Ammatit, joita kuvittelisit osaavasi ilman ammattitutkintoa?
- laitossiivooja
- lastentarhaopettaja
- putkimies
Kommentit (253)
Vain harvaan ammattiin tarvitsee niin laajat pohjatiedot, ettei sitä oppisi työssä. Esimerkiksi myyjän työn oppii parissa päivässä, samoin tarjoilija hommat, lapsia kaikki hoitavat ihan ilman tutkintoja, tunnen pari lukiopohjalta vuosia opettajan sijaisuuksia tehnyttä, niin ja sen lehmänkin oppii ruokkimaan ihan esimerkin nojalla. Vuosisadat on hoidettu karjaa ilman tutkintoja.
Lääkäri. Googlaan kaikki diagnoosit.
Aivo kirurki. Tällä hetkellä olen elämäm koulu lainen.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:54"]
Vain harvaan ammattiin tarvitsee niin laajat pohjatiedot, ettei sitä oppisi työssä. Esimerkiksi myyjän työn oppii parissa päivässä, samoin tarjoilija hommat, lapsia kaikki hoitavat ihan ilman tutkintoja, tunnen pari lukiopohjalta vuosia opettajan sijaisuuksia tehnyttä, niin ja sen lehmänkin oppii ruokkimaan ihan esimerkin nojalla. Vuosisadat on hoidettu karjaa ilman tutkintoja.
[/quote]
Mutta ehkä se karjanhoito on vähän muuttunut siltä ajalta, kun lypsäminen tarkoitti hyvää puristusotetta ja ämpäriä utareiden alla.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:36"]Myyjä, perhepäivähoitaja, terveydenhoitaja, sihteeri, aineenopettaja, toimittaja. [/quote] Vai että ilman koulutusta ottaisit esim. Papa-kokeen tai rokottaisit? Epäilenpä.
[/quote] Jäi sanomatta että mulla on yleislääkärin koulutus, rokottanut en ole koskaan mutta se ei voi olla kovin vaikeaa verrattuna esim. nivelinjektioiden antamiseen, papakokeita otankin säännöllisesti. Sairaanhoitajan hommissa on enemmän sellaista, jota en osais tehdä, esim. nämä ergonomiset nostot vuodepotilaalta yms.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:48"]
Siivooja ja hevosenhoitaja. Myös joku lehmänhoitaja menisi varmasti pienellä perehdytyksellä.
[/quote]
Rohkenen epäillä. Märehtijän ruokinta jo yksissään on monimutkaista ja virheisiin ei ole kyllä yhtään varaa. Lypsytyö ei myöskään suju pienellä perehdytyksellä.
[/quote]
Minä olen ollut 32 vuotta emäntänä ilman koulutusta. Nykynavetoissa on kyllä vaativampaa varmasti.
Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen.
T.Terveydenhoitaja.
P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan.
Onko aloituksessa kyse vain siitä, että pitääkö ylipäätään olla muodollinen koulutus alalle, vai sitä, että voiko jotakin alaa tehdä vain lyhyellä perehdytyksellä? Ihan sillä, että tietää miten suhtautua kommenttiin tasolla "Rakentamiseen ei mitään koulutusta tarvitse, oon kolmekymmentä vuotta rakentanut ilman papereita" --> vrt. tuore työntekijä kylmiltään tekemään kattoa lyhyellä perehdytyksellä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:25"]
- rakennusduunari pientaloon (rakentanut miehen kanssa itse 2 taloa)
[/quote]
Eka sortu ja toka uppos suohon... :D
Mä varmaan osaisin olla paimen.
Lähihoitaja. Syötä ja pese pyllyt.
Mulla ei ole mitään tutkintoa ja olen toiminut menestyksekkäästi mm. kielenkääntäjänä, teknisenä kirjoittajana, myyjänä, lastenhoitajana, vanhustenhoitajana, opettajana ja markkinointitehtävissä. Kaikki nämä hommat ovat sellaisia, että maalaisjärjellä pääsee pitkälle ja esim. kääntämisessä ainoa asia joka erottaa ns ammattilaisen amatööristä on työtahti. Eli jos sillä työllä meinaa elää, ei riitä että kääntää pari sivua silloin tällöin - siinä hommassa pitää mennä reilut 2000 sanaa joka päivä, satoi tai paistoi, ja tämä ei ihan kaikilta onnistu. Tutkintoa siinä ei tarvita mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:02"]
Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen. T.Terveydenhoitaja. P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan.
[/quote]
LL-koulutuksellani varmaan selviäisin tuurauksesta, tosin tupakkavieroitusryhmän sisältöjen pähkäilemisestä pitäisi varmaan konsultoida ja toivottavasti sulla on SPAT-lista koneen vieressä mistä sais luntata noita tilastointeja.
Sossun hommat. Oon joutunut niitä vähän opettaa...
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:07"]
Lähihoitaja. Syötä ja pese pyllyt.
[/quote]
Mä teen tota koirille joka päivä. Ja ulkoilutan!
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:06"]Vaikea sanoa, että olisiko mitään, mitä voisin tuosta vain ryhtyä tekemään ilman koulutusta tai kokemusta. Äkistihän voisi väittää, että voisin tuosta vain ryhtyä siivoojaksi, mutta riippuuhan sekin täysin tilanteesta. Sujuisiko esim. kokemattomalta tai kouluttamattomalta tuosta vain peruspesut konetuksineen tai laadukas lattiavahaus, saati sairaalasiivous? Tai sitten putki- tai kirvesmiehen työ. Ihanko noin vain pistettäisiin tupa pystyyn ja tehtäisiin perustavanlaatuinen putkiremontti vaikkapa youtube-videioiden opastuksella?
Toki siitä voidaan olla montaa mieltä, onko muodollinen koulutus tilanteessa kuin tilanteessa välttämättömyys, jos henkilöllä on kuitenkin kokemusta ja osaamista alalla. Tai siitä, onko jonkin tutkinnon suorittaminen tarpeen olla vaikkapa nelivuotinen, vai voiko sitä tiivistää. Mutta en uskaltaisi aivan kylmiltäni väittää, että pystyisin yllä mainituissa ammateissa työskentelemään ihan kylmiltäni.
[/quote]
No, ainakin peruspesuja vahauksineen ja sairaalan laitoshuoltajan töihin pääsee ilman koulutusta ja aikaisempaa kokemusta. Mikä esim. peruspesusta tekee niin rakettitiedettä, ettei normaaliälyinen osaisi sitä tehdä, kun hommaan perehdytetään samoin, kuin kaikkeen työhön? Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn, en pottuillakseni. Tein peruspesuja omissa siivouskohteissani lukion ekaluokkalaisena. Sairaalan laitosapulaiseksi kesätöihin menin 18-vuotiaana. Molemmista työtodistukset, joissa työtaito kiitettävää.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:02"]
Hei terkkariosaaja: mulla olisi huomenna vapaapäivä, mutta ammattiopistoon pitäisi jonkun mennä tuuraamaan mua. Selviäisitkö ilman koulutusta. Siellä on työlistalla muutama asevelvollisen terveystarkastus (muista täyttää oikeat lomakkeet), perhepalaveri, pari psyykkisesti oireilevaa nuorta ja ehkäisyaloituksia. Ja hoidat sitten keittiötöissä tulleet haavat (liima on kaapissa ja taksilaput mapissa, jos pitää lähteä terveysasemalle ompeluttamaan) ja palovammat. Muista tilastoida ja kirjata kaikki, mitä teet ja valmistele seuraavan päivän tupaskastavieroitusryhmän kokoontuminen. T.Terveydenhoitaja. P.S tykkään työstäni ihan valtavasti, eikä se ole hirveän vaativaa, mutta ei sitä ihan kadulta sisään marssimall voi tulla hoitamaan.
[/quote]
LL-koulutuksellani varmaan selviäisin tuurauksesta, tosin tupakkavieroitusryhmän sisältöjen pähkäilemisestä pitäisi varmaan konsultoida ja toivottavasti sulla on SPAT-lista koneen vieressä mistä sais luntata noita tilastointeja.
[/quote]
Lain mukaanhan et voisi sijaistaa terkkaria tai sh:aa, vaikka sinulla periaatteessa onkin parempi koulutus.
Tarjoilijan hommaa tuli tehtyä 3 vuotta ilman tutkintoa. Hyvin meni.
Englannin alkeita tuli opetettua aikuisille kansalaisopistossa, pohjana oma tietämys ja lukio-opinnot. Hyvin meni ja palaute oli todella positiivista. Totta kai aineenopettajaksi ei olisi valmiuksia, mutta useamman peruskurssin voin vetää tällä tietämyksellä.
Lastenhoitaja, 3-4 lasta menisi kerrallaan. Ei ole rakettitiedettä jos on vähänkään tullut toimittua lasten kanssa.
Kaupankassalle voisin myös mennä, lyhyellä perehdytyksellä pärjäisin. Tarjoilijana kassankäyttö kuitenkin jo tuttua.
Opiskelen nyt sotealalla sairaanhoitajaksi. Enkä kyllä ketään sotealaa tuntematonta laittaisi suoraan töihin pelkällä lyhyellä perehdytyksellä. Pitää olla myös tietämystä, sillä joskus voi olla ihan asiakkaan henki kyseessä. Nyt jo näkee 2kk opiskelleita lähäreitä "työmaalla", jotka ovat ihan ulalla. Todella turvallista... :/
N21
Toimittaja, tiskijukka, kyyppari, poliitikko, siivooja, myyjä, kiinteistövälittäjä, autonkujettaja, liikunnaohjaaja, ojankaivaja, markkinointipäällikkö, työnjohtaja, vahtimestari, kesäleirin ohjaaja, kesäleirin kokki, konsulentti, maallikkosaarnaaja, meklari, lähihoitaja, hanslankari, radio/tv-juontaja, maalari, varastomies, trukkikuski ja letkunjatke. Noi nyt tuli ekana mieleen.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:06"]Vaikea sanoa, että olisiko mitään, mitä voisin tuosta vain ryhtyä tekemään ilman koulutusta tai kokemusta. Äkistihän voisi väittää, että voisin tuosta vain ryhtyä siivoojaksi, mutta riippuuhan sekin täysin tilanteesta. Sujuisiko esim. kokemattomalta tai kouluttamattomalta tuosta vain peruspesut konetuksineen tai laadukas lattiavahaus, saati sairaalasiivous? Tai sitten putki- tai kirvesmiehen työ. Ihanko noin vain pistettäisiin tupa pystyyn ja tehtäisiin perustavanlaatuinen putkiremontti vaikkapa youtube-videioiden opastuksella?
Toki siitä voidaan olla montaa mieltä, onko muodollinen koulutus tilanteessa kuin tilanteessa välttämättömyys, jos henkilöllä on kuitenkin kokemusta ja osaamista alalla. Tai siitä, onko jonkin tutkinnon suorittaminen tarpeen olla vaikkapa nelivuotinen, vai voiko sitä tiivistää. Mutta en uskaltaisi aivan kylmiltäni väittää, että pystyisin yllä mainituissa ammateissa työskentelemään ihan kylmiltäni.
[/quote]
No, ainakin peruspesuja vahauksineen ja sairaalan laitoshuoltajan töihin pääsee ilman koulutusta ja aikaisempaa kokemusta. Mikä esim. peruspesusta tekee niin rakettitiedettä, ettei normaaliälyinen osaisi sitä tehdä, kun hommaan perehdytetään samoin, kuin kaikkeen työhön? Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn, en pottuillakseni. Tein peruspesuja omissa siivouskohteissani lukion ekaluokkalaisena. Sairaalan laitosapulaiseksi kesätöihin menin 18-vuotiaana. Molemmista työtodistukset, joissa työtaito kiitettävää.
[/quote]
-------
Eli osaat myös siivota erinomaisesti eristyshuoneet, jotta tauti ei leviä seuraavalle potilaalle? Hutilointia tulee nähtyä paljon.
T. Sh
Tieto lisää tuskaa, olipa ammatti tai ala mikä tahansa. Sitähän voi tosiaan luulla että siivoamiseen riittää kun oppii heiluttaa moppia mutta sitten jos suorittaisi tutkinnon saisikin kuulla mitä kaikkea on tehnyt pieleen tai minkä kaiken voi tehdä kätevämmin.
Itse arvostan koulutusta kaikissa ammateissa. Kaikentasoista koulutusta! Rekkakuskin on turha suorittaa akateemista tutkintoa oppiakseen asiat. Eikä siivoojan tarvitse olla tohtoriksi puhdistusaineiden koostumuksesta väitellyt. Enkä päästäisi ketään leikkelemään aivojani pelkän teknisen oppisopimuskoulutuksen suorittaneena (vaikkakin lääkärin koulutus ja työ on läpi ammattielämän jatkuvaa oppisopimuskoulutusta)