Suomessakin pitäisi laittaa työttömät töihin
kuten joissain Euroopan maissa: kukaan ei saa rahaa tekemättä mitään (paitsi jos on työkyvytön). Työttömille riittäisi hommia Suomessakin, kaikkea siivoamisesta alkaen.
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:24"]
kuten joissain Euroopan maissa: kukaan ei saa rahaa tekemättä mitään (paitsi jos on työkyvytön). Työttömille riittäisi hommia Suomessakin, kaikkea siivoamisesta alkaen.
[/quote]
Mä lähden vaikka lakaisemaan katuja. En pyydä kuin kohtuullisen palkan. Sellaisen millä pärjää ilman tukia, onnistuuko maksaminen?
Vittu mua nyppii työttömien syyllistäminen massatyöttömyydestä. Verokortilla olen tehnyt töitä että vähän tiedän yrittämisestä. Koita huviksesi kilpailla rakennusalalla baltian poikien kanssa. Mä en kehtaisi tehdä sellaista jälkeä mitä olen korjannut. Halvalla pitää saada mutta se kun maksaa lopulta eniten. Esim. olkiluodon viimeisin.
Työttömistä varmasti suurin osa lähtisi ilomielin töihin kun saisi siitä palkan mutta siinä tuleekin se oikea ongelma kohta. Kukaan ei halua maksaa ja 9 euron orjia saa hiih paljon kuin kehtaa niitä ottaa.
Laittaa työttömät töihin... juu. Kyykyttää tekemään ilman kelvollista liksaa. Haista....
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:29"]
Ainakin päivähoitopaikkoja tarvittaisiin paljon lisää, kun työttömien kotona hoidetut lapset tarvitsisivat hoitopaikan. Joten lastenhoitajille tulisi paljon töitä tarjolle. Minä voisin mennä hoitamaan näitä lapsia ilman koulutusta, kunhan palkan saisin.
[/quote]
HÖH! Ei kukaan mamma hoida lapsia kotonaan. Se on vanhanaikaista. Kaikki vain yhteiskunnan hoteisiin. Kotona on kiva köllötellä ja tehdä mukeloita lisää muille eläteiksi.
Kannatan lämpimästi sitä, että työttömät laitetaan töihin... työstä pitää tietenkin maksaa työehtosopimusten mukainen palkka ja huolehtia työterveyshuollosta. Työstä nyt on tapana maksaa palkkaa. Muuten se on orjatyön teettämistä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:08"]Kyllä minä lähden heti, jos töitä tarjotaan. Vaikka sitten siivoojan hommaa tai haravoimaan. Valitettavasti noihin töihin hakee muutkin kuin minä. I Mutta minne laittaisimme ne palkatut työntekijät, joiden työt työttömät veisivät? No, heidäthän voi laittaa mopin tai haravan varteen, mutta tällä i ilman palkkaa! [/quote] Eiköhän monessa paikassa siivous ole kilpailutettu ja siivotaan vain minimi. Jos siivottaisiin kunnolla, riittäisi töitä moninkertaiselle porukalle ja olisi siistiä.
[/quote]
Juu, ja jos haluttaisiin maksaa, niin jokaisella siivoojallkin olisi sihteeri.
Mutta kuka maksaa?
Töitä Suomessa riittäisi, työttömiä on ja väestön ikäännyttyä tarvitaan lisää työvoimaa, mutta palkkaa ei haluta maksaa.
Kannattaisi puuttua jälkimmäiseen.
Joo, töihin kova halu, mutta kun työnantajat eivät siitä halua maksaa. Tiedossani on kaksi paikkaa tälläkin hetkellä, johon tarvittaisiin assaria, mutta kun ei saa ketään rekrytoida.. No kai se on halvempaa maksaa burnout lomia. Ja työtön työkykyinen istuu perse homeessa kotona, kysyn vaan että kenen etu tämä on?
Ap:tä puuttuu realistinen käsitys mitä tapahtuu, jos rahan eteen olisi jokaisen tehtävä jotakin. Mutta sellainen ei käytännössä ole tämän hetken Suomessa edes mahdollista. Työttömiä on huomattavasti työpaikkoja enemmän, eikä paskapalkalla kannata mennä töihin vaan siksi, että elättäisi itse itsensä. Faktahan on, ettei sillä elä. Jos erilaiset työttömyysturvat poistetaan, niin rikollisuus lisääntyy räjähdysmäisesti, kuten kaikki muutkin lieveilmiöt sen ohella. Valtiolle kaikkein kannattavinta olisi, että pitkäaikaistyöttömät laitettaisiin kortistosta eläkkeelle, pois rasittamasta yhteiskunnan ratasta.
Kyllä siellä mol.fi -palvelussa on paljon asiallisiakin työpaikkoja auki. Mutta vieläkö tänä päivänä löytyy joku nin tyhmä, ettei tajua, ettei ne paikat siellä ole auki siksi, ettei niihin löytyisi tekijää? Niihin haetaan, paikka täyttyy ja sitten tulee ehkä avoimeksi uusi työpaikka, jos paikkaan valitaan jotöissäoleva, kuten useimmiten tehdään. Jos ei valita töissäolevaa, valitaan useimmiten joku muu kuin työtön, esim. vastavalmistunut tai muusta syystä, kuten armeijan vuoksi työmarkkinoiden ulkopuolella ollut. Olen pariinkin otteeseen saanut tuota kautta työpaikan ja en todellakaan ollut ainut hakija - kummallakin kerralla olin se vastavalmistunut, tosin kummallakin kerralla ollut pari kk työttömänä ensin. Olen näet kouluttautunut uuteen ammattiin ja siksi olin vastavalmistunut kaksi kertaa. Kun valinta oli tehty ja ilmoituksen määräaika mennyt umpeen, paikka ei enää ollut avoin. Tuolla tiellä olen edelleen, joskin vaihtanut työpaikkaa viimeisimmän jälkeen, mutten ollut työtön.
Sellainen, joka ajattelee, ettei voi olla työttömiä, koska mol.fi-palvelussa on paikkoja auki, on aika tyhmä. Mutta, selitpä, miten itse työttömäksi jäätyäsi haet noita jokaista paikkaa määräajassa, muutut päteävksi kaikkiin ja haet myös niitä paikkoja, joita sinne ollaan avoimeksi laittamassa? Eli kun haet joka ikiseen yritykseen heti, niin ehkä ei laiteta paikkoja avoimeksi? Sehän ei tietenkään tule mieleen, että työnantajat haluavat houkutella nimenomaan niitä työssäkäyviä hakjoita, jotka eivät ehkä hae, jos ei paikkoja ilmoiteta.
Vielä löytyy myös sitä vähemmän fiksua porukkaa, joka luulee, että mol.fi kautta hakevat töitä vai työttömät. Höpön löpön, se on vain yksi ilmoituskanava muiden joukossa, suosituinmpia ja tavoittaa väkeä ympäri maan. Tuo porukka ei ole noita ilmoituksia edes sen kummemmin katsonut. Muuten tietäisitte, että siellä on ilmoituksia Suomen tunnetuimmilla yrityksillä ja aika vaativia paikkoja. Ei ne ole mitään työttömien hanttipaikkoja, vaan siellä on hakeneet ABB, Metso yms. yritykset asiantuntijapaikkoja. Jälkimmäisellä on ainakin tällä hetkellä rekrytointikielto, joten heillä on siellä vain joku harjoittelijan paikka nyt auki.
Se että mollissa on auki vain vähän toistakymmentä tuhatta paikkaa, on kyllä karua kieltä päivän tilanteesta. Silloin kun muutama vuosi sitten oman paikkani sain, paikkoja oli moninkertaisesti enemmän. Kaikkiin hakemiini paikkoihin, muihinkin, oli runsaasti hakijoita.
Suosittelen jokaista, joka ei tajua, millainen ilmoituskanava mol.fi on, katsomaan vähän sisältöä ja avoinna olevia paikkoja, suun aukomisen sijaan. Jos aukoo suutaan ilman, ettei ole ottanut selville asioita, tuskinpa on niin korvaamaton töissäkään kuin luulee olevansa, jos ei tuollaista perusasiaa osaa.
Tässähän on se pikkuinen ongelma, jota ap ja kaltaisensa eivät pysty omassa kapeassa maailmassa käsittämään.
Suomessa on nyt niin paljon työttömiä, että siihen joukkoon mahtuu porukkaa jokaiseen junaan.
Tottakai, itsekin olen ilman muuta sitä mieltä, että 19-vuotias, ammattikoulusta valmistunut Jere pitää saada tavalla tai toisella kiinni työelämän syrjään ja siihen on keskitettävä kaikki paukut. Suomella ei ole varaa menettää kokonaista sukupolvea syrjäytymiskierteeseen. Putkimies Jereäkään ei kuitenkaan voida pakottaa vastentahtoisesti esim. pesemään vanhusten peppuja. Se on kamala kohtalo sille vanhukselle ja myös Jerelle. Sitten taas, jos Jerelle halutaan tarjota oman alan työtä - tai sanotaan, että edes läheltä liippaavaa, vaikka katurakennusosastoa työttömyykorvausta vastaan. Näin syntyy ongelmaksi se, että siinä tekevät samaa työtä rinnakkain Matti, joka saa työstä palkkaa, ansaitsee eläkettä ja voi poiketa yskän sattuessa työterveyteen ja saada palkallista sairaslomaa. Sitten on Jere, joka saa peruspäivärahan ja tekee käytännössä orjana saman työn kuin Matti. Jos Jere saa yskän, hänelle iskee karenssi. Kas, kohta huomataan, ettei näitä palkattuja Matteja enää tarvita, kun Jerejä saa ilmatteeksi.
Sitten on se puolen miljoonan porukka työttömiä, joilla jokaisella on oma tarinansa.
Ja ääripäässä on viisikymppinen Timo, joka on tehnyt kymmenien vuosien kansainvälisen uran asiantuntijana, takapuoli ruvella ympäri maailmaa matkustaen ja suomalaista vientiä edistäen, mutta sulle-mulle-sulle-mulle YT:pelissä nakki napsahti tällä kertaa Timoon ja potkut tuli. Koska toimintaa tehostetaan. Meinaatteko ihan tosissanne, ettei Timo olisi ansiosidonnaista työttömyyturvaansa ansainnut, vaan päivästä yksi hänen pitäisi olla pesemässä niitä vanhuksia tai lakaisemassa katuja? Ettei olisi yhteiskunnalle kuitenkin hyödyllisempää, että hän vetäisi pikkuisen happea ja miettisi, että mitä seuraavaksi. Perustaisi puolen vuoden jälkeen vaikka yrityksen tai tarmokkaan työnhaun jälkeen työllistyisi muuten osaamistaan ja yhteiskunnan maksamaa koulutusta vastaaviin tehtäviin - vaikka siis olisi "maannut kotona ilmaisen rahan turvin" tämän työttömyysjakson ajan. Että kalliin DI-koulutuksen saanut Timo olisi yhteiskunnalle parhaimmilaan tyytyessään lakaisemaan katuja.
No, Suomessa on sananvapaus. Mutta joitakin järkeviä ja kestäviä argumentteja toivoisi näiden aivopierujen perusteluksi, jotain konkreettista, miten tämä asia niinkuin ihan käytännössä järjestettäisiin. Kuka organisoisi, kuka valvoisi ja ennenkaikkea, kuka tarjoaisi sen työn. Haluaisitko sinä lapsesi päiväkotiin sekakäyttäjä Kimmon hänen saamiensa tukien vastineeksi? Tai lastesi koulun kouluavustajaksi mielenterveysongelmista kärsivän Marjan? Tai olisiko sinusta ok, että äitiäsi vanhainkodissa pesisi vaikka yllä kuvattu Timo, aivan kypsänä ja pakotettuna?
Niin. Et. Jos puoli miljoonaa ihmistä laitetaan lakaisemaan Suomen teitä, tulee kyllä mielettömän puhdasta jälkeä! Singapore jää kakkoseksi. Tämä kun on se työ, jota työtömille yleensä tälläkin palstalla ehdotetaan, ajatellen, ettei se vaadi mitään, vaan kuka vaan voi sitä tehdä. Vaan kun työtön Di hakee siivoojaksi, eipä irtoa työpaikka, koska ei ole siistijän koulutusta ja on muuten vaan liian kokenut työhön.
Työttömille voisi teettää myös muuten sellaiset vangin puvut, kelta-oranssi -raidalliset, joita työttömien olisi pakko käyttää ja jokainen voisi työttömän velvoittaa esim. kantamaan kauppakassinsa Prismassa autolleen, pissattamaan koiransa ja tamppaamaan mattonsa. Jokainen työttömän puvussa esiintyvä olisi ns. vapaata riistaa työssäkävijöille. Ja kun työssäkävijä saa potkut, saa hän läksiäislahjaksi tämän työttömän pakollisen asun, jonka hän voi vaihtaa vikana työpäivänä sosiaalitiloissa ylleen samalla kun luovuttaa kulkulupansa työttömälle, joka tulee tekemään orjana entisen työntekijän työn.
Näin saadaan Suomi nousuun! Hyvä ap. mainio idea! Harmi että vaalit just meni, mutta neljän vuoden päästä sitten hei, pääministeriksi!
Niin, tai pakottaa ompelemaan vaikka takin rintataskun yläpuolelle tai hihaan käsivarren kohdalle joku nauha, tai kangasmerkki (lähetettäisiin postissa kaikille) jossa lukisi : TYÖTÖN .
Ilman sitä liikkuminen olisi sitten laitonta.
Hei muuten, eikös tuollaista jotain merkkisysteemiä ole joskus ennenkin jossain maassa ihan sovellettukin... Mikähän maa se nyt oikein olikaan, oli ihan tuossa mielessäkin äsken...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 02:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:56"]
Pääasia ettei kukaan saa rahaa tekemättä mitään! Jotain voisi työttömätkim tehdä
[/quote]
Niin- työtä voisivat työttömät tehdä -palkkaa vastaan. työterveyshuolto kuuluu silloin kuvioon mukaan.
[/quote]
Vinkkinä tälle aasille, joka jankuttaa työterveyshuollosta joka toisessa viestissään, että työterveyshuolto tarkoittaa monessa paikassa ohjausta omalle terveysasemalle. Sinne sinulla on jo nyt oikeus yhtä lailla kuin työtä tekevillä, joten tarvitset uusia tekosyitä pikinmiten.
Juuri näin. Töitä kyllä on. On aivan käsittämätöntä, miten Suomessa voi ihmisillä olla varaa kieltäytyä tarjotusta työstä!
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:08"]Kyllä minä lähden heti, jos töitä tarjotaan. Vaikka sitten siivoojan hommaa tai haravoimaan. Valitettavasti noihin töihin hakee muutkin kuin minä.
I
Mutta minne laittaisimme ne palkatut työntekijät, joiden työt työttömät veisivät? No, heidäthän voi laittaa mopin tai haravan varteen, mutta tällä i ilman palkkaa!
[/quote]
Eiköhän monessa paikassa siivous ole kilpailutettu ja siivotaan vain minimi. Jos siivottaisiin kunnolla, riittäisi töitä moninkertaiselle porukalle ja olisi siistiä.