Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatit, joita kuvittelisit osaavasi ilman ammattitutkintoa?

Vierailija
17.05.2015 |

-  laitossiivooja

- lastentarhaopettaja

- putkimies

Kommentit (253)

Vierailija
141/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:02"] Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen. T.Terveydenhoitaja. P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan. [/quote]   LL-koulutuksellani varmaan selviäisin tuurauksesta, tosin tupakkavieroitusryhmän sisältöjen pähkäilemisestä pitäisi varmaan konsultoida ja toivottavasti sulla on SPAT-lista koneen vieressä mistä sais luntata noita tilastointeja. [/quote] Lain mukaanhan et voisi sijaistaa terkkaria tai sh:aa, vaikka sinulla periaatteessa onkin parempi koulutus.

[/quote] Joo, täysin eri tutkinnothan ne on. Mutta kuten otsikossa sanotaan, "ammatit joita kuvittelisit osaavasi" niin mä kuvittelisin osaavani terkkarin hommat, kun suunnilleen on tiedossa nuo määräaikaiskäyntien sisällöt ja sairaskäynnit sujuis oman ammattitaidon pohjalta.

Vierailija
142/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kai mitä vaan voi alkaa tekemään, kun hetken katselee. Esimerkiksi eihän se kirurgi kuin tee tarkkoja viiltoja ja ompeleita. Jos laatua haluaa ja potilaan terveeksi, auttaa siinä, kun tietää yhtä sun toista verenkierrosta, solubiologiasta jne.

aivan sama varmasti kaikessa muussakin työssä, jossa joutuu suunnittelemaan ja toimimaan tilanteen mukaan. Osaa valita oikeat työkalut kuhunkin tilanteeseen, kun ymmärtää vähän taustoja. Vaikka lastentarhanopettajalla voi olla paremmin tietoa, mikä menetelmä ohjaa tiettyä ryhmää kuin pystymetsästä häntä matkimaan tuleva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka täällä väittää että kun hänet ilman koulutusta tai työkokemusta laitettaisiin kassapisteeseen istumaan, niin onnistuisi se ruokakaupan asiakasjonon rahastaminen ihan ok?

Saati että laitettaisiin johonkin pikkukaupan kassalle, jossa pitää osasta tavanomaisen rahastuksen lisäksi vielä postitoiminnot sekä veikkauspalvelu ym.?

Mä haluan nähdä tämän. :)

Vierailija
144/253 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:02"]Kissan silittäjä
[/quote]

Ei vittu ole helppoa!! Yritäpä tulla meidän kissaa silittämään ilman tutkintoa! Sulta lähtee käsi irti ja silmät päästä jos et oo kouluttautunut.

Kissan silittäjällä ei todellakaan ole helppo työ! Koulutus on pitkä ja vaativa, eikä siinä selviä vammoitta. Ai niin ja sutten jos saa töitä niin palkkaa ei saa. Koskaan. Kutsumusammatti.

T: ylisilittäjä, kissatieteen professori

Vierailija
145/253 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:58"]Siivooja, lastenhoitaja, eläintenhoitaja, lentoemäntä, myyjä...

Ja olen kätilö ammatiltani nyt
[/quote]

Kertokaan te alapeukuttajat, miksi tätä alapeukutitte? Olen toinen kätilö ja voisin luetella ihan samat. Mistä noista teidän mielestä kätilö ei selviytyisi ja miksi?

Vierailija
146/253 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:02"] Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen. T.Terveydenhoitaja. P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan. [/quote]   LL-koulutuksellani varmaan selviäisin tuurauksesta, tosin tupakkavieroitusryhmän sisältöjen pähkäilemisestä pitäisi varmaan konsultoida ja toivottavasti sulla on SPAT-lista koneen vieressä mistä sais luntata noita tilastointeja. [/quote] Entäpä imetysohjaus ja rokotusohjelma? Mun lääkärityöpari yleensä konsultoi niihin liittyen. - neuvolan th :-)

[/quote]

Toinen LL vastaa: rokotusohjelma löytyy nopsaan googlettamalla ja imetyksestä on viitisen vuotta omaa kokemusta. Pulloruokinnan ohjaus saattaisi olla heikompaa :P

Vierailija
147/253 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastovirkailija, kirjastonhoitaja, perhepäivähoitaja, lastentarhanopettaja. Ei tarvi edes kuvitella osaavani, vaan olen näitä töitä tehnyt ilman koulutusta (paitsi lton työtä - mutta aikaisempi koulutus liippaa niin läheltä että selviytyisin työstä varmasti). Myöhemmin olen kouluttautunut kirjastonhoitajaksi eikä koulutus tuonut mitään uutta, mitä en olisi jo työssä ja edellisissä koulutuksissa oppinut.

Vierailija
148/253 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomin tutkinnon asiat

Vierailija
149/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja

Vierailija
150/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki mitkä tulee mieleen, on sellaisia, mitä olen kesätyönä joskus tehnyt ja niitä ei varmaan lasketa. Matikkaa voisin opettaa, osaan  kaikki peruskoulun ja lukion asiat edelleen hyvin. Mutta en tiedä mitä muuta pitäisi sen pelkän opettamisen lisäksi osata. Ainakin peruskoulussa en näe mitään syytä, miksen osaisi. Ei minulla kyllä opettajan luonnetta ole. Taksikuskin hommat varmaan menisi, mutta en tiedä mitä muuta siinäkin pitäisi osataa kuin ajaa autoa ja rahastaa. On helppo "osata" töitä, kun ei oikeasti tiedä, mitä todella pitäisi osata. 

Vierailija
151/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana on useimmissa ammateissa hallittava erilaisten koneiden, käyttöliittymien ja työvälineiden käyttö. Aika harvassa ovat ne työt joita todellakin pystyy tekemään ilman mitään koulutusta, perehdyttämistä tms. Äkkiseltään ei tule mieleen juuri mitään, korkeintaan aputyöt rakennuksilla tai vastaavat.

Vierailija
152/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:02"] Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen. T.Terveydenhoitaja. P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan. [/quote]   LL-koulutuksellani varmaan selviäisin tuurauksesta, tosin tupakkavieroitusryhmän sisältöjen pähkäilemisestä pitäisi varmaan konsultoida ja toivottavasti sulla on SPAT-lista koneen vieressä mistä sais luntata noita tilastointeja. [/quote] Lain mukaanhan et voisi sijaistaa terkkaria tai sh:aa, vaikka sinulla periaatteessa onkin parempi koulutus.

[/quote] Joo, täysin eri tutkinnothan ne on. Mutta kuten otsikossa sanotaan, "ammatit joita kuvittelisit osaavasi" niin mä kuvittelisin osaavani terkkarin hommat, kun suunnilleen on tiedossa nuo määräaikaiskäyntien sisällöt ja sairaskäynnit sujuis oman ammattitaidon pohjalta.
[/quote]

Joo.[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:19"]

[/quote]

Joo, olet oikeassa. Eksyin vähän otsikosta, eikä tosiaan tarkoitus ollut sanoa tuota mitenkään ilkeämielisesti. Ennen ilmeisesti lääkäri sai sijaistaa hoitajia.

Vierailija
153/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin hieno lainaus yllä, taputan itseäni olkapäälle ja kehun.

Vierailija
154/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:06"]Vaikea sanoa, että olisiko mitään, mitä voisin tuosta vain ryhtyä tekemään ilman koulutusta tai kokemusta. Äkistihän voisi väittää, että voisin tuosta vain ryhtyä siivoojaksi, mutta riippuuhan sekin täysin tilanteesta. Sujuisiko esim. kokemattomalta tai kouluttamattomalta tuosta vain peruspesut konetuksineen tai laadukas lattiavahaus, saati sairaalasiivous? Tai sitten putki- tai kirvesmiehen työ. Ihanko noin vain pistettäisiin tupa pystyyn ja tehtäisiin perustavanlaatuinen putkiremontti vaikkapa youtube-videioiden opastuksella? 

Toki siitä voidaan olla montaa mieltä, onko muodollinen koulutus tilanteessa kuin tilanteessa välttämättömyys, jos henkilöllä on kuitenkin kokemusta ja osaamista alalla. Tai siitä, onko jonkin tutkinnon suorittaminen tarpeen olla vaikkapa nelivuotinen, vai voiko sitä tiivistää. Mutta en uskaltaisi aivan kylmiltäni väittää, että pystyisin yllä mainituissa ammateissa työskentelemään ihan kylmiltäni. [/quote] No, ainakin peruspesuja vahauksineen ja sairaalan laitoshuoltajan töihin pääsee ilman koulutusta ja aikaisempaa kokemusta. Mikä esim. peruspesusta tekee niin rakettitiedettä, ettei normaaliälyinen osaisi sitä tehdä, kun hommaan perehdytetään samoin, kuin kaikkeen työhön? Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn, en pottuillakseni. Tein peruspesuja omissa siivouskohteissani lukion ekaluokkalaisena. Sairaalan laitosapulaiseksi kesätöihin menin 18-vuotiaana. Molemmista työtodistukset, joissa työtaito kiitettävää.

[/quote]

En väitäkään, ettei normaaliälyllä varustettu työssä pärjäisi ilman koulutustakin. Olen minäkin pärjännyt lyhyellä perehdytyksellä, kun kyse on tosiaan ihan tavan siivouksesta. Mutta pärjäisinkö yksin tai toisen kokemattoman kanssa vaikkapa perussiivouksessa, tai sairaalasiivossa? Kun jälkimmäisessä se hygieniataso kuitenkin on hieman tärkeämpää kuin vaikkapa kotikeittiössä.

Toki moni siivooja kouluttautuu työn ohessa, eikä kaikki siivous mitään rakettitiedettä tosiaan ole. Mutta kunnioitusta siihenkin, että väärä pesuaine voi pilata pinnat, erilaiset siivouskoneet vaativat tuntemusta... ja kyllähän se ammattitaito tuo aina ripeyttä työhön. 

Vierailija
155/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:26"]

Kuka täällä väittää että kun hänet ilman koulutusta tai työkokemusta laitettaisiin kassapisteeseen istumaan, niin onnistuisi se ruokakaupan asiakasjonon rahastaminen ihan ok?

Saati että laitettaisiin johonkin pikkukaupan kassalle, jossa pitää osasta tavanomaisen rahastuksen lisäksi vielä postitoiminnot sekä veikkauspalvelu ym.?

[/quote]

Mun perehdytys myyjän hommiin meni niin, että kokenut myyjä näytti, miten homma menee ja sitten valvoi mua vieressä 15-20 min. ja meni omiin töihinsä. Huusin apua, jos tuli jotain uutta ja ihmeellistä. Ei se perusrahastaminen mitään ihmeellistä ole.

Vierailija
156/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat softakoodaajat ovat intohimoisia nörttikoodaajia, jotka ovat alan TI-tapauksia.

Luvat omaavaksi sähköasentajaksi pääset kuudessa vuodessa , kunhan joku luvallinen allekirjoittaa asennuksesi ja läpäiset Sähköturvallisuus 2:n hyväksytysti. Sen läpäisemiseen riittää hyvä muisti ja peruskoulun matematiikka/fysiikka.

Itse opettelin kauan sitten vähän yhtä sun toista sähköön ja tietoliikennetekniikkaan liittyvää, niin softan kuin hardiksen suhteen. Sen jälkeen on inssin ja dippainssin läystäkkeet hankittu, mutta se millä teen leveähkön leipäni nojaa erittäin vahvasti siihen osaamiseen, minkä hankin itse kokeilemalla/"säätämällä" huvikseni, pellepeloton-asenteella.

Vierailija
157/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postinjakaja

Vierailija
158/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:06"]Vaikea sanoa, että olisiko mitään, mitä voisin tuosta vain ryhtyä tekemään ilman koulutusta tai kokemusta. Äkistihän voisi väittää, että voisin tuosta vain ryhtyä siivoojaksi, mutta riippuuhan sekin täysin tilanteesta. Sujuisiko esim. kokemattomalta tai kouluttamattomalta tuosta vain peruspesut konetuksineen tai laadukas lattiavahaus, saati sairaalasiivous? Tai sitten putki- tai kirvesmiehen työ. Ihanko noin vain pistettäisiin tupa pystyyn ja tehtäisiin perustavanlaatuinen putkiremontti vaikkapa youtube-videioiden opastuksella? 

Toki siitä voidaan olla montaa mieltä, onko muodollinen koulutus tilanteessa kuin tilanteessa välttämättömyys, jos henkilöllä on kuitenkin kokemusta ja osaamista alalla. Tai siitä, onko jonkin tutkinnon suorittaminen tarpeen olla vaikkapa nelivuotinen, vai voiko sitä tiivistää. Mutta en uskaltaisi aivan kylmiltäni väittää, että pystyisin yllä mainituissa ammateissa työskentelemään ihan kylmiltäni.
[/quote]

No, ainakin peruspesuja vahauksineen ja sairaalan laitoshuoltajan töihin pääsee ilman koulutusta ja aikaisempaa kokemusta. Mikä esim. peruspesusta tekee niin rakettitiedettä, ettei normaaliälyinen osaisi sitä tehdä, kun hommaan perehdytetään samoin, kuin kaikkeen työhön? Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn, en pottuillakseni. Tein peruspesuja omissa siivouskohteissani lukion ekaluokkalaisena. Sairaalan laitosapulaiseksi kesätöihin menin 18-vuotiaana. Molemmista työtodistukset, joissa työtaito kiitettävää.
[/quote]
-------
Eli osaat myös siivota erinomaisesti eristyshuoneet, jotta tauti ei leviä seuraavalle potilaalle? Hutilointia tulee nähtyä paljon.
T. Sh
[/quote]

Itseasiassa sairaalassa pahimmat mokat aseptiikassa, ja sitä kautta pahimmat tartuntavaarat, on lääketieteen kandien aikaansaannoksia, ei eristyshuoneita siivoovien. T. LL, se 18-vuotiaana laitoshuoltajan kesäsijaisuutta tehnyt

Vierailija
159/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:26"]

[/quote]

Mun perehdytys myyjän hommiin meni niin, että kokenut myyjä näytti, miten homma menee ja sitten valvoi mua vieressä 15-20 min. ja meni omiin töihinsä. Huusin apua, jos tuli jotain uutta ja ihmeellistä. Ei se perusrahastaminen mitään ihmeellistä ole.

[/quote]

Et sä siinä ajassa kyllä voinut oppia murto-osaakaan. Sulle on tehty kyllä onneton perehdytys. Mietin vielä että missä kaupassa edes on niin yksinkertainen ja vähän toimintoja omaava kassajärjestelmä että sen kokonaan ehtisi opettaa edes 15min?

Kertoiko hän sinulle myös kassatyötä koskevat laita ja vaatimukset, jotta osaat hoitaa rahastuksen lain mukaisesti ettei kauppa joudu ongelmiin sinun väärän toimintasi vuoksi?

Onko se sitten osaamista että osaat ne kaksi helpointa rahastustilannetta? Ei, koska käytännössä tolla osaamisella sun jono ei liiku kauaa. Aina tulee se asiakas joka tarvitseekin jonkin muun toiminnon kuin " kaksi ja seitsemänkymmentä, kiitos"

Vierailija
160/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastonsihteeri. Ei se nyt kovin vaikeaa ole postitella lausuntoja ja näpytellä ajanvarauksia tietokoneelle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän