Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva migreeni riesana - mistä helpotusta?

Vierailija
18.01.2022 |

Olen kärsinyt nyt vuoden ajan lähes 2 - 3 krt/viikko migreenistä. Estolääkitys on, mutta en uskalla syödä sitä kuin tarvittaessa, sillä mahani ei kestänyt jatkuvasti vahvaa lääkitystä.
Toisinaan kyllä on rauhallisempi jakso migreeniin suhteen, jolloin kohtauksia ei tule kuin kerta viikkoon - eli kuukaudessa 4. Tämä on kuitenkin aiheuttanut poissaoloja töissä, jos migreeni edennyt päänsärkyyn ja oksenteluun asti.

Elämäntavat ovat kunnossa. En tupakoi tai ota alkoa pahemmin, syön päivittäin aamiaisen ja kaksi lämmintä ateriaa sekä iltapala - ruokaympyrän mukaan. Juon vettä usein päivän aikana ja liikun ulkona. Nukkuminen vuorotyön takia vaihtelee, mutta pääsääntöisesti nukun hyvin, enkä yhdistä migreenin alkamista unirytmiin.
Neurologilla kävin viime syksynä, mutta hänen mielestä mitään ei tarvitse tehdä, kerta estolääke, jota en pysty edes käyttämään, on!

Onko kohtalotovereita? Miten tästä pääsisi eroon tai saisi edes vähennettyä migreeniä? Hierojalla käyntiä kokeiltu, venyttelyä ja joogaa kokeiltu. Mistään ei vain tunnu olevan apua. Sanotaan, että iän myötä migreenikohtaukset helpottaa ja vähenee, mutta itselläni on kyllä päinvastoin.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla jokin hormonaalinen lääkitys? Itse söin varmaan parikymmentä vuotta erilaisia e-pillereitä, minipillereitä, oli hormonikierukka, aina migreeni. En edes enää tajunnut sen voivan johtua hormoneista, koska noita valmisteita oli ollut niin monia. Sitten menin gynelle, joka ehdotti ns. luonnollisempia e-pillereitä, joista ensin söin Qlairaa ja sitten Zoelya. Siihen jäi migreeni, yli nelikymppisenä! Olen ikuisesti kiitollinen tälle gynelle, kun en itse siis edes kysynyt asiaa vaan hän otti sen puheeksi :)

Käytössä on minipillerit. Olen tietoinen että hormoneista voi johtua myös, mutta en ole jaksanut enää asiaa miettiä, sen verran usein näitä kohtauksia on. Mutta täytyypä ottaa asia puheeksi! Kiitos!

- ap

Joo, ehdottomasti kannattaa mennä hyvälle gynelle. Ne pillerit maksavat yli kympin kuukaudessa (en enää muista mitä "tavalliset"), mutta ovat todella hintansa väärti. En tosiaan itse tajunnut, että vika ei ole vain päässäni vaan lääkkeissä. Minusta joskus ohjeistettiin, että kannattaa kokeilla toista pillerimerkkiä ja jos ei auta, niin sitten ei vika ole pillereissä. Mutta jos eri merkkiset pillerit sisältävät samoja aineita, niin mitäpä hyötyä siitä vaihtamisestakaan on. Omalla kohdallani elämänlaatu parantui aivan huikeasti. 

Muistan jostakin lukeneeni, että e-pillereitä ei tulisi edes käyttää, jos sairastaa aurallista migreeniä. Mutta koska en ole lääketieteen asiantuntija, en sano asiasta tämän enempää.

Vierailija
22/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö migreenilääkettä oikein? Jos kohtaukset pääsevät etenemään oksenteluun, otat lääkkeen liian myöhään. Itsellä on auttanut oireiden varhainen tunnistaminen. Tämä on vähentänyt päiviä, jolloin tarvitsen Migardin.

Joogaa ja venyttelyä kannattaa harrastaa eikä vain kokeilla. Vartti päivässä tekee ihmeitä pään ja niskan jännitystiloille.

Sairastan refluksitautia ja olen huomannut sen pahentavan migreeniä. Kun refluksi on kurissa, ei migreeniä oikeastaan edes tule.

Toinen laukaisija omalla kohdalla on matala verensokeri. Kuvittelen syöväni säännöllisesti mutta jos joinain päivinä syön enemmän makeaa, saattaa migreeni tulla verensokerin laskiessa normaaliksi.

Oletko herkkä hajusteille? Nämäkin voivat laukaista migreenin.

Pirullinen vaivahan tuo on ja toivon, että löydät omanlaisesi keinot. Joillakin olen kuullut lääkinnällisten sienien auttaneen.

Älä puhu asioista josta et mitään tiedä.

Sinulla on selvästi lievä migreeni jos migreeni lääkkeet siihen edes tehoaa.

Toisin on minulla. Mikään olemassa oleva lääke ei auta niin että se estäisi migreenejä tait lopettaisi sitä kun se alkaa. Ne vain vähän lievittää oireita ja nopeuttaa kohtauksen loppumista.

Olen kokeillut KAIKKI estolääkkeet 30 vuoden aikana. Jopa kaikki uudet biologiset lääkkeet. Ei tehoa.

Nykyisin kohtauksessa otan:

- Relert 40 mg * 2

- Indometin 50 mg . 6 tunnin välein.

-Parasetamoli 1 g *3 vuorokaudessa

- Ondansetron Stada 4 mg

- Stemetil 5 mg * 4

- Diapam 10 mg  1

-Ketipinor 25 mg * 3

- Levomepromazine 25 mg * 3

-Sirdalud 2 mg * 2

Kun tuon satsin otan niin yleensä kohtaus kestää reilun vuorokauden. Joskus enemmän ja joskus vähän vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsit vuorotyön. Migreenissä arjen pitäisi olla mahdollisimman säännöllistä. Sairastan itsekin migreeniä ja teen vuorotyötä, ei todellakaan ole mulle hyväksi. Etsin koko ajan päivätyötä.

Vierailija
24/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko paljon/ teetkö työtä koneella? Itselläni tietokoneella ollessani alkaa usein aura/migreeni varsinkin jos joutuu selaamaan tekstiä nopeammin. Toisinaan pakko pitää koneella aurinkolaseja.

Vierailija
25/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vatsa ei kestä estolääkitystä niin löytyy myös nenäsuihke ja itse pistettävä lääke ihon alle. Minulla on nämä kaikki.

Vierailija
26/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ruoka-aineet tai vaikka viini saattavat laukaista migreenin. Onko kotona kirkasvalolamppu tai muu uusi valaisin?

Vierailija
27/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ikää 40-50v. jolloin saattaa ehkäisystä huolimatta olla hormonivaihteluita?

Vierailija
28/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ikää 40-50v. jolloin saattaa ehkäisystä huolimatta olla hormonivaihteluita?

Itse asiassa kaikilla lisääntymisikäisillä naisilla on kuukautiskierron aikana hormonivaihteluita.

Sen vuoksi monien naisten riesana on ihan joka kuukausi hankala hormonaalinen migreeni.

Vierailija
29/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö migreenilääkettä oikein? Jos kohtaukset pääsevät etenemään oksenteluun, otat lääkkeen liian myöhään. Itsellä on auttanut oireiden varhainen tunnistaminen. Tämä on vähentänyt päiviä, jolloin tarvitsen Migardin.

Joogaa ja venyttelyä kannattaa harrastaa eikä vain kokeilla. Vartti päivässä tekee ihmeitä pään ja niskan jännitystiloille.

Sairastan refluksitautia ja olen huomannut sen pahentavan migreeniä. Kun refluksi on kurissa, ei migreeniä oikeastaan edes tule.

Toinen laukaisija omalla kohdalla on matala verensokeri. Kuvittelen syöväni säännöllisesti mutta jos joinain päivinä syön enemmän makeaa, saattaa migreeni tulla verensokerin laskiessa normaaliksi.

Pirullinen vaivahan tuo on ja toivon, että löydät omanlaisesi keinot. Joillakin olen kuullut lääkinnällisten sienien auttaneen.

Heti kun ensimmäinen aura osuu näkökenttään, otan estolääkkeen. Mutta joskus on käynyt niin, että mitä todennäköisemmin en ehdi ottamaan lääkettä ajoissa, jolloin alkaa oksettamaan.

Kuitenkin aloituksessa jo sanoin, että vatsani meni herkäksi tälle estolääkkeelle vaikka syön vatsan suojalääkettä. Työterveydessä ehdottivat, että jos ei ole ihan mikään pakko, niin en ottaisi jokaiseen kohtaukseen estolääkettä. Olen siis tietoisesti vähentänyt sen käyttöä ja Panadol 1 g on ainoa, mitä pystyn ottamaan ja siitäkin on apua, jos pääsen lepäämään.

Verensokeriin en osaa sanoa mitään, mutta hajusteille olen herkistynyt vuosien aikana enempi ja niinpä kotona niiden käyttöä ollaan vähennetty. Myös mieheni on hajuille herkkä.

- ap

Olen ymmärtänyt hieman eri tavalla estolääkkeen käyttötarkoituksen. Mielestäni estolääkitys on ennaltaehkäisevää lääkitystä, jota otetaan säännöllisesti tai kuureina. Kohtauslääkkeet ovat sitten asia erikseen, niitä käytetään kertaluonteisesti kohtauksen alkuvaiheessa. Mutta jos täällä on joku, joka tietää lääkkeistä enemmän, voi korjata käsitykseni tai kertoa lisää.

Vierailija
30/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se sun estolääke oli? Mulla on propral ja toimii. Laskee tosin sykettä joten en tykkää käyttää kun liikunnan harrastaminen raskasta.

Kohtaukseen puolestaan otan 1 mg burana + 1 mg panadol ja jos ei auta niin oikea kohtauslääke ritsatriptaani (Maxalt). Ei ärsytä vatsaa. Ennen mulla ärsytti vatsaa noista burana, ei enää. Mulla aurallinen migreeni ja ibs eli vatsa ärtyy helposti mut olen saanut sen fodmapilla kuriin ja ehkä myös auttaa migreeniin toi ruokavalio.

Vierailija
31/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti kun ensimmäinen aura osuu näkökenttään, otan estolääkkeen. Mutta joskus on käynyt niin, että mitä todennäköisemmin en ehdi ottamaan lääkettä ajoissa, jolloin alkaa oksettamaan.

Kuitenkin aloituksessa jo sanoin, että vatsani meni herkäksi tälle estolääkkeelle vaikka syön vatsan suojalääkettä. Työterveydessä ehdottivat, että jos ei ole ihan mikään pakko, niin en ottaisi jokaiseen kohtaukseen estolääkettä. Olen siis tietoisesti vähentänyt sen käyttöä ja Panadol 1 g on ainoa, mitä pystyn ottamaan ja siitäkin on apua, jos pääsen lepäämään.

Verensokeriin en osaa sanoa mitään, mutta hajusteille olen herkistynyt vuosien aikana enempi ja niinpä kotona niiden käyttöä ollaan vähennetty. Myös mieheni on hajuille herkkä.

- ap

Olen ymmärtänyt hieman eri tavalla estolääkkeen käyttötarkoituksen. Mielestäni estolääkitys on ennaltaehkäisevää lääkitystä, jota otetaan säännöllisesti tai kuureina. Kohtauslääkkeet ovat sitten asia erikseen, niitä käytetään kertaluonteisesti kohtauksen alkuvaiheessa. Mutta jos täällä on joku, joka tietää lääkkeistä enemmän, voi korjata käsitykseni tai kertoa lisää.

Tämä. Eli estolääkitys on jatkuva ja kohtauslääke välittömästi kun huomaa että kohtaus tulossa. Kuulostaa että aplla puurot ja vellit sekaisin.

Vierailija
32/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on vaikeaan migreeniin saatavissa kerran kuukaudessa pistettävä lääke. Joillekin auttaa, toisille ei. Puolisoni 3-4 migreeniä / viikko vaihtui 2-3 / kk lääkkeen avulla. Suunnaton helpotus!

Eli neurologin vastaanotolle vaan.

Totta tämä. Aimovig ja onkohan jo muitakin.

T: Eri

Vierailija
33/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole vielä tehnyt tätä, niin käypä hammaslääkärillä? Itselläni jäätävät migreenit johtuivat hampaiden yöllisestä narskuttelusta ja kun sain yöksi hammaskiskon suuhuni niin migreenit katosivat lopullisesti. Kisko kuulostaa paljon ikävämmältä kuin se oikeasti on, toisena yönä nukuin jo normaalisti.

Toki migreeniä voi olla myös muista syistä, mutta jo pienikin parannus elämänlaatuun voi olla iso apu. 

Vierailija
34/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on hyvin samanlainen tilanne kuin ap:lla, eli kaikki elämäntavat ym. ok, mutta silti kuukaudessa saattaa olla yli 15 migreenipäivää. Aloitin estolääkityksen viikko sitten, joten saa nähdä kuinka jatkossa. Minä olen bruksaaja ja ainakin osin kyllä kohtaukset johtuvat tuosta. Ei silti kaikki, mutta kiskoa olen hankkimassa myös.

Vierailija
35/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on vaikeaan migreeniin saatavissa kerran kuukaudessa pistettävä lääke. Joillekin auttaa, toisille ei. Puolisoni 3-4 migreeniä / viikko vaihtui 2-3 / kk lääkkeen avulla. Suunnaton helpotus!

Eli neurologin vastaanotolle vaan.

Totta tämä. Aimovig ja onkohan jo muitakin.

T: Eri

On niitä muitakin. Mutta kaikille ei toimi nekään.

Vierailija
36/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Totta. Ehkä sanat on mennyt sekaisin.

Estolääke syödään päivittäin tai kuureina ja kohtaukseen otetaan kohtauslääke.

Vierailija
37/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä, migreenikohtaus ei mene odottamalla ohi, siihen tarvii lääkkeen ja levon. Ja estolääkitys tosiaan on se jatkuva jokapäivä otettava estolääke ettei kohtauksia edes tulisi. Kohtauslääke on se joka otetaan heti kun ensimmäiset oireet ilmenevät. Jos sen tai ne ehdit ottaa ajoissa, kohtaus saattaa mennä suhteellisen lievänä ohi. Jos yrität kituuttaa jollain panadolilla tai ilman kunnon lääkettä, kohtaus saattaa kestää päiviä. Käyhän ap kunnon lääkärillä. Mulla ollut 13 v asti migreeniä, välillä enempi välillä vähempi. Olen nyt 40.

Vierailija
38/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain avun lopettamalla työnteon vieraalle eli yrittäjä nykyään.

Rytmit tasaiset nukkumisen kanssa ja hermoratahieronta säännöllisesti.

Vierailija
39/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsit vuorotyön. Migreenissä arjen pitäisi olla mahdollisimman säännöllistä. Sairastan itsekin migreeniä ja teen vuorotyötä, ei todellakaan ole mulle hyväksi. Etsin koko ajan päivätyötä.

Itse asiassa aloin miettimään viikko sitten, johtuuko migreenit työstäni. Päivätyötä olen pitkään etsinyt, lähinnä kotiolojen takia jotta saisin enemmän ja säännöllisen ajan olla kotosalla.

- ap

Vierailija
40/111 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 30 iän hujakoissa.

Mitä tuohon lamppuihin yms tulee, niin niissä ei ole muutosta ollut kotona. En myöskään tee koneella töitä kuin hyvin vähän.

Nyt oli minun moka tuo estolääke sekoilu. Tarkoitin siis kohtauslääkettä. Minulla on nuorempana ollut estolääkitys, mutta siitä ei ollut apua.

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän