Koin ensimmäistä kertaa toisen luokan kansalaisuutta koska asun kerrostalossa
Muutin Helsingistä pohjois-savoon, kerrostaloon kuten aiemminkin. Olen aina asunut kerrostalossa enkä ole koskaan nähnyt siinä mitään pahaa tai ihmeellistä. Kunnes muutin tänne. Kun joku kysyy missä asun, oletuksena on, että asun omakotitalossa. Seuraa kiusaantunut hiljaisuus, kun kerron että asun kerrostalossa ja hui, vieläpä vuokralla. Tämä on toistunut monen eri ihmisen kanssa jutellessa.
Tietenkin sen ymmärtää että täällä päin omakotitalot eivät maksa niin paljon kuin etelämmässä joten täällä sellaisessa asuminen lienee yleisempää. Kaikki tuttavani täältä päin omistavat oman talon enkä tunne muita kerrostaloasujia.
Kommentit (17)
pienillä paikkakunnilla toi on yleistä. Kerrostaloalueet nähdään ongelmalähiöinä, ja kaikkien pitäisi asua jossain hikisessä 70-luvun okt-talossa, joka on ylellisyyttä maalaisten silmissä.
Mitä väliä? Lakkaa miettimästä mitä muut saattavat ajatella sinusta, niin muille kuvittelemasi ajatukset eivät enää häiritse sinua.
Jos se käy itsetunnon päälle, niin muuta sitten omakotitaloon. Ymmärsin juttusi perusteella, että tuo on nyt enemmän valinta kuin rahasta kiinni.
Luulen, että asuinalueen manitseminen vaikuttaa enemmän kuin se, että asut kerrostalossa. Jos alue on siis joku "ei-niin-haluttu".
Anna koirien haukkua. Karavaani kulkee.
Kyllä minäkin kaupunkilaisena vaivaantuisin jos kysyisin joltain missä asuu ja se joku vastaisi kerrostalossa, kun odottaisin vastaukseksi esimerkiksi alueen nimeä tai vaikka katua jos tällä alueella kumpikin asutaan
Kun et tunne muita kerrostaloasujia, asutko yksin koko taloa?
Miksi paikkakunnalla ylipäätään on kerrostaloja, jos niin ei asu muita kuin sinä?
Taas mennään. Yleistetään koko Pohjois-Savon asujaimisto ihmettelemään sun elämistä. Kiusaantunut hiljaisuus voi johtua muista syistä, esimerkiksi siitä ettei ihmisiä sen kummemmin kiinnosta sun juttus.
Kerrostaloasujat on kolmanneluokan kansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasujat on kolmanneluokan kansalaisia.
Sä kirjoitat kuin ekaluokkalaine
Vierailija kirjoitti:
Miksi sanot kerrostalossa? Kerro vain kaupunginosa vai paljastaako se?
Kyllähän kaupunginosista ihmisillä varsinkin maalla on vahvat mielikuvat. Entisenä kymenlaaksolaisena tiedän, mitä tarkoittaa jos joku sanoo asuvansa Kouvolan Eskolanmäessä tai Lehtomäessä tai Kuusaan Rekolassa..se on hui kauhistus, levotonta aluetta, varsinkin ne kaupungin vuokrakasarmit, sosiaaliporukkaa täynnä, vaikka onhan noilla alueilla ihan ok porukkaa ja jopa omakotitaloja.
Maalla jonkun vanhan omakotitalon voi saada jossain päin Suomea 20-30 000 eurolla. Helsingissä et saa koirankoppiakaan sillä hinnalla.
Eihän yksineläjän olisi mitään järkeä asua omakotitalossa.
Mä pidän itseäni ihan samanlaisena ja samanarvoisena kuin ketä tahansa muuta. Ei mun silmissä kukaan ole ns parempi ihminen tai kansalainen.
Miksi sanot kerrostalossa? Kerro vain kaupunginosa vai paljastaako se?