Suomessakin pitäisi laittaa työttömät töihin
kuten joissain Euroopan maissa: kukaan ei saa rahaa tekemättä mitään (paitsi jos on työkyvytön). Työttömille riittäisi hommia Suomessakin, kaikkea siivoamisesta alkaen.
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:40"]
Mol.fi -palvelussa on tällä hetkellä vain 6547 kokoaikaista oikeasti palkallista työnantajan tarjoamaa työpaikkaa tarjolla.
Osa-aikaisia on 1938.
Provisiopalkallisia on 783.
Vuokratyöpaikkoja 2137.
Yrittäjyysmahdollisuuksia 982.
Kokoaikaisia, toistaiseksi voimassaolevia, ei-provisiopalkattuja, työnantajan tarjoamia työpaikkoja on vain 4147 kappaletta. Koko Suomessa.
[/quote]
Suurinta osaa avoimista työpaikoista ei ilmoiteta MOL:in sivuilla... Olen töiss yrityksessä johon on otettu viimeisen 5 vuoden aikana 12 vakituista uutta työntekijää, eikä yksikään työpaikka ole ollut MOL:n in kautta haettavana. Ei mikään ihme ettei porukka löydä töitä, jos kuvittelee että MOL on hyvä paikka duunipaikan löytymiseen!
[/quote]
No jos työvoimalle on tarvetta ja työtä haluaville loistavia työmahdollisuuksia, kannattaisko niitä paikkoja kuitenkin edes jossain ilmoitella??? Jos täällä on puoli miljoonaa työtöntä, suuri osa erittäin kokeneita ja päteviä, niin teidän firma vaan luottaa siihen rulettiin, että kyyyyyylllllääää ne hyvät meille hakee ja sitten otetaan parhaat päältä. As if.
Joko firman toiminta ei kestä päivänvaloa tai työ on sellaista, että sitä tekemään kelpaa kuka tahansa joka osaa kävellä ovesta ei saranapuolelta sisään, jos työtä on, mutta siitä ei haluta kertoa.
Joku raja sentään työnhakijoidenkin kyykyttämisellä. Ihan varmaan jossain suomalaisessa firmassa odottaa se yksi paikka, joka odotelee vain sopivaa tekijää. Jos firma ei kerro tarpeestaan ulospäin, on täysin sattuman kauppaa, että siihen paikkaan luotu työntekijä ikinä ottaisi yhteyttä firmaan. Työnhakijoita on puoli miljoonaa ja yrityksiä..... en jaksa edes tsekata mistään kaupparekisteristä, toinen mokoma. Ihan risti-nollaa yritykseltä odotella ja toivoa, että just se Pirkko, jota me tarvittaisiin, keksisi meidän firman ja hakisi siihen paikkaan, joka meillä on täällä jemmassa odottamassa sopivaa hakijaa.
Missään tapauksessahan meidän ei kannata pistäää paikkaa hakuun, kärsiä se 400 hakemusta, mutta löytää vihdoin ja viimein Pirkko tekemään sitä meidän kipeästi tarvitsemaa duunia. odotellaan ja toivotaan, että joku löytäisi meidät. Marttyyrinä otan vielä toisenkin donitsin ennen kuin kyykytän työtä nyt tekevän Pekan viikonlopuksi töihin, jotta saadaan hommat tehtyä.
Eikö tällä sairauseläkeläisellä eli ap:lla ole mitään muuta tekemistä kuin tehdä loputtomalla syötöllä kadehtimisaloituksia työttömistä?
Näitä samoja rustaat tänne kuukaudesta toiseen. Eikä sulla ole edes sen vertaa mielikuvitusta, että vaihtaisit aihetta välillä?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:58"]
Ei vaan kyseessä oli tyypillinen trolli joka vaan huutelee puskista "menkää töihin", vaikka on varmasti tietoinen ettei niitä töitä ole.
[/quote]
Kiinnostaisi tietää, onko joku kokeillut tätä töihin menemistä. Että menee vaan johonkin firmaan ja ilmoittaa, että aloitan tänään työt. Järjestäkää minulle kulkulupa, työhön perehdytys ja työhöntulotarkastus työterveysasemalla. Tässä on verokorttini ja pankkitilin numero. Tarvitsen salasanat firman tietojärjestelmiin että pääsen tekemään hommia, voitteko kutsua IT-tuen paikalle?
Kuinkahan moni pääsisi respaa pidemmälle vai tyssäisikö se homma siihen?
PERUSTUSLAKI:
18 §
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.
Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen säädetään lailla.
Ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:24"]
kuten joissain Euroopan maissa: kukaan ei saa rahaa tekemättä mitään (paitsi jos on työkyvytön). Työttömille riittäisi hommia Suomessakin, kaikkea siivoamisesta alkaen.
[/quote]
Yhteiskunnan velvollisuus on tarjota kaikille koulutustaan vastaavaa työtä. Jos yhteiskunta ei tähän pysty, sen on maksettava korvausta.
Työttömien sijaan vangit pitäisi laittaa töihin tekemään näitä siivoushommia.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:13"]
[/quote]
Ja mitä teemme niille siivoojille, jotka irtisanotaan, kun halpa vankityövoima tulee tilalle?
Kerropa meille a.p ,missä itse olet töissä tällä hetkellä?
Muuten vaan tuli mieleen ja kun ei tuota kukaan ole vielä huomannut kysyä.
Voisithan tuossa kertoa lisäksi vielä ammattisi ja vaikka vähän lyhyesti koulutustaustastasikin,niin päästäisiin sitten paremmin asiaan...
Olisivat vähän nuo jututkin sitten ,ikäänkuin, konkreettisemmalla pohjalla.
Haistakaa vittu! toivottavasti koette työttömyyden ihanuuden joskus! Katsotaan sitten uudelleen,mitä mieltä ootte työttömistä/työttömyydestä!
Minusta työttömyys on jees, voin käyttää aikani itseäni oikeasti kiinnostaviin asioihin. Välillä kun pyörähtää palkallisessa duunissa voi sitten taas ottaa rennommin ansiosidonnaisella. Love it! Juu ja en tosiaan ole ikinä tuntenut mihinkään duuniin kutsumusta vaikka koulut onkin käyty.
Näinkin voi elää. Suomessa.
Irtisanoudu duunistasi ja mene itse keräämään niitä risujasi! Kyllä minä olisin pitänyt työni, mutta kun työnantaja ei siitä halunnut maksaa. Kyllä pistää vihaksi tollaset työssäkäyvät besserwisserit, kyllä se irtisanomislappu voi tulla myös sinulle, koulutuksesta ja kokemuksesta huolimatta. Tavataan risusavotassa, sinä korvaamaton työntekijä. Kaltaisiasi näin työnhakukurssilla, paniikin omaisesti yrittää selittää, etten tänne kuulu, kyllä mä töitä teen. Tervetuloa klubiin! Sori vaan, vituttaa tollanen.. Ja tänään taas laitoin jälleen yhden työhakemuksen.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:56"]
Pääasia ettei kukaan saa rahaa tekemättä mitään! Jotain voisi työttömätkim tehdä
[/quote]
Niin- työtä voisivat työttömät tehdä -palkkaa vastaan. työterveyshuolto kuuluu silloin kuvioon mukaan.
Porissa ei ole tiedossa ensi kesänä edes niitä puistojen siivoajan hommia. Valtio säästää. Työllistämisrahaa ei tule, ja seurauksena puistot saattavat roskaantua ensi kesänä
http://yle.fi/uutiset/valtion_saastojen_outo_seuraus__porin_puistot_roskaantuvat_kesalla/7965938
Viime vuonna työllistettyjä noissa hommissa oli 70, tänä vuonna alle 20. Valtiolta ei saada enää rahaa työttömien työllistämiseen puistotöihin.
Ihan turha siis sanoa, että menkää hanttihommiin, ja aina sitä jotain roskien siivoamista löytyy. Kun ei löydy. Vaikeaa on.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:17"]
Työpaikkoja on Suomessa avoinna sama määrä kuin 2008 finanssikriisin alkaessa, yli 50 000. Kyselkää suoraan yrityksistä vaikka ne eivät niistä ilmoittelekaan, siinähän se teidän työmotivaatio mitataan.
[/quote]
Mikset perusta yritystä ja rupea välittämään niitä 50 tuhatta työpaikkaa? Jos perisit maksun vain niiltä jotka sen palkallisen työpaikan saavat, ansaitsisit äkkiä 5 miljoonaa €, vaikka taksasi olisi niinkin edullinen kuin 100 € / työpaikka ja yrityksille tietysti ilmainen.
Maksavia työttömiä asiakkaita kyllä riittäisi paljon enemmän kuin tarvittavat 50 000.
Me muut kyllä tiedetään mikset niin tee, tietysti siksi että puhut täyttä paskaa eikä niitä 50 000 palkallista työpaikkaa oikeasti suomesta löydy.
Kyllä ap on tavan Einstein! Mikä on nin vaikea tajuta työssäkäyvän (fiksun?) ihmisen, että työtä ei ole kaikille? Minäkin menisin kirkuen töihin, jos töitä olisi. Tai töitä kyllä on, mutta työnantajat eivät siitä halua maksaa.
Kuten sanottu, menisin mielelläni huomenna töihin, mutta kun niitä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:13"]
[/quote]
Ja mitä teemme niille siivoojille, jotka irtisanotaan, kun halpa vankityövoima tulee tilalle?
[/quote]
No mitä tehdään niille siivoojille, jotka irtisanotaan työttömien tullessa tekemään heidän hommansa? Niinpä, sen kun ap:n kaltaiset älyköt osais kertoa.
Ap.:lle on jo esitetty kysymys koskien työpaikkaa(-nsa) ja jäämme nyt odottelemaan hänen vastaustaan.
On hänen vastausvuoronsa tässä työelämää koskevassa keskustelussamme. Sen verran (kertauksen vuoksi vielä) todettakoon,että kysymys koski siis hänen omaa työpaikkaansa ja koulutustaustaansa.
Se meillä on tässä vielä selvittämättä.
Ei siitä nimittäin tule mitään,että joku täällä vain heittelee (lähes päivittäin ) tuollaisia anonymiteetin turvin esitettyjä irtolauseita vain työttömiä kiusatakseen ja siitä tyydytystä saadakseen .
Lauseita kuten "kaikki tuet pois työttömiltä" ,tai "sosiaalipummeilta korvaukset vastikkeellisiksi" jne.Näin helppoa näitä on kirjoittaa,eikä siihen suurta työelämän kokemusta, tai mitään kompetenssia tarvita. Pelkkä kiusaamisen halu riittää. Älykkyysosamäärääkään ei tällaisten kirjoittamiseen paljoa tarvita.
En tietystikään voi puhua muiden puolesta,mutta uskoisin ,että me kaikki lukijat täällä haluaisimme vihdoin tietää,millainen työelämän asiantuntija näiden näin usein toistuvien, jo aivan tunnistettavasti samantyyppisten aloitusten ja väitteiden takana oikein on.
Olen täysin samaa mieltä! Kesäkuun alusta olen 25 vuotta töitä tehneenä ja korkeasti koulutettuna ensimmäistä kertaa elämässäni työtön, ellei jotain muulistaa tartu niihin verkkoihin, jotka olen tietenkin vesille laskenut jo ennen kuin tieto irtisanomisesta tuli. Tuli ne viidennet YT:t ja tällä kertaa valitettavasti kalikka kalahti minuun. Neljät selvitin hienosti. Tää on vähän kuin Nälkäpeli -elokuva, tämä suomalainen työmarkkina. Juokse ja taistele henkihieverissä, kunnes sinuun osuu ja peli on ohi.
Lähden milloin tahansa tekemään työtä tulevaa ansiosidonnaista korvaustani vastaan, kunhan a) korvaus on sama, jonka sitä katujen lakaisua tai vanhusten pesemistä palkkatyökseen tekevä saa b) työpanokseni kerryttää minulle eläkettä, kuten tähänkin asti tekemäni asiantuntijatyö on kerryttänyt c) minulla on samanlainen työterveyshuolto kuin palkkatyössä olevalla on.
Jos työpanokseni katujen lakaisijana on tärkeä, oletan, että sille panostukselle löytyy maksaja.
Myös tuota voisi kokeilla, että 1.6. vaan kävelisi valitsemaansa yritykseen ja sanoisi, että tulin töihin. Mistäs kuitataan kulkulupa, tietokone ja lounassetelit?
Sitä jäin kyllä miettimään, että jos yrityksissä tosiaan on kymmeniä ja kymmeniä tuhansia työpaikkoja jemmassa, miksi ihmeessä he eivät ilmoittele niistä missään? Kai se nyt olisi järkevää, kun kerran on tällainen satojen tuhansien ihmisten ammattitaitoinen reservi epätoivoisesti työtä vailla. Mutta ei, yrittäjät jemmailevat työpaikkoja pöytälaatikkoon ja itkevät ettei kukaan kysy hänen yrityksestään töitä. Ainakin jokaikisessä firmassa, jossa on YT:t käynnissä, on tietääkseni rekrytointikielto (jota tosin räikeästi myös rikotaan) ja lähes jokainen suomalainen vähänkään isompi firma käy vähän väliä YT-neuvotteluja. Pienyrittäjät taas eivät palkkaa, koska se on niin kallista ja heille riittää jo nyt tempputyöllistettyjä ilmaisena työvoimana.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:10"]
saadaksesi sitä tt-tukea voisit mennä sinne päiväkotiin "töihin" osaksi päivää. Tämä on siis se idea mitä ap tarkoittaa. Ja muuten opiskelijana voit ottaa myös lainaa, ei yhteiskunnan kuulu elättää terveitä työkykyisiä ihmisiä. Voit myös opiskella kesällä, jos et halua olla tekemättä mitään. [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:56"]Voisit rauhassa etsiä töitä ja etsimisen aikana voisit tehdä vaikka 30 h töitä esim omalle kunnallesi. Vaihtoehtoja löytyy paljon - vaikkapa päiväkotiin tai leikkipuistoon auttamaan. [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:16"]Hei keksi mullekin joku työpaikka! Tai siis oikeastaan voitko etsiä mulle sellaisen kun en ole vielä itse löytänyt. Oon 23v. lto-opiskelija vailla kesätöitä. Olen hakenut siivoamaan, mansikan/jäätelönmyyjäksi, myyjäksi ja hyllyttäjäksi kauppaan, toimistotyöhön ja puutarhatyöhön. Olen päässyt yhteen haastatteluun, en saanut paikkaa. [/quote] Lisätään tähän vielä, että olen joustava, mulle kelpaa kaikki työvuorot ja käytössäni on auto. [/quote] Odotan edelleen ap:n vastaavan minulle. [/quote] [/quote] Mutta mistä saan rahaa? Kunta ei palkkaa ketään ylimääräistä päiväkotiin kesällä. Eikä sinne voi noin vaan mennä "auttamaan", koska silloin mulla ei ole esim. vakuutusta. Työttömyyskorvausta ei kesätyötön opiskelija saa, joten pitää hakea toimeentulotukea. [/quote]
[/quote]
Mikset mene itse töihin siitä huutelemasta..