Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammatit, joita kuvittelisit osaavasi ilman ammattitutkintoa?

Vierailija
17.05.2015 |

-  laitossiivooja

- lastentarhaopettaja

- putkimies

Kommentit (253)

Vierailija
201/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:22"]

Toimittaja, tiskijukka, kyyppari, poliitikko, siivooja, myyjä, kiinteistövälittäjä, autonkujettaja, liikunnaohjaaja, ojankaivaja, markkinointipäällikkö, työnjohtaja, vahtimestari, kesäleirin ohjaaja, kesäleirin kokki, konsulentti, maallikkosaarnaaja, meklari, lähihoitaja, hanslankari, radio/tv-juontaja, maalari, varastomies, trukkikuski ja letkunjatke. Noi nyt tuli ekana mieleen.

[/quote] nyt tulee jo rajumpaa huumoria. on toisilla suuret luulot itsestään

Vierailija
202/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo muutaman ekan kommentin joukossa tuli mun ammattini eli markkinointipäällikkö. Ensimmäinen ajatukseni oli että onpa taas pellekommentti, mutta sitten muistin että eihän minullakaan ole mitään ammattitutkintoa tähän. Olen KTM, mutta ei kauppakorkeakoulussa oikeasti opeteta mihinkään ammattiin, kyllä se on pelkästään teoriapohja jonka pohjalta voi sitten ruveta käytännössä opettelemaan.

Allekirjoitan siis markkinointipäällikön ja lisään listalle mm. toimitusjohtajan. Myöskään siihen ei ole sellaista tehtäviin valmistaava ammattitutkintoa että tutkinnon merkitys olisi erityisen ratkaiseva tuloksen kannalta.

Jos alkaisi meidänkin organisaatiokaaviota perata niin suurin osa niistä nimikkeistä on sellaisia ettei ammattitutkinto ratkaise ihmisiä tehtävään valittaessa, vaan menneet näytöt. Vaikka koulutus olisi arkkitehtuurista tai suuhygieniasta niin mitä väliä, jos cv on tarpeeksi vahva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia kaupanala hommat, markkinointi,  siivoukset, tarjoilu, kokinassari, toimistoassari, 

Vierailija
204/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi. Aika suuri vapaus väittää mitä tahansa eikä tarvitse näyttää toteen.

Vierailija
205/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:19"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:02"] Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen. T.Terveydenhoitaja. P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan. [/quote]   LL-koulutuksellani varmaan selviäisin tuurauksesta, tosin tupakkavieroitusryhmän sisältöjen pähkäilemisestä pitäisi varmaan konsultoida ja toivottavasti sulla on SPAT-lista koneen vieressä mistä sais luntata noita tilastointeja. [/quote] Lain mukaanhan et voisi sijaistaa terkkaria tai sh:aa, vaikka sinulla periaatteessa onkin parempi koulutus. [/quote] Joo, täysin eri tutkinnothan ne on. Mutta kuten otsikossa sanotaan, "ammatit joita kuvittelisit osaavasi" niin mä kuvittelisin osaavani terkkarin hommat, kun suunnilleen on tiedossa nuo määräaikaiskäyntien sisällöt ja sairaskäynnit sujuis oman ammattitaidon pohjalta. [/quote] Joo.[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:19"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:02"] Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen. T.Terveydenhoitaja. P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan. [/quote]   LL-koulutuksellani varmaan selviäisin tuurauksesta, tosin tupakkavieroitusryhmän sisältöjen pähkäilemisestä pitäisi varmaan konsultoida ja toivottavasti sulla on SPAT-lista koneen vieressä mistä sais luntata noita tilastointeja. [/quote] Lain mukaanhan et voisi sijaistaa terkkaria tai sh:aa, vaikka sinulla periaatteessa onkin parempi koulutus. [/quote] Joo, täysin eri tutkinnothan ne on. Mutta kuten otsikossa sanotaan, "ammatit joita kuvittelisit osaavasi" niin mä kuvittelisin osaavani terkkarin hommat, kun suunnilleen on tiedossa nuo määräaikaiskäyntien sisällöt ja sairaskäynnit sujuis oman ammattitaidon pohjalta. [/quote] Joo, olet oikeassa. Eksyin vähän otsikosta, eikä tosiaan tarkoitus ollut sanoa tuota mitenkään ilkeämielisesti. Ennen ilmeisesti lääkäri sai sijaistaa hoitajia.

[/quote]

Ennen lääkisopiskelijat teki kesätöitä hoitajina, mut enää sekään ei onnistu. 

Eikä mun tarkoitus ollut mitenkään väheksyä terkkarityön vaativuutta. 

Vierailija
206/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:14"]

Bussikuski

[/quote]

Ei tuota hommaa ja monia muita kuljetusalan töitä millää tutkinnoilla tehdäkään, vaan rautaisella ammattitaidolla. Toki ko. ammattiin mahtuu monenlaista soheltajaa, työnantajia kun ei tämä ammattitaito kiinnosta, kunhan saavat jonkun istumaan ratin taakse. Itse olen pyöritellyt rattia yli 15-metrisillä vempeleillä 10 vuotta ilman kolareita ja kolhuja. 

Vierailija
207/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoemäntä. Ei varmaan kaipaa selittelyä. 

Vierailija
208/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:43"]

Lentoemäntä. Ei varmaan kaipaa selittelyä. 

[/quote]

Perustelusi? Mielestäsi kaatavat vain kahvia?

Vierailija
209/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnanopettaja, myyjä, nuorisotyöntekijä, muusikko, siivooja, kirvesmies, kosmetologi. Nykyään metsäkoneenkuljettaja.

Vierailija
210/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:19"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:02"] Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen. T.Terveydenhoitaja. P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan. [/quote]   LL-koulutuksellani varmaan selviäisin tuurauksesta, tosin tupakkavieroitusryhmän sisältöjen pähkäilemisestä pitäisi varmaan konsultoida ja toivottavasti sulla on SPAT-lista koneen vieressä mistä sais luntata noita tilastointeja. [/quote] Lain mukaanhan et voisi sijaistaa terkkaria tai sh:aa, vaikka sinulla periaatteessa onkin parempi koulutus. [/quote] Joo, täysin eri tutkinnothan ne on. Mutta kuten otsikossa sanotaan, "ammatit joita kuvittelisit osaavasi" niin mä kuvittelisin osaavani terkkarin hommat, kun suunnilleen on tiedossa nuo määräaikaiskäyntien sisällöt ja sairaskäynnit sujuis oman ammattitaidon pohjalta. [/quote] Joo.[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:19"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:02"] Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen. T.Terveydenhoitaja. P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan. [/quote]   LL-koulutuksellani varmaan selviäisin tuurauksesta, tosin tupakkavieroitusryhmän sisältöjen pähkäilemisestä pitäisi varmaan konsultoida ja toivottavasti sulla on SPAT-lista koneen vieressä mistä sais luntata noita tilastointeja. [/quote] Lain mukaanhan et voisi sijaistaa terkkaria tai sh:aa, vaikka sinulla periaatteessa onkin parempi koulutus. [/quote] Joo, täysin eri tutkinnothan ne on. Mutta kuten otsikossa sanotaan, "ammatit joita kuvittelisit osaavasi" niin mä kuvittelisin osaavani terkkarin hommat, kun suunnilleen on tiedossa nuo määräaikaiskäyntien sisällöt ja sairaskäynnit sujuis oman ammattitaidon pohjalta. [/quote] Joo, olet oikeassa. Eksyin vähän otsikosta, eikä tosiaan tarkoitus ollut sanoa tuota mitenkään ilkeämielisesti. Ennen ilmeisesti lääkäri sai sijaistaa hoitajia.

[/quote]

Ennen lääkisopiskelijat teki kesätöitä hoitajina, mut enää sekään ei onnistu. 

Eikä mun tarkoitus ollut mitenkään väheksyä terkkarityön vaativuutta. 
[/quote]

Eikö onnistu enää? Vielä 2000-luvun alussa onnistui.

Vierailija
211/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimies, lääkäri.

Vierailija
212/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen moni sanoo pystyvänsä kouluttamattomana lähihoitajan työhön! Se kun on niin paljon muutakin kun pyllyn pyyhkimistä..

Mitenkäs teiltä sujuisi esim. kestokatetrointi, insuliinin pistäminen, happomyrkytyksen hoitaminen, painehaavojen ennaltaehkäisy ja tunnistaminen, asentohoito ergonomisesti tai elvyttäminen? Entä tunnistatteko lähestyvän kuoleman merkit ja osaatte ilmoittaa omaisille?

Perushoitoonkin kuuluu todella paljon näkymätöntä työtä. Pitää esimerkiksi osata jatkuvasti seurata potilaan ihon kuntoa (turvotukset, punoitukset, ihorikot..) ja hoitaa sitä tarpeen mukaan. Lisäksi ruokailua, ulostamista, lääkkeiden vaikutusta, yleistä vointia jne. pitää osata seurata ihan koko ajan. Näistä pitää kirjata koneelle ja tarvittaessa raportoida lääkärille. Näitä töitä ei ulospäin huomaa, mutta niissä olevat puutteet näkyvät!

Ihmeellistä lähihoitajan työpanoksen väheksyntää..

- Sairaanhoitaja

Vierailija
213/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan osaisin (tai pienellä perehdytyksellä) ammatteja: lentoemäntä, kirjanpitäjä(olen itseoppinut), ala- ja yläasteen opettaja(poislukien kielet), parturi (olen itseoppinut ja leikkaan lapsiltani ja vaimoltani), myyjä, puhelinmyyjä, siivooja, sotilas, kansanedustaja, psykologi, tarjoilu, myynti, datanomin työt, yleislääkäri, hammaslääkäri, anestesiahoitaja, hieroja, puutarhuri, arkkitehti, sairaanhoitaja, lähihoitaja, somistaja, valtionyhtiön johtaja, farmaseutti, avustava tutkija...

Vierailija
214/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:02"] Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen. T.Terveydenhoitaja. P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan. [/quote]   LL-koulutuksellani varmaan selviäisin tuurauksesta, tosin tupakkavieroitusryhmän sisältöjen pähkäilemisestä pitäisi varmaan konsultoida ja toivottavasti sulla on SPAT-lista koneen vieressä mistä sais luntata noita tilastointeja. [/quote] Entäpä imetysohjaus ja rokotusohjelma? Mun lääkärityöpari yleensä konsultoi niihin liittyen. - neuvolan th :-)

[/quote]

Olen toiminut vapaaehtoisena imetystukiäitinä viisi vuotta, joten eiköhän niillä tiedoilla alkuun pääsisi. Rokotusohjelmasta pitäisi lukea. 

Vierailija
215/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoemäntä mainittu useasti. Ihan tosissaanko luulette että lentoemännän työ/koulutus on cokiksen ja kahvin tarjoamisen harjoittelua? =D

[/quote] kyllähän sitä viinaakin saa

Vierailija
216/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:04"]

Suoraan osaisin (tai pienellä perehdytyksellä) ammatteja: lentoemäntä, kirjanpitäjä(olen itseoppinut), ala- ja yläasteen opettaja(poislukien kielet), parturi (olen itseoppinut ja leikkaan lapsiltani ja vaimoltani), myyjä, puhelinmyyjä, siivooja, sotilas, kansanedustaja, psykologi, tarjoilu, myynti, datanomin työt, yleislääkäri, hammaslääkäri, anestesiahoitaja, hieroja, puutarhuri, arkkitehti, sairaanhoitaja, lähihoitaja, somistaja, valtionyhtiön johtaja, farmaseutti, avustava tutkija...

[/quote]

Kirjoitin tuonne myynti, mutta korjaan että tarkoitin sillä ns. kassamyyntiä. En ole kovin hyvä puhelinmyynnin yms. tyrkyttävässä myynnissä. Tai ehkä osaisin, mutta menee niin yli mukavuusrajani että ei onnistu. Ja olen keskivertoa huomattavasti älykkäämpi ja yleislahjakas. Ihmisissä on huomattavasti eroja. Osa tuntui olevan valmiita ensimmäisen vuoden jälkeen kun osa oli ihan ulalla vielä viimeisellä vuodella. 

Vierailija
217/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:04"]

[/quote]

Miksi olette antaneet noin monta miinuspeukkua?

Vierailija
218/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä, koska olen itse myyjä.. Ja sen homman oppii kyllä nopeasti.

Vierailija
219/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:50"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:36"]Myyjä, perhepäivähoitaja, terveydenhoitaja, sihteeri, aineenopettaja, toimittaja. [/quote] Vai että ilman koulutusta ottaisit esim. Papa-kokeen tai rokottaisit? Epäilenpä. [/quote] Jäi sanomatta että mulla on yleislääkärin koulutus, rokottanut en ole koskaan mutta se ei voi olla kovin vaikeaa verrattuna esim. nivelinjektioiden antamiseen, papakokeita otankin säännöllisesti. Sairaanhoitajan hommissa on enemmän sellaista, jota en osais tehdä, esim. nämä ergonomiset nostot vuodepotilaalta yms. [/quote] Vauvan ja lasten rokottaminen voi olla vaikeaa. Ja neuvolan ohjeet voit tietysti googlata ja tutustua tarkastusten sisältöön, neuvoa lasten ongelmiin liittyen :-D

[/quote]  itse oon piikittänyt kun oli raskausajan diabetes niin eiköhän sitä pystyisi tekemään lääkärin työtkin ja tosiaan lähetteellä etteenpäin

[/quote] noo, tämä nyt oli jo hieman rankempaa huumoria

Vierailija
220/253 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi, kansanedustaja, pappi.