Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Japanilainen ruokavalio ja elämäntyyli

Vierailija
18.01.2022 |

Japanilaiset ovat hoikkia, terveitä ja elävät pitkään. Miten elää, syödä ja liikkua kuin japanilainen. Antakaa vinkkinne!

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tosiaan huomasin että jugurtteja ja juustoja ja makeita leivonnaisia oli lähinnä länkkärien suosimien hotellien aamupaloilla.

Ei samanlaista kahvikulttuuria kuin meillä, ei myöskään makeita kahvileipiä.

Riisiä iso kulho pöydässä, hyvälaatuista lihaa ja paljon kasviksia.

Sakea ja vahvaa (ruokaisaa, täyttävää) tummaa olutta. Eli kyllä alkoholia Japanissa käyttävät.

Vierailija
102/111 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Japanilaisissa ruoissa ei tosiaan kermaa ja juustoa käytetä. Esim. japanilaiset keitot ovat sellaisia vetisiä harmaansävyisiä usein, näyttää vähän tiskivedeltä, jossa killuu kasvistenpalasia ja nuudelinpätkiä. On niissä kuitenkin maut kohdillaan, mitä olen maistanut.

Japanilaiset eivät taida juuri ottaa aurinkoa. YouTube-videoilla näkyy, että siellä kaduilla moni kulkee aurinkovarjon kanssa poutapäivinä.

Eivät otakaan. Japanilaiset ja korealaiset naiset pitävät aurinkoa vihollisenaan. 

Aurinkorasvaa kasvoille ja sitä käytetään joka ikinen päivä. UV-säteily on pahasta.

Itse teen tätä samaa Suomessa, aurinkosuoja SK 50 joka päivä meikinalusvoiteena. Ainoa aika milloin en pidä on keskellä talvea jos olen aamusta iltapäivään töissä tms. En myöskään erikseen "ota aurinkoa" vaikka päivetyn kyllä kesällä suojista huolimatta. Kohta olen 36 ja papereita saan yhä usein näyttää.

En nyt mitenkään loistava muuten ole elintavoilta, alkoa on mennyt reippaasti aikuiselämän aikana ja tupakkaa olen joskus polttanut oluen kanssa (mutten juuri nykyään). Aurinko on kuitenkin ihon vanhentaja nro 1.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanissa saatetaan tehdä 80-tuntista työviikkoa koska siellä on työkulttuuri täysin erilainen. Ei työpäivän jälkeen jaksa/ehdi/halua vetää kännejä.

Monesti suomalaiset myös syövät tekemisen puutteeseen. 80-tuntisilla työviikoilla ei tätäkään ongelmaa ole.

Japanilaiset työntekijät nukkuvat monesti kapselihotelleissa tai kadulla koska ovat niin väsyneitä.

www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hammentavat-kuvat-japanissa-painetaan-pitki…

Jos esimies sanoo että mennään kaljalle työpäivän jälkeen niin sitten sinne kaljalle mennään vaikka kuinka väsyttäisi. Kieltäytyminen on loukkaavaa. Kuuluu arvohierarkiaan nuolla pomon prsettä.

Vierailija
104/111 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Japanilaisissa ruoissa ei tosiaan kermaa ja juustoa käytetä. Esim. japanilaiset keitot ovat sellaisia vetisiä harmaansävyisiä usein, näyttää vähän tiskivedeltä, jossa killuu kasvistenpalasia ja nuudelinpätkiä. On niissä kuitenkin maut kohdillaan, mitä olen maistanut.

Japanilaiset eivät taida juuri ottaa aurinkoa. YouTube-videoilla näkyy, että siellä kaduilla moni kulkee aurinkovarjon kanssa poutapäivinä.

Eivät otakaan. Japanilaiset ja korealaiset naiset pitävät aurinkoa vihollisenaan. 

Aurinkorasvaa kasvoille ja sitä käytetään joka ikinen päivä. UV-säteily on pahasta.

Itse teen tätä samaa Suomessa, aurinkosuoja SK 50 joka päivä meikinalusvoiteena. Ainoa aika milloin en pidä on keskellä talvea jos olen aamusta iltapäivään töissä tms. En myöskään erikseen "ota aurinkoa" vaikka päivetyn kyllä kesällä suojista huolimatta. Kohta olen 36 ja papereita saan yhä usein näyttää.

En nyt mitenkään loistava muuten ole elintavoilta, alkoa on mennyt reippaasti aikuiselämän aikana ja tupakkaa olen joskus polttanut oluen kanssa (mutten juuri nykyään). Aurinko on kuitenkin ihon vanhentaja nro 1.

Ihosyöpää alkoi esiintymään aurinkovoiteiden tulon myötä. Tähänkin voi soveltaa occamin partaveistä tai ihan vain maalaisjärkeä. Aurinko on aina möllöttänyt tuolla taivaalla. Nykyään ihmiset viettävät aikaansa sisätiloissa paljon enemmän kuin koskaan. Silti ihosyövän syyksi epäillään aurinkoa, eikä niitä iholle siveltäviä teollisia rasvoja.

Vierailija
105/111 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyttää lapsesi syömisiä ja hauku koko ajan lihavaksi (vaikka olisi normaalipainoinen) niin, että aiheutat sille anoreksian. Se on japanilainen tapa.  Hauku aina kaikki sukulaisetkin heti ensimmäisenä läskiksi, kun näet pitkästä aikaa ja huomauta miten ovat lihonneet. Ihmettele miten siskon perse on levinnyt niin kauheasti.

Kuulemma jopa turisteja voidaan haukkua kadulla vaikka olisivat normaalipainoisia. Töissäkin voidaan kehottaa laihduttamaan. Suomalainen nykylihavuus on syvältä, mutta vielä enemmän tällainen kyttäys. Hyi hitto ja näitä pidetään jonain terveyden perikuvina.

Ohi aiheen, mutta eikös Ranskassa ole sama meininki. Sosiaalinen paine laihuuteen on tosi kova. Samaten luin kirjan, jossa mietittiin, miksi ranskalaiset lapset syövät kaikkea niin ennakkoluulottomasti, eivät nirsoile, ja kirjan sanoman voisi kiteyttää samoihhin kahteen sanaan: sosiaalinen paine. Tässä onkin kiintoisaa pohtia mikä on sitten hyvä ja mikä paha.

Vierailija
106/111 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilaiset syövät myös vehnätuotteita. Jos yhtään on käynyt japanilaisessa ruokakaupassa, ei ole voinut olla huomaamatta millaista tarjontaa leipähyllyllä on. Valkoisen paksun höttöpaahtoleivän lisäksi on paljon erilaisia kerma/suklaa/anko (makea punapaputahna) täytteisiä makeita vehnäsiä.

Olen asunut Japanissa kohta viisi vuotta, mutta kuulin vasta nyt ensimmäistä kertaa että jotkut paikalliset firmat vahtivat työntekijöidensä painoa. Olen töissä japanilaisessa firmassa, mutta en ole (onneksi) törmännyt kyseiseen ilmiöön.

Vierailija
107/111 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on japanilaisten miesten ja naisten keskipituus?

Vierailija
108/111 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyttää lapsesi syömisiä ja hauku koko ajan lihavaksi (vaikka olisi normaalipainoinen) niin, että aiheutat sille anoreksian. Se on japanilainen tapa.  Hauku aina kaikki sukulaisetkin heti ensimmäisenä läskiksi, kun näet pitkästä aikaa ja huomauta miten ovat lihonneet. Ihmettele miten siskon perse on levinnyt niin kauheasti.

Kuulemma jopa turisteja voidaan haukkua kadulla vaikka olisivat normaalipainoisia. Töissäkin voidaan kehottaa laihduttamaan. Suomalainen nykylihavuus on syvältä, mutta vielä enemmän tällainen kyttäys. Hyi hitto ja näitä pidetään jonain terveyden perikuvina.

Ei paljon eroa siitä, miten Suomessa suhtaudutaan lihaviin. Ei ehkä päin naamaa, mutta kyllä ylipainoon suhtaudutaan niin, että muka olis oikeus sanoa toisille mitä vaan.

Lihavan on Suomessakin vaikea saada työtä, ei vain ulkonäön takia, vaikka olisi kuinka siisti, hoidettu ja huoiteltu, vaan koska kuvitellaan, että kukaan lihava tai edes ylipainoinen ei jaksa työssä. Tärkeä asia lihavuusepidemiaa vastaan olisi kuitenkin pitää ihmiset töissä, saamassa arkiliikuntaa töissä ja töihin kulkiessa, päivä- ja ruokarytmi terveellisenä ja untakin saisi normaalisti, senkin puute lihottaa. Tottakai työttömänäkin voi yrittää pitää huolta itsestään (jos vaan on varaa muuhunkin kuin leipäjonon mässyyn), mielestäni on kuitenkin vain tosiasia tunnustamista, että monet meistä hyötyisivät monin tavoin työelämässä mukana pysymisestä.

Mielenkiintoinen ketju, kiitos!

Vierailija
109/111 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Ihosyöpää alkoi esiintymään aurinkovoiteiden tulon myötä. Tähänkin voi soveltaa occamin partaveistä tai ihan vain maalaisjärkeä. Aurinko on aina möllöttänyt tuolla taivaalla. Nykyään ihmiset viettävät aikaansa sisätiloissa paljon enemmän kuin koskaan. Silti ihosyövän syyksi epäillään aurinkoa, eikä niitä iholle siveltäviä teollisia rasvoja.

Kuka tässä on syövästä puhunut? Koen vain aurinkovoiteen suojanneen ihoani palamiselta ja sitä kautta vanhenemiselta, mutta en myöskään ole tahallani altistanut itseäni liialle auringonsäteilylle sillä etten vietä aikaa auringossa uv-säteiden ollessa polttavimmillaan. Niinkuin jäätelökin aiheuttaa hukkumisia niin kuvitelma, että pelkkää aurinkorasvaa iholleen läästimällä säästyy haitalliselta säteilyltä on typerä.

Eiköhän se korrelaatio johdu siitä, että ravuksi itseään käristävät luulevat suojaavansa itseään niillä rasvoilla kun varjoon hakeutuminen, peittävät vaatteet ja ihan sisällä olo ovat se juttu jolla vältetään parhaiten ihosyöpä.

Olen eri mieltä siitä, että aikaa vietetään enemmän sisätiloissa. Kesällä näkee niin paljon kahdella jalalla käveleviä rapuja. Iho muistaa jokaisen kerran kun palaa tai ruskettuu ja on sopivaa käyttää maalaisjärkeä kesänvietossa.

Voisitko laittaa tähän nyt tutkimustietoa siitä miten suojakerroin kasvovoiteessani aiheuttaa syöpää? Itse epäilen, että jos syövän saan niin aiheuttaja on voinut olla mikä tahansa tuhansista eri tekijöistä kemikaaleissa, ruoassa, pakokaasuissa tai elintavoissani josta on turha kuvitella voivansa saada kiinni, koska en asu korpimökissä syöden vain luonnon antimia.

Vierailija
110/111 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Kausaliteetti käsitteenä ei ole varmaan tuttu sinulle? Tässä kun on mitä luultavammin käynyt niin, että myös auringonpalvonta on lisääntynyt aurinkorasvan käytön yleistyessä. Aurinkorasvaa kun pitää lisätä n. 2 tuntia edellisen lisäyksestä, ja aika harva niin tekee. Samoihin aikoihin alettiin myös tiedostamaan, että auringonotto lisää ihosyövän riskiä, joten asiaa tilastoidaan ja tutkitaan väestössä enemmän. Väestö myös ikääntyy pidemmälle, kuin aikaisemmin, kiitos lääketieteen kehittymisen, jolloin myös syöpien määrä kasvaa. Tällä hetkellä on menossa se ikäluokka, joka otti paljon aurinkoa suojaamattomasti 1960 ja 70-luvulla. Eli summa summarum: on erittäin väärin sinulta vetää johtopäätös, että aurinkorasvan käyttö aiheuttaa syöpää. T. Eri

Vierailija
111/111 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa naiset saavat paljon kehuja tutuilta ja tuntemattomilta mahdollisesta kauneudesta, hoikkuudesta ja nuoruudesta. Söpistely ja kauneus ovat tietynlaisia vapaudu vankilasta -kortteja muutoin tiukkasta hierarkisuudesta ja siksi naiselle Japanissa on hyvin kannattavaa ja perusteltua panostaa ulkonäköön ja hoikkuuteen.

Suomessa tuntuu ainakin näin terveydenhuollon puolella, että kauneus ja hoikkuus aiheuttaa kiusaamista ja ulkopuolisuutta ja ylipaino suojelee niiltä. Suomessa voi olla monella tapaa turvallisempaa naisena jos olet koreilematton  ja lihava.