Yrittäjät! Onko teiltä kysytty töitä?
Mietin vaan kun tiedän lukuisia yrityksiä joista kukaan ei ole kysynyt ikinä töitä, ei minunkaan yrityksestä joka suuressa kauoungissa ja jatluvasti esillä eri medioissa. Ei edes nuoret kysy kesätöitä.
Kommentit (106)
Mun mies oli joku vuosi sitten pienessä raksafirmassa töissä. Vähän väliä oli lomautettuna. Pomo selitti sillä että ei pysty kilpailemaan tarjouskilpailussa niiden firmojen kanssa joilla on virolaiset halpatyöntekijät. Eikä miehelläkään mikään hurjan hyvä palkka ollut, kuukaudessa 2400e.
Onneksi sai vaihdettua alaa, vaikka palkka kyllä vähän laski mutta onpahan varma työ josta ei lomautella jatkuvasti.
Eli jos raksafirmalla on työvoimapulaa niin se johtuu varmaan siitä ettei halua maksaa yli 10e/t palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:02"]Mutta yrittäjäthän pelastavat tämän maan:D [/quote]Näinhän se on, muuten ei ole yhdellekään töitä jos ei yrittäjät niitä järjestä.
[/quote]
Työnteko ei edelleenkään vaadi yrittäjiä. Väite, että yrittäjät muka mahdollistavat työnteon on täysin naurettava. Se menee nimenomaan päinvastoin eli työntekijät mahdollistavat yrittämisen.
[/quote]Näinhän se ei ole mutta työntekijät voivat auttaa. Tiedän lukuisia yrityksiä jotka toimivat yrittäjän työpanoksella mutta töihin otettaisiin jos löytyisi työntekijöitä. Mutta pärjäävät ilman kun ri haluta töihin, onneksi ulkomailta suostuvat tulemaan.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 14:56"]Voisi olla, ei ole huono mainetta minun yrityksellä eikä tuntemillani. Ihmetellään vaan kun kukaan ei edes kysele töitä, edes nuoret kesätöitä.
[/quote]Miksi mennä orjapalkalla kesätöihin kun sossusta saa enemmän rahaa ja voi tehdä omalla ajallaan mitä lystää eikä olla kenenkään orjana
[/quote]Onneksi näitä tukia tullaan nyt muuttamaan. Alkaa se työntekokin maistumaan pikkuhiljaa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 14:56"]
Voisi olla, ei ole huono mainetta minun yrityksellä eikä tuntemillani.
[/quote]
Nr. 2 kysyi, että onko firmassasi töitä ja sinä vastaat 'voisi olla'. Et siis ole ihan varma?
[/quote]Riippuu työntekijästä, mitä annettavaa hänellä on. Toisista on niin iso hyöty että yritys voi nousta ihan uudelle tasolle. Toiset tulee vaan töihin. Ne ketkä toimii yrittäjän ajatuksella ovat korvaamattomia ja joita ei ikinä irtisanota, muuten yritys kuolee tai toiminta huononee rajusti. Eli kyllä, tietynlaisille on töitä.
Viimeisen 7 vuoden aikana 3 on kysynyt töitä.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:07"]Viimeisen 7 vuoden aikana 3 on kysynyt töitä.
[/quote]Oletko ihmetellyt asiaa? Minun yritys on ollut toiminnassa 7 vuotta ja kukaan ei ole töitä kysynut.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 14:56"] Voisi olla, ei ole huono mainetta minun yrityksellä eikä tuntemillani. [/quote] Nr. 2 kysyi, että onko firmassasi töitä ja sinä vastaat 'voisi olla'. Et siis ole ihan varma? [/quote]Riippuu työntekijästä, mitä annettavaa hänellä on. Toisista on niin iso hyöty että yritys voi nousta ihan uudelle tasolle. Toiset tulee vaan töihin. Ne ketkä toimii yrittäjän ajatuksella ovat korvaamattomia ja joita ei ikinä irtisanota, muuten yritys kuolee tai toiminta huononee rajusti. Eli kyllä, tietynlaisille on töitä.
[/quote]
Näkyyhän se sitten myös palkkauksessa? Että jos on paljon annettavaa niin saa myös sen mukaista, parempaa palkkaa? Mitäs teillä muuten maksetaan työntekiköille?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 14:56"]Voisi olla, ei ole huono mainetta minun yrityksellä eikä tuntemillani. Ihmetellään vaan kun kukaan ei edes kysele töitä, edes nuoret kesätöitä. [/quote]Miksi mennä orjapalkalla kesätöihin kun sossusta saa enemmän rahaa ja voi tehdä omalla ajallaan mitä lystää eikä olla kenenkään orjana [/quote]Onneksi näitä tukia tullaan nyt muuttamaan. Alkaa se työntekokin maistumaan pikkuhiljaa.
[/quote]
Se on vaan yhdetekevää. Se mikä vähä mikä tällä muka voitetaan maksetaan takaisin kasvavana pikkurikollisuutena, joka työllistää poliisia ja oikeuslaitosta.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 14:56"] Voisi olla, ei ole huono mainetta minun yrityksellä eikä tuntemillani. [/quote] Nr. 2 kysyi, että onko firmassasi töitä ja sinä vastaat 'voisi olla'. Et siis ole ihan varma? [/quote]Riippuu työntekijästä, mitä annettavaa hänellä on. Toisista on niin iso hyöty että yritys voi nousta ihan uudelle tasolle. Toiset tulee vaan töihin. Ne ketkä toimii yrittäjän ajatuksella ovat korvaamattomia ja joita ei ikinä irtisanota, muuten yritys kuolee tai toiminta huononee rajusti. Eli kyllä, tietynlaisille on töitä.
[/quote]
Näkyyhän se sitten myös palkkauksessa? Että jos on paljon annettavaa niin saa myös sen mukaista, parempaa palkkaa? Mitäs teillä muuten maksetaan työntekiköille?
[/quote]Maksetaan niin paljon kuin pystytään (yli tesien) ja tulospalkka aina jos on tehty työt niin että tullut tulosta.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 15:38"]
Mies on yrittäjä. Häneltä on noin puolisen tusinaa ihmistä parin vuoden aikana tainnut kysyä töitä ihan "tyhjästä" ja sitten jos on valitetellut töiden määrää julkisesti, on saanut kymmenittäin töihin tulijoiden tarjouksia. Ala on kuitenkin sellainen, etteivät useimmat näistä tiedä, mitä työ oikeasti pitää sisällään ja luultavasti vain näkevät yrityksen coolina paikkana työskennellä.
[/quote]
Eikä mies halua myöskään perehdyttää ketään siihen? Tää on just tätä, "minä olen niin kiireinen ja tärkeä ihminen, eikä kukaa muu kuin minä osaa tehdä tätä työtä nyyyyyyyh".
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:07"]Viimeisen 7 vuoden aikana 3 on kysynyt töitä. [/quote]Oletko ihmetellyt asiaa? Minun yritys on ollut toiminnassa 7 vuotta ja kukaan ei ole töitä kysynut.
[/quote]
Minkä alan yrityksiä teillä on?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:07"]Viimeisen 7 vuoden aikana 3 on kysynyt töitä. [/quote]Oletko ihmetellyt asiaa? Minun yritys on ollut toiminnassa 7 vuotta ja kukaan ei ole töitä kysynut.
[/quote]
Pienet yritykset eivät ole kovin tunnettuja, vaikka netistä yrityksen sivut löytyvätkin. Ihmiset eivät ehkä etsi netistä muita kuin tunnettuja yrityksiä.
Mun mieheltä on kysytty. Kesätöitä, kysytty tukityöllistymismahdollisuutta jne. ja tietysti ihan suoraan työtä. Monelle tuntuisi ihan osa-aikainenkin kelpaavan, mutta ei mies pysty ketään palkkaamaan. Ei vaikka saisi puoli-ilmaiseksi tukien kanssa. Firmalla menee niin huonosti, että hädin tuskin saa itselleen 1500 euroa nettona kuussa ja töitä ei ole yhtään liikaa.
Kyselijöitä on ajoittain jopa viikottain. Hieno juttu ja mies aina selittää jokaiselle tilanteen ja kiittää aktiivisuudesta. Joillekin antaa vinkkejä mennä johonkin muualle, jolla tietää menevän paremmin ja olevan tarvetta lisätyövoimalle.
Laittakaa ilmoitus mol.fi vai mikä te se nykyään on jos työntekijöitä haluatte. Luulen, että ihmiset ovat tottuneet että avoimesta paikasta osataan ilmoittaa, jos ei muualta saa työntekijää. Harva kyselee asioikseen, jos arvelee ettei kuitenkaan pääse, ajatellaan vaikuttavansa epätoivoiselta idiootilta.
No voiko teiltä saada töitä jos kysyy? Ei moni varmaan viitsi kysyäkään jos annatte sellaiset vibat että töitä ei ole tai että ette palkkaa niihin muita kui tuttuja.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:22"]
Laittakaa ilmoitus mol.fi vai mikä te se nykyään on jos työntekijöitä haluatte. Luulen, että ihmiset ovat tottuneet että avoimesta paikasta osataan ilmoittaa, jos ei muualta saa työntekijää. Harva kyselee asioikseen, jos arvelee ettei kuitenkaan pääse, ajatellaan vaikuttavansa epätoivoiselta idiootilta.
[/quote]
Meillä on kerran ollut mol.fi:ssä työpaikkailmoitus ja se oli ihan katastrofi. Hakijoista 80% ei täyttänyt yhtäkään työtehtävän edellyttämää vaatimusta, mutta työkkäri ilmeisesti oli velvoittanut hakemaan paikkaa, koska ala oli kuitenkin oikea. Yksikään hakija ei täyttänyt kaikkia vaatimuksia, vaikka vaatimuksia oli vain viisi ja nekin melko tavallisia. Yksi hakijoista olisi ollut muuten lähes täydellinen, mutta hän ei voinut tehdä työmatkoja ulkomaille ja tämä työ olisi nimenomaan edellyttänyt matkustamista.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:24"]No voiko teiltä saada töitä jos kysyy? Ei moni varmaan viitsi kysyäkään jos annatte sellaiset vibat että töitä ei ole tai että ette palkkaa niihin muita kui tuttuja.
[/quote]Annan vinkin työnhakijoille. Kun haet töitä niin asetu yrityksen/yrittäjän asemaan ja mieti mitä hän haluaa ja toivoo ja esitä työhakemuksesi sen mukaan. Ole joustava, töitä tehdään kun niitä on ja sitten lomaillaan kun töitä ei ole. Jos olet tähän valmis, kerro se, se on korvaamaton asia työntekijässä. (Ehkä tärkein asia työntekijässä yleisen motivaation ja yrittäjän ajatuksella töitä tekemisen lisäksi).
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:24"]
No voiko teiltä saada töitä jos kysyy? Ei moni varmaan viitsi kysyäkään jos annatte sellaiset vibat että töitä ei ole tai että ette palkkaa niihin muita kui tuttuja.
[/quote]
Riippuu ihan hakijan osaamisesta. Meillä olisi tarjolla juuri nyt 1-2 paikkaa, mutta työtehtävien hoitaminen edellyttää osaamista. Jos korvantaustat on vielä märät, niin valitettavasti emme voi palkata.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 17:24"]No voiko teiltä saada töitä jos kysyy? Ei moni varmaan viitsi kysyäkään jos annatte sellaiset vibat että töitä ei ole tai että ette palkkaa niihin muita kui tuttuja. [/quote]Annan vinkin työnhakijoille. Kun haet töitä niin asetu yrityksen/yrittäjän asemaan ja mieti mitä hän haluaa ja toivoo ja esitä työhakemuksesi sen mukaan. Ole joustava, töitä tehdään kun niitä on ja sitten lomaillaan kun töitä ei ole. Jos olet tähän valmis, kerro se, se on korvaamaton asia työntekijässä. (Ehkä tärkein asia työntekijässä yleisen motivaation ja yrittäjän ajatuksella töitä tekemisen lisäksi).
[/quote]
Lomat ja työajat on kuule ihan laissa säädelty juttu. Edes te yrittäjät ette voi teettää työntekijöillä töitä miten paljon haluatte milloin haluatte.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:23"]
Nämä jatkuvasti samaa "yhteiskunta, yhteiskunta, yhteiskunta" -mantraa jankuttavat eivät ymmärrä, että sen pitää toimia molempiin suuntaan tai se ei kiinnosta ihmisiä. On teko pyhää vaatia ihmisiä töihin jollain yhteiskunta-argumentilla.
Miksi alkaa tukemaan tukemaan yhteiskuntaa joka ei halua maksaa sen tukemisesta kunnollista korvausta? En mä ainakaan ala tukemaan yhteiskuntaa, jos henkilökohtainen hyöty sen tukemista on tasoa haista paska.
[/quote]
Koulut, tiet, terveydenhuolto, turvallisuus, sosiaalihuolto, kirjastot...
Irtisanoudu vaan yhteiskunnasta mutta älä sitten myöskään käytä sen palveluita.