuolinen.
Järkevää käytöstähän tuo on, ei muakaan kiinnostanut käydä heilumassa naurettavan hintasessa mekossa tuntia ja sitten koko homma olis siinä ja sytkyt myyntiin. Skippasin ihan suosiolla, enkä oo viettänyt unettomia öitä asian takia.
Minä jätin vuonna 92 väliin. Ei kiinnostanut eikä kukaan kavereistakaan osallistunut.
Ketkään päämäärätietoiset uraohjus nuoret kyllä koskaan jää noista ulos?
Sitten on niitä poikia jotka tanssii kolmesti, kun pojista on joka vuosi pulaa, esim yksi serkkuni. Hyvä sille viimeiselle, kun toinen osaa jo tanssit valmiiksi, ja puvullekin tulee monta käyttökertaa.
Ehkäpä siitä on aika ajanut ohi. Nuoret taitaa olla tässä asiassa paljon fiksumpia kuin vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tanssinut. En halunnut ottaa persoonallisuushäiriöisen liikkaopen valinnaista kurssia tätä varten. Eikä ole ikinä tämä harmittanut. T. Vuosituhanteen vaihteen N yo
Oon samanikäinen nainen ja jätin kans aikoinaan väliin. Yksi kaveri oli sitä mieltä että tulen harmittelemaan ikuisesti kun jätän prinsessapäivän väliin. Enpä oo muuten vielä muistanut harmitella.
Meillä oli muuten kans aika omituinen liikunnanopettaja. Diagnoosesista en tiedä, mutta rasittava ja vastenmielinen tyyppi oli.
Yksi syy todellakin oli miksi jätin väliin 90 luvun alussa, että tämä keekoilu on ihan homojen hommaa. Eikä oma motoriikka pelaa sillä tasolla, että tanssiminen olisi sujunut. Liikkumisesta pidin silloin kovasti ja pidän yhä ja jopa enemmän...
Ikävältä kilpavarustelulta alkanut vanhojentanssit näyttää, kenellä hienoin (kallein?) mekko, meikki ja kampaus. Tuskin ollut tanssien alkuperäinen tarkoitus eriarvoistaa oppilaita. Ja vaikka teoriassa "halvalla voi pynttäytyä" niin eiköhän ole kuitenkin realismia, että tytöillä rahaa uppoaa rutkasti. Pojat sentään taitavat päästä vähän halvemmalla.
Ujous ja epävarmuus parin saannista varmasti vaikuttaa päätökseen jättää tanssit väliin. Koko juhlan ideakin on vuosien saatossa menettänyt merkityksensä, kun ei enää pukeuduta vanhoihin asuihin vaan kilpaillaan siitä, kenellä on koulun hienoin ja kallein kolttu päällä. Varsinkin tytöillä hauskanpidon kustannukset voivat nousta taivaisiin, vaikka tilaisikin ulkomailta mekon halvemmalla. Omista vanhoistani muistan sen, että päivä oli raskas, mutta jatkot erittäin hauskat. Niihin osallistuivat myös monet niistä, jotka eivät tanssineet.