Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva migreeni riesana - mistä helpotusta?

Vierailija
18.01.2022 |

Olen kärsinyt nyt vuoden ajan lähes 2 - 3 krt/viikko migreenistä. Estolääkitys on, mutta en uskalla syödä sitä kuin tarvittaessa, sillä mahani ei kestänyt jatkuvasti vahvaa lääkitystä.
Toisinaan kyllä on rauhallisempi jakso migreeniin suhteen, jolloin kohtauksia ei tule kuin kerta viikkoon - eli kuukaudessa 4. Tämä on kuitenkin aiheuttanut poissaoloja töissä, jos migreeni edennyt päänsärkyyn ja oksenteluun asti.

Elämäntavat ovat kunnossa. En tupakoi tai ota alkoa pahemmin, syön päivittäin aamiaisen ja kaksi lämmintä ateriaa sekä iltapala - ruokaympyrän mukaan. Juon vettä usein päivän aikana ja liikun ulkona. Nukkuminen vuorotyön takia vaihtelee, mutta pääsääntöisesti nukun hyvin, enkä yhdistä migreenin alkamista unirytmiin.
Neurologilla kävin viime syksynä, mutta hänen mielestä mitään ei tarvitse tehdä, kerta estolääke, jota en pysty edes käyttämään, on!

Onko kohtalotovereita? Miten tästä pääsisi eroon tai saisi edes vähennettyä migreeniä? Hierojalla käyntiä kokeiltu, venyttelyä ja joogaa kokeiltu. Mistään ei vain tunnu olevan apua. Sanotaan, että iän myötä migreenikohtaukset helpottaa ja vähenee, mutta itselläni on kyllä päinvastoin.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni toivon pilkahdus. Sain ensimmäisen migreenin 13 vuotiaana. Sitä lystiä kesti aina 45 vuotiaaksi asti. Oli kamalaa! Siihen aikaan alkoi onneksi jo tulla täsmälääkkeitä, jotka helpottivat särkyä, mutta tekivät olon kurjaksi. 45 vuotiaana aurallinen migreenini muuttui säryttömäksi. Korkeintaan pientä tunnetta silmän takana ja vähän toistaitoinen olo. Nyt olen 76 ja tilanteeseen tyytyväinen, vaikka aura ilmestyy melkein kerran viikossa.

Vierailija
82/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin! Älä kärvistele vaan vaadi lääketieteellistä hoitoa. Sitä on. Erilaisia estolääkkeitä pitää kokeilla! Jos yksi ei toimi, ei se tarkoita että mikään ei toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös.

Vierailija
84/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä heivaisin ensimäisenä hormonaalisen ehkäisyn hiiteen. Siihen ei tarvitse lääkäriä. Katso miten vaikuttaa. Tuskin tuolla migreenimäärällä muutenkaan on mikään kovin kiihkeä meno, että ei mitään menetettävää.

Vierailija
85/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
86/111 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalisesta ehkäisystä myös toinen puoli, eli sehän voi myös nimenomaan ehkäistä, eikä aiheuttaa, migreenikohtauksia. Minulla esiintyi kuukautisten yhteydessä aina useita hormonaalisia migreenikohtauksia. Joten pillereitä kuukausia peräjälkeen syömällä kun sai vältettyä kuukautisia, jäi myös kuukaudessa useampi kohtaus saamatta.

Ennen neurologille ajanvarausta kannattaa tosiaan pitää päänsärkypäiväkirjaa, johon merkkaat migreenit, "pelkät" päänsäryt ja niihin käytetyt lääkkeet. Tee myös lääkelistat mitä estolääkkeitä sekä kohtauslääkkeitä sinulla on kokeiltu, miten ne ovat toimineet ja mitkä taas ei ja oliko sivuvaikutuksia. Näitä kaikkia neurologi käyttää hyväksi, kun miettii hoitosi jatkoa. Niin esto- kuin kohtauslääkkeitäkin on useita erilaisia, ja kaikkia kannattaa kokeilla läpi itselle toimivan setin löytämiseksi. Näitä on tosi hyvin kuvattu käypä hoidon migreenin sivulla: https://www.kaypahoito.fi/hoi36050

Vierailija
87/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla rautainfuusio vei migreenin ja kun raskauden myötä raudat romahti niin migreeni palasi.

Vierailija
88/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kun oli ehkäisyrengas käytössä, niin tuli migreeniä. Kun vaihdoin cerazetteen niin loppui migreenitkin. En tiedä onko sinun migreenisi mistä johtuvaa mutta tosiaan kannattaa pohtia milloin se on alkanut ja oisko pillereillä jotain tekemistä asian kanssa.

Vierailija
89/111 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy psykiatrilla vähän juttelemassa, jos jännitys ja stressi vähenisi niin.

Vierailija
90/111 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän tietokonetta ja näytön tuijottamista, ulkoilmaa enemmän ja liikuntaa. 

Vierailija
91/111 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että akupunktio auttaisi. Omakohtaista kokemusta ei kyllä ole, koska oma migreenini on ollut melkein aina hyvin lieväoireinen eikä ole tarvinnut etsiä hoitoa.

Vierailija
92/111 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

En jaksanut lukea palstaa läpi, mutta vastaani tuli Kotiliesi-lehden juttu netissä (kirj. 7.8.-23, "Eveliina 50v kärsi vuosia kaameista päänsäryistä")kun eräs nainen kärsinyt vuosia järkyttävästä lamaannuttavasta päänsärystä, joka oli diagn. migreeniksi.

Pitkien tutkimusten seurauksena hän päätyi lopulta silmälääkäriin, jossa todettiin huiman korkeat silmänpaineet (näkö kuitenkin norm.) ja hänelle tehtiin TEKOMYKIÖLEIKKAUS JA 20 V PÄÄNSÄRKYKIVUT JA MIGREENI LOPPUIVAT SIIHEN LEIKKAUKSEEN!!!

Eli loppujen lopuksi vika olikin silmänpaineissa (glaukooma) eikä migreeni.

Vierailija
93/111 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
94/111 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni sai avun biologisesta estolääkkeestä.  Vielä on toisinaan migreeniä, mutta ne eivät ole pahoja enää.

Vierailija
95/111 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio, liikunta ja lepo.

Luitko aloitusviestiä ollenkaan? Siitä käy kyllä hyvin ilmi, että nämä asiat ovat ap:lla ihan kunnossa.

Menen neurologille ja pyydä toinen estolääkitys jos nykyinen ei sovi.

Vierailija
96/111 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenit on niin erilaisia. Mulla on auttanut säännöllinen hieronta ja niska-hartiaseudun alueen omahuolto. Nukkuma-asennollakin voi olla väliä. Verenpaine on ok, mutta neurologi kielsi lakut eikä salmiakkikaan tee hyvää. Ja muut terveelliset perusasiat myös kuntoon, kuten sinulla onkin. Stressikään ei tee hyvää

Kun sattuu pahempi jakso päälle, syön iltaisin Klotriptyl Miteä ehkäisyyn. Kohtauksiin aikalailla maksimit parasetamolia ja ibuprofeenia heti kun mahdollista. Pahimpiin kohtauksiin Panacod. Hormonaaliset päänsäryt olen saanut pois Cerazettella. Täsmälääkkeet ei toimi mulla, vaikka tämä on useamman neurologin5325 aurattomaksi migreeniksi diagnosoimaa.

Olen kärsinyt tästä 10-vuotiaasta lähtien ja nyt 50+ on ehkä paras jakso migreenin hallinnassa, edellisestä hankalasta jaksosta on jo yli vuosi. Kohtausten luonnekin on muuttunut iän myötä. En tiedä itsekään mistä kaikesta tämä johtuu, mutta säännöllinen hieronta on ainakin auttanut.

Tämä on viheliäinen vaiva, tsemppiä sinulle ja kaikille muillekin kohtalotovereille.

Vierailija
97/111 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on esioireeton migreeni ja estolääkityksenä Triptyl ja Losartan (verenpainelääke, tehostaa Triptylin vaikutusta). Näillä pärjään yleensä hyvin. 

Kohtauslääkkeenä käytin aikaisemmin sumatriptaania, mutta n. vuosi sitten lääkäri määräsi minulle kohtauksiin Miranaxia, Panadol Fortea ja pahoinvointilääkettä. Kuulemma aivojen aineenvaihdunta hidastuu migreenin aikana, siksi tarvitaan lääkettä kunnolla. 

Tuo Miranax on  ollut minulle hyvä lääke. Jos tajuan ottaa sen ajoissa se toimii paremmin kuin sumatriptan eikä siitä tule yhtä ikävä olo. 

Migreenini tulevat yleensä jännittyneistä niskan ja hartioiden lihaksista. Ne ovat joskus jääneet pois kuukausiksi sen jälkeen kun lääkäri on pistänyt kortisonipiikit kallonpohjan lihaksiin. 

Vierailija
98/111 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

niskassa ongelmia? akupunktio auttoi mua

Vierailija
99/111 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko/käytkö töissä/harrastuksissa mahdollisesti homeisessa rakennuksessa? Itse olen sairastunut hometalossa ja oireillut sen jälkeen herkästi ongelmarakennuksissa. Viimeisin paikka missä oireilin niin tavanomaisten homeoireiden lisäksi sain rakennuksessa aina ihan järkyttäviä migreeni/päänsärkykohtauksia joista toipuili monta päivää. Migreeniin liittyi myös oksentelua, näköhöiriöitä ja puhe puuroutui jne. Loppui kun pääsin pois kyseisestä rakennuksesta.

En ollut tuota ennen koskaan tavannut elämässäni ihmistä joka kärsisi migreenistä mutta rakennus missä itse kärsin lähestulkoon joka toisella työntekijällä oli vaikea migreeni ja siihen estolääkitys, joka ei kuitenkaan tietenkään auta ja sitten ihmetellään onko stressiä jne. ja lääkärit ihan kädettömiä. Muilla taas muuta epämääräistä jatkuvaa päänsärkyä ilman migreeni dgtä. Sisäilma ja rakennusperäisiä syitä ei aina hoksata ottaa huomioon ja lääkärit saattaa torpata koko ajatuksen vaikka itse olisi yhteyden huomannut. Eli jos kaiken muun pitäisi olla ihan kunnossa eikä mistään hoidostakaan ole ollut hyötyä niin tämäkin näkökulma kannattaa ottaa huomioon!

Vierailija
100/111 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö, kaikki em. viesteissä mainitut lääkkeet olleet repertuaarissa. Vasta töistä poisjäänti toi avun. Saan elää rauhallisesti omassa rytmissä, ei liian aikaisia aamuja eikä liian myöhäisiä iltoja. Ei yövalvomisia. Ei matkustelua eikä juuri mitään harrastuksia tai rasittavaa liikuntaa vaan tasaista jopa tylsää arkea niin migreeni pysyy aisoissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi