Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammatit, joita kuvittelisit osaavasi ilman ammattitutkintoa?

Vierailija
17.05.2015 |

-  laitossiivooja

- lastentarhaopettaja

- putkimies

Kommentit (253)

Vierailija
161/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:25"]

- Kirjastonhoitaja, kirjastovirkailija (mihin tarvitaan korkeakoulututkintoa??)

[/quote]

Kirjastovirkailijan työhön ei tarvitakaan korkeakoulututkintoa. 

Vierailija
162/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kyssäri. Katsottiin kaverin kanssa jotain Jane Austen-filkkaa ja mietittiin juuri, mitä ammatteja olisi pystynyt hoitamaan tuolloin. Mut siis nykypäivänä:

-siivooja (perustelu: olen siivonnut nuorempana useita vuosia opiskelun ohessa)

-toimittaja (opiskeluaikana toimitin lehteä ja tein siihen juttuja)

-peruskouluopettaja englanti/ranska/saksa/venäjä/suomi/maantieto/historia/biologia/liikunta nyt ainakin (yliopistokoulutus, hyvät perustiedot, oma kiinnostus, lasten ja nuorten kanssa pärjääminen)

-kiinteistönvälittäjä/promoottorit/puhelinmyyjät ym konsulentit (työkokemusta opiskelualalta, eivät ole rakettitiedettä)

-useimmat asiakaspalveluammatit (matkaoppaana, myyjänä, puhelunvälittäjänä mm. olen ollut)

-useimmat toimistotyöt päivän perehdytyksen jälkeen (eivät rakettitiedettä)

-maanviljelijä (olisin aluksi huono maanviljelijä, mutta tietäisin kuitenkin mitä pitää tehdä)

-kuljetusala isoimpia rompeloita lukuunottamatta (äijät on kansoittaneet tämän alan ja voivat lakoillaan pysäyttää koko Suomen, mut ei ole mitään rakettitiedettä)

-lähihoitaja/lastenhoitaja/vanhustenhoitaja (inhoan hoiva- aloja, mutta jos pakko olisi, niin eiköhän tuo hoituisi)

-tehdatyöläinen/kokooja/varastohommat (on työkokemusta opiskeluajalta)

-koodaaja/ohjelmoija (kyllä tuo onnistuisi, on harrastus)

-henkilöstöhallinto

-graafikko/kuvittaja/mainosala (on rakas harrastus)

-sisustusarkkitehti

-ompelija/vaatesuunnittelija (on harrastus)

-valokuvaaja (taiteellisuudesta en osaa sanoa, mut esim. lehtikuvat onnistuisivat kyllä ihan hyvin)

-yrittäjä (olen ollutkin vähän aikaa, tiedän miten yritys perustetaan, mitä pitää tehdä jne., tämä on se ratkaisu, jos ei enää töitä saa, täytyy sitten yrittää työllistää itse itsensä tavalla tai toisella)

Siinä nyt joitakin, jota voisin tehdä ilman sen kummempia erityistutkintoa noita aloja varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuohon siivoukseen takerruttiin, niin kyllä sen kieltämättä huomaa, kun hommaa hoitaa säännöllisesti kokematon. Kun esim. verrataan omaa työskentelyäni (kokematon) ja laitoshuoltajan, minulta jää yksinkertaisesti paljon paikkoja, joita en havaitse. Saati sitten, että käyttäisin yksin kylmiltäni kookkaita työkoneita, huollan ne toimintakuntoon tai ylipäätään käyttäisin niitä turvallisesti. Minulla ei ole mitään ongelmia suoriutua tiloissa, joissa on kyse lähinnä päivittäissiivouksesta, ja selkeällä perehdytyksellä kyllä pääsee hyvin alkuun. Mutta mitä enemmän vastuu kasvaa, sen varmemmin tarvitsen kyllä kokeneen läsnäoloa tai... noh, koulutuksen. 

Ja kyllä minä toivoisin, että sairaalasiivoja tekevällä olisi edes jokin käsitys siitä, mitä on tekemässä.

Vierailija
164/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri, aina voisi googlettaa.

Vierailija
165/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:54"]

Lääkäri. Googlaan kaikki diagnoosit.

[/quote] ja jos vaikeempi tapaus tulee vastaan niin lähetteellä eteenpäin.

Vierailija
166/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:04"]

Tavaratalonjohtaja, myyntipäällikkö, osastopäällikkö kaupassa, myyjä, toimitusjohtaja, taksikuski, hr-työntekijä, puhelinmyyjä.Varmaan muitakin, mutta nuo olen omassa työssäni todennut. Toki koulutus auttaa mutta ei ole tarpeen

[/quote]

Omassa työssäni olen myös kohdannut tavaratalonjohtajan, jolla ei tainnut olla mitään koulutusta (ehkä lukio), myyntipäällikön joka oli suorittanut jonkin kaupan alan tutkinnon (merkantti tms lyhyt, peruskoulupohjainen), osastopäällikkö lukiopohjalla toinen ihan eri alan yliopistotutkinnolla, toimitusjohtaja joka ammatiltaan sairaanhoitaja (firma täysin eri alaa), spesialisti matkailualan tutkinnolla, puhelinmyyjä peruskoulupohjalta. Kaikki olisivat hyötyneet jonkinlaisesta koulutuksesta, erityisesti hr-tyyppi, mutta kaikki tekivät työntsä hyvin tai ainakin hyväksyttävästi. HR-ihminen vain aiheutti osaamattomuudellaan lisätyötä kaikille, esim. minulle ja kelalle :)

Vierailija
167/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja, puutarhuri, lastenhoitaja, lastentarhanopettaja, ompelija, vanhusten virikeohjaaja, vanhusten hoitaja, tarjoilija, lentoemäntä ainakin. Siis nykyään osaisin nuo ammatit melko hyvin ilman koulutusta kun olen elämän mittaan noihin asioihin joutunut perehtymään ja aloja omin päin opiskelemaan ihan yksityiselämän kuin myös ammatin puolesta.

Noilta jotka arvelevat osaavansa myynti- ja markkinointipäällikön ja hr-alan työt kysyisin että osaatteko segmentoida, positioida, iteroida, etabloitua kuinka monella kielellä, osaatteko riittävästi tietotekniikkaa ja ohjelmistoja myös siltä kantilta että osaatte olla oman alanne tietotekniikka hankinnoissa mukana ja kykenette käyttämään niitä lennossa, osaatteko mainoskuvauksen, kuvan käsittelyn, copywritingin, markkinointilainsäädäntöä, osaatteko ja erotatteko logistiikka ja jakelukanavaketjuja, hallitsetteko myyntineuvottelukeskustelun, tiedättekö miten myynnit/hankinnat ulkomaille/ulkomailta tehdään, osaatteko matkustaa omin päin maailman toiselle laidalle, tunnetteko hr-lainsäädäntöä ja työehtosopimuksia ja osaatteko soveltaa niitä, tiedätkö mitä ovat palkkojen vuosi-ilmoitukset ja milloin ja mihin ne on annettava/entä kuukausi-ilmoitukset, mitä ovat palkkojen lakisääteiset sivukulut ja miten/minne/milloin ne on maksettava, mikä on palkansaajan lakisääteinen vakuutusturva ja kenen se on tehtävä (hr-asiantuntijan), tunnetteko henkilöstöalan verolainsäädännön ja osaatteko käyttää ja osallistua hr-ohjelmistojen hankintaan, osaatteko palkkakirjanpitoa, osaatteko jaksottaa palkkoja tes.In tai ves:in mukaan, osaatteko kustannus-, kannattavuus-, rahoitus- ja investointilaskentaa,  osaatteko hakea ja päivittää tietoa ja lainsäädäntöosammistanne tarvittavilta osilta ja tarvittaessa myös perehtyä ja selvittää omin päin ulkomaiden vastaavaa lainsäädäntöä, osaatteko seurata alaanne, ??? ym. Terv. tradenomi.

Vierailija
168/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti

Vierailija
169/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:36"]Myyjä, perhepäivähoitaja, terveydenhoitaja, sihteeri, aineenopettaja, toimittaja.
[/quote]

Ok - anteeksi, mutta miten on rokotuksiin liittyvä osaaminen? Rokotusohjelma? :-)

Vierailija
170/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ opettaa eli kaikkea. Koulutus on pääsääntöisesti vanhentunut systeemi ja hidas tapa saada ihmisiä töihin. Koulut nykyisellään tulisi lopettaa kalleuden vuoksi ja hyödyttömyyden vuoksi. Ei koulutus tee kenestäkään ammattilaista. Koulutuksen arvo on vähän sellaista....

Hauskinta on että elämänkoulua sellaisenaan pilkataan ja aliarvostetaan, vaikka elämänkoulu on loppujen lopuksi se ainoa koulu joka opettaa työhön ja arkeen.

Vierailija
171/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:02"]

Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen. T.Terveydenhoitaja. P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan.

[/quote]

LL-koulutuksellani varmaan selviäisin tuurauksesta, tosin tupakkavieroitusryhmän sisältöjen pähkäilemisestä pitäisi varmaan konsultoida ja toivottavasti sulla on SPAT-lista koneen vieressä mistä sais luntata noita tilastointeja.
[/quote]

Entäpä imetysohjaus ja rokotusohjelma? Mun lääkärityöpari yleensä konsultoi niihin liittyen. - neuvolan th :-)

Vierailija
172/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:24"]

Suurin osa kaupallisen puolen jutuista, osa lähäreistä, lastentarhanope, ala-asteen ope, kokki, kädentaitoja vaativat jutut, design jutut jne. 

[/quote]

Kun kerran osaat suurimman osan kaupallisen puolen ammateista niin osaat varmaan meidän alan juridiikan kuin vettä vaan (myynti- ja markkinointi, kuluttajansuoja, verolainsäädäntö, kirjanpitolaki, yhtiölainsäädäntö, hr-lainsäädäntö, kauppaoikeus, jäämisoikeus, tilintarkastuslaki...). Terv. tradenomi.

Vierailija
173/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri, minkä tahansa erikoisalan

Vierailija
174/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astronautti

Vierailija
175/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritysjohtaja

Vierailija
176/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartija.

Vierailija
177/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastustyöntekijä

Vierailija
178/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttelijä

Vierailija
179/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:36"]Myyjä, perhepäivähoitaja, terveydenhoitaja, sihteeri, aineenopettaja, toimittaja. [/quote] Vai että ilman koulutusta ottaisit esim. Papa-kokeen tai rokottaisit? Epäilenpä.

[/quote] Jäi sanomatta että mulla on yleislääkärin koulutus, rokottanut en ole koskaan mutta se ei voi olla kovin vaikeaa verrattuna esim. nivelinjektioiden antamiseen, papakokeita otankin säännöllisesti. Sairaanhoitajan hommissa on enemmän sellaista, jota en osais tehdä, esim. nämä ergonomiset nostot vuodepotilaalta yms.
[/quote]

Vauvan ja lasten rokottaminen voi olla vaikeaa. Ja neuvolan ohjeet voit tietysti googlata ja tutustua tarkastusten sisältöön, neuvoa lasten ongelmiin liittyen :-D

Vierailija
180/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sihteeri