Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva migreeni riesana - mistä helpotusta?

Vierailija
18.01.2022 |

Olen kärsinyt nyt vuoden ajan lähes 2 - 3 krt/viikko migreenistä. Estolääkitys on, mutta en uskalla syödä sitä kuin tarvittaessa, sillä mahani ei kestänyt jatkuvasti vahvaa lääkitystä.
Toisinaan kyllä on rauhallisempi jakso migreeniin suhteen, jolloin kohtauksia ei tule kuin kerta viikkoon - eli kuukaudessa 4. Tämä on kuitenkin aiheuttanut poissaoloja töissä, jos migreeni edennyt päänsärkyyn ja oksenteluun asti.

Elämäntavat ovat kunnossa. En tupakoi tai ota alkoa pahemmin, syön päivittäin aamiaisen ja kaksi lämmintä ateriaa sekä iltapala - ruokaympyrän mukaan. Juon vettä usein päivän aikana ja liikun ulkona. Nukkuminen vuorotyön takia vaihtelee, mutta pääsääntöisesti nukun hyvin, enkä yhdistä migreenin alkamista unirytmiin.
Neurologilla kävin viime syksynä, mutta hänen mielestä mitään ei tarvitse tehdä, kerta estolääke, jota en pysty edes käyttämään, on!

Onko kohtalotovereita? Miten tästä pääsisi eroon tai saisi edes vähennettyä migreeniä? Hierojalla käyntiä kokeiltu, venyttelyä ja joogaa kokeiltu. Mistään ei vain tunnu olevan apua. Sanotaan, että iän myötä migreenikohtaukset helpottaa ja vähenee, mutta itselläni on kyllä päinvastoin.

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä, migreenikohtaus ei mene odottamalla ohi, siihen tarvii lääkkeen ja levon. Ja estolääkitys tosiaan on se jatkuva jokapäivä otettava estolääke ettei kohtauksia edes tulisi. Kohtauslääke on se joka otetaan heti kun ensimmäiset oireet ilmenevät. Jos sen tai ne ehdit ottaa ajoissa, kohtaus saattaa mennä suhteellisen lievänä ohi. Jos yrität kituuttaa jollain panadolilla tai ilman kunnon lääkettä, kohtaus saattaa kestää päiviä. Käyhän ap kunnon lääkärillä. Mulla ollut 13 v asti migreeniä, välillä enempi välillä vähempi. Olen nyt 40.

Joskus ei levolle pääse, esim. töissä, jolloin otan sen kohtauslääkkeen ja parasetamolia, sillä ibuprofeenia en saa kohtauslääkkeen kanssa syödä. Toisinaan edes tuo lääke+panadol yhdistelmä ei auta, jolloin lähden töistä kotiin. Kotona sitten, surullista sanoa, kituutan panadolin voimalla, sillä kuten sanoin, vatsani ei kestä tuota kohtauslääkettä suunnilleen päivittäin otettavana. Toisinaan pelkkä panadol helpottaa jos lepäämään pääsen, toisinaan ei. Elämäni aikana kahden vuorokauden kestäviä migreenikohtauksia ollut vain muutama, muutoin menee noin 6 tunnin jälkeen pikkuhiljaa ohi.

Migreeni todettu ensimmäisen kerran 6-vuotiaana, väliin mahtunut estolääkkeitä ja teini-iässä kohtaukset oli pitkään poissa. Nyt tässä vuosi sitten, 26-vuotiaana, tämä kierre alkanut.

- ap

Mikset pääse levolle töissä? Migreeni on sairaus, jos sulla tulee joku muu sairaus esim oksutauti kesken päivän, ei kukaan oletakaan sun töihin jäävän. Jos et lepää, se migreeni ei mene ohi. Tai ota niitä kunnon lääkkeitä jne.

Vierailija
62/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabis

Mulla hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa migreeniä, tähän on auttanut kannabis kun ei tosta ehkäisystäkään voi oikeen luopua.

Oletko kuullut kondomeista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ruokavaliossasi ruoka-aineita, jotka voivat olla yhteydessä migreeniin?

Esim. juusto, punaviini.

Ap, käytätkö maskia tai visiiriä? Voivatko ne olla yhteydessä.

Näyttöpääte työskentely varsinkin visiirin kanssa voi olla yhteydessä migreeniin.

Minulla on aurallinen migreeni. Se oli jo poissa, mutta on tehnyt paluun.

Olen miettinyt, onko visiirin käyttö (töissä) aiheuttanut migreeniä. Vai mikä sen taustalla on. Teen epäsäännöllistä vuorotyötä.

Toivottavasti saat aiheuttajan eliminoitua.

Maski nyt varmana on myös yksi syy tähän. Töissä joudun maskia pitämään ja se onkin syy, miksi lääkkeet ei aina auta - happi ei kunnolla kulje ja päänsärky lisääntyy. Toki käyn välillä haukkaamassa työpaikan ulkopuolella raitista ilmaa ja sillä yritän myös päänsärkyä hillitä, mutta migreeniä on myös usein kotona, missä en tietenkään maskia käytä.

- ap

Vierailija
64/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä, migreenikohtaus ei mene odottamalla ohi, siihen tarvii lääkkeen ja levon. Ja estolääkitys tosiaan on se jatkuva jokapäivä otettava estolääke ettei kohtauksia edes tulisi. Kohtauslääke on se joka otetaan heti kun ensimmäiset oireet ilmenevät. Jos sen tai ne ehdit ottaa ajoissa, kohtaus saattaa mennä suhteellisen lievänä ohi. Jos yrität kituuttaa jollain panadolilla tai ilman kunnon lääkettä, kohtaus saattaa kestää päiviä. Käyhän ap kunnon lääkärillä. Mulla ollut 13 v asti migreeniä, välillä enempi välillä vähempi. Olen nyt 40.

Joskus ei levolle pääse, esim. töissä, jolloin otan sen kohtauslääkkeen ja parasetamolia, sillä ibuprofeenia en saa kohtauslääkkeen kanssa syödä. Toisinaan edes tuo lääke+panadol yhdistelmä ei auta, jolloin lähden töistä kotiin. Kotona sitten, surullista sanoa, kituutan panadolin voimalla, sillä kuten sanoin, vatsani ei kestä tuota kohtauslääkettä suunnilleen päivittäin otettavana. Toisinaan pelkkä panadol helpottaa jos lepäämään pääsen, toisinaan ei. Elämäni aikana kahden vuorokauden kestäviä migreenikohtauksia ollut vain muutama, muutoin menee noin 6 tunnin jälkeen pikkuhiljaa ohi.

Migreeni todettu ensimmäisen kerran 6-vuotiaana, väliin mahtunut estolääkkeitä ja teini-iässä kohtaukset oli pitkään poissa. Nyt tässä vuosi sitten, 26-vuotiaana, tämä kierre alkanut.

- ap

Suosittelen kokeilemaan pistoksena tai nenäsumutteena toimivia lääkkeitä, jos maha ei kestä tabletteja. Esim. itse pistän Imigrania reiteen kohtauksen alkaessa, ja omalla kohdallani se toimii parhaiten.

Vierailija
65/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun nyt 20 vuoden kokemuksella migreenistä. Sen vuoksi ajattelen että minulla on vara sanoa mutta toki en väitä että samat asiat koskisivat kaikkia. Kehoitan kuitenkin miettimään näitä.

- triptaaniriippuvuus, mikäli siis syöt kohtauksiin jotain triptaania. Oma neurologini ohjeisti 2 viikon tauon ja kun sillä ei hyötynyt, sanoi ettei kyse voi olla riippuvuudesta. Kansainvälisissä julkaisuissa tunnetaan ilmiö paremmin ja irti päästäkseen on oltava useita kuukausia ilman. Todellakin kokeilemisen arvoinen!

- hengitys. Voi kuulostaa tyhmältä mutta aika usein, varsinkin kipupotilaat ovat oppineet väärän, pinnallisen tavan hengittää. Tutustu palleahengitykseen ja voit myös kokeilla hengityskoulua tai muita hengitykseen liittyviä palveluita.

- psykoterapia. Joskus migreeniin voi liittyä tunteiden deaktivaatiostrategia liiallisessa käytössä. Siihen voi myös liittyä joidenkin minän osa-alueiden poissulkeminen itsestä (Esim avuttomuus). Olisi hyvä löytää terapeutti jolla kokemusta ja tietoa psykofyysisestä terapiasta.

Tämä tärkein: TOIVO. Migreeni vaikuttaa elämään joskus niin rapauttavasti, jaksa uskoa parempaan ja pitää huolta itsestäsi. Kaikki voi vielä kääntyä hyväksi. <3

Vierailija
66/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Mikset pääse levolle töissä? Migreeni on sairaus, jos sulla tulee joku muu sairaus esim oksutauti kesken päivän, ei kukaan oletakaan sun töihin jäävän. Jos et lepää, se migreeni ei mene ohi. Tai ota niitä kunnon lääkkeitä jne.

Meillä "lepo" on tauko ja siihen kuuluu lounas- ja kahvitauko. Töissä ovat hyvin tietoisia migreenistäni, ja ymmärretään jos käyn ulkopuolella haukkaamassa raitista ilmaa, mutta ei vain voi mihinkään mennä pitkälleen tai istumaan siihen asti että olo helpottaa.

- ap

Vierailija
67/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Hae lääkäriltä vatsansuojalääkettä. Niitä on useita erilaisia.

Vierailija
68/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelle omega -3 aiheuttaa migreeniä, että niin meitä on erilaisia. 

Vierailija
69/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut hyviä vinkkejä ja asiallisia vastauksia. Kiitos jo niistä! Tosiaan yökiskot löytyy, näöntarkastukset on säännöllisiä ja elämäntavat kunnossa.

Aion siis seuraavaksi mennä uudelleen neurologille keskustelemaan, että vaiva vain jatkuu. Mutta ajattelin käydä myös gynekologin paikkeilla juttelemassa, voiko minipillerit myös aiheuttaa tätä. Töihin ja maskin käyttöön en voi vaikuttaa, mutta kovasti päivätyön etsiminen on käynnissä ollut jo pitemmän aikaa. Joogan otan uudelleen ihan säännölliseksi tavaksi, sillä nyt muutenkin harrastuspaikkojen ollessa kiinni ulkoilun lisäksi tekee varmasti hyvää.

Lisää vinkkejä ja vertaistukea otan vastaan!

- ap

Vierailija
70/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Suosittelen kokeilemaan pistoksena tai nenäsumutteena toimivia lääkkeitä, jos maha ei kestä tabletteja. Esim. itse pistän Imigrania reiteen kohtauksen alkaessa, ja omalla kohdallani se toimii parhaiten.

Imigran on kyllä hyvä lääke. Mutta omalla kohdallani teho ei vaan riitä.

Vierailija
71/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö migreenilääkettä oikein? Jos kohtaukset pääsevät etenemään oksenteluun, otat lääkkeen liian myöhään. Itsellä on auttanut oireiden varhainen tunnistaminen. Tämä on vähentänyt päiviä, jolloin tarvitsen Migardin.

Joogaa ja venyttelyä kannattaa harrastaa eikä vain kokeilla. Vartti päivässä tekee ihmeitä pään ja niskan jännitystiloille.

Sairastan refluksitautia ja olen huomannut sen pahentavan migreeniä. Kun refluksi on kurissa, ei migreeniä oikeastaan edes tule.

Toinen laukaisija omalla kohdalla on matala verensokeri. Kuvittelen syöväni säännöllisesti mutta jos joinain päivinä syön enemmän makeaa, saattaa migreeni tulla verensokerin laskiessa normaaliksi.

Oletko herkkä hajusteille? Nämäkin voivat laukaista migreenin.

Pirullinen vaivahan tuo on ja toivon, että löydät omanlaisesi keinot. Joillakin olen kuullut lääkinnällisten sienien auttaneen.

Älä puhu asioista josta et mitään tiedä.

Sinulla on selvästi lievä migreeni jos migreeni lääkkeet siihen edes tehoaa.

Toisin on minulla. Mikään olemassa oleva lääke ei auta niin että se estäisi migreenejä tait lopettaisi sitä kun se alkaa. Ne vain vähän lievittää oireita ja nopeuttaa kohtauksen loppumista.

Olen kokeillut KAIKKI estolääkkeet 30 vuoden aikana. Jopa kaikki uudet biologiset lääkkeet. Ei tehoa.

Nykyisin kohtauksessa otan:

- Relert 40 mg * 2

- Indometin 50 mg . 6 tunnin välein.

-Parasetamoli 1 g *3 vuorokaudessa

- Ondansetron Stada 4 mg

- Stemetil 5 mg * 4

- Diapam 10 mg  1

-Ketipinor 25 mg * 3

- Levomepromazine 25 mg * 3

-Sirdalud 2 mg * 2

Kun tuon satsin otan niin yleensä kohtaus kestää reilun vuorokauden. Joskus enemmän ja joskus vähän vähemmän.

Sulla on sitten vähän kovempi tuo migreeni!

Kyllä on. Voin rehellisesti sanoa kokeilleeni kaikkia lääkkeitä jotka vaan lääkärit ovat 30 vuoden aikana keksineet määrätä. Estolääkkeet ja kohtauslääkkeet.

Iso osa ei tehonnut, mutta esim. Norspania kehoni ei kestä. Joten sitä en suostu käyttämään. Buprenorfiini ei vain sovi minulle.

Tuon satsin kestän ja se lievittää oireita ja nopeuttaa kohtauksen loppumista. Mutta seuraavana päivänä ei kyllä mitään tehdä.

Siksi olenkin työkyvyttömyyseläkkeellä.

Vierailija
72/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä annetuista ohjeista mikään ei poista alkuperäistä ongelmaa. Kannattaa suhtautua avoimin mielin kiinalaiseen lääketieteeseen ja etsiä sen alan todella hyvä osaaja.

Pelkkä akupunktio ei tosin auta, vaan sen lisäksi ruokavalioon tarvitsee tehdä muutoksia. Migreeni johtuu stressin lisäksi liian kylmästä ruokavaliosta. Kannattaa alkuun kokeilla luopua vaikka kolmeksi viikoksi kylmän veden, piimän ja maidon juomisesta. Lisäksi jättää pois viilit, jogurtit, jäätelöt ym. kylmät, kosteat ja limaiset tuotteet. Tämä vaikuttaa oudolta ja hullulta, mutta kannattaa silti kokeilla, ei siihen kuole.

Hyvä ystäväni kärsi vuosia pahasta migreenistä, joutui sairaalaankin sen vuoksi usein. Akupunktion ja ruokavaliomiutosten myötä migreeni loppui kokonaan. On tosin palannut hetkellisesti takaisin, mikäli on sortunut syömään jäätelöä.

Vierailija
73/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeellinen happi. Saa reseptillä.

Vierailija
74/111 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääpusseja suoraan iholle. Jää puuduttaa kivun ja lievittää tulehduksen. Migteenipisteet voivat olla tulehtuneita.

Vierailija
75/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan kovia, todella kovia migreeni kohtauksia.

Kohtauksen jälkeen meni kaksi viikkoa ennen kuin olo tuntui normaalilta.

Avun sain mustaseljatuoremehusta.

Kun ensimmäinen oire migreenistä alkoi, niin join heti sitä mehua, niin migreeni loppui silmänräpäyksessä, niin migreeni loppui ennen kuin kerkesi kunnolla alkamaankaan.

Mustaseljatuoremehu oli mulle apu migreeni kohtauksiin.

Jos tahdot niin voit kokeilla auttaako se sinua.

Vierailija
76/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten en osaa neuvoa kuin, että ota kipulääke heti kun alkaa tuntua yhtään pääkipua, ettei se ehdi mennä migreeniksi asti. Ketorinia suosittelen minäkin, koska auttaa nopeasti ja on helppo pieni tabletti nielaista.

Ketorin ei auta oikeassa säryssä.

Vierailija
77/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeellinen happi. Saa reseptillä.

Ei auta migreeniin

Vierailija
78/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä annetuista ohjeista mikään ei poista alkuperäistä ongelmaa. Kannattaa suhtautua avoimin mielin kiinalaiseen lääketieteeseen ja etsiä sen alan todella hyvä osaaja.

Pelkkä akupunktio ei tosin auta, vaan sen lisäksi ruokavalioon tarvitsee tehdä muutoksia. Migreeni johtuu stressin lisäksi liian kylmästä ruokavaliosta. Kannattaa alkuun kokeilla luopua vaikka kolmeksi viikoksi kylmän veden, piimän ja maidon juomisesta. Lisäksi jättää pois viilit, jogurtit, jäätelöt ym. kylmät, kosteat ja limaiset tuotteet. Tämä vaikuttaa oudolta ja hullulta, mutta kannattaa silti kokeilla, ei siihen kuole.

Hyvä ystäväni kärsi vuosia pahasta migreenistä, joutui sairaalaankin sen vuoksi usein. Akupunktion ja ruokavaliomiutosten myötä migreeni loppui kokonaan. On tosin palannut hetkellisesti takaisin, mikäli on sortunut syömään jäätelöä.

Lopeta nyt noiden huuhaa systeemien mainostaminen täällä

Vierailija
79/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologille vaan. Uudet estolääkkeet kokeiluun. Itselläni sama tilanne.

Pidä myös särkypäuväkirjaa, siitä on apua neurologilla. Sitä voi tarvita myös kelalla tiettyjen lääkkeiden saamiseksi.

Vierailija
80/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain muutama vuosi sitten avun Topiramat epilepsialääkkeestä estolääkkeenä. Neurologi voi kirjoittaa. Aiemmin vähintään parin kk välein kävin päivien migreeniputkia katkaisemassa päivystyksessä tiputuksessa, nyt harvoin. Siihen sellainen jonkun niminen coctail jota en nyt muista, jolla päänsärky lakkaa.

Mutta siis hakeudu neurologille. Onko päätäsi kuvattu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän