Jatkuva migreeni riesana - mistä helpotusta?
Olen kärsinyt nyt vuoden ajan lähes 2 - 3 krt/viikko migreenistä. Estolääkitys on, mutta en uskalla syödä sitä kuin tarvittaessa, sillä mahani ei kestänyt jatkuvasti vahvaa lääkitystä.
Toisinaan kyllä on rauhallisempi jakso migreeniin suhteen, jolloin kohtauksia ei tule kuin kerta viikkoon - eli kuukaudessa 4. Tämä on kuitenkin aiheuttanut poissaoloja töissä, jos migreeni edennyt päänsärkyyn ja oksenteluun asti.
Elämäntavat ovat kunnossa. En tupakoi tai ota alkoa pahemmin, syön päivittäin aamiaisen ja kaksi lämmintä ateriaa sekä iltapala - ruokaympyrän mukaan. Juon vettä usein päivän aikana ja liikun ulkona. Nukkuminen vuorotyön takia vaihtelee, mutta pääsääntöisesti nukun hyvin, enkä yhdistä migreenin alkamista unirytmiin.
Neurologilla kävin viime syksynä, mutta hänen mielestä mitään ei tarvitse tehdä, kerta estolääke, jota en pysty edes käyttämään, on!
Onko kohtalotovereita? Miten tästä pääsisi eroon tai saisi edes vähennettyä migreeniä? Hierojalla käyntiä kokeiltu, venyttelyä ja joogaa kokeiltu. Mistään ei vain tunnu olevan apua. Sanotaan, että iän myötä migreenikohtaukset helpottaa ja vähenee, mutta itselläni on kyllä päinvastoin.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ikää 40-50v. jolloin saattaa ehkäisystä huolimatta olla hormonivaihteluita?
Olen 30 iän hujakoissa.
Mitä tuohon lamppuihin yms tulee, niin niissä ei ole muutosta ollut kotona. En myöskään tee koneella töitä kuin hyvin vähän.
Nyt oli minun moka tuo estolääke sekoilu. Tarkoitin siis kohtauslääkettä. Minulla on nuorempana ollut estolääkitys, mutta siitä ei ollut apua.
- ap
Estolääkkeitä on monta eri sorttia. Koita jotakin toista.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä, migreenikohtaus ei mene odottamalla ohi, siihen tarvii lääkkeen ja levon. Ja estolääkitys tosiaan on se jatkuva jokapäivä otettava estolääke ettei kohtauksia edes tulisi. Kohtauslääke on se joka otetaan heti kun ensimmäiset oireet ilmenevät. Jos sen tai ne ehdit ottaa ajoissa, kohtaus saattaa mennä suhteellisen lievänä ohi. Jos yrität kituuttaa jollain panadolilla tai ilman kunnon lääkettä, kohtaus saattaa kestää päiviä. Käyhän ap kunnon lääkärillä. Mulla ollut 13 v asti migreeniä, välillä enempi välillä vähempi. Olen nyt 40.
Riippuu miten paha migreeni on. Kaikille ei toimi mitkään lääkkeet niin että kohtaus menisi vain ohi.
Minusta suurin osa tällä ketjulla olijoista ei ole tietoisia miten paha migreeni oikeasti voi ollakkin. Varsinkin sana "paha" migreeni kokee inflaation.
Jos pystyy käymään töissä niin ei se migreeni voi kovin paha olla.
Kannattaisiko kokeilla ruokaympyrään osumatonta ruokavaliota?
Vierailija kirjoitti:
Mainitsit vuorotyön. Migreenissä arjen pitäisi olla mahdollisimman säännöllistä. Sairastan itsekin migreeniä ja teen vuorotyötä, ei todellakaan ole mulle hyväksi. Etsin koko ajan päivätyötä.
Mielummin työttömänä kuin aiheuttaa itselle sairautta. Migreeni on vielä sellainen että mitä useammin sitä on niin sit useammin sitä tulee olemaan tulevaisuudessa. Hermot "oppivat" en kivun ja sairaus nopeasti kroonistuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö migreenilääkettä oikein? Jos kohtaukset pääsevät etenemään oksenteluun, otat lääkkeen liian myöhään. Itsellä on auttanut oireiden varhainen tunnistaminen. Tämä on vähentänyt päiviä, jolloin tarvitsen Migardin.
Joogaa ja venyttelyä kannattaa harrastaa eikä vain kokeilla. Vartti päivässä tekee ihmeitä pään ja niskan jännitystiloille.
Sairastan refluksitautia ja olen huomannut sen pahentavan migreeniä. Kun refluksi on kurissa, ei migreeniä oikeastaan edes tule.
Toinen laukaisija omalla kohdalla on matala verensokeri. Kuvittelen syöväni säännöllisesti mutta jos joinain päivinä syön enemmän makeaa, saattaa migreeni tulla verensokerin laskiessa normaaliksi.
Oletko herkkä hajusteille? Nämäkin voivat laukaista migreenin.
Pirullinen vaivahan tuo on ja toivon, että löydät omanlaisesi keinot. Joillakin olen kuullut lääkinnällisten sienien auttaneen.
Älä puhu asioista josta et mitään tiedä.
Sinulla on selvästi lievä migreeni jos migreeni lääkkeet siihen edes tehoaa.
Toisin on minulla. Mikään olemassa oleva lääke ei auta niin että se estäisi migreenejä tait lopettaisi sitä kun se alkaa. Ne vain vähän lievittää oireita ja nopeuttaa kohtauksen loppumista.
Olen kokeillut KAIKKI estolääkkeet 30 vuoden aikana. Jopa kaikki uudet biologiset lääkkeet. Ei tehoa.
Nykyisin kohtauksessa otan:
- Relert 40 mg * 2
- Indometin 50 mg . 6 tunnin välein.
-Parasetamoli 1 g *3 vuorokaudessa
- Ondansetron Stada 4 mg
- Stemetil 5 mg * 4
- Diapam 10 mg 1
-Ketipinor 25 mg * 3
- Levomepromazine 25 mg * 3
-Sirdalud 2 mg * 2
Kun tuon satsin otan niin yleensä kohtaus kestää reilun vuorokauden. Joskus enemmän ja joskus vähän vähemmän.
Sulla on sitten vähän kovempi tuo migreeni!
Kuten aiemmatkin ovat kommentoineet niin estolääkettä ei oteta satunnaisesti tai kohtauksien tullessa vaan säännöllisesti ja päivittäin. Estolääkityksen toimivuutta myös seurataan ja jos kokeiltu lääke ei auta niin silloin yleensä kokeillaan toista lääkettä.
Estolääkityksen lisäksi migreenikoilla on usein käytössä täsmälääkkeet, joita otetaan nimenomaan kohtauksen tullessa. On ap:lla sitten esto- tai täsmälääkitys käytössä niin silloinhan on todennäköisesti myös hoitokontakti, josta kannattaa kysellä näitä asioita.
Tollaisilla kohtausmäärillä kannattaa pohtia myös särkylääkepäänsäryn mahdollisuutta mikäli särkylääkettä joutuu ottamaan noin usein.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä, migreenikohtaus ei mene odottamalla ohi, siihen tarvii lääkkeen ja levon. Ja estolääkitys tosiaan on se jatkuva jokapäivä otettava estolääke ettei kohtauksia edes tulisi. Kohtauslääke on se joka otetaan heti kun ensimmäiset oireet ilmenevät. Jos sen tai ne ehdit ottaa ajoissa, kohtaus saattaa mennä suhteellisen lievänä ohi. Jos yrität kituuttaa jollain panadolilla tai ilman kunnon lääkettä, kohtaus saattaa kestää päiviä. Käyhän ap kunnon lääkärillä. Mulla ollut 13 v asti migreeniä, välillä enempi välillä vähempi. Olen nyt 40.
Joskus ei levolle pääse, esim. töissä, jolloin otan sen kohtauslääkkeen ja parasetamolia, sillä ibuprofeenia en saa kohtauslääkkeen kanssa syödä. Toisinaan edes tuo lääke+panadol yhdistelmä ei auta, jolloin lähden töistä kotiin. Kotona sitten, surullista sanoa, kituutan panadolin voimalla, sillä kuten sanoin, vatsani ei kestä tuota kohtauslääkettä suunnilleen päivittäin otettavana. Toisinaan pelkkä panadol helpottaa jos lepäämään pääsen, toisinaan ei. Elämäni aikana kahden vuorokauden kestäviä migreenikohtauksia ollut vain muutama, muutoin menee noin 6 tunnin jälkeen pikkuhiljaa ohi.
Migreeni todettu ensimmäisen kerran 6-vuotiaana, väliin mahtunut estolääkkeitä ja teini-iässä kohtaukset oli pitkään poissa. Nyt tässä vuosi sitten, 26-vuotiaana, tämä kierre alkanut.
- ap
Verenpainelääke, jos sulla paineiden puolesta vara käyttää ettei mene paineet liian mataliksi.
en lukenut koko ketjua mutta kärsin yli kymmenen vuotta jokakuukautisesta kuukautismigreenistä. itselläni migreenit loppuivat kuin seinään kun aloitin kohonneeseen verenpaineeseeni Norvaisc 5mg verenpainelääkityksen koronaepidemian alussa pari vuotta sitten. kertaakaan ei ole tullut migreeniä sen jäkeen, joten joku syyseuraus suhde niillä varmaan on. ehkä tasainen verenpainen tasasi myös hormonaalista migreeniä, tai siis omalla kohdallani poisti sen. nyt kuukautiset ovat vaivattomat normimenkat ja voin jopa ottaa lasillinen valkoviiniä niinä päivinä mikä migreenin aikaan olisi aiheuttanut 3päivän kohtauksen sängyn pohjalla pimeässä huoneessa kylmäkääre otsalla. ilmeisesti migreeni on perinnöllistä , isäni sairastaa sitä myös.
entä ovatko hampaasi ja purenta kunnossa? niiden ongelmat voi myös aiheuttaa migreeniä , sanotaan. toivottavasti löydät apua vaivaan, se on inhottava tauti. tsemppiä!
Itselläni migreeniä ovat aiheuttaneet aikoinaan hampaiden narskuttelu yöllä (sain kiskot) ja verensokerin heittely (vuorotyö ja epäsäännöllinen syöminen sekoittivat pään täysin). Ehkä tuo vuorotyö ei sovi sinulle? Uusin migreeniä aiheuttanut syy oli tietokoneella työskentely. Näköni on lähes normaali, mutta hankin näyttöpäätelasit niin kohtaukset vähenivät taas. Olen siitä onnellisessa asemassa, että normaalisti kohtauksia tulee vain muutama puoleen vuoteen. Tavallisia päänsärkyjä noin kerran kahdessa viikossa. Nuo huonot olosuhteet ovat lisänneet kohtausten määrää useampaan kertaan viikossa, kunnes asian on korjannut. Raskaana en saanut edes pienen pientä päänsärkyä, joten hormooneillakin voi olla jotain tekemistä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ei levolle pääse, esim. töissä, jolloin otan sen kohtauslääkkeen ja parasetamolia, sillä ibuprofeenia en saa kohtauslääkkeen kanssa syödä. Toisinaan edes tuo lääke+panadol yhdistelmä ei auta, jolloin lähden töistä kotiin. Kotona sitten, surullista sanoa, kituutan panadolin voimalla, sillä kuten sanoin, vatsani ei kestä tuota kohtauslääkettä suunnilleen päivittäin otettavana. Toisinaan pelkkä panadol helpottaa jos lepäämään pääsen, toisinaan ei. Elämäni aikana kahden vuorokauden kestäviä migreenikohtauksia ollut vain muutama, muutoin menee noin 6 tunnin jälkeen pikkuhiljaa ohi.
Migreeni todettu ensimmäisen kerran 6-vuotiaana, väliin mahtunut estolääkkeitä ja teini-iässä kohtaukset oli pitkään poissa. Nyt tässä vuosi sitten, 26-vuotiaana, tämä kierre alkanut.
- ap
Löytyy myös nenäsuihkeena ja piikkinä. Ennen oli myös suppoja. Ei ole pakko syödä tabletteja.
Joku on saanut migreeniin helpotusta Mari Sainion Facephysics-kasvohieronnasta.
Hae kunnon lääkkeet sellaiselta lääkäriltä joka ymmärtää. Mieti se työasia, voiko sitä muuttaa.
Tiedän että on sata kertaa pahempia migreenejä mitä itsellä, kivun kanssa useimmiten pärjäilen, vaikka toimintakyky siten ja täten. Migreeni tekee aivosumun ja puheen puuroutumisen ja aura sen ettei näe. Muutamia kertoja vain ollut sellaista kipua että lyö lattiaan. Kerran olen joutunut päivystykseen kaksoiskuvien ja huimauksen vuoksi.
Mutta lääkkeillä ja fodmapilla saanut jonkinlaiseen kuntoon itse nyt. Migreenin perimmäisiä syitä ei aivan taideta tietää. Stressi, unet, ravinto, hormonit vaikuttaa, kuten moni sanonut. Mutta niin muutkin asiat.
Propral estolääkkeenä on mulle ollut hyvä, se on betasalpaaja. Etsi nyt ainakin kunnon kohtauslääke ja ehkä estolääkekin. Mulle sanoi lääkäri päivystyksessä että pitää olla kunnon lääkkeet tai se jää ikään kuin päälle. Ja sitten sitä ollaan migreenissä just 5-6 päivää viikosta kuten itse ennen olin.
Maxalt on hyvä kohtauslääke, mutta väsyttää. Siihen loppuu ainakin itsellä migreeni kyllä. Se vähentää aivoja ympäröivien verisuonten laajenemista. Migreenikohtauksessa verisuonten laajeneminen aiheuttaa päänsärkyä.
Kehon tulehdusta ehkäisevällä ruokavaliolla sain niin pms oireet kuin migreenin kuriin. Niitä ei saatu edes lääkityksellä poistettua tai lievennettyä. Koisokasvit pois, maitotuotteet, soija, puolivalmiit tuotteet, lisäaineet jne. kaikki pois. Lisää ruokavalioon omega kolmosta ja kaikesta mistä on mahdollista niin koittaa valita luomuversion. Vaikutus alkaa ihan parissa viikossa näkyä. Ennen oli kovia migreenejä lähes kolmasosa kuukaudesta ja nyt ei ole ollut puolen vuoden ruokakokeilun aikana kuin muutama päivä ja sekin johtui joulusta jolloin luovun rajoitteista ja migreeni iski heti.
Ja maxaltia voit ottaa buranan ja panadolin kanssa niin loppuu se kierre ja kohtaus kerralla.
Botox auttaa. En muista mihin sitä erityisesti pistetään migreenistä kärsiville, olisiko ollut niskan seutu ja otsa? Kun saat lääkäriltä lähetteen, ei tarvitse edes maksaa itse niin paljon. Itse otan puolivuosittain ihan esteettisellä lääkärillä omakustantanteisesti otsaan ehkäistäkseni ikääntymismuutoksia, ja aina pistosten jälkeen saan kokonaan vapaata päänsäryistä. Teen koneella koko ajan töitä ja aina kun edellisestä pistoksesta on kulunut 4-5kk, kärsin jatkuvasti päänsäryistä joihin on ikävä syödä vahvoja särkylääkkeitä.
Onko ruokavaliossasi ruoka-aineita, jotka voivat olla yhteydessä migreeniin?
Esim. juusto, punaviini.
Ap, käytätkö maskia tai visiiriä? Voivatko ne olla yhteydessä.
Näyttöpääte työskentely varsinkin visiirin kanssa voi olla yhteydessä migreeniin.
Minulla on aurallinen migreeni. Se oli jo poissa, mutta on tehnyt paluun.
Olen miettinyt, onko visiirin käyttö (töissä) aiheuttanut migreeniä. Vai mikä sen taustalla on. Teen epäsäännöllistä vuorotyötä.
Toivottavasti saat aiheuttajan eliminoitua.
Vierailija kirjoitti:
Kehon tulehdusta ehkäisevällä ruokavaliolla sain niin pms oireet kuin migreenin kuriin. Niitä ei saatu edes lääkityksellä poistettua tai lievennettyä. Koisokasvit pois, maitotuotteet, soija, puolivalmiit tuotteet, lisäaineet jne. kaikki pois. Lisää ruokavalioon omega kolmosta ja kaikesta mistä on mahdollista niin koittaa valita luomuversion. Vaikutus alkaa ihan parissa viikossa näkyä. Ennen oli kovia migreenejä lähes kolmasosa kuukaudesta ja nyt ei ole ollut puolen vuoden ruokakokeilun aikana kuin muutama päivä ja sekin johtui joulusta jolloin luovun rajoitteista ja migreeni iski heti.
Ja joo siis mulla myös tuo auttanut.
Tästä kirjoitin aiemmin, eli yökiskot on.
- ap